فهرست مقالات مریم قائد


  • مقاله

    1 - قابلیت ارتباط با ذینفعان و کارایی سرمایه‌گذاری: آزمون نظریه همسانی موزاییکی
    دانش سرمایه‌گذاری , شماره 2 , سال 12 , تابستان 1402
    باتوجه به محدودیت موجود در منابع و لزوم برنامه‌ریزی شرکت‌ها برای جلوگیری از رکود و عقب‌ماندگی، افزایش کارایی سرمایه‌گذاری می‌تواند به ارتقای سطح جذابیت‌های بازار سرمایه کمک نماید و باعث گردد تا کارکردهای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه افزایش یابد. اما لازمه تقویت این بازا چکیده کامل
    باتوجه به محدودیت موجود در منابع و لزوم برنامه‌ریزی شرکت‌ها برای جلوگیری از رکود و عقب‌ماندگی، افزایش کارایی سرمایه‌گذاری می‌تواند به ارتقای سطح جذابیت‌های بازار سرمایه کمک نماید و باعث گردد تا کارکردهای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه افزایش یابد. اما لازمه تقویت این بازارها از طریق کارایی سرمایه‌گذاری، تقویت جریان‌های افشای اطلاعات برای ذینفعان است تا با ایجاد انسجام و یکپارچگی بیشتر اطلاعات، قابلیت‌های تصمیم‌گیری برابر تقویت شود و اعتماد و اطمینان نسبت به شرکت ارتقاء یابد. هدف این پژوهش بررسی تاثیر قابلیت ارتباط با ذینفعان و کارایی سرمایه‌گذاری از طریق آزمون نظریه همسانی موزاییکی می‌باشد. در این پژوهش به منطور سنجش کارایی سرمایه‌گذاری از دو معیار نسبت خرید خالص دارایی‌های ثابت به کل دارایی‌ها و سطح سرمایه‌گذاری استفاده شده و جهت سنجش توسعه قابلیت ارتباط با ذینفعان از تحلیل فراترکیب و دلفی براساس تدوین مقیاس لیکرت ۵ گزینه‌ای استفاده گردیده است. پرسشنامه جهت جمع‌آوری داده‌های پژوهش برای ۱۴۲ شرکت در سال ۱۳۹۸ ارسال که از این تعداد، ۱۱۲ پرسشنامه با مشارکت مدیران شرکت بورس اوراق بهادار تهران، برگشت شد. به منظور برازش و آزمون فرضیه پژوهش، از تحلیل حداقل مربعات جزئی استفاده شد. نتایج پس از برازش مطلوبیت مدل نشان داد، قابلیت ارتباط با ذینفعان بر کارایی سرمایه‌گذاری تاثیر مثبت و معناداری دارد. در واقع این نتیجه بر مبنای نظریه همسانی موزاییکی تایید می‌نماید که برابری اطلاعاتی در انعکاس اخبار و اطلاعات در بین ذینفعان می‌تواند به تقویت نقش قابلیت‌های ارتباطی شرکت با ذینفعان منجر شود و این موضوع به ارتقای کارایی‌های سرمایه‌گذاری منجر گردد. پرونده مقاله