فهرست مقالات علیرضا آقایوسفی


  • مقاله

    1 - تاثیر باورهای فراشناختی،‌ طرحواره‌های ‌‌هیجانی و پیوند والدینی بر آسیب‌پذیری به حساسیت‌‌پردازش‌‌ حسی
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , شماره 93 , سال 24 , پاییز 1402
    هدف این پژوهش، تعیین تاثیر باورهای فراشناختی،‌ طرحواره‌های ‌‌هیجانی و پیوند والدینی بر آسیب‌پذیری به حساسیت پردازش‌‌ حسی در جمعیت غیربالینی شهر تهران بود. روش تحقیق این پژوهش، همبستگی از نوع مطالعات تحلیل مسیر و جامعه آماری کلیه شهروندان بالای16 سال طی طی زمستان و بهار9 چکیده کامل
    هدف این پژوهش، تعیین تاثیر باورهای فراشناختی،‌ طرحواره‌های ‌‌هیجانی و پیوند والدینی بر آسیب‌پذیری به حساسیت پردازش‌‌ حسی در جمعیت غیربالینی شهر تهران بود. روش تحقیق این پژوهش، همبستگی از نوع مطالعات تحلیل مسیر و جامعه آماری کلیه شهروندان بالای16 سال طی طی زمستان و بهار97- 98 بود که 401 نفر با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. پس از تبیین هدف پژوهش، شرکت ‌کنندگان پرسشنامه‌های باورهای فراشناختی (Wells & Cartwright-Hatton, 2004)، طرحواره‌های ‌ ‌هیجانی (2002Leahy, )، پیوند والدینی (Parker, Tupling & Brown, 1979) و حساسیت‌ پردازش‌ حسی(Aron & Aron, 1997) را تکمیل کردند. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS-20 و نرم‌افزاز لیزرل تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد مدل پیشنهادی با داده‌ها برازش داشت. بزرگترین ضریب مسیر مربوط به طرحواره‌های هیجانی (40/0) و بعد پیوند والدینی (29/0) و باورهای فراشناختی (25/0) بر حساسیت‌ پردازش‌ حسی بودند. همچنین اثر غیرمستقیم طرحواره‌های هیجانی از طریق پیوند والدینی (20/0) و باورهای‌ فراشناختی از طریق پیوند والدینی (13/0-) معنادار بود. طبق نتایج پژوهش باورهای فراشناختی و طرحواره‌های هیجانی مستقیم و غیرمستقیم با میانجیگری پیوند والدینی بر حساسیت پردازش حسی تاثیر دارند؛ لذا می توان از درمان‌های فراشناختی و هیجان محور برای طراحی برنامه های پیشگیری و مداخلات مناسب جهت ارتقاء سلامت این گروه استفاده کرد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - پیش‌بینی سبک‌های فرزندپروری و تنیدگی والدین بر اساس ذهن‌آگاهی و فراوالدگری
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , شماره 1 , سال 19 , بهار 1397
    این پژوهش با هدف بررسی نقش ذهن‌آگاهی و فرا فرزندپروری در پیش‌بینی سبک‌های فرزندپروری و تنیدگی والدین انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. گروه نمونه 196 نفر از والدین دانش‌آموزان دوره ابتدایی شهرستان پاکدشت در سال تحصیلی 95-1394 بود که به روش نمونه‌گیری مبتنی چکیده کامل
    این پژوهش با هدف بررسی نقش ذهن‌آگاهی و فرا فرزندپروری در پیش‌بینی سبک‌های فرزندپروری و تنیدگی والدین انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. گروه نمونه 196 نفر از والدین دانش‌آموزان دوره ابتدایی شهرستان پاکدشت در سال تحصیلی 95-1394 بود که به روش نمونه‌گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های سبک‌های فرزندپروری (بامریند، 1973)، ذهن‌آگاهی (رایان و براون، 2003)، فراوالدگری (هاوک و هولدن، 2006) و شاخص استرس والدگری (آبیدین، 1990) پاسخ دادند. داده‌های حاصل از پرسشنامه‌ها از طریق تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل گردید. نتایج نشان داد که ذهن‌آگاهی و مؤلفه فراوالدگری (پیشاپیش‌گری) می‌توانند فرزندپروری مستبدانه و قاطعانه را پیش‌بینی کنند. همچنین نتایج نشان داد که ذهن‌آگاهی و مؤلفه‌های فراوالدگری (پیشاپیش گری و انعکاس‌گری) می‌توانند تنیدگی والدین را در قلمرو کودک و والد پیش‌بینی کنند (01/0P<). ولی ذهن‌آگاهی و مؤلفه‌های فرافرزندپروری قادر به پیش‌بینی فرزندپروری سهل‌گیرانه نبودند. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - تأثیر بهوشیاری (ذهن‌آگاهی) بر سبک تصمیم‌گیری کارکنان شرکت پالایش گاز پارسیان: نقش میانجی‌گرانه خودتأملی
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , شماره 2 , سال 21 , تابستان 1399
    این پژوهش با هدف تعیین تأثیر بهوشیاری (ذهن‌آگاهی) بر سبک تصمیم‌گیری با در نظر گرفتن نقش میانجیگرانه خودتأملی انجام گرفت. مطالعه از نوع پژوهش‌های همبستگی با استفاده از مدل یابی علی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان شرکت پالایش گاز پارسیان تشکیل دادند که از میان آنها چکیده کامل
    این پژوهش با هدف تعیین تأثیر بهوشیاری (ذهن‌آگاهی) بر سبک تصمیم‌گیری با در نظر گرفتن نقش میانجیگرانه خودتأملی انجام گرفت. مطالعه از نوع پژوهش‌های همبستگی با استفاده از مدل یابی علی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان شرکت پالایش گاز پارسیان تشکیل دادند که از میان آنها 178 نفر به‌عنوان نمونه از میان واحدهای مختلف پالایشگاه از طریق نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب گردید. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس بهوشیاری (ذهن آگاهی)، خودتأملی و بینش و سبک‌های تصمیم‌گیری بود. تحلیل داده‌ها از طریق الگوی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم‌افزار AMOS21 انجام گرفت. شاخص‌های برازش مدل یابی معادلات ساختاری الگوی پیشنهادی را تأیید کردند. نتایج نشان دادند که بهوشیاری (ذهن‌آگاهی) بر خودتأملی (01/0 p <)، خودتأملی بر سبک تصمیم‌گیری (05/0 p <) و بهوشیاری (ذهن‌آگاهی) بر سبک تصمیم‌گیری تأثیر مستقیم معنادار (01/0 p <) دارد. همچنین بهوشیاری (ذهن‌آگاهی) بر سبک تصمیم‌گیری از طریق خودتأملی دارای تأثیر غیرمستقیم معنادار (01/0 p <) است. بر اساس یافته‌های پژوهش می‌توان چنین نتیجه‌گیری نمود که بهوشیاری (ذهن‌آگاهی) هم به‌صورت مستقیم و هم از طریق خودتأملی، می‌تواند بر سبک تصمیم‌گیری کارآمد تأثیر بگذارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - طراحی مدل اثربخشی تبلیغات بانکی با استفاده از روش تئوری داده بنیاد مورد مطالعه شعب بانک دی در شهر تهران
    مدیریت کسب و کار نوآورانه , شماره 1 , سال 15 , بهار 1402
    با توجه به این‌که صنعت تبلیغات راه حلی برای اقتصاد محسوب می‌شود، برای اثربخشی آن لازم است پیش‌بینی‌هایی انجام شود. در این راستا، این مساله بیان می‌شود که مدل اثربخشی تبلیغات بانکی کدام است گردآوری داده‌های کیفی با استفاده از نظریه برخاسته از داده‌ها و مطابق با رویکرد سی چکیده کامل
    با توجه به این‌که صنعت تبلیغات راه حلی برای اقتصاد محسوب می‌شود، برای اثربخشی آن لازم است پیش‌بینی‌هایی انجام شود. در این راستا، این مساله بیان می‌شود که مدل اثربخشی تبلیغات بانکی کدام است گردآوری داده‌های کیفی با استفاده از نظریه برخاسته از داده‌ها و مطابق با رویکرد سیستماتیک اشتراوس و کوربین انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل خبرگان دانشگاهی، مدیران سازمانی بود که با استفاده از تکنیک گلوله برفی، انتخاب و محقق بعد از انجام12 مصاحبه عمیق با آنها، به اشباع نظری رسید. نتایج تحقیق بیان‌کننده آن است که شرایط علی همانند جذابیت تبلیغات، اطلاع رسانی، ارتباط مخاطب با تبلیغ بر اثربخشی تبلیغات بانکی تاثیرگذار است. همچنین راهبرد لازم برای اثربخشی تبلیغات، تقویت محرک‌های محتوایی و ارتباطی، خلاقیت، برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی، ارتقاء سطح کیفیت خدمات بانکی است که بستر (شامل عوامل ساختاری بانک‌ها، رسانه-ها) و شرایط مداخله‌گر(شامل مواردی همچون نگرش مشتریان، عوامل محیطی، رقبا) بر این راهبرد‌ها تاثیر‌گذارند و پیامدهایی مانند بهبود عملکرد مالی، رضایت‌مندی و حفظ و جذب مشتری، رشد اقتصادی جامعه، مزیت رقابتی، جایگاه‌یابی برند را به دنبال دارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - بررسی رابطه بین اثربخشی تبلیغات بانکی و نگرش مخاطب (مورد مطالعه : مشتریان بانک دی در شهر تهران)
