طراحی مدل اثربخشی تبلیغات بانکی با استفاده از روش تئوری داده بنیاد مورد مطالعه شعب بانک دی در شهر تهران
محورهای موضوعی : بازاریابیصدف خان بلوکی 1 , علی اصغر عیوضی حشمت 2 , رسول ثانوی فرد 3 , علیرضا آقایوسفی 4
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
2 - گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران ، ایران.
3 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
4 - گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه پیام نور ، تهران، ایران
کلید واژه: اثربخشی, تبلیغات, صنعت بانکداری, نظریه برخاسته از داده,
چکیده مقاله :
با توجه به اینکه صنعت تبلیغات راه حلی برای اقتصاد محسوب میشود، برای اثربخشی آن لازم است پیشبینیهایی انجام شود. در این راستا، این مساله بیان میشود که مدل اثربخشی تبلیغات بانکی کدام است گردآوری دادههای کیفی با استفاده از نظریه برخاسته از دادهها و مطابق با رویکرد سیستماتیک اشتراوس و کوربین انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل خبرگان دانشگاهی، مدیران سازمانی بود که با استفاده از تکنیک گلوله برفی، انتخاب و محقق بعد از انجام12 مصاحبه عمیق با آنها، به اشباع نظری رسید. نتایج تحقیق بیانکننده آن است که شرایط علی همانند جذابیت تبلیغات، اطلاع رسانی، ارتباط مخاطب با تبلیغ بر اثربخشی تبلیغات بانکی تاثیرگذار است. همچنین راهبرد لازم برای اثربخشی تبلیغات، تقویت محرکهای محتوایی و ارتباطی، خلاقیت، برگزاری کمپینهای تبلیغاتی، ارتقاء سطح کیفیت خدمات بانکی است که بستر (شامل عوامل ساختاری بانکها، رسانه-ها) و شرایط مداخلهگر(شامل مواردی همچون نگرش مشتریان، عوامل محیطی، رقبا) بر این راهبردها تاثیرگذارند و پیامدهایی مانند بهبود عملکرد مالی، رضایتمندی و حفظ و جذب مشتری، رشد اقتصادی جامعه، مزیت رقابتی، جایگاهیابی برند را به دنبال دارد.
Given that the advertising industry is a solution for the economy, it is necessary to make predictions for its effectiveness. In this regard, it is stated that what is the model of the effectiveness of bank advertising? Qualitative data collection was done using Grounded theory method and in accordance with the systematic approach of Strauss and Corbin. The statistical population of the study included academic experts, organizational managers who were selected using a snowball technique, 12 people were selected and in-depth interviews were conducted with them. The results of the research indicate that causal conditions such as the attractiveness of advertising, information, audience contact with advertising affect the effectiveness of bank advertising. Also, the necessary strategy for the effectiveness of advertising is to strengthen the content and communication stimuli, creativity, holding advertising campaigns, improving the quality of banking services (including structural factors of banks, media) and intervening conditions (including issues such as customer attitudes, Environmental factors (competitors) influence these strategies and have consequences such as improving financial performance, customer satisfaction and retention, economic growth, competitive advantage, brand positioning.
_||_