دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
شماره94,سال
24
,
زمستان
1402
این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی آموزش فرزندپروری رفتاری به مادران با آموزش مهارتهای اجتماعی به کودکان بر تنظیم هیجانی و علائم رفتاری اختلال نافرمانی مقابلهای در کودکان صورت گرفت. روش این پژوهش نیمه آزمایشی و از جمله طرحهای پیش آزمون-پس آزمون با دو گروه آزمایش و یک گر چکیده کامل
این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی آموزش فرزندپروری رفتاری به مادران با آموزش مهارتهای اجتماعی به کودکان بر تنظیم هیجانی و علائم رفتاری اختلال نافرمانی مقابلهای در کودکان صورت گرفت. روش این پژوهش نیمه آزمایشی و از جمله طرحهای پیش آزمون-پس آزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان پسر پایه چهارم دبستان و مادران آنها بود که در بازه زمانی مرداد و شهریور ۱۳۹۹ به کلینیکهای روانشناسی منطقه ۵ تهران مراجعه کرده بودند. از جامعه مذکور، تعداد ۵۰ نفر از کودکان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای که معیارهای ورود به پژوهش را داشتند انتخاب و ۴۵ نفر از آنها بر اساس جدول مورگان به روش نمونه گیری هدفمند در سه گروه ۱۵ نفره گمارش شدند. جلسات گروه آزمایش ۱۲ جلسه ۹۰ دقیقهای بود که در یکی از آنها، مهارتهای اجتماعی به کودکان آموزش داده شد و در گروه دیگر، مادران کودکان تحت آموزش فرزندپروری رفتاری قرار گرفتند و گروه کنترل تا پایان این تحقیق، مداخلهای دریافت نکرد. به منظور سنجش شرکت کنندگان از معیارهای DSM 5 برای تشخیص اختلال نافرمانی مقابلهای و پرسشنامههای تنظیم هیجان (Shields & Cicchetti, 1997) و سیاهه رفتاری کودک (Achenbach, 1991) استفاده شد. به منظور تحلیل دادهها، از تحلیل کوواریانس و آزمون سیداک استفاده گردید. یافتهها نشان داد هر دو روش درمان برای تنظیم هیجانی و علائم رفتاری کودکان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای اثربخش بوده است (۰۵/۰>P)، اما تفاوت معناداری بین این دو روش برای متغیرهای پژوهش و ابعاد آنها مشاهده نشد (۰۵/۰<P).
پرونده مقاله
نشريه روانشناسی اجتماعی
,
شماره1,سال
9
,
بهار
1400
زمینه: مطالعات متعددی رابطه بین طرحوارههای سازش نایافته اولیه و اختلالات خوردن را نشان می‎دهند. این پژوهش به دنبال آن بود که مشخص کند آیا سبک‎ مقابله‎ای اجتناب می‎تواند بر رابطه بین طرحواره‎های سازش نایافته اولیه در حوزه طرد و بریدگی و پرخوری تاثیرب چکیده کامل
زمینه: مطالعات متعددی رابطه بین طرحوارههای سازش نایافته اولیه و اختلالات خوردن را نشان می‎دهند. این پژوهش به دنبال آن بود که مشخص کند آیا سبک‎ مقابله‎ای اجتناب می‎تواند بر رابطه بین طرحواره‎های سازش نایافته اولیه در حوزه طرد و بریدگی و پرخوری تاثیربگذارد؟ هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجیگر سبک مقابلهای اجتناب در رابطه بین طرحوارهسازشنایافته حوزه طرد و بریدگی و پرخوری انجام شد. روش: روش پژوهش توصیفی- همبستگی و به شکل خاص مدل‎یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل کلیه افراد دارای مشکلات خوردن است که به مراکز مشاوره شهر قم مراجعه کرده بودند. از میان این جامعه 234 نفر به شیوه هدفمند با استفاده از مقیاس میلون ш، به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه‎های طرحواره یانگ (1999)، بازخورد (نگرش‎های) خوردن گارنر و همکاران (1982) و اجتناب یانگ-رای (1994) بودند. داده‎های به دست آمده با روش معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که شاخص‎های برازش مدل پژوهش وضعیت مطلوبی داشت (9/0<GFI) و سبک مقابله‎ای اجتناب در رابطه بین طرحواره‎های سازش نایافته (در حوزه طرد و بریدگی) و پرخوری نقش میانجی ایفا کرد. نتیجهگیری: بنابراین سبک مقابلهای اجتناب یانگ به عنوان نقش میانجی در تاثیرات طرحوارههای سازشنایافته اولیه (در حوزه طرد و بریدگی) بر پرخوری، نقش دارد.همچنین نتایج پژوهش نشان داد رابطه مثبتی میان طرحواره‎های حوزه طرد و بریدگی و پرخوری برقرار است. علاوه بر این مشخص شد، بین سبک‎های مقابله اجتناب با پرخوری رابطه مثبتی وجود دارد. بدان معنی که هرچقدر سبک‎های مقابله‎ای سازشنایافته اجتناب افزایش یابد پرخوری افزایش مییابد. از سوی دیگر سبک‎های مقابله‎ای اجتناب به عنوان میانجی رابطه بین طرحواره‎های سازش نایافته اولیه حوزه طرد و بریدگی و پرخوری ایفای نقش می‎کند
پرونده مقاله
ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی
,
شماره5,سال
11
,
زمستان
1400
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی برازش مدل رابطه بین دینداری و تعالی پس از ضربه با نقش میانجی خلاقیت و سبک تفکر در جانبازان بود..روش: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. نمونۀ مورد مطالعه 362 جانباز بود که به روش تصادفی ساده از جانبازان (25 تا70 درصد) بنیاد شهید و امور چکیده کامل
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی برازش مدل رابطه بین دینداری و تعالی پس از ضربه با نقش میانجی خلاقیت و سبک تفکر در جانبازان بود..روش: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. نمونۀ مورد مطالعه 362 جانباز بود که به روش تصادفی ساده از جانبازان (25 تا70 درصد) بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان های استان تهران در سال (1399) انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های تعالی پس از ضربه تدسچی و کالهون (2011)، دینداری آلپورت و راس(1950)، خلاقیت تورنس (1966) و سبک تفکر استرنبرگ و واگنر (1979) استفاده شد.. داده ها با استفاده از روش تحلیل مسیر و نرم افزار SPSS25 و Amos24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: نتایح تحلیل مسیر نشان داد که دینداری بر سبک تفکر، خلاقیت و تعالی پس از ضربه؛ سبک تفکر بر خلاقیت؛ خلاقیت و سبک تفکر بر تعالی پس از ضربه اثرات مستقیم و معنادار داشته است.. همچنین دینداری از طریق نقش واسطه ای خلاقیت، اثر غیر مستقیم مثبت و معناداری بر تعالی پس از ضربه جانبازان دارد.نتیجه گیری: دینداری به همراه خلاقیت بر تعالی پس از ضربه در افراد مبتلا به تروما تأثیر زیادی دارد. به عبارتی، افرادی که از دینداری بالاتری برخوردارند، دینداری بر خلاقیت آنها تاثیر می گذارد و این افراد برای بازگشت به شرایط ایدهآل، به کمک تواناییها و امکانات خود به بازسازی ذهنی و روانی اقدام مینمایند؛ بنابراین تعالی پس از ضربه قابل پیش بینی است.واژه های کلیدی: تروما، تعالی پس از ضربه، دین داری، خلاقیت، سبک تفکر.
پرونده مقاله
ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی
,
شماره2,سال
13
,
تابستان
1402
زمینه: استرس در معنای کلی و استرس تحصیلی بهعنوان یکی از انواع مهم آن میتواند ، پویایی و خلاقانه بودن آموزش و بهینهشدن پتانسیل انسانی را به چالش بکشد بنابراین شناخت عوامل مؤثر بر انتخاب سبکهای مقابله ضروری به نظر میرسد.هدف: تبیین اثر عاملیت انسانی و هوش هیجانی بر سب چکیده کامل
زمینه: استرس در معنای کلی و استرس تحصیلی بهعنوان یکی از انواع مهم آن میتواند ، پویایی و خلاقانه بودن آموزش و بهینهشدن پتانسیل انسانی را به چالش بکشد بنابراین شناخت عوامل مؤثر بر انتخاب سبکهای مقابله ضروری به نظر میرسد.هدف: تبیین اثر عاملیت انسانی و هوش هیجانی بر سبک مقابله با استرس تحصیلی با میانجیگری تمایلات نوستالوژیک در دانشآموزان پسر.روش: پژوهش توصیفی - همبستگی از نوع تحلیل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دوم رشتههای شاخه نظری شهر کاشان در سال تحصیلی 1399-1400 بودند که تعداد 497 دانشآموز به روش تصادفی انتخاب شدند. دانشآموزان به پرسشنامههای شــخصیت عاملیتی کوته (1997)، هوش هیجانی شرینگ، سبکهای مقابلهای اندلر و پارکر و آمادگی نوستالژیک هاولنا و هولاک (2004)پاسخ دادند. جهت تجزیهوتحلیل دادهها و آزمون فرضیهها از ضریب همبستگی و روش معادلات ساختاری از نرمافزار آماری SPSS.26و lisrel 8.8 استفاده شد. یافتهها: پارامترهای مدل همگی معنادار بودند (0.01 > p) میزان بار عاملی سؤالات بالاتر از 4/0 بود که نشان میدهد که تمام مؤلفهها از همسانی مناسبی برخوردار هستند.نتیجهگیری: عاملیت انسانی و هوش هیجانی بهصورت مستقیم و مثبت سبک مقابلهای مسئله مدار وبصورت مستقیم و منفی سبک مقابلهای هیجانمدار واجتنابی را با میانجیگری تمایلات نوستالژیک تحتتأثیر قرارداد
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر روابط ساختاری عملکرد سازمانی و حوزه اول طرحواره ناسازگار اولیه، سکوت سازمانی و راهبرد مقابله-ای اجتناب در مدیران شهرداری تهران بود. طرح پژوهش از نوع توصیفی همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه مدیران شهرداری تهران که در سال 1398 مشغول به کار در شهردا چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر روابط ساختاری عملکرد سازمانی و حوزه اول طرحواره ناسازگار اولیه، سکوت سازمانی و راهبرد مقابله-ای اجتناب در مدیران شهرداری تهران بود. طرح پژوهش از نوع توصیفی همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه مدیران شهرداری تهران که در سال 1398 مشغول به کار در شهردای بودند. حجم گروه نمونه 302 نفر بود که به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و پرسشنامههای طرحوارههای ناسازگار اولیه یانگ فرم کوتاه (SQ-SF)، پرسشنامه عملکرد سازمانی هرسی و گلداسمیت (2003)، پرسشنامه سکوت سازمانی ونداین و همکاران (2003) و مقیاس اجتناب یانگ تکمیل گردید. سپس دادههای جمعآوری شده با استفاده از آزمونهای همبستگی و مدلیابی معادلات ساختای با نرمافزار 22SPSS و نرمافزار Lisrel 8.80مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. ارزیابی مدل فرضی پژوهش با استفاده از شاخصهای برازندگی نشان داد که مدل فرضی با مدل اندازهگیری، برازش دارد 96/0CFI=،93/0 GFI، 068/0 RMSEA=). نتایج نشان داد که حوزه اول طرحوارههای ناسازگار اولیه به صورت غیر مستقیم از طریق سکوت سازمانی بر عملکرد سازمانی تاثیر دارد. هم چنین نتایج نشان داد که اجتناب رابطه مستقیم با طرحواره ناسازگار دارد. میتوان براساس یافته های پژوهش، نتیجه گرفت که سکوت سازمانی در رابطه بین حوزه اول طرحوارههای ناسازگار اولیه و عملکرد سازمانی نقش واسطه ای دارد. بنابراین میتوان گفت که عملکرد سازمانی مفهومی پیچیده است و برای تقویت و بهبود آن باید متغیرهای واسطهای بیشتری مورد توجه قرار بگیرد.
پرونده مقاله
اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی
,
شماره2,سال
11
,
تابستان
1395
تنوعطلبی جنسی، نوعی رفتار جنسی است که با میزان اشتغال ذهنی به روابط جنسی متعدد و حیطه ی رفتاری آن با میزان تلاش فرد برای برقراری رابطه ی جنسی با افراد جدید، یا به اشکال متفاوت مشخص میشود. هدف پژوهش حاضر، ارایه ی مدل ساختاری برای تبیین تنوعطلبی جنسی بر اساس طرحوارهه چکیده کامل
تنوعطلبی جنسی، نوعی رفتار جنسی است که با میزان اشتغال ذهنی به روابط جنسی متعدد و حیطه ی رفتاری آن با میزان تلاش فرد برای برقراری رابطه ی جنسی با افراد جدید، یا به اشکال متفاوت مشخص میشود. هدف پژوهش حاضر، ارایه ی مدل ساختاری برای تبیین تنوعطلبی جنسی بر اساس طرحوارههای ناسازگار اولیه، سبکهای فرزندپروری و خلق و خو بود. بدین منظور، 422 مرد متاهل از جامعه ی طلاب و دانشجویان قم به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب و از نظر تنوعطلبی جنسی، سرشت و منش، طرحوارههای ناسازگار اولیه و سبکهای فرزندپروی مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی، تاییدی و مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که طرحوارههای ناسازگار اولیه (43 درصد)، سبکهای فرزندپروری پدر به صورت مستقیم (32 درصد) و به صورت غیرمستقیم (9 درصد) تنوعطلبی جنسی را تبیین می کنند. سبکهای فرزندپروری مادر و خلق و خو به صورت غیرمستقیم (به ترتیب 13 درصد و 19 درصد) و به واسطه ی طرحوارههای ناسازگار اولیه تنوعطلبی جنسی را تبیین کردند. در مجموع به نظر می رسد که طرحوارههای ناسازگار اولیه نقش مهمی در تبیین تنوعطلبی جنسی ایفا میکنند.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد