Knowledge & Research in Applied Psychology
,
Issue2,Year,
Autumn
2013
هدف این پژوهش مقایسه طرحوارههای ناسازگار اولیه در مجرمان جنسی و افراد عادی بود. این پژوهش، مطالعه توصیفی ـ پسرویدادی است. از مجرمان جنسی مرد بالای 18 سال شهر تهران که در سال 1388 در زندانهای رجاییشهر و قزلحصار بهسر میبردند، 45 مجرم جنسی به شیوۀ نمونهگیری در دستر More
هدف این پژوهش مقایسه طرحوارههای ناسازگار اولیه در مجرمان جنسی و افراد عادی بود. این پژوهش، مطالعه توصیفی ـ پسرویدادی است. از مجرمان جنسی مرد بالای 18 سال شهر تهران که در سال 1388 در زندانهای رجاییشهر و قزلحصار بهسر میبردند، 45 مجرم جنسی به شیوۀ نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. 45 فرد همتا با این گروه براساس متغیرهای سن، تأهل، سطح تحصیلات و شغل برای گروه گواه انتخاب شدند. از پرسشنامۀ طرحوارههای ناسازگار اولیۀ SQ-SF (یانگ، اسمیت و همکاران، 1995) برای جمعآوری دادهها استفاده شد. تحلیل تمایزی گام بهگام نشان داد که چهار طرحوارۀ رهاشدگی، بیاعتمادی، وابستگی و آسیبپذیری به ترتیب از بیشترین به کمترین توانایی پیشبینی عضویت افراد در گروههای مجرم جنسی و غیرمجرم را دارند (001/0 P< ). با استفاده از طرحوارههای رهاشدگی، بیاعتمادی، وابستگی و آسیبپذیری میتوان افراد مجرم جنسی و غیرمجرم را از هم تشخیص داد. بنابراین درمانهای شناختی ـ رفتاری مجرمان جنسی باید علاوه بر افکار خودآیند منفی، باورهای بنیادین اولیه را نیز مورد توجه قرار دهند.
Manuscript profile
Knowledge & Research in Applied Psychology
,
Issue2,Year,
Autumn
2018
هدف از این مطالعه بررسی اثربخشی برنامه آموزش مدیریت خشم بر احساس خصومت و میزان سلامت روان والدین بود. بدین منظور کارگاههای آموزشی روشهای کنترل خشم طی هفت جلسه، برای والدین کودکان دبستانی برگزار شد. روش مورد استفاده در این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پس More
هدف از این مطالعه بررسی اثربخشی برنامه آموزش مدیریت خشم بر احساس خصومت و میزان سلامت روان والدین بود. بدین منظور کارگاههای آموزشی روشهای کنترل خشم طی هفت جلسه، برای والدین کودکان دبستانی برگزار شد. روش مورد استفاده در این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون تک گروهی بوده و گروه نمونه بهصورت در دسترس شامل 84 نفر از والدین دانشآموزان (در قالب پنج کارگاه) در مدارس غیرانتفاعی شهر تهران بود. در این کارگاهها، روش کنترل خشم با استفاده از برنامه مداخله آتشبازی با رویکرد شناختی-رفتاری و تأکید بر روابط بین والدین با کودکان، آموزش داده شد. میزان خصومت و سلامت روان شرکتکنندگان پیش و پس از اجرای مداخله اندازهگیری شد. ابزارهای مورد استفاده شامل سیاهه احساس خصومت ردفورد - ویلیامز (ردفورد، 1998) و سیاهه سلامت روانی ـ 28 (ویت و ویر، 1983) بود. نتایج حاکی از اثربخشی آموزش کنترل خشم بر کاهش احساس خصومت، درماندگی روانشناختی و افزایش بهزیستی روانشناختی بود (05/0 p <). در مجموع میتوان بیان کرد که از مدیریت خشم میتوان بهعنوان مداخلهای کاربردی و مؤثر بخصوص برای کاهش احساس درماندگی و افزایش سلامت روان استفاده کرد.
