فهرست مقالات سمیه مزگی نژاد


  • مقاله

    1 - پیش بینی دستاوردهای تحصیلی دانشجویان بر اساس ادراک آن ها از کیفیت یاددهی-یادگیری و پتانسیل انگیزش تحصیلی موجود در مراکز آموزش عالی شهرستان لامرد
    رهبری و مدیریت آموزشی , شماره 2 , سال 14 , تابستان 1399
    هدف پژوهش حاضر پیش‌بینی دستاوردهای تحصیلی دانشجویان بر اساس ادراک آن‌ها از کیفیت یاددهی-یادگیری و پتانسیل انگیزش تحصیلی موجود در مراکز آموزش عالی شهرستان لامرد می‌باشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجوی چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر پیش‌بینی دستاوردهای تحصیلی دانشجویان بر اساس ادراک آن‌ها از کیفیت یاددهی-یادگیری و پتانسیل انگیزش تحصیلی موجود در مراکز آموزش عالی شهرستان لامرد می‌باشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان مراکز آموزش عالی شهرستان لامرد (شامل 6483 نفر) بود که بر اساس فرمول کوکران، 356 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی نسبتی بر اساس ویژگی جنسیت انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه‌های دستاوردهای تحصیلی تام (2004)، کیفیت فرآیند یاددهی-یادگیری ترک‌زاده و محترم (1392) و شناخت شغلی واگنر و هلنبک (1995) که توسط ترک‌زاده و زینعلی (1391) بودند که متناسب با فضای دانشگاهی مورد بازسازی و اعتباریابی قرار گرفته است. داده‌ها با استفاده از نرم افزارهای آماری SPSS24و Lisrel8.8 و آزمون‌های آماری t تک متغیره، رگرسیون چندمتغیره و تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که از نظر دانشجویان میانگین ابعاد دستاوردهای تحصیلی، کیفیت یاددهی – یادگیری و پتانسیل انگیزش تحصیلی بالاتر از سطح متوسط و پایین تر از سطح مطلوب می‌باشد (05/0>p). متغیر کیفیت یاددهی - یادگیری به طور مستقیم بر دستاوردهای تحصیلی تأثیر معناداری دارد. همچنین به طور غیرمستقیم و از طریق متغیر پتانسیل انگیزش تحصیلی بر دستاوردهای تحصیلی تأثیر معنی‌داری دارد. پرونده مقاله