    مدیریت کسب و کار نوآورانه , شماره 4 , سال 14 , پاییز 1401
    سازمانها ، برای ایجاد نگرشهای مثبت با بهره گیری از ابزار تبلیغات قادر هستند تغییرات موردنظر خود را با انگیزش مناسب مخاطبان به دست آورند. هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین اثربخشی تبلیغات و نگرش مخاطب در صنعت بانکداری می باشد . جامعه آماری این تحقیق مشتریان بانک دی در شهر چکیده کامل
    سازمانها ، برای ایجاد نگرشهای مثبت با بهره گیری از ابزار تبلیغات قادر هستند تغییرات موردنظر خود را با انگیزش مناسب مخاطبان به دست آورند. هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین اثربخشی تبلیغات و نگرش مخاطب در صنعت بانکداری می باشد . جامعه آماری این تحقیق مشتریان بانک دی در شهر تهران است که به دلیل نامحدود بودن ، با استفاده از فرمول کوکران تعداد 402 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب و پرسشنامه در بین آنها توزیع شد. پرسش نامه از روایی صوری توسط خبرگان و اساتید دانشگاهی و روایی سازه برخوردار می باشد . جهت محاسبه پایایی، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید که تمامی مقادیر بالاتر از 0. 7 شد که نشان از پایایی بالای پرسش نامه می‌باشد. برای آزمون فرضیه های پژوهش از روش معادلات ساختاری و نرم افزار پی ال اس استفاده شد. نتایج حاکی از آن است که نگرش و هر یک از ابعاد آن بر اثربخشی تبلیغات تاثیر معنی داری دارند و همچنین نشان داده شد که از بین ابعاد نگرش ، تاثیر سرگرمی و لذت بخشی نسبت به سایر متغیرها بر اثربخشی تبلیغات بیشتر است . پرونده مقاله

  • مقاله

    6 - تدوین مدل رفتارهای آسیب به خود براساس راهبردهای شناختی تنظیم ‌هیجانی در نوجوانان مراجعه-کننده به مراکزDICشهرتهران : نقش واسطه‌ای کنترل تکانه
    روانشناسی سلامت و رفتار اجتماعی , شماره 9 , سال 3 , بهار 1402
    هدف پژوهش حاضر پیش‌بینی رفتارهای آسیب به خود براساس راهبردهای شناختی تنظیم ‌هیجانی با نقش واسطه‌ای کنترل تکانه در نوجوانان مراجعه‌کننده به مراکز کاهش آسیب شهر تهران بود. این پژوهش به لحاظ روش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل نوجوانان 14 تا 18 سال چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر پیش‌بینی رفتارهای آسیب به خود براساس راهبردهای شناختی تنظیم ‌هیجانی با نقش واسطه‌ای کنترل تکانه در نوجوانان مراجعه‌کننده به مراکز کاهش آسیب شهر تهران بود. این پژوهش به لحاظ روش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل نوجوانان 14 تا 18 سال مراجعه‌کننده به مراکز گذری کاهش آسیب شهر تهران منطقه 12 (محله شوش-هرندی) در چهار ماهه اول سال 1401 بودند که به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده از میان نوجوانان مراجعه‌کننده به این مراکز تعداد 300 نفر انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه آسیب به خود (SHI) (سانسون و همکاران، 1998)، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (CERQ) (گارنفسکی و همکاران، 2001) و مقیاس تکانشگری (BIS-11) (بارت و همکاران، 2004) بود. داده‌ها با استفاده از روش مدل‌یابی معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد کنترل تکانه رابطه بین تنظیم شناختی هیجانی (39/0= B) با رفتارهای آسیب به خود را در نوجوانان واسطه‌گری می‌کند. همچنین با توجه به مقادیر کسب شده048/0= RMSEA ، 99/0= CFI ،99/0= GFI ،81/1= cmin/df و 055/0= p-value مدل از برازش خوبی برخوردار است. پرونده مقاله