فهرست مقالات جعفر ترک زاده


  • مقاله

    1 - پیش بینی دستاوردهای تحصیلی دانشجویان بر اساس ادراک آن ها از کیفیت یاددهی-یادگیری و پتانسیل انگیزش تحصیلی موجود در مراکز آموزش عالی شهرستان لامرد
    رهبری و مدیریت آموزشی , شماره 2 , سال 14 , تابستان 1399
    هدف پژوهش حاضر پیش‌بینی دستاوردهای تحصیلی دانشجویان بر اساس ادراک آن‌ها از کیفیت یاددهی-یادگیری و پتانسیل انگیزش تحصیلی موجود در مراکز آموزش عالی شهرستان لامرد می‌باشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجوی چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر پیش‌بینی دستاوردهای تحصیلی دانشجویان بر اساس ادراک آن‌ها از کیفیت یاددهی-یادگیری و پتانسیل انگیزش تحصیلی موجود در مراکز آموزش عالی شهرستان لامرد می‌باشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان مراکز آموزش عالی شهرستان لامرد (شامل 6483 نفر) بود که بر اساس فرمول کوکران، 356 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی نسبتی بر اساس ویژگی جنسیت انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه‌های دستاوردهای تحصیلی تام (2004)، کیفیت فرآیند یاددهی-یادگیری ترک‌زاده و محترم (1392) و شناخت شغلی واگنر و هلنبک (1995) که توسط ترک‌زاده و زینعلی (1391) بودند که متناسب با فضای دانشگاهی مورد بازسازی و اعتباریابی قرار گرفته است. داده‌ها با استفاده از نرم افزارهای آماری SPSS24و Lisrel8.8 و آزمون‌های آماری t تک متغیره، رگرسیون چندمتغیره و تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که از نظر دانشجویان میانگین ابعاد دستاوردهای تحصیلی، کیفیت یاددهی – یادگیری و پتانسیل انگیزش تحصیلی بالاتر از سطح متوسط و پایین تر از سطح مطلوب می‌باشد (05/0>p). متغیر کیفیت یاددهی - یادگیری به طور مستقیم بر دستاوردهای تحصیلی تأثیر معناداری دارد. همچنین به طور غیرمستقیم و از طریق متغیر پتانسیل انگیزش تحصیلی بر دستاوردهای تحصیلی تأثیر معنی‌داری دارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - مدیریت رفتارهای سیاسی در سازمان
    تحقیقات مدیریت آموزشی , شماره 2 , سال 9 , تابستان 1397
    سازمان‌ها در جوامع امروزی نقش مهمی را در رشد و پیشرفت جوامع و بشریت ایفاء می‌کنند؛ بنابراین دستیابی به اهداف سازمان‌ها به صورت کارآمد و اثربخش همواره به عنوان ضرورتی برای رفاه افراد و کل جامعه به شمار می‌آید؛ در این مسیر کارمندان سازمان‌ها مسئولیت‌های اساسی را برای تحقق چکیده کامل
    سازمان‌ها در جوامع امروزی نقش مهمی را در رشد و پیشرفت جوامع و بشریت ایفاء می‌کنند؛ بنابراین دستیابی به اهداف سازمان‌ها به صورت کارآمد و اثربخش همواره به عنوان ضرورتی برای رفاه افراد و کل جامعه به شمار می‌آید؛ در این مسیر کارمندان سازمان‌ها مسئولیت‌های اساسی را برای تحقق اهداف سازمانی متحمل می‌شوند. در واقع در جهان رقابتی و به سرعت در حال تغییر، موفقیت سازمان‌ها به رفتار، عملکرد و نگرش کارمندان بستگی دارد. امروزه در سازمان‌ها رفتارهای سیاسی جزء جدایی ناپذیر رفتار افراد می باشد از این رو امکان حذف چنین رفتارهایی در سازمان وجود ندارد، اما میتوان از چگونگی میزان شیوع آن‌ها در سازمان و تأثیری که اینگونه رفتارها درسازمان دارند، آگاهی یافت و همچنین به نحو صحیحی آن ‌ها را مدیریت نمود. دراین مقاله، ضمن مرور و بررسی رفتارهای سیاسی که شامل بازی‌های سیاسی (شورش‌گری، ایجاد بازی‌های قدرت، رویکرد بازی‌های قدرت محور، امپراتوری‌سازی، قدرت تخصص، ایجاد قدرت فرمانروایی، قدرت رقابتی، حایجاد اردوهای رقابتی، بازی تغییر، بازی افشاء گرانه و تخریب رقباء، ترک تازی) تاکتیک‌های سیاسی (چاپلوسی کردن، ایجاد شبکه ارتباطی، مدیریت اطلاعات، مدیریت برداشت‌ها و ادراکات، ائتلاف سازی و سپر بلاسازی دیگران) و بازی‌های قدرت (ترک سازمان، اعتراض و وفاداری) می‌باشد؛ چگونگی مدیریت و کنترل آنها نیز تشریح شده است. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - مطالعه جهت گیری های ارزشی و فرهنگی و الگوی قضاوت به مثابه برخی مبانی رفتار انسانی
    تحقیقات مدیریت آموزشی , شماره 1 , سال 9 , بهار 1397
    از آنجا که قضاوت و تصمیم گیری از حساس ترین وظایف مدیران سازمانها در عرصه های مختلف عملیات به شمار می رود، شناخت فرایند،ساختار،سازوکارها و ویژگیهای تصمیم ها برای هدایت و برقراری ارتباط در سازمان اهمیت فراوان دارد. زندگی در همه‌ی سازمانها نیازمند قضاوت، اتخاذ تدابیر و چکیده کامل
    از آنجا که قضاوت و تصمیم گیری از حساس ترین وظایف مدیران سازمانها در عرصه های مختلف عملیات به شمار می رود، شناخت فرایند،ساختار،سازوکارها و ویژگیهای تصمیم ها برای هدایت و برقراری ارتباط در سازمان اهمیت فراوان دارد. زندگی در همه‌ی سازمانها نیازمند قضاوت، اتخاذ تدابیر و راه حل های گوناگون و مستمر می باشد. بدیهی است که هر گونه نقص در این زمینه، منجر به تصمیمات ضعیفی می گردد که می‌تواند تبعات زیانباری برای جامعه داشته باشد. از سوی دیگر، در سازمان ها، ‌ هر یک از افراد دارای مجموعه‌ای از صفات منحصر به فرد همچون احساسات، ارزش‌ها، نگرش ها، نیازها و انگیزههای متفاوت می باشند که قضاوت و عملکرد آنها را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین توجه به نوع جهتگیری افراد، از ارکان مهمی است که میتوان با شناسایی و تامین آنها تحقق اهداف فردی و سازمانی و کیفیت و تولید خدمات را افزایش داد. با توجه به اهمیت شناخت الگوی قضاوت و نوع جهت‌گیری های افراد، در تحقیق حاضر، تلاش شده است تا به مطالعه جهت گیری های ارزشی و فرهنگی و الگوی قضاوت به مثابه برخی مبانی رفتار انسانی پرداخته شود چرا که این شناخت می تواند برای سازمان ها مزیت رقابتی ایجاد کرده و آنها را در جلب، حفظ و خدمت رسانی به مشتریان یاری می دهد. پرونده مقاله