Manuscript profile
هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسهای انواع تدابیر والدین دانشآموزان دارای رفتار بهنجار و نابهنجار روانشناختی در مواجهه با تعارضات بود. این مطالعه از نوع توصیفی بوده و جامعه آماری آن را کلیه دانشآموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه دارای رفتار بهنجار و نابهنجار روانشناختی دبی More
هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسهای انواع تدابیر والدین دانشآموزان دارای رفتار بهنجار و نابهنجار روانشناختی در مواجهه با تعارضات بود. این مطالعه از نوع توصیفی بوده و جامعه آماری آن را کلیه دانشآموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه دارای رفتار بهنجار و نابهنجار روانشناختی دبیرستانهای شهر تهران و والدین آنها تشکیل میدادند. نمونه مورد مطالعه شامل 538 (278 دختر و 260 پسر) دانشآموز دارای رفتار بهنجار و 112 (72 دختر و 40 پسر) دانشآموز دارای رفتار نابهنجار از این جامعه بود که با نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس تجدیدنظرشده تدابیر تعارض و فهرست تجدیدنظرشده علائم روانشناختی بودند. یافتههای پژوهش نشان داد که در هنگام بروز تعارضهای خانوادگی، والدین نوجوانان بهنجار (نسبت به والدین نوجوانان نابهنجار) بیشتر از تدابیر سازنده مبتنی بر استدلال استفاده میکنند. همچنین والدین نوجوانان بهنجار (نسبت به والدین نوجوانان نابهنجار) هنگام بروز تعارضهای خانوادگی، از تدابیر غیرسازنده مبتنی بر پرخاشگری کلامی و خشونت بدنی کمتر استفاده میکنند؛ بنابراین، به نظر میرسد که احتمالاً رفتار فرزندان آن دسته از والدینی که تدابیر مناسبتری در زمان بروز مشکلات اتخاذ میکنند، سالمتر و بهنجارتر باشد.
Manuscript profile
هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسهای انواع تدابیر والدین دانشآموزان دارای رفتار بهنجار و نابهنجار روانشناختی در مواجهه با تعارضات بود. این مطالعه از نوع توصیفی بوده و جامعه آماری آن را کلیه دانشآموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه دارای رفتار بهنجار و نابهنجار روانشناختی دبی More
هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسهای انواع تدابیر والدین دانشآموزان دارای رفتار بهنجار و نابهنجار روانشناختی در مواجهه با تعارضات بود. این مطالعه از نوع توصیفی بوده و جامعه آماری آن را کلیه دانشآموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه دارای رفتار بهنجار و نابهنجار روانشناختی دبیرستانهای شهر تهران و والدین آنها تشکیل میدادند. نمونه مورد مطالعه شامل 538 (278 دختر و 260 پسر) دانشآموز دارای رفتار بهنجار و 112 (72 دختر و 40 پسر) دانشآموز دارای رفتار نابهنجار از این جامعه بود که با نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس تجدیدنظرشده تدابیر تعارض و فهرست تجدیدنظرشده علائم روانشناختی بودند. یافتههای پژوهش نشان داد که در هنگام بروز تعارضهای خانوادگی، والدین نوجوانان بهنجار (نسبت به والدین نوجوانان نابهنجار) بیشتر از تدابیر سازنده مبتنی بر استدلال استفاده میکنند. همچنین والدین نوجوانان بهنجار (نسبت به والدین نوجوانان نابهنجار) هنگام بروز تعارضهای خانوادگی، از تدابیر غیرسازنده مبتنی بر پرخاشگری کلامی و خشونت بدنی کمتر استفاده میکنند؛ بنابراین، به نظر میرسد که احتمالاً رفتار فرزندان آن دسته از والدینی که تدابیر مناسبتری در زمان بروز مشکلات اتخاذ میکنند، سالمتر و بهنجارتر باشد.
Manuscript profile
هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسه ای انواع تدابیر والدین دانش آموزان دارای رفتار بهنجار و نابهنجار روان شناختی درمواجهه با تعارضات بود. این مطالعه از نوع توصیفی بوده و جامعه آماری آن را کلیه دانش آموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه دارای رفتار بهنجار و نابهنجار روانشناختی دبیر More
هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسه ای انواع تدابیر والدین دانش آموزان دارای رفتار بهنجار و نابهنجار روان شناختی درمواجهه با تعارضات بود. این مطالعه از نوع توصیفی بوده و جامعه آماری آن را کلیه دانش آموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه دارای رفتار بهنجار و نابهنجار روانشناختی دبیرستانهای شهر تهران و والدین آنها تشکیل می دادند. نمونه مورد مطالعه شامل 538 (278 دختر و 260 پسر) دانشآموز دارای رفتار بهنجار و 112 (72 دختر و 40 پسر) دانشآموز دارای رفتار نابهنجار از این جامعه بود که با نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس تجدیدنظرشده تدابیر تعارض و فهرست تجدیدنظرشده علائم روان شناختی بودند. یافته های پژوهش نشان داد که در هنگام بروز تعارضهای خانوادگی، والدین نوجوانان بهنجار (نسبت به والدین نوجوانان نابهنجار) بیشتر از تدابیر سازنده مبتنی بر استدلال استفاده میکنند. همچنین والدین نوجوانان بهنجار (نسبت به والدین نوجوانان نابهنجار) هنگام بروز تعارضهای خانوادگی، از تدابیر غیرسازنده مبتنی بر پرخاشگری کلامی و خشونت بدنی کمتر استفاده میکنند؛ بنابراین، به نظر می رسد که احتمالاً رفتار فرزندان آن دسته از والدینی که تدابیر مناسبتری در زمان بروز مشکلات اتخاذ می کنند، سالم تر و بهنجارتر باشد.
Manuscript profile
Thoughts and Behavior in Clinical Psychology
,
Issue4,Year,
Autumn
2019
نوجوانان درخطر مشکلات رفتاری و هیجانی جدی هستند.بسیاری از اختلالاتی که برای اولین بار در دوره بزرگسالی، تشخیص داده می شود، در اواخر نوجوانی ریشه دارند. هدف پژوهش حاضر ساخت نسخه مقدماتیِ مقیاسِ سلامت روانشناختی نوجوانان- گزارش معلم، بود. برای این منظور طی یک پژوهش توصیف More
نوجوانان درخطر مشکلات رفتاری و هیجانی جدی هستند.بسیاری از اختلالاتی که برای اولین بار در دوره بزرگسالی، تشخیص داده می شود، در اواخر نوجوانی ریشه دارند. هدف پژوهش حاضر ساخت نسخه مقدماتیِ مقیاسِ سلامت روانشناختی نوجوانان- گزارش معلم، بود. برای این منظور طی یک پژوهش توصیفی، 207 معلم از استان های فارس، سیستان وبلوچستان، کرمانشاه، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و البرز به شیوهِی نمونه گیری دردسترس، انتخاب و به ا مقیاس سلامت روانشناختی- متوسطه دوم و نسخه گزارش معلم مقیاس مشکلات رفتاری پاسخ دادند. تحلیل عاملی اکتشافی و همبستگی میان خردهمقیاس های دو ابزار پژوهش نشان داد که الگوی 7 مولفهای، بهترین مدل براساس آسیب شناسی نظری این مطالعه است. همچنین ضرایب همبستگی خرده مقیاس های مقیاس سلامت روانشناختی با ابعاد نسخه گزارش معلم مقیاس مشکلات رفتاری آخنباخ، حاکی از روایی ملاکی مناسبِ این ابزار بود. در مجموع، یافته های این مطالعه نشان می دهد که مقیاس سلامت روانشناختی نوجوان-فرم معلم از کفایت روان سنجی لازم برای غربالگری مشکلات رفتاری دانش آموزان متوسطه دوم برخوردار است.
Manuscript profile
Psychological Models and Methods
,
Issue4,Year,
Autumn
1394
رانندگان پرخاشگر یکی از نگرانیهای سلامت عمومی و اجتماعی هستند و توجه رسانهای و عمومی قابل ملاحظهای به آنها شده است. رفتار پرخاشگرانه در جاده طبق گزارشات رو به افزایش است. در کشورهای مختلف توجه ویژهای به خشونت جادهای میشود و برنامههای متعددی برای آموزش کنترل و مدی More
رانندگان پرخاشگر یکی از نگرانیهای سلامت عمومی و اجتماعی هستند و توجه رسانهای و عمومی قابل ملاحظهای به آنها شده است. رفتار پرخاشگرانه در جاده طبق گزارشات رو به افزایش است. در کشورهای مختلف توجه ویژهای به خشونت جادهای میشود و برنامههای متعددی برای آموزش کنترل و مدیریت خشم به رانندگان طراحی و اجرا میگردد. به هرحال، در ایران به این مهم توجه نشده است. در این مطالعه، اثربخشی بسته آموزشی مهارتهای روانیاجتماعی مورد بررسی قرار گرفته است. این تحقیق از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون تک گروهی است. آموزش در یک گروه از رانندگان (176 نفری) به مدت 9 جلسه 80 دقیقهای اجرا شد. ابزار پژوهش، دو ابزار سیاهه بیان خشم حالت-صفت و پرسشنامه پرخاشگری پری و باس بودند. هر چند، نتایج حاکی از اثربخشی بسته آموزشی بر کاهش پرخاشگری رانندگان بود، اما مداخله حاضر تاثیر معناداری را بر کاهش خشم در شرکتکنندگان نشان نداده است. در پایان، نتیجه گیری و بحث و همچنین محدودیتها و پیشنهادهایی برای پژوهشهای آتی ارایه شده است.
Manuscript profile
Psychological Models and Methods
,
Issue5,Year,
Winter
2011
از آنجایی که خشم در برخی از موارد نتیجه ناتوانی افراد در اتخاذ راه حل مناسب برای مشکلات روزمره خانوادگی است، آموزش مهارت های حل مسئله و به کارگیری آن در تربیت فرزندان می تواند از بروز رفتارهای پرخاشگرانه والدین پیشگیری کند. هدف مطالعه حاضر ارزیابی اثربخشی آموزش روش تربی More
از آنجایی که خشم در برخی از موارد نتیجه ناتوانی افراد در اتخاذ راه حل مناسب برای مشکلات روزمره خانوادگی است، آموزش مهارت های حل مسئله و به کارگیری آن در تربیت فرزندان می تواند از بروز رفتارهای پرخاشگرانه والدین پیشگیری کند. هدف مطالعه حاضر ارزیابی اثربخشی آموزش روش تربیتی مبتنی بر حل مسئله بر تغییر روش تربیتی والدین و کاهش خشم آنها نسبت به فرزندان است. در این مطالعه والدین 29 کودک به صورت داوطلبانه در کارگاههای آموزش والدین شرکت کردند. در این کارگاه ها والدین در زمینه استفاده از روش حل مسئله و تغییر روش تربیتی خود در مواجهه با رفتارهای چالش برانگیز کودکان و واکنش مناسب نسبت به آنها آموزش دیدند. کارگاه ها به مدت 9 جلسه دو ساعته و یک روز در هفته برگزار میشدند. ابزارهای پژوهش حاضر پرسشنامه ارزیابی روش تربیتی والدین و پرسشنامه ارزیابی میزان خشم والدین بوده است. نتایج نشان داد که آموزش روش حل مسئله به والدین در بهبود سبک تربیتی و کاهش رفتارهای خشم آلود آنها نسبت به فرزندان موثر بوده است.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications