فهرست مقالات Younos Vakil Alroaia


  • مقاله

    1 - الگوی عوامل مدیریتی مؤثر بر تصمیمات زنجیره تأمین مالی نظام تعاونی‌های تولیدی در ایران
    حسابداری مدیریت , شماره 1 , سال 15 , بهار 1401
    هدف از این مطالعه، طراحی و تبیین الگوی عوامل مؤثر برتصمیمات زنجیره تأمین مالی نظام تعاونی‌های تولیدی در ایران می‌باشد. روش پژوهش از منظر هدف کاربردی و از نوع ترکیبی و اکتشافی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل زنجیره تأمین مالی نظام تعاونی‌های تولیدی در ایران بوده و کلیۀ چکیده کامل
    هدف از این مطالعه، طراحی و تبیین الگوی عوامل مؤثر برتصمیمات زنجیره تأمین مالی نظام تعاونی‌های تولیدی در ایران می‌باشد. روش پژوهش از منظر هدف کاربردی و از نوع ترکیبی و اکتشافی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل زنجیره تأمین مالی نظام تعاونی‌های تولیدی در ایران بوده و کلیۀ داده‌ها و اطلاعات مورد نیاز پژوهش در دو بخش کمی و کیفی تهیه شده است. در بخش کیفی با رویکرد نظریه برخواسته ازداده‌ها و نشانه‌گذاری عددی عوامل مؤثر بر تصمیمات زنجیره تأمین مالی نظام تعاونی‌های تولیدی در ایران شناسایی شده‌اند. در بخش کمی نیز با مرور مبانی نظری و بررسی میدانی و توزیع 384 پرسشنامه تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها و آزمون فرضیه‌های پژوهش با استفاده از رویکرد الگو‌یابی معادلات ساختاری انجام شده است. نتایج بیانگر آنست که، اثر مقوله‌های محوری درونی و بیرونی، عوامل مداخله‌گر، زمینه‌ای، علی و راهبردی بر پیامدهای کلیدی یعنی انتخاب رویکردهای تأمین مالی در زنجیره تأمین مالی نظام تعاونی‌های تولیدی ایران معنادار بوده است. به‌طوری‌که اثرمعناداری هرکدام از عوامل تعیین شده و برآوردی در الگوی پژوهش به ترتیب برابر بود با ؛ 69/0، 51/0، 53/0، 57/0 ، 68/0، 68/0 و 66/0 درصد. از این‌رو، نتایج این پژوهش به همراه ابعاد و مؤلفه‌های تعیین شده در الگوی پژوهش به نوبۀ خود امکان برنامه‌ریزی و اجرای صحیح طرح‌ها و اقدامات سیاست‌گذاران در بخش نظام تعاونی‌های تولیدی در ایران را فراهم می‌نماید. به‌طوری‌که برآیند این جریان به سهم خود هم امکان حل مسائل و مشکلات تأمین مالی تعاونی‌های تولیدی و هم امکان افزایش مشارکت بیشتر سرمایه‌گذاران در بخش تعاونی‌های به منظور توسعه‌ی اقتصادی بخش تعاونی در اقتصاد ایران را فراهم می‌نماید. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - تعیین و تحلیل ارجحیت عوامل موثر بر وقوع تصادفات جاده‌ای (مورد مطالعه: راه های استان سمنان)
    کاربرد سیستم اطلاعات جغرافیایی و سنجش از دور در برنامه‌ریزی , شماره 4 , سال 9 , پاییز 1397
    حوادث جاده ای در استان سمنان طی سالهای 1394 و 95 به ترتیب 304 و 261 نفر منجر به فوت و مصدومین 4228 و 4395 نفر بوده است. همچنین با توجه به اینکه استان سمنان در مسیر شرق کشور قرار گرفته ، نرخ تردد جاده ای گاهی تا 1000 خودرو در ساعت می رسد. بنابراین، هدف از این مطالعه تعیی چکیده کامل
    حوادث جاده ای در استان سمنان طی سالهای 1394 و 95 به ترتیب 304 و 261 نفر منجر به فوت و مصدومین 4228 و 4395 نفر بوده است. همچنین با توجه به اینکه استان سمنان در مسیر شرق کشور قرار گرفته ، نرخ تردد جاده ای گاهی تا 1000 خودرو در ساعت می رسد. بنابراین، هدف از این مطالعه تعیین ارجحیت عوامل اثرگذار بر وقوع تصادفات جاده‌ای می‌باشد. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ متغیر کیفی، از لحاظ زمان مقطعی است. همچنین نوع این پژوهش توصیفی- پیمایشی می‌باشد. در این مطالعه، ابتدا با بررسی منابع و مراجع مرتبط با موضوع تحقیق عوامل موثر بر تصادفات جاده‌ای استخراج و سپس با تجمیع نظرات خبرگان این عوامل دسته‌بندی شدند. برای بررسی میزان تأثیرگذاری و تأثیرپذیری عوامل از روش دیماتل بهره گرفته شد و در پایان عوامل به کمک روش فرایند تحلیل شبکه‌ای رتبه‌بندی شدند. نتایج حاصل از رتبه‌بندی نشان داد که عامل انسان بیشترین تأثیر را در تصادفات جاده‌ای داشت و پس از آن وسایل نقلیه، جاده و محیط در رتبه‌های بعدی قرار گرفت. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - مدل‌سازی عوامل مؤثر بر بهینگی زنجیره تأمین در صنعت برق با رویکرد ترکیبی تحلیل اکتشافی و ساختاری تفسیری
    مدیریت بهره‌وری , شماره 62 , سال 16 , پاییز 1401
    هدف از این مطالعه مدل‌سازی ساختاری تفسیری عوامل مؤثر بر بهینگی زنجیره تأمین در صنعت برق است. مطالعه حاضر با استفاده از روش ترکیبی، یک رهیافت کیفی-کمی را برای تدوین و اعتباریابی مدل عوامل مؤثر بر بهینگی زنجیره تأمین از دیدگاه نخبگان صنعت برق ارائه می‌کند. در راستای تدوین چکیده کامل
    هدف از این مطالعه مدل‌سازی ساختاری تفسیری عوامل مؤثر بر بهینگی زنجیره تأمین در صنعت برق است. مطالعه حاضر با استفاده از روش ترکیبی، یک رهیافت کیفی-کمی را برای تدوین و اعتباریابی مدل عوامل مؤثر بر بهینگی زنجیره تأمین از دیدگاه نخبگان صنعت برق ارائه می‌کند. در راستای تدوین و شناسایی عوامل بهینگی، از تحلیل مضمون و شبکه مضمونها با استفاده از نرم‌افزار نویو برای تشکیل شبکه مضامین، الگوی کیفی عوامل مؤثر بر بهینگی زنجیره تأمین طراحی شد. برای تدوین الگوی اولیه عوامل مؤثر بر بهینگی زنجیره تأمین، تعداد 23 نفر از خبرگان و متخصصان صنعت برق با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمی برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و اعتبارسنجی عوامل مؤثر بر بهینگی زنجیره تأمین از روش کیفی، از روش مدل‌سازی ساختاری تفسیری ISMو تحلیل MICMAC استفاده شد. نتایج نشان داد که چارچوب اولیه الگوی کیفی بهینگی زنجیره تأمین در صنعت برق دارای شش بعد است که عبارتند از: عملکرد زنجیره تأمین، مدیریت زنجیره تأمین، مدیریت ریسک زنجیره تأمین، مدیریت کیفیت زنجیره تأمین، تولید و عملیات و پایداری زنجیره تأمین. در گراف ISM، متغیرها در چهارده سطح مختلف طبقه‌بندی شدند که در بالاترین سطح مدل عوامل "سازمان"و "راهبردها" و در پایین‌ترین سطح "رضایتمندی مشتری" قرار گرفت. پس از تحلیل MICMAC متغیرها در سه گروه متغیرهای مستقل با یازده متغیر، متصل با چهار متغیر و وابسته با ده متغیر قرار گرفتند و هیچ متغیری در گروه متغیرهای خودگردان قرار نگرفت. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - Using Foreign Language Learning Factors in Tourism Development in Iran
    International Journal of Foreign Language Teaching and Research , شماره 2 , سال 8 , بهار 2020
    It is necessary to establish mutual relationships between suppliers and demanders to ensure the quality of services. As English is the language of international communications, and the linguistic competence can greatly help develop the tourism industry, this study aimed چکیده کامل
    It is necessary to establish mutual relationships between suppliers and demanders to ensure the quality of services. As English is the language of international communications, and the linguistic competence can greatly help develop the tourism industry, this study aimed to analyze the effects of learning English listening, speaking, reading, and writing on tourism development in Iran through the mediating roles of effective communications and teaching in English. The study is applied regarding purpose, and descriptive-survey study of correlation type regarding method. The population consisted of the professors and students of tourism management of Iran's universities, tourism faculties of Tehran, Mashhad, Semnan, Ahvaz, Babolsar, Yazd, and Kerman, as well as the experts in the tourism industry of Iran and foreign tourists. Data collection was field and library method done by distributing a questionnaire online and in person to 351 participants to complete them. Confirmatory factor analysis and structural equation modeling techniques were used to analyze the collected data. The research findings indicated that listening, speaking, reading, and writing skills have a significant effect on effective communication and education in English. On the other hand, effective communication and teaching in English affect tourism development. The results indicate the essential role of linguistic competence in developing the tourism industry. For better understanding, recognition and learning the international environment and the development of the tourism industry, Iran needs to deal with this challenge, learning English, maintain its competitiveness in the globalization stage. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر نوآوری در طرحهای کارآفرینانه سبز و کسب و کارهای سبز با کمک مدلهای تصمیم گیری MADM
    مدیریت سبز , شماره 2 , سال 2 , بهار 1401
    کسب و کارهای سبز توانایی های بسیاری برای خلاقیت و نوآوری دارند و با توجه به انعطاف پذیری شان، بهتر می توانند در قبال تغییرات محیطی و بروز نیازهای جدید مشتریان واکنش نشان دهند. کارکنان نیز می توانند تخصص خود را در زمینه های جدید پرورش دهند. لذا برآن شدیم تا بدانیم چه عوا چکیده کامل
    کسب و کارهای سبز توانایی های بسیاری برای خلاقیت و نوآوری دارند و با توجه به انعطاف پذیری شان، بهتر می توانند در قبال تغییرات محیطی و بروز نیازهای جدید مشتریان واکنش نشان دهند. کارکنان نیز می توانند تخصص خود را در زمینه های جدید پرورش دهند. لذا برآن شدیم تا بدانیم چه عواملی بر خلاقیت و نوآوری در طرحهای کارآفرینانه سبز و کسب و کارهای سبز موثراست؟ و رتبه بندی این عوامل چگونه است؟روش تحقیق بکارگرفته شده در این پژوهش ازلحاظ هدف ،کاربردی واز لحاظ جمع آوری اطلاعات پیمایشی تحلیلی بوده است. بدین منظور، پس از مطالعه پیشینه تحقیق وبا کمک نظریات خبرگان و صاحبنظران حوزه کسب وکار سبز و کارآفرینی سبز پس از پالایش عوامل، نهایتا 14 عامل به عنوان عوامل محوری موثر بر عملکرد کسب و کارهای سبز و طرحهای کارآفرینانه سبز شناسایی شدند. سپس با کمک تکنیک دیمتل عوامل اثر گذار و اثر پذیر را شناسایی کرده و با کمک تکنیک ANP به آنها وزن داده و نهایتا به وسیله تکنیک ویکور این عوامل را رتبه بندی نموده ایم. نتایج تحقیق حاکی از آن است که: به ترتیب ،حمایت از ایده ها ،پیاده سازی مدیریت دانش،ماهیت کار،سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه،موفقیت گرایی،یادگیری سازمانی،انگیزه،منابع در اختیار،علاقه مندی به حوزه فعالیت مربوطه،شناسایی نیاز مشتریان به منظور کسب ایده های هدف مند،قوانین و سیاستهای حمایتی دولت،پیوند میان تحقیقات و صنعت،مستند سازی و رعایت مالکیت فکری،دسترسی به فناوریهای پیشرفته رتبه های یک تا چهارده را به خود اختصاص داده اند. پرونده مقاله

  • مقاله

    6 - شناسایی چالش¬های بکارگیری فناروی صنعت نسل چهارم در زنجیره¬تامین مدور کشاورزی پایدار
    بازاریابی خدمات عمومی , شماره 1 , سال 2 , بهار 1403
    این مطالعه با هدف شناسایی و تعیین روابط بین چالش¬های بکارگیری فناروی صنعت نسل چهارم در زنجیره¬تامین مدور کشاورزی پایدار به منظور مدیریت و کاهش ضایعات و پسماندهای محصولات کشاورزی از تولید تا مصرف است. بدین منظور، مهم¬ترین چالش¬ها از طریق مرور ادبیات نظری شناسایی و پس از چکیده کامل
    این مطالعه با هدف شناسایی و تعیین روابط بین چالش¬های بکارگیری فناروی صنعت نسل چهارم در زنجیره¬تامین مدور کشاورزی پایدار به منظور مدیریت و کاهش ضایعات و پسماندهای محصولات کشاورزی از تولید تا مصرف است. بدین منظور، مهم¬ترین چالش¬ها از طریق مرور ادبیات نظری شناسایی و پس از غربالگری به روش دلفی فازی، با روش مدلسازی تفسیری-ساختاری تحلیل شده است. جامعه آماری خبرگان شامل مدیران ارشد شرکت¬های صنعتی مواد غذایی و کشاورزی به تعداد 15 نفر و به صورت نمونه¬گیری غیراحتمالی هدفمند با تکنیک گلوله برفی انتخاب شدند که به پرسش¬نامه مقایسات زوجی پاسخ دادند. 17 چالش در سه دسته اقتصادی، زیست¬محیطی و اجتماعی شناسایی و تایید شدند، که طبق یافته¬های مدلسازی تفسیری-ساختاری، چالش¬های «تهدیدات شغلی کارکنان و انطباق نشدن کارکنان با فناوری¬های هوشمند» (اجتماعی)، «تامین مالی در زیرساخت دیجیتال» (اقتصادی)، و «انتشار و دفع زباله¬های مضر الکترونیکی و مصرف منابع و انرژی فناوری-های هوشمند» (زیست¬محیطی) تاثیرپذیرترین هستند و چالش¬های «کمبود حمایت¬های مالی دولت از کاربرد فناوری¬های هوشمند» (اقتصادی) و «در دسترس نبودن استانداردها و پروتکل¬های جهانی فناوری¬های هوشمند برای حفاظت از محیط¬زیست» (زیست-محیطی)، « بازده مالی نامشخص سرمایه گذاری در فناوری های صنعت نسل چهارم» و «سرمایه گذاری بالا در فناوری های صنعت نسل چهارم برای عملیات پایدار کشاورزی» تاثیرگذارترین و مهم¬ترین می¬باشند که برای رفع این چالش¬ها نیاز به حمایت-های مالی، قانونی و حقوقی از سوی دولت است. پرونده مقاله

  • مقاله

    7 - تاثیر رسانه¬های اجتماعی به کمک هوش مصنوعی بر مشارکت مشتری در صنعت خودروسازی
    بازاریابی خدمات عمومی , شماره 1 , سال 2 , بهار 1403
    در سال¬های اخیر کاربرد هوش مصنوعی در رسانه¬های اجتماعی افزایش یافته است و مدیران در تلاش هستند تا از این فرصت بالقوه برای مشارکت بیشتر مشتری استفاده کنند. هدف این مطالعه تاثیر رسانه اجتماعی به کمک هوش مصنوعی بر مشارکت مشتری در صنعت خودروسازی است. تحقیق به صورت توصیفی-پی چکیده کامل
    در سال¬های اخیر کاربرد هوش مصنوعی در رسانه¬های اجتماعی افزایش یافته است و مدیران در تلاش هستند تا از این فرصت بالقوه برای مشارکت بیشتر مشتری استفاده کنند. هدف این مطالعه تاثیر رسانه اجتماعی به کمک هوش مصنوعی بر مشارکت مشتری در صنعت خودروسازی است. تحقیق به صورت توصیفی-پیمایشی انجام شده است. جامعه تحقیق دو گروه کیفی و کمی هستند. مشارکت کنندگان در بخش کیفی شامل مدیران بازاریابی صنعت خودروسازی و اساتید دانشگاهی بازاریابی به تعداد 23 نفر هستند که به صورت نمونه¬گیری غیراحتمالی و هدفمند انتخاب شدند. جامعه آماری در بخش کمی شامل مشتریان صنعت خودروسازی است که به صورت تصادفی و 412 نفر انتخاب شدند. در بخش کیفی مولفه¬ها و شاخص¬های مدل با روش تحلیل محتوا شناسایی و استخراج شد و در نهایت به روش ضریب لاوشه تایید شدند. یافته¬های این بخش نشان داد که متغیر رسانه¬های اجتماعی دارای چهار مولفه شامل استراتژی، ارتباط، اعتماد و اطلاعات، و مشارکت مشتری دارای سه مولفه مشارکت اطلاعاتی، مشارکت رشد و مشارکت نوآوری است. بنابراین چهار فرضیه مطرح شد و داده¬های جمع آوری شده از طریق پرسش¬نامه با تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری و نرم¬افزار اسمارت پی¬ال¬اس آزمون شد. نتیجه آزمون مدل نشان داد که بین استراتژی، ارتباط و اعتماد هوش مصنوی رسانه¬های اجتماعی و مشارکت مشتری ارتباط وجود ندارد. اما، بین اطلاعات هوش مصنوعی رسانه¬های اجتماعی و مشارکت مشتری رابطه مثبت و معنی¬داری وجود دارد. بنابراین، مدیران بازاریابی صنعت خودروسازی باید بر استراتژی ها، ارتباطات، اعتماد و اطلاعات هوش مصنوعی در رسانه¬های اجتماعی برای تشویق مشتریان به مشارکت در به¬اشتراک¬گذرای اطلاعات و ایده¬ها به کار بگیرند. پرونده مقاله

  • مقاله

    8 - تحلیل شاخص های مؤثر بر توسعه گردشگری کویر با تأکید بر گردشگری سلامت (مورد مطالعه: کویر مرنجاب)
    فصلنامه علمی برنامه ریزی منطقه ای , شماره 4 , سال 10 , پاییز 1399
            بخش عظیمی از کشور ایران از مناطق بیابانی و کویری تشکیل‌شده است، درحالی‌که هیچ‌گونه زیرساخت گردشگری در این مناطق وجود ندارد. کویر مرنجاب به‌عنوان یک مقصد گردشگری، در جنوب، بندریگ و ریگ بلند در جنوب شرقی و پارک ملی کویر در غرب آن چکیده کامل
            بخش عظیمی از کشور ایران از مناطق بیابانی و کویری تشکیل‌شده است، درحالی‌که هیچ‌گونه زیرساخت گردشگری در این مناطق وجود ندارد. کویر مرنجاب به‌عنوان یک مقصد گردشگری، در جنوب، بندریگ و ریگ بلند در جنوب شرقی و پارک ملی کویر در غرب آن واقع‌شده‌اند. لذا،  هدف از این پژوهش تحلیل شاخص­های مؤثر بر توسعه گردشگری کویر با تمرکز بر گردشگری سلامت در کویر مرنجاب است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و بر اساس روش توصیفی– تحلیلی در دو بخش کیفی و کمی انجام‌شده است. در بخش کیفی، برای تدوین اولیه الگوی گردشگری سلامت در مقصد کویری ، تعداد 35 نفر از کارشناسان و متخصصان حوزه گردشگری  با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. به‌منظور بررسی روایی و پایایی کیفی ساختار الگوی توسعه گردشگری سلامت، از روش همسوسازی استفاده‌شده است. در راستای تدوین و آزمون الگوی توسعه­ی ، از تحلیل مضمون و شبکه مضمون‌ها در 3 سطح مضمون‌های پایه، مضمون‌های سازمان دهندهو مضمون‌های فراگیر ، الگوی کیفی توسعه گردشگری سلامت در مقصد کویری طراحی شد. در بخش کمی نمونه شامل 170 نفر از متخصصان و صاحب­نظران گردشگری است که بر اساس روش نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. در این بخش، از روش مدل معادلات ساختاری برای تعیین بار عاملی بین متغیرهای آشکار و مکنون استفاده شد. یافته­ها نشان می­دهند که متغیرهای اکولوژی، تحول کالبدی، تصویر ذهنی مقصد، تحقیق و توسعه، سیاست‌گذاری و مسئولیت­پذیری اجتماعی از مؤلفه­های اثرگذار توسعه گردشگری سلامت در یک مقصد کویری می­باشند. به‌منظور نشان دادن میزان تأثیر هر یک از شاخص‌ها از تحلیل عاملی مرتبه اول و دوم استفاده‌شده است که نتایج نشان‌دهنده تائید کلیه شاخص‌های مدل می‌باشد. آنگاه، از ضریب همبستگی پیرسون برای تعیین نوع و درجه رابطه یک متغیر کمی با متغیر کمی دیگر استفاده شد که نتایج بیانگر آن است که متغیر اکولوژی با متغیر تحقیق و توسعه (r= 0/506 و P< 0/001)، متغیر تحول کالبدی با متغیر تصویر ذهنی مقصد (r= 0/836 و P< 0/001)، متغیر تصویر ذهنی مقصد با متغیر سیاست‌گذاری (r= 0/797 و P< 0/001)، متغیر تحقیق و توسعه با متغیر سیاست‌گذاری (r= 0/882 و P< 0/001) و متغیر سیاست‌گذاری با مسئولیت­پذیری اجتماعی (r= 0/807 و P< 0/001) بیشترین همبستگی را دارد و ارتباط بین تمام متغیرها با یکدیگر معنادار است. پرونده مقاله