فهرست مقالات علیرضا جرجرزاده


  • مقاله

    1 - اثربخشیِ انتخابِ تاثیرگذارترین راهبردِ افشای کربن تحت وجودِ مضامینِ آنومی ذینفعان
    علوم و تکنولوژی محیط زیست , شماره 12 , سال 23 , زمستان 1400
    زمینه و هدف: آنومی ذینفعان در محیط اجتماعی باهدفِ افزایش سطح کارکردهای پایدار، عملکردهای زیست محیطی شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث می‌گردد تا شرکت‌ها در فضای رقابتی با تکیه بر رویکردهای رفتاری و تخصصی، اقدام به ارائه اطلاعات برای اقناع انتظارات اجتماعی می‌نماین چکیده کامل
    زمینه و هدف: آنومی ذینفعان در محیط اجتماعی باهدفِ افزایش سطح کارکردهای پایدار، عملکردهای زیست محیطی شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث می‌گردد تا شرکت‌ها در فضای رقابتی با تکیه بر رویکردهای رفتاری و تخصصی، اقدام به ارائه اطلاعات برای اقناع انتظارات اجتماعی می‌نمایند. یکی از این رویکردها، راهبردهای افشای کربن براساس فشارهای اجتماعی ذینفعان می‌باشد. هدف این پژوهش واکاوی اثربخشیِ انتخابِ تاثیرگذارترین راهبردِ افشای کربن تحت وجودِ مضامینِ آنومی ذینفعان می‌باشد.روش بررسی: در این پژوهش که در بازه زمانی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ انجام گرفت، دو گروه از افراد جامعه هدف در سطح دانشگاه و در سطح بازار سرمایه مشارکت داشتند. برمبنای ماهیت پژوهش در بخش کیفی، از دو تحلیل فراترکیب و دلفی و در بخش کمی از تحلیلِ‌ اولویت بندیِ تفسیری استفاده شد.یافته‌ها: نتایج در بخش کیفی با بررسی ۱۹ پژوهش غربال شده، تعداد ۵ گزاره‌ی آنومیِ ذینفعان به عنوان معیارهای تحلیل و ۴ مولفه‌ی راهبردی افشای کربن به عنوان قوانین اولویت بندیِ تفسیری تعیین شدند که با انجامِ تحلیل دلفی پایایی مولفه‌ها و گزاره‌های پژوهش مورد تایید قرار گرفتند. سپس براساس تحلیل اولویت بندی تفسیری، یافته‌ها نشان می‌دهد که از میان ۵ گزاره‌ی آنومیِ ذینفعان، آنومیِ هنجاریِ ذینفعان مهمترین گزاره‌ی موثر در افشای کربن می‌باشد. همچنین مشخص گردید، راهبرد افشای اختیاری کربن، براساس آنومیِ هنجاریِ ذینفعان، مهمترین راهبرد در افشای کارکردهای کربن از جانب شرکت‌ها می‌باشد که می‌تواند به توسعه تعاملات در سطح بازار رقابتی کمک نماید.بحث و نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش بیانگر این است که شرکت‌ها به منظور حفاظت از منافع ذینفعان، از طریق رویکردهای راهبرد اختیاری مبادرت به افشای کربن در قالب گزارشگری پایدار می‌نمایند و با ارائه این گونه گزارش‌های زیست محیطی، ضمن افزایش اعتماد عمومی، تعاملات اثربخشی را با ذینفعان برقرار می‌کنند. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - بررسی تأثیر قدرت مدیرعامل بر ریسک‌پذیری شرکت با استفاده روش گشتاورهای تعمیم یافته (GMM)
    دانش سرمایه‌گذاری , شماره 4 , سال 12 , پاییز 1402
    هدف این پژوهش، بررسی تأثیر قدرت مدیرعامل بر ریسک‌پذیری شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. برای تعیین میزان ریسک‌پذیری از سه معیار شامل (ریسک کل، ریسک ویژه و ریسک سیستماتیک) استفاده شده است. بدین منظور سه (3) فرضیه تدوین و داده های مربوط به 108شرکت برای چکیده کامل
    هدف این پژوهش، بررسی تأثیر قدرت مدیرعامل بر ریسک‌پذیری شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. برای تعیین میزان ریسک‌پذیری از سه معیار شامل (ریسک کل، ریسک ویژه و ریسک سیستماتیک) استفاده شده است. بدین منظور سه (3) فرضیه تدوین و داده های مربوط به 108شرکت برای دوره‌ زمانی بین سال‌های 1389 تا 1396 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. ال الگوی رگرسیون پژوهش با استفاده از روش داده‌های تابلویی با رویکرد اثرات ثابت و روش گشتاورهای تعمیم یافته (GMM)، بررسی و آزمون شده است . نتایج به دست آمده نشان می‌دهد قدرت مدیرعامل تاثیر منفی و معناداری بر ریسک‌پذیری شرکت (ریسک کل، ریسک ویژه و ریسک سیستماتیک) دارد. بنابراین نتایج پژوهش حاکی از آن است که قدرت مدیرعامل موجب کاهش ریسک‌پذیری شرکت می‌شود. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - قابلیت ارتباط با ذینفعان و کارایی سرمایه‌گذاری: آزمون نظریه همسانی موزاییکی
    دانش سرمایه‌گذاری , شماره 2 , سال 12 , تابستان 1402
    باتوجه به محدودیت موجود در منابع و لزوم برنامه‌ریزی شرکت‌ها برای جلوگیری از رکود و عقب‌ماندگی، افزایش کارایی سرمایه‌گذاری می‌تواند به ارتقای سطح جذابیت‌های بازار سرمایه کمک نماید و باعث گردد تا کارکردهای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه افزایش یابد. اما لازمه تقویت این بازا چکیده کامل
    باتوجه به محدودیت موجود در منابع و لزوم برنامه‌ریزی شرکت‌ها برای جلوگیری از رکود و عقب‌ماندگی، افزایش کارایی سرمایه‌گذاری می‌تواند به ارتقای سطح جذابیت‌های بازار سرمایه کمک نماید و باعث گردد تا کارکردهای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه افزایش یابد. اما لازمه تقویت این بازارها از طریق کارایی سرمایه‌گذاری، تقویت جریان‌های افشای اطلاعات برای ذینفعان است تا با ایجاد انسجام و یکپارچگی بیشتر اطلاعات، قابلیت‌های تصمیم‌گیری برابر تقویت شود و اعتماد و اطمینان نسبت به شرکت ارتقاء یابد. هدف این پژوهش بررسی تاثیر قابلیت ارتباط با ذینفعان و کارایی سرمایه‌گذاری از طریق آزمون نظریه همسانی موزاییکی می‌باشد. در این پژوهش به منطور سنجش کارایی سرمایه‌گذاری از دو معیار نسبت خرید خالص دارایی‌های ثابت به کل دارایی‌ها و سطح سرمایه‌گذاری استفاده شده و جهت سنجش توسعه قابلیت ارتباط با ذینفعان از تحلیل فراترکیب و دلفی براساس تدوین مقیاس لیکرت ۵ گزینه‌ای استفاده گردیده است. پرسشنامه جهت جمع‌آوری داده‌های پژوهش برای ۱۴۲ شرکت در سال ۱۳۹۸ ارسال که از این تعداد، ۱۱۲ پرسشنامه با مشارکت مدیران شرکت بورس اوراق بهادار تهران، برگشت شد. به منظور برازش و آزمون فرضیه پژوهش، از تحلیل حداقل مربعات جزئی استفاده شد. نتایج پس از برازش مطلوبیت مدل نشان داد، قابلیت ارتباط با ذینفعان بر کارایی سرمایه‌گذاری تاثیر مثبت و معناداری دارد. در واقع این نتیجه بر مبنای نظریه همسانی موزاییکی تایید می‌نماید که برابری اطلاعاتی در انعکاس اخبار و اطلاعات در بین ذینفعان می‌تواند به تقویت نقش قابلیت‌های ارتباطی شرکت با ذینفعان منجر شود و این موضوع به ارتقای کارایی‌های سرمایه‌گذاری منجر گردد. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - ارزیابی محورهای شخصیت هیستریک (نمایشی) مدیران در جلوه‌گری اقناعی گفتمان زیست‌محیطی
    انسان و محیط زیست , شماره 1 , سال 21 , بهار 1402
    زمینه و هدف: نقش مدیران در سطح شرکت‌های دارای ماهیت نمایندگی در بازار سرمایه از اهمیت ویژه و اثرگذاری بر تقارن اطلاعات و افشاء کامل اطلاعات به ویژه اطلاعات زیست محیطی برای برآورده ساختن انتظارات ذینفعان در بسترهای اجتماعی برخوردار می باشد. هدف این پژوهش ارزیابی محورهای چکیده کامل
    زمینه و هدف: نقش مدیران در سطح شرکت‌های دارای ماهیت نمایندگی در بازار سرمایه از اهمیت ویژه و اثرگذاری بر تقارن اطلاعات و افشاء کامل اطلاعات به ویژه اطلاعات زیست محیطی برای برآورده ساختن انتظارات ذینفعان در بسترهای اجتماعی برخوردار می باشد. هدف این پژوهش ارزیابی محورهای شخصیت هیستریک (نمایشی) مدیران در جلوه‌گری اقناعی گفتمان زیست‌محیطی می باشد. روش بررسی: در این پژوهش که از نظر روش شناسی توسعه‌ا‌ی و ترکیبی محسوب می‌شود، تلاش گردید تا با اتکاء به فرآیندهای تحلیل فراترکیب و دلفی در بخش کیفی پژوهش، اقدام به شناسایی محورهای شخصیت هیستریک مدیران در جلوه‌گری اقناعی گفتمان زیست‌محیطی شود. سپس در بخش کمی از تحلیل رتبه بندی تفسیری جهت شناسایی اثرگذارترین محور اختلال شخصیت هیستریک (نمایشی) مدیران در جلوه‌گری اقناعی گفتمان زیست‌محیطی استفاده گردد. بازه زمانی مطالعه حاضر شش ماه می باشد. یافته ها: نتایج پژوهش در بخش کیفی از وجود شش محور شخصیت هیستریکمدیران در جلوه‌گری اقناعی گفتمان زیست‌محیطی حکایت داشت. نتایج در بخش کمی پژوهش نشان داد، درصد تاثیرگذاری بعد شرطی‌سازی سبز ذینفعان نقش موثرتری در در جلوه‌گری اقناعی گفتمان‌های محیط‌زیستی شرکت‌ها بیشتر است. بحث و نتیجه‌گیری: نتیجه کسب شده بیان کننده ی این موضوع است که مدیران با تحریک ذهنی هدفمند ذینفعان خود تلاش می‌نمایند تا مسبر راهبردهای عملکردی سبز شرکت را آنگونه که می‌خواند در ذهنیت آنان پیاده‌سازی نمایند تا تصویر مثبتی از شرکت در چارچوب عملکرد سبز ایجاد شود. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - Idiosyncratic Risk and Disclosure of Corporate Social Responsibility: Emphasizing the Role of Corporate Governance
    Advances in Mathematical Finance and Applications , شماره 1 , سال 6 , زمستان 2021
    In this study, the impact of corporate social responsibility (CSR ) disclosure on idiosyncratic risk has been investigated concerning three stakeholder theory, information asymmetry, and risk management. It also goes further and explores the impact of some corporate gov چکیده کامل
    In this study, the impact of corporate social responsibility (CSR ) disclosure on idiosyncratic risk has been investigated concerning three stakeholder theory, information asymmetry, and risk management. It also goes further and explores the impact of some corporate governance mechanisms such as ownership structure, board characteristics, and incentive contracts on this relationship. To achieve the research objectives, 142 companies from Tehran Stock Exchange were selected through the systematic elimination method from 2010 through 2018 and the research hypotheses were tested using a combined data regression model with an integrated approach. The results show that CSR disclosure; by increasing transparency, reducing uncertainty, stakeholder satisfaction, and positive market signaling; reduces idiosyncratic risk. It was also found that the ownership concentration and managers’ remuneration by reducing CSR reporting lead to increased idiosyncratic risk, but government ownership, the duality of the CEO’s duties, the independence of the board of directors and the managers' equity decrease the corporate idiosyncratic risk by increasing CSR reporting. However, the effect of managers' remunerations and state ownership on the relationship between CSR reporting and corporate idiosyncratic risk was not confirmed at the 95% confidence level. Overall, from a theoretical viewpoint, a good corporate governance system can improve the quality of CSR, thereby improving corporate social reputation and reducing corporate idiosyncratic risk. پرونده مقاله

  • مقاله

    6 - مدل‌سازی پیش‌بینی ورشکستگی با استفاده از متغیرهای مدیریت سود
    مدلسازی اقتصادی , شماره 2 , سال 14 , تابستان 1399
    هدف این مقاله مدل‌سازی و پیش بینی ورشکستگی با استفاده از متغیرهای مدیریت سود تعهدی و واقعی است. بر این اساس با استفاده از رگرسیون لجستیک، صحت و دقت مدل های ورشکستگی قبل و بعد از افزودن متغیرهای مدیریت سود، مورد سنجش قرار گرفته است. بر این اساس، نمونه ای مشتمل بر 1287 سا چکیده کامل
    هدف این مقاله مدل‌سازی و پیش بینی ورشکستگی با استفاده از متغیرهای مدیریت سود تعهدی و واقعی است. بر این اساس با استفاده از رگرسیون لجستیک، صحت و دقت مدل های ورشکستگی قبل و بعد از افزودن متغیرهای مدیریت سود، مورد سنجش قرار گرفته است. بر این اساس، نمونه ای مشتمل بر 1287 سال- شرکت طی دوره زمانی 1385 - 1397 از شرکت‌های بورس اوراق بهادار تهران انتخاب شده است. نتایج نشان داد توان پیش بینی مدل‌های ورشکستگی آلتمن، اسپرینگیت و زیمسکی پس از افزودن متغیرهای مدیریت سود تعهدی نسبت به مدل های اولیه، به‌ طور قابل‌ توجهی افزایش یافته است. هم‌چنین، پارامترهای مدیریت سود واقعی باعث تضعیف توان پیش‌بینی مدل های آلتمن، اسپرینگیت و زیمسکی می‌شود. بر اساس نتایج، به حسابداران، مدیران شرکت‌ها و برنامه‌ریزان اقتصادی توصیه می‌شود، برای تصمیم‌گیری بهتر و بهینه در خصوص مدیریت مالی شرکت‌ها به پدیده مدیریت سود شرکت‌ها توجه ویژه ای نمایند. پرونده مقاله