هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر مدیریت استعداد و جانشین پروری بر پیشگیری از فساد اداری در دادگستریهای استان آذربایجان غربی است. مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر شیوه جمعآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کارکنان دادگستریهای استان آذربایجا چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر مدیریت استعداد و جانشین پروری بر پیشگیری از فساد اداری در دادگستریهای استان آذربایجان غربی است. مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر شیوه جمعآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کارکنان دادگستریهای استان آذربایجان غربی در سال 1400را تشکیل دادهاند که تعداد آنها 470 نفر بود. حجم نمونه در روش پیمایش بر اساس فرمول کوکران 212 نفر است و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی، افراد نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد بود. جهت بررسی روائی پرسشنامهها به روایی صوری(ظاهری) استناد شد. برای بررسی پایایی نیز به آلفای کرونباخ استناد شد. نتایج بررسی پایایی برای همه ابعاد بیشتر از 7/0 گزارش شد؛ به صورتی که مقدار پایایی برای متغیر مدیریت استعداد برابر با 901/0، جانشین پروری برابر با 895/0 و متغیر فساد اداری برابر با 862/0 بود. با توجه به اینکه در آزمون همبستگى فرضیههای اصلى، مقدار ضریب همبستگى پیرسون به دست آمده، به ترتیب 62/0 و 76/0 و سطح معنادارى 01/0 بوده، میتوان با اطمینان 95 درصد بیان کرد که بین مدیریت استعداد و جانشین پروری بر فساد اداری در دادگستریهای استان آذربایجان غربی تأثیرگذار است. نتایج آزمون فرضیههای پژوهش با استفاده از رگرسیون خطی نشان داد که مدیریت استعداد و جانشین پروری (با تأکید بر دستورالعمل 27مادهای کادرسازی مدیریتی در قوه قضائیه سال 1398) بر پیشگیری از فساد اداری در دادگستریهای استان آذربایجان غربی تأثیر مثبت و معناداری دارند.
پرونده مقاله
پژوهش های بازاریابی اسلامی
,
شماره3,سال
1
,
تابستان
1402
هدف/ سئوال اصلی: علوم انسانی مجموعه علومی هستند که به توصیف، تبیین و تفسیر پدیدههای فردی و اجتماعی میپردازند، از آن جهت که انسانیاند. به عبارتی علوم انسانی، هر آن چه که به رفتار انسانی مربوط میشود را در بر میگیرد؛ و به عبارتی مطالعه روشمند در باب امور انسانی است، خ چکیده کامل
هدف/ سئوال اصلی: علوم انسانی مجموعه علومی هستند که به توصیف، تبیین و تفسیر پدیدههای فردی و اجتماعی میپردازند، از آن جهت که انسانیاند. به عبارتی علوم انسانی، هر آن چه که به رفتار انسانی مربوط میشود را در بر میگیرد؛ و به عبارتی مطالعه روشمند در باب امور انسانی است، خواه توصیفی، خواه توصیهای و خواه جهت دهنده باشد. هدف این پژوهش تعیین نقش معرفت دینی در توسعه و اعتلای علوم انسانی است و در پی پاسخ به این سوال است که معرفت دینی چه نقش در توسعه و اعتلای علوم انسانی دارد؟
روش پژوهش: روش تحقیق در این پژوهش توصیفی است و موضوع تحقیق از حیث روش، ماهیتاً کتابخانه ای است. ابزار مناسب برای جمع آوری داده در این پژوهش فیش، جدول، فرم ثبت، نگهداری، طبقه بندی و سپس بهره برداری از آنها بود.
یافتهها: در این مقاله به تحلیل نقش علم دینی در تحول علوم انسانی، دین و پیش فرض های علوم انسانی، تفاوت معنویت دینی با معنویت مدرن، نقش تعقل در تحول علوم انسانی، نقش دین در توسعه علوم انسانی در ایران و جهان پرداخته شده است.
