فهرست مقالات نصرت اله شادنوش


  • مقاله

    1 - طراحی مدل سنجش سواد اطلاعاتی خبرنگاران
    مدیریت فرهنگی , شماره 2 , سال 17 , تابستان 1402
    هدف پژوهش: هدف این تحقیق، طراحی مدل سنجش سواد اطلاعاتی خبرنگاران است. روش تحقیق: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، اکتشافی و از نظر شیوه گردآوری و تحلیل اطلاعات، توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری در حوزه کیفی شامل اساتید و متخصصان عرصه خبر بودند که ب چکیده کامل
    هدف پژوهش: هدف این تحقیق، طراحی مدل سنجش سواد اطلاعاتی خبرنگاران است. روش تحقیق: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، اکتشافی و از نظر شیوه گردآوری و تحلیل اطلاعات، توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری در حوزه کیفی شامل اساتید و متخصصان عرصه خبر بودند که به صورت هدفمند انتخاب شده و با استفاده از روش دلفی، عوامل و مولفه‌های سواد اطلاعاتی خبرنگاران شناسایی شدند. جامعه آماری بخش کمی، کلیه خبرنگاران سازمان‌های خبری بودند که به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شده است. یافته‌ها: پاسخ دهندگان در مجموع 7 عامل برای سواد اطلاعاتی و 30 مولفه برای سواد اطلاعاتی مطرح کردند و نتایج حاصل از بخش کمی نشان می‌دهد که استانداردهای فناوری اطلاعات، ابزارهای ارزیابی سواد اطلاعاتی، مهارت‌های سواد اطلاعاتی، عوامل شخصی، عوامل منطقه‌ای، عوامل منطقه‌ای محیط اطلاعاتی بر سواد اطلاعاتی تاثیر دارد و سواد اطلاعاتی بر پیامدهای سواد اطلاعاتی نوآوری سازمانی، اثربخشی، اعتماد، عملکرد مدیریتی تاثیر دارد. نتیجه‌گیری: برای ارتقای کارآمدی خبرنگاران، سنجش سواد اطلاعاتی آنها، مهم و راهبردی است و این مدل می‌تواند، سطح سواد اطلاعاتی خبرنگاران در سازمان های خبری را سنجش نماید. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - تاثیر هم آفرینی در مواجهه با واقعیت افزوده بر ریسک درک شده، اعتماد درک شده
    دانش سرمایه‌گذاری , شماره 1 , سال 11 , بهار 1401
    واقعیت افزوده (AR)یک تکنولوژی است که می‌تواند به محدودیت‌های گفتگوی سنتی و سکوهای اطلاعاتی همچون تلفن، ارتباطات چهره‌به‌چهره و اینترنت بپردازد. AR امکان دسترسی به اطلاعات دیجیتال در زمان واقعی و تعامل با این اطلاعات در دنیای فیزیکی را امکان پذیر کرده است (. اگرچه فرآیند چکیده کامل
    واقعیت افزوده (AR)یک تکنولوژی است که می‌تواند به محدودیت‌های گفتگوی سنتی و سکوهای اطلاعاتی همچون تلفن، ارتباطات چهره‌به‌چهره و اینترنت بپردازد. AR امکان دسترسی به اطلاعات دیجیتال در زمان واقعی و تعامل با این اطلاعات در دنیای فیزیکی را امکان پذیر کرده است (. اگرچه فرآیندی که توسط آن یک سازمان می‌تواندارتباط ایجاد کند اغلب مبهم است ، تعاملات، ازجمله گفتگو و اطلاعات، اغلب به عنوان مرکزی برای خلق ارزش مشترک توصیف می‌شوند). بنابراین، سکوی های تعاملی، شرکت ها را قادر می‌سازد تا مرکزی برای ایجاد هم‌کاری فراهم نماینددر این پزوهش شناسایی عوامل مدل مبتنی بر هم آفرینی در مواجهه با واقعیت افزوده بر ریسک درک شده و تبیین روابط آنها و ا رائه ی مدلی مبتنی بر هم آفرینی در مواجهه با واقعیت افزوده بر ریسک درک شده، مورد نظر بوده است. روش تحقیق: در این تحقیق رو ش آمیخته ک اعمال شده است. ابتدا با نظریه داده بنیاد و با نرم افزار MAXQDA و سپس با استفاده از روش معادلات ساختاری و با نرم افزار SMArtPLS روی داده ها تحلیل صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش برای بخش کیفی خبرگان شامل اساتید رشته بازاریابی و متخصصین ,واقعیت افزوده ، و در بخش کمی این پژوهش شامل مدیران ارشد، میانی و کارشناسان فنی و مهندسی، شرکت های زیرمجموعه گروه مپنا در زمینه توسعه و ساخت نیروگاه‌های حرارتی، همچنین اجرای پروژه‌هاى نفت و گاز و حمل و نقل ریلى بودند که بعلت سختی دسترسی و محدودیت های بیماری کرونا، بصورت دسترس نمونه گیری شدند. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - ارائه مدل هم آفرینی در مواجهه با واقعیت افزوده، ریسک درک شده، اعتماد درک شده و قصد خرید مشتری
    مطالعات میان رشته ای مدیریت بازاریابی , شماره 4 , سال 1 , پاییز 1401
    پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل نظری تاثیر هم آفرینی در مواجهه با واقعیت افزوده بر ریسک درک شده، اعتماد درک شده و قصد خرید مشتری انجام شده است. به منظور تدوین مدل، از روش تحقیق کیفی و به طور خاص در ساخت نظریه، از روش داده بنیاد استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش در بخش چکیده کامل
    پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل نظری تاثیر هم آفرینی در مواجهه با واقعیت افزوده بر ریسک درک شده، اعتماد درک شده و قصد خرید مشتری انجام شده است. به منظور تدوین مدل، از روش تحقیق کیفی و به طور خاص در ساخت نظریه، از روش داده بنیاد استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی تحقیق، از خبرگان امرمانند استاتید دانشگاهی و متخصصینی شرکت مپنا می باشد که در نهایت منجر به استخراج و شناسایی متغیرها گشته است. روش نمونه گیری به صورت گلوله برفی و ملاک اندازه نمونه، رسیدن به اشباع نظری و مبنای اصلی جمع آوری داده ها، انجام مصاحبه عمیق بوده است. در مجموع 20 مصاحبه انجام شد. پس از انجام مراحل سه گانه کدگذاری با به کارگیری نرم افزار MAXQDA مدل نهایی پژوهش متشکل از 8مقوله کلی، 27 مقوله فرعی و 58مفهوم اصلی حاصل شد. در این پژوهش شناسایی عوامل مدل مبتنی بر هم آفرینی در مواجهه با واقعیت افزوده، ریسک درک شده، اعتماد درک شده و قصد خرید مشتری و تبیین روابط آنها مورد نظر بوده است. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - تاثیر نقش پاسخگویی سازمانی،مشتری گرایی و استراتژی نوآوری بر سیستم اطلاعاتی بازاریابی در شرکت های خدمت محور
    مدیریت کسب و کار نوآورانه , شماره 4 , سال 14 , پاییز 1401
    زمینه:پاسخگویی‌انتظاری‌است که افرادازسازمان‌ها دارند وآن را به عنوان ابزاری برای کنترل قدرت و بهتر انجام شده کارها می‌دانند، چراکه اگر سازمان‌ها پاسخگو نباشند، فساد و استبداد در سازمان حاکم خواهد شد.هدف: بررسی تاثیر نقش پاسخگویی سازمانی، مشتری گرایی و استراتژی نو آوری ب چکیده کامل
    زمینه:پاسخگویی‌انتظاری‌است که افرادازسازمان‌ها دارند وآن را به عنوان ابزاری برای کنترل قدرت و بهتر انجام شده کارها می‌دانند، چراکه اگر سازمان‌ها پاسخگو نباشند، فساد و استبداد در سازمان حاکم خواهد شد.هدف: بررسی تاثیر نقش پاسخگویی سازمانی، مشتری گرایی و استراتژی نو آوری بر سیستم اطلاعاتی بازاریابی در شرکت های خدمت محور.روش:از لحاظ هدف کاربردی بود.ابزار جمع آوری داده ؛ پرسشنامه و جامعه‌ی آماری با روش نمونه گیری تصادفی ساده برآورد شد.یافته ها:نتایج حاصل از آزمون فرضیات نشان داد که متغیرهای پاسخگویی سازمانی، نوآوری در محصولات و خدمات شرکت و مشتری مداری بر متغیر سیستم اطلاعاتی بازاریابی تأثیر معنادار و مثبتی دارد که پاسخگویی سازمانی تاثیر بیشتری بر سیستم اطلاعاتی بازاریابی دارد.نتیجه گیری:تأثیر معنادار متغیر پاسخگویی سازمانی باعث می‌شود مجریان، مسئولیت آنچه را که انجام می‌دهند و خدماتی را که ارایه می‌دهند بر عهده گرفته، کیفیت کار خود را تضمین نمایند و همواره در پی بهبودکارکردهاومأموریت‌های خویش باشند.کلمات کلیدی: پاسخگویی سازمانی،مشتری‌گرایی،استراتژی نو آوری،سیستم اطلاعاتی بازاریابی . پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - شناسایی و تحلیل ریسک بر اساس رویکرد تلفیقی PMBOK و RFMEA در پروژه‌های صنعت پتروشیمی
    مدیریت کسب و کار نوآورانه , شماره 1 , سال 15 , بهار 1402
    امروزه با پیچیده‌تر شدن پروژه‌ها، عدم قطعیت در پروژه‌ها نیز بیشتر می‌شود. ریسک پروژه در برگیرنده تهدیدهایی بر اهداف پروژه است. مدیریت ریسک از قسمت‌های اصلی مدیریت استراتژیک هر پروژه به ‌شمار می‌رود و شامل فرایندهایی است که از طریق آن می‌توان به صورت روش‌مند خطرهای مرتبط چکیده کامل
    امروزه با پیچیده‌تر شدن پروژه‌ها، عدم قطعیت در پروژه‌ها نیز بیشتر می‌شود. ریسک پروژه در برگیرنده تهدیدهایی بر اهداف پروژه است. مدیریت ریسک از قسمت‌های اصلی مدیریت استراتژیک هر پروژه به ‌شمار می‌رود و شامل فرایندهایی است که از طریق آن می‌توان به صورت روش‌مند خطرهای مرتبط با فعالیت‌ها را شناسایی کرد. در همین راستا هدف اصلی این پژوهش، شناسایی و تحلیل ریسک‌ بر اساس رویکرد تلفیقی PMBOK و RFMEA در پروژه‌های صنعت پتروشیمی می‌باشد.‌ جامعه آماری شامل کارفرما، مدیریت پیمان، مشاور مهندسی و پیمانکاران شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه می باشد. از این جامعه 10 نفر برای بخش کیفی و 248 برای بخش کمی (تحلیل رگرسیون) انتخاب شدند. پرسشنامه بین افراد انتخاب شده توزیع شد. 220 پرسشنامه تکمیل و به صورت قابل قبول برگشت داده شد. در نتیجه مجموعاً 22 ریسک به‌عنوان ریسک بحرانی (با RPN 1) شناسایی شد و نقش عوامل مدیریتی، سازمانی و محیطی در مدیریت ریسک مورد بررسی قرار گرفت. پرونده مقاله

  • مقاله

    6 - توسعه الگوی اکوسیستم کارآفرینی با رویکرد قابلیت‌های اشتغال کسب‌وکارهای دانش‌بنیان
    مدیریت کسب و کار نوآورانه , شماره 500 , سال 1 , بهار 2050
    اکوسیستم کارآفرینی یک الگوی رشد را برای کارآفرینان فراهم می‌کند و با تعیین شاخص‌ها و عناصر مرتبط، فرصت‌ها و تهدیدها را شناسایی کرده و زمینه را برای رشد فعالیت‌های کارآفرینانه فراهم می‌کند.. لذا، هدف پژوهش حاضر توسعه الگوی اکوسیستم کارآفرینی با رویکرد قابلیت‌های اشتغال ک چکیده کامل
    اکوسیستم کارآفرینی یک الگوی رشد را برای کارآفرینان فراهم می‌کند و با تعیین شاخص‌ها و عناصر مرتبط، فرصت‌ها و تهدیدها را شناسایی کرده و زمینه را برای رشد فعالیت‌های کارآفرینانه فراهم می‌کند.. لذا، هدف پژوهش حاضر توسعه الگوی اکوسیستم کارآفرینی با رویکرد قابلیت‌های اشتغال کسب‌وکارهای دانش‌بنیان حوزه فناوری مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران است. در این راستا از طریق مصاحبه با 20 نفر از خبرگان دانشگاهی و کارآفرینان مرتبط با حوزه مورد پژوهش، زمینه مورد مطالعه با روش کیفی مورد بررسی قرار گرفته است. تجزیه‌وتحلیل اطلاعات در بخش کیفی با روش تحلیل تم انجام پذیرفته است. نتایج پژوهش نشان داد الگوی اکوسیستم کارآفرینی با رویکرد قابلیت‌های اشتغال در شش مقوله سرمایه انسانی، سرمایه مالی، سرمایه بازار، سرمایه فرهنگی، سرمایه سیاسی و سرمایه حمایتی قابل طرح است که هر کدام از این بخش‌ها دارای زیرسیستم‌های متفاوتی بودند. همچنین این نتیجه حاصل شد که توسعه الگوی اکوسیستم کارآفرینی دارای نتایجی از جمله توسعه نوآوری و کارآفرینی و خلق قابلیت اشتغال پایدار می‌باشد. پرونده مقاله

  • مقاله

    7 - ارائه مدلی برای تبیین عوامل مؤثر بر قصد رأی دادن شهروندان
    مدیریت کسب و کار نوآورانه , شماره 4 , سال 8 , پاییز 1395
    در دنیای امروز برندها نقش بسیار مؤثری در امور جاری و روزمره مردم دارند. تحقیقات نشان می‌دهد، کسب‌و‌کارهایی موفق‌تر بوده‌اند که در برند‌سازی موفق عمل کرده و دارای برندی قوی، شناخته‌شده و معتبر هستند. یکی از شاخصه‌های اصلی برند‌ها، شخصیت برند است که از نظر محققان از عوامل چکیده کامل
    در دنیای امروز برندها نقش بسیار مؤثری در امور جاری و روزمره مردم دارند. تحقیقات نشان می‌دهد، کسب‌و‌کارهایی موفق‌تر بوده‌اند که در برند‌سازی موفق عمل کرده و دارای برندی قوی، شناخته‌شده و معتبر هستند. یکی از شاخصه‌های اصلی برند‌ها، شخصیت برند است که از نظر محققان از عوامل مؤثر بر خریداران محصول یا خدمت آن برند است. با نگاهی به دنیای سیاست نیز می‌توان دریافت که در کشورهایی با نظام انتخاباتی پیشرفته احزاب و گروه‌های سیاسی که توانسته‌اند برند خود را به‌عنوان یک برند قوی با شاخصه‌های مشخص مطرح کنند در دستیابی به اهداف خود نیز موفق بوده‌اند. تحقیقات انجام‌شده در کشورهای مختلف نشان می‌دهد که همانند برندهای محصولات و خدمات، شخصیت برندهای سیاسی نیز می‌تواند باعث جذب رأی‌دهندگان و نهایتاً رأی‌دادن آن‌ها به آن گروه یا حزب سیاسی باشد. در این راستا با توجه به کمبود تحقیقات در زمینه بازاریابی سیاسی و همچنین برندهای سیاسی در ایران، در این پژوهش ضمن بررسی مفهومی شخصیت برند سیاسی و اجزای آن، مدلی فرضی برای ارتباط بین شخصیت برند سیاسی (به‌عنوان یکی از شاخصه‌های اصلی برند)، قصد رأی‌دهی شهروندان و همچنین ارزش ویژه برند سیاسی در کشور ایران در نظر گرفته شده که لازم است در آینده به بررسی صحت و سقم این مدل پرداخته شود. پرونده مقاله

  • مقاله

    8 - نقش خلاقیت و نوآوری در تحول و تغییر سازمانی
    مدیریت کسب و کار نوآورانه , شماره 5 , سال 6 , زمستان 1393
    به دلیل ضرورت دستیابی به سازمان برتر، در مسیر رسیدن به تنها سازمان مناسب، تغییر و تحول امری اجتناب ناپذیر است. دنیای پیشرفته کنونی که در کنار هر شناختی با مجموعه ای از شناخته ها مواجه است که با پای تدریجی پیشرفت علمی و مواجهه با انبوهی از ناشناخته های رو به گسترش نمی تو چکیده کامل
    به دلیل ضرورت دستیابی به سازمان برتر، در مسیر رسیدن به تنها سازمان مناسب، تغییر و تحول امری اجتناب ناپذیر است. دنیای پیشرفته کنونی که در کنار هر شناختی با مجموعه ای از شناخته ها مواجه است که با پای تدریجی پیشرفت علمی و مواجهه با انبوهی از ناشناخته های رو به گسترش نمی توان شاهد تحولات مناسب بود. اکنون به انهدام خلاق، نوآوری و ابداع نیاز است؛ ولی در حوزه های مختلف علمی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی چگونه شاهد خلاقیت خواهیم بود؟ برای دستیابی به این هدف مهم، ضمن تأمین شرایط لازم برای ایجاد خلاقیت و نوآوری، چگونگی آموزش آن نیز امری قابل تأمل در ایجاد سازمان خلاق خواهد بود. انهدام خلاق مستلزم اقدامات علمی از نوع شناسایی عوامل شکننده خلاقیت و همچنین شناخت فرصت های لازم در ایجاد ابداعات است. در این راستا، به یادگیری و یاددهی مستمر و مکرر نیاز است. پرونده مقاله

  • مقاله

    9 - مدل اجرای اثربخش استراتژی سرمایه‌گذاری خطرپذیر فناورانه ( مورد مطالعه؛ بانک آینده)
    مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار , شماره 5 , سال 11 , زمستان 1399
    بر خلاف مدل‌های تدوین و ‌پایش استراتژی، که غالباٌ به صورت عمومی برای صنایع مختلف قابل بکارگیری است، مدل‌های مرحله جاری‌سازی استراتژی همواره تابعی از ویژگی‌های خاص هر بنگاه می‌باشد، بنابراین در این پژوهش، محقق به دنبال طراحی مدل بومی برای یکی از استراتژی‌های وظیفه‌ای بان چکیده کامل
    بر خلاف مدل‌های تدوین و ‌پایش استراتژی، که غالباٌ به صورت عمومی برای صنایع مختلف قابل بکارگیری است، مدل‌های مرحله جاری‌سازی استراتژی همواره تابعی از ویژگی‌های خاص هر بنگاه می‌باشد، بنابراین در این پژوهش، محقق به دنبال طراحی مدل بومی برای یکی از استراتژی‌های وظیفه‌ای بانک، در حوزه استراتژی‌ سرمایه‌گذاری خطرپذیر فناورانه مالی است. پژوهش حاضر توصیفی است که از روش‌های آمیخته کیفی-کمی استفاده می‌گردد. با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی، عوامل شناسایی شده در پژوهش‌های پیشین اولویت‌بندی شده سپس با استفاده از مدل معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تائیدی، روابط نهایی مشخص گردید.به منظور بررسی تغییرات عوامل و تاثیر آنها بر میزان اثربخشی مدل پژوهش، از رویکرد پویایی سیستم و نرم افزار ونسیم استفاده شد. سپس با تنظیم پروتکل مصاحبه با 12 نفر از خبرگان، در جلسات هم‌اندیشی با اضافه نمودن متغیر اثربخشی جاری‌سازی استراتژی به عنوان متغیر وابسته، اثربخشی حاصل از تغییرات عوامل و زیر مولفه‌ها در سناریوهای مختلف مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.عوامل؛ ارزیابی طرح‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، ویژگی‌های تجاری و عملیاتی طرح‌های سرمایه‌گذاری، عوامل کارآفرینی و زیرمولفه-های سرمایه‌گذاری خطرپذیر به عنوان عوامل و زیر مؤلفه‌های مدل حائز اهمیت است. پرونده مقاله