فهرست مقالات سعید اکبری زردخانه



  • مقاله

    2 - مقایسه طرحواره‌های ناسازگار اولیه در مجرمان جنسی و افراد عادی
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , شماره 2 , سال 14 , تابستان 1392
    هدف این پژوهش مقایسه طرحواره‌های ناسازگار اولیه در مجرمان جنسی و افراد عادی بود. این پژوهش، مطالعه توصیفی ـ پس‌رویدادی است. از مجرمان جنسی مرد بالای 18 سال شهر تهران که در سال 1388 در زندان‌های رجایی‌شهر و قزل‌حصار به‌سر می‌بردند، 45 مجرم جنسی به شیوۀ نمونه‌گیری در دستر چکیده کامل
    هدف این پژوهش مقایسه طرحواره‌های ناسازگار اولیه در مجرمان جنسی و افراد عادی بود. این پژوهش، مطالعه توصیفی ـ پس‌رویدادی است. از مجرمان جنسی مرد بالای 18 سال شهر تهران که در سال 1388 در زندان‌های رجایی‌شهر و قزل‌حصار به‌سر می‌بردند، 45 مجرم جنسی به شیوۀ نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. 45 فرد همتا با این گروه براساس متغیرهای سن، تأهل، سطح تحصیلات و شغل برای گروه گواه انتخاب شدند. از پرسشنامۀ طرحواره‌های ناسازگار اولیۀ SQ-SF (یانگ، اسمیت و همکاران، 1995) برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد. تحلیل تمایزی گام به‌گام نشان داد که چهار طرحوارۀ رهاشدگی، بی‌اعتمادی، وابستگی و آسیب‌پذیری به ترتیب از بیشترین به کمترین توانایی پیش‌بینی عضویت افراد در گروههای مجرم‌ جنسی و غیرمجرم را دارند (001/0 P< ). با استفاده از طرحواره‌های رهاشدگی، بی‌اعتمادی، وابستگی و آسیب‌پذیری می‌توان افراد مجرم جنسی و غیرمجرم را از هم تشخیص داد. بنابراین درمان‌های شناختی ‌ـ رفتاری مجرمان جنسی باید علاوه بر افکار خودآیند منفی، باورهای بنیادین اولیه را نیز مورد توجه قرار دهند. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - اثربخشی برنامه آموزش مدیریت خشم بر احساس خصومت و سلامت روان‌شناختی والدین
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , شماره 2 , سال 19 , تابستان 1397
    هدف از این مطالعه بررسی اثربخشی برنامه آموزش مدیریت خشم بر احساس خصومت و میزان سلامت روان والدین بود. بدین منظور کارگاه‌های آموزشی روش‌های کنترل خشم طی هفت جلسه، برای والدین کودکان دبستانی برگزار شد. روش مورد استفاده در این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌ چکیده کامل
    هدف از این مطالعه بررسی اثربخشی برنامه آموزش مدیریت خشم بر احساس خصومت و میزان سلامت روان والدین بود. بدین منظور کارگاه‌های آموزشی روش‌های کنترل خشم طی هفت جلسه، برای والدین کودکان دبستانی برگزار شد. روش مورد استفاده در این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون تک گروهی بوده و گروه نمونه به‌صورت در دسترس شامل 84 نفر از والدین دانش‌آموزان (در قالب پنج کارگاه) در مدارس غیرانتفاعی شهر تهران بود. در این کارگاه‌ها، روش کنترل خشم با استفاده از برنامه مداخله آتش‌بازی با رویکرد شناختی-رفتاری و تأکید بر روابط بین والدین با کودکان، آموزش داده شد. میزان خصومت و سلامت روان شرکت‌کنندگان پیش و پس از اجرای مداخله اندازه‌گیری شد. ابزارهای مورد استفاده شامل سیاهه احساس خصومت ردفورد - ویلیامز (ردفورد، 1998) و سیاهه سلامت روانی ـ 28 (ویت و ویر، 1983) بود. نتایج حاکی از اثربخشی آموزش کنترل خشم بر کاهش احساس خصومت، درماندگی روان‌شناختی و افزایش بهزیستی روان‌شناختی بود (05/0 p <). در مجموع می‌توان بیان کرد که از مدیریت خشم می‌توان به‌عنوان مداخله‌ای کاربردی و مؤثر بخصوص برای کاهش احساس درماندگی و افزایش سلامت روان استفاده کرد. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - شیوه‌های مواجهه با تعارض در بین والدین دانش‌آموزان دارای رفتار بهنجار و نابهنجار روانشناختی
    پژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , شماره 5 , سال 1 , زمستان 1382
    هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسه‌ای انواع تدابیر والدین دانش‌آموزان دارای رفتار بهنجار و نابهنجار روان‌شناختی در مواجهه با تعارضات بود. این مطالعه از نوع توصیفی بوده و جامعه آماری آن را کلیه دانش‌آموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه دارای رفتار بهنجار و نابهنجار روان‌شناختی دبی چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسه‌ای انواع تدابیر والدین دانش‌آموزان دارای رفتار بهنجار و نابهنجار روان‌شناختی در مواجهه با تعارضات بود. این مطالعه از نوع توصیفی بوده و جامعه آماری آن را کلیه دانش‌آموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه دارای رفتار بهنجار و نابهنجار روان‌شناختی دبیرستان‌های شهر تهران و والدین آن‌ها تشکیل می‌دادند. نمونه مورد مطالعه شامل 538 (278 دختر و 260 پسر) دانش‌آموز دارای رفتار بهنجار و 112 (72 دختر و 40 پسر) دانش‌آموز دارای رفتار نابهنجار از این جامعه بود که با نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس تجدیدنظرشده تدابیر تعارض و فهرست تجدیدنظرشده علائم روان‌شناختی بودند. یافته‌های پژوهش نشان داد که در هنگام بروز تعارض‌های خانوادگی، والدین نوجوانان بهنجار (نسبت به والدین نوجوانان نابهنجار) بیشتر از تدابیر سازنده مبتنی بر استدلال استفاده می‌کنند. هم‌چنین والدین نوجوانان بهنجار (نسبت به والدین نوجوانان نابهنجار) هنگام بروز تعارض‌های خانوادگی، از تدابیر غیرسازنده مبتنی بر پرخاشگری کلامی و خشونت بدنی کمتر استفاده می‌کنند؛ بنابراین، به نظر می‌رسد که احتمالاً رفتار فرزندان آن دسته از والدینی که تدابیر مناسب‌تری در زمان بروز مشکلات اتخاذ می‌کنند، سالم‌تر و بهنجارتر باشد. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - شیوه‌های مواجهه با تعارض در بین والدین دانش‌آموزان دارای رفتار بهنجار و نابهنجار روان‌شناختی
    پژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , شماره 5 , سال 1 , زمستان 1382
    هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسه‌ای انواع تدابیر والدین دانش‌آموزان دارای رفتار بهنجار و نابهنجار روان‌شناختی در مواجهه با تعارضات بود. این مطالعه از نوع توصیفی بوده و جامعه آماری آن را کلیه دانش‌آموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه دارای رفتار بهنجار و نابهنجار روان‌شناختی دبی چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسه‌ای انواع تدابیر والدین دانش‌آموزان دارای رفتار بهنجار و نابهنجار روان‌شناختی در مواجهه با تعارضات بود. این مطالعه از نوع توصیفی بوده و جامعه آماری آن را کلیه دانش‌آموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه دارای رفتار بهنجار و نابهنجار روان‌شناختی دبیرستان‌های شهر تهران و والدین آن‌ها تشکیل می‌دادند. نمونه مورد مطالعه شامل 538 (278 دختر و 260 پسر) دانش‌آموز دارای رفتار بهنجار و 112 (72 دختر و 40 پسر) دانش‌آموز دارای رفتار نابهنجار از این جامعه بود که با نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس تجدیدنظرشده تدابیر تعارض و فهرست تجدیدنظرشده علائم روان‌شناختی بودند. یافته‌های پژوهش نشان داد که در هنگام بروز تعارض‌های خانوادگی، والدین نوجوانان بهنجار (نسبت به والدین نوجوانان نابهنجار) بیشتر از تدابیر سازنده مبتنی بر استدلال استفاده می‌کنند. هم‌چنین والدین نوجوانان بهنجار (نسبت به والدین نوجوانان نابهنجار) هنگام بروز تعارض‌های خانوادگی، از تدابیر غیرسازنده مبتنی بر پرخاشگری کلامی و خشونت بدنی کمتر استفاده می‌کنند؛ بنابراین، به نظر می‌رسد که احتمالاً رفتار فرزندان آن دسته از والدینی که تدابیر مناسب‌تری در زمان بروز مشکلات اتخاذ می‌کنند، سالم‌تر و بهنجارتر باشد. پرونده مقاله

  • مقاله

    6 - شیوه های مواجهه با تعارض در بین والدین دانش آموزان دارای رفتار بهنجار و نابهنجار روان شناختی
    پژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , شماره 1 , سال 11 , بهار 1395
    هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسه ای انواع تدابیر والدین دانش آموزان دارای رفتار بهنجار و نابهنجار روان شناختی درمواجهه با تعارضات بود. این مطالعه از نوع توصیفی بوده و جامعه آماری آن را کلیه دانش آموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه دارای رفتار بهنجار و نابهنجار روان‌شناختی دبیر چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسه ای انواع تدابیر والدین دانش آموزان دارای رفتار بهنجار و نابهنجار روان شناختی درمواجهه با تعارضات بود. این مطالعه از نوع توصیفی بوده و جامعه آماری آن را کلیه دانش آموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه دارای رفتار بهنجار و نابهنجار روان‌شناختی دبیرستان‌های شهر تهران و والدین آن‌ها تشکیل می دادند. نمونه مورد مطالعه شامل 538 (278 دختر و 260 پسر) دانش‌آموز دارای رفتار بهنجار و 112 (72 دختر و 40 پسر) دانش‌آموز دارای رفتار نابهنجار از این جامعه بود که با نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس تجدیدنظرشده تدابیر تعارض و فهرست تجدیدنظرشده علائم روان شناختی بودند. یافته های پژوهش نشان داد که در هنگام بروز تعارض‌های خانوادگی، والدین نوجوانان بهنجار (نسبت به والدین نوجوانان نابهنجار) بیشتر از تدابیر سازنده مبتنی بر استدلال استفاده می‌کنند. هم‌چنین والدین نوجوانان بهنجار (نسبت به والدین نوجوانان نابهنجار) هنگام بروز تعارض‌های خانوادگی، از تدابیر غیرسازنده مبتنی بر پرخاشگری کلامی و خشونت بدنی کمتر استفاده می‌کنند؛ بنابراین، به نظر می رسد که احتمالاً رفتار فرزندان آن دسته از والدینی که تدابیر مناسبتری در زمان بروز مشکلات اتخاذ می کنند، سالم تر و بهنجارتر باشد. پرونده مقاله

  • مقاله

    7 - ساختارعاملی، روابط بین‌عاملی و اعتبار نسخه مقدماتی مقیاس سلامت روان‌شناختی نوجوان- فرم گزارش معلم
    اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی , شماره 4 , سال 14 , پاییز 1398
    نوجوانان درخطر مشکلات رفتاری و هیجانی جدی هستند.بسیاری از اختلالاتی که برای اولین بار در دوره بزرگسالی، تشخیص داده می شود، در اواخر نوجوانی ریشه دارند. هدف پژوهش حاضر ساخت نسخه مقدماتیِ مقیاسِ سلامت روان‌شناختی نوجوانان- گزارش معلم، بود. برای این منظور طی یک پژوهش توصیف چکیده کامل
    نوجوانان درخطر مشکلات رفتاری و هیجانی جدی هستند.بسیاری از اختلالاتی که برای اولین بار در دوره بزرگسالی، تشخیص داده می شود، در اواخر نوجوانی ریشه دارند. هدف پژوهش حاضر ساخت نسخه مقدماتیِ مقیاسِ سلامت روان‌شناختی نوجوانان- گزارش معلم، بود. برای این منظور طی یک پژوهش توصیفی، 207 معلم از استان های فارس، سیستان وبلوچستان، کرمانشاه، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و البرز به شیوهِ‌ی نمونه گیری دردسترس، انتخاب و به ا مقیاس سلامت روان‌شناختی- متوسطه دوم و نسخه گزارش معلم مقیاس مشکلات رفتاری پاسخ دادند. تحلیل عاملی اکتشافی و همبستگی میان خرده‌مقیاس های دو ابزار پژوهش نشان داد که الگوی 7 مولفه‌ای، بهترین مدل براساس آسیب شناسی نظری این مطالعه است. همچنین ضرایب همبستگی خرده مقیاس های مقیاس سلامت روان‌شناختی با ابعاد نسخه گزارش معلم مقیاس مشکلات رفتاری آخنباخ، حاکی از روایی ملاکی مناسبِ این ابزار بود. در مجموع، یافته های این مطالعه نشان می دهد که مقیاس سلامت روان‌شناختی نوجوان-فرم معلم از کفایت روان سنجی لازم برای غربالگری مشکلات رفتاری دانش آموزان متوسطه دوم برخوردار است. پرونده مقاله