بحث و نتیجهگیری: علوم انسانی، به پیمانه وسیعی از دین، ایدئولوژی، فلسفه، و به طور کلی فرهنگ تاثیر می پذیرد. هر چند معارف و باورهای دینی در سراسر فرایند علم نقش و حضور فعالی دارند، ولی بیش ترین حضور و نفوذ دین را می توان در پیش فرض ها، انگیزه ها و اهداف علوم انسانی یافت; علم، بسیاری از پیش فرض های بنیادی خود را از معارف و باورهای دینی اخذ می کند و انگیزه پژوهش و اهداف تحقیق نیز بیش تر به وسیله آن ها ساخته و توجیه می شوند.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر سبک رهبری خدمتگزار بر توسعه منابع انسانی با توجه به متغیر میانجی توانمندسازی روانشناختی کارکنان در سازمانهای دولتی شهرستان تکاب انجام گرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر شیوه جمعآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر سبک رهبری خدمتگزار بر توسعه منابع انسانی با توجه به متغیر میانجی توانمندسازی روانشناختی کارکنان در سازمانهای دولتی شهرستان تکاب انجام گرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر شیوه جمعآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش به تعداد 1255 نفر هستند که 295 نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای از طریق فرمول کوکران انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامههای استاندارد بود. جهت بررسی روائی و پایایی ابزارهای اندازهگیری به نتایج مدل اندازهگیری استناد شد که نتایج روایی و پایایی پرسشنامهها را تأیید کرد. برای تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری و از نرمافزار PLS استفاده شد. نتایج آزمون فرضیات نشان داد که مؤلفههای توسعۀ افراد، برقراری روابط دوستانه، فراهم کردن زمینۀ رهبری و به اشتراک گذاشتن رهبری از متغیر رهبری خدمتگزار و مؤلفههای احساس مؤثر بودن و احساس مشارکت با دیگران از متغیر توانمندسازی روانشناختی تأثیر مثبت و معنیداری بر توسعه منابع انسانی داشتهاند؛ همچنین مؤلفه نشان دادن اعتماد از متغیر رهبری خدمتگزار و مؤلفههای احساس معنیداری شغل، احساس شایستگی در شغل و احساس داشتن حق انتخاب از مؤلفه توانمندسازی روانشناختی، برای توسعه منابع انسانی تأثیرگذار نبودهاند.
پرونده مقاله
مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش هوش هیجانی مدیران بر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در سازمانهای دولتی شهرستان شاهیندژ انجام گرفت. مطالعه حاضر ازنظر هدف کاربردی، ازنظر شیوه جمعآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش، مدیران و معاونان ادار چکیده کامل
مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش هوش هیجانی مدیران بر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در سازمانهای دولتی شهرستان شاهیندژ انجام گرفت. مطالعه حاضر ازنظر هدف کاربردی، ازنظر شیوه جمعآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش، مدیران و معاونان ادارات دولتی شهرستان شاهیندژ در سال 1397 بوده است که تعداد آنها 145 نفر میباشد. برای تعیین حجم نمونه به فرمول کوکران استناد شد که 105 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای برای پاسخگویی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، از پرسشنامههای استاندارد هوش هیجانی شرینگ (1996) و اقتصاد مقاومتی فیضیان (1395) استفاده شد. برای تعیین روایی پرسشنامه از روش روایی صوری استفاده شد. نتایج ضریب آلفای کرونباخ برای هر دو پرسشنامه به ترتیب 0/939 و 0/957 برای تحلیل دادهها از آزمون چولگی و کشیدگی و رگرسیون خطی دو متغیره، رگرسیون چندگانه و t تک نمونهای استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد مقدار ضریب همبستگی بین هوش هیجانی مدیران و اقتصاد مقاومتی برابر با 0/522 بود و همچنین نتایج آزمون رگرسیون خطی نشان داد که ابعاد هوش هیجانی شامل (خودانگیزی، خودآگاهی، خودکنترلی، همدلی، مهارت اجتماعی مدیران) با تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در ادارات دولتی شهرستان شاهیندژ به ترتیب برابر با ، 0/526، 0/432، 0/509، 0/298 و 0/428، تأثیر مثبت و معناداری داشت و بعد خودانگیزی مدیران بیشترین تأثیر را بر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی دارد.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر مدیریت استعداد و مدیریت دانش بر رضایت شغلی کارکنان بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری دادهها توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی که تعداد آنها 834 نفر بوده و حجم چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر مدیریت استعداد و مدیریت دانش بر رضایت شغلی کارکنان بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری دادهها توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی که تعداد آنها 834 نفر بوده و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران به تعداد 265 آزمودنی و به شیوه تصادفی طبقهای نسبی تعیین گردید. با استفاده از پرسشنامههای مدیریت استعداد آرمسترانگ (2006)، مدیریت دانش نیومن و کنراد (1999) و رضایت شغلی میر و آلن (1991) دادهها گردآوری شد. برای تجزیهوتحلیل از مدل معادلات ساختاری استفاده شد. روایی پرسشنامه با استفاده از بار عاملی و مقدار آزمون متوسط واریانس استخراج شده (AVE) تأیید شد همچنین پایایی آنها با استفاده از پایایی ترکیبی مستخرج از نتایج مدل معادلات ساختاری تأیید گردید. یافتههای پژوهش نشان داد مدیریت استعداد و مؤلفههای آن یعنی جذب استعداد، توسعه استعداد بر رضایت شغلی تأثیر دارند. مؤلفه حفظ و نگهداشت استعداد تأثیر معناداری را نشان داد. با توجه به نتایج سنجش برازش مدل ساختاری پژوهش درمورد مدیریت استعداد و مدیریت دانش با رضایت شغلی به ترتیب ضریب مسیر این رابطـه (336/0= β) و(299/0= β) و عـدد معنـیداری آن (419/4 = t) و (451/3 = t) بهدستآمده است که این مقدار در سطح 05/0 معنادار اسـت؛ بنـابراین، فرضیههای اصلی پژوهش تأیید شد؛ یعنی مدیریت استعداد و مدیریت دانش بر رضایت شغلی کارکنان تـأثیر دارد.
پرونده مقاله
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر شایستگیهای منابع انسانی بر تعهد سازمانی و توانمندسازی کارکنان در سازمانهای دولتی شهرستان شاهیندژ میباشد. روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ گرداوری دادهها توصیفی و از نوع زمینه یابی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه چکیده کامل
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر شایستگیهای منابع انسانی بر تعهد سازمانی و توانمندسازی کارکنان در سازمانهای دولتی شهرستان شاهیندژ میباشد. روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ گرداوری دادهها توصیفی و از نوع زمینه یابی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان سازمانهای دولتی شهرستان شاهیندژ است که 599 نفر میباشد. روش نمونهگیری در این تحقیق تصادفی طبقهای نسبتی بر حسب سازمانهای دولتی میباشد و با استفاده از فرمول کوکران 235 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه استاندارد میباشد. جهت بررسی و تبیین فرضیههای تحقیق از پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و مایر(1992)، پرسشنامه توانمندسازی کارکنان اسپریتزر (1995) و شایستگی کارکنان واو و همکاران (2015) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی متناسب با سطح سنجش دادهها و از نرم افزارspss و pls smart برای محاسبة آلفای کرونباخ میانگین و جدول فراوانی، برای محاسبة تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل مسیر و برآورد رابطههای میان متغیرهای پنهان مسئله و برازندگی مدل مورد استفاده قرار گرفت.یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که تمامی فرضیههای تحقیق تأیید میشوند. بر این اساس شایستگیهای منابع انسانی بر ابعاد تعهد سازمانی و ابعاد توانمندسازی کارکنان در سازمانهای دولتی شهرستان شاهیندژ تأثیر معناداری دارد.نتایج: نتایج پژوهش، حاکی از آن است که کارکنان دارای شایستگی، از تعهد سازمانی بالا برخوردار هستند و توانمندی بالایی برای انجام وظایف خود دارند و در نتیجه اهداف سازمانی محقق می شود.
پرونده مقاله
مطالعات مدیریت و توسعه پایدار
,
شماره4,سال
1
,
زمستان
1400
این پژوهش با هدف تعیین تأثیر بهکارگیری سیستمهای مدیریت زنجیره تأمین، مدیریت روابط با تأمینکنندگان و برنامهریزی منابع سازمان بر فناوری اطلاعات در نظام مدیریت بانکداری (مطالعه موردی: بانک صادرات استان آذربایجان غربی) انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از چکیده کامل
این پژوهش با هدف تعیین تأثیر بهکارگیری سیستمهای مدیریت زنجیره تأمین، مدیریت روابط با تأمینکنندگان و برنامهریزی منابع سازمان بر فناوری اطلاعات در نظام مدیریت بانکداری (مطالعه موردی: بانک صادرات استان آذربایجان غربی) انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از حیث گردآوری اطلاعات، توصیفی و همبستگی و براساس مدل سازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل مدیران ارشد، رؤسا و مدیران شعب، رئیس دوایر و خدمات بانکی و بانکداران بانک صادرات استان آذربایجان غربی به تعداد 175 نفر و حجم نمونه براساس فرمول کوکران 120 نفر برآورد و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شده است. داده های لازم به روش میدانی و با توزیع پرسشنامه جمعآوری شده و آزمون فرضیهها از روش تحلیل مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) از طریق حداقل مربعات جزئی (PLS) انجام شده است. برای تعیین روایی پرسشنامه از روش صوری و محتوایی و برای تعیین پایایی پرسشنامه از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد و نتایج نشان داد که این پژوهش از روایی و پایایی بالایی برخوردار است. یافتههای پژوهش نشان داد که تأثیر بهکارگیری سیستمهای کاربردی سازمانی در ایجاد همسویی خدمات بانک بر فناوری اطلاعات در سیستم مدیریت بانکداری مثبت و معنی دار میباشد. آزمون فرضیه اصلی نشان داد بهکارگیری سیستمهای کاربردی سازمانی در ایجاد همسویی خدمات بانک با فناوری اطلاعات در سیستم مدیریت بانکداری بانک صادرات استان آذربایجان غربی تأثیر دارد. بررسی و آزمون فرضیات فرعی نشان داد عوامل مرتبط با بهکارگیری سیستمهای کاربردی سازمانی با فناوری اطلاعات در سیستم مدیریت بانکداری بانک صادرات استان آذربایجان غربی تأثیر دارند.
پرونده مقاله
مطالعات مدیریت و توسعه پایدار
,
شماره6,سال
2
,
تابستان
1401
تفکر استراتژیک با جامعیتی که ایجاد میکند باعث درک بهتر مدیران و کارکنان از سازمان شده، ارتباط و تعامل بیشتر بین کارکنان و مدیران را باعث شده و باعث بهرهوری بیشتر کارکنان میشود. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر مؤلفههای تفکر استراتژیک مدیران بر یادگیری آنان از خطاهای سا چکیده کامل
تفکر استراتژیک با جامعیتی که ایجاد میکند باعث درک بهتر مدیران و کارکنان از سازمان شده، ارتباط و تعامل بیشتر بین کارکنان و مدیران را باعث شده و باعث بهرهوری بیشتر کارکنان میشود. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر مؤلفههای تفکر استراتژیک مدیران بر یادگیری آنان از خطاهای سازمانی در شهرداریهای استان آذربایجان غربی انجام گرفته است. مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر شیوه جمعآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را شهرداران، مدیران بخشهای مختلف ازجمله مدیر خدمات عمومی، مدیر حراست، مدیریت پارک موتوری، مدیر فنی شهرداریهای شهرستانهای استان آذربایجان غربی در سال 1401 تشکیل دادهاند که تعداد آنها 186 نفر میباشد. حجم نمونه درروش پیمایش بر اساس فرمول کوکران 126 نفر تعیین گردید. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامههای استاندارد بود. برای بررسی پایایی نیز از آلفای کرونباخ استفاده شد و نتایج بررسی پایایی برای همه ابعاد بیشتر از 7/0 گزارش شده است. برای تحلیل دادهها، از آزمون همبستگی پیرسون در نرمافزار SPSS استفاده شد. نتایج آزمون فرضیات نشان داد مؤلفههای تفکر استراتژیک مدیران بر یادگیری آنان از خطاهای سازمانی در شهرداریهای استان آذربایجان غربیتأثیر معنیداری دارد.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد