تعیین و تحلیل ارجحیت عوامل موثر بر وقوع تصادفات جادهای (مورد مطالعه: راه های استان سمنان)
محورهای موضوعی : کاربرد GIS&RS در برنامه ریزییونس وکیل الرعایا 1 , سید محمد زرگر 2
1 - مرکز تحقیقات کارآفرینی، ایده پردازی و تجاری سازی، گروه مدیریت، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران.
2 - گروه مدیریت، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
کلید واژه: تکنیک دیماتل, فرایند تحلیل شبکهای, تصادفات جادهای,
چکیده مقاله :
حوادث جاده ای در استان سمنان طی سالهای 1394 و 95 به ترتیب 304 و 261 نفر منجر به فوت و مصدومین 4228 و 4395 نفر بوده است. همچنین با توجه به اینکه استان سمنان در مسیر شرق کشور قرار گرفته ، نرخ تردد جاده ای گاهی تا 1000 خودرو در ساعت می رسد. بنابراین، هدف از این مطالعه تعیین ارجحیت عوامل اثرگذار بر وقوع تصادفات جادهای میباشد. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ متغیر کیفی، از لحاظ زمان مقطعی است. همچنین نوع این پژوهش توصیفی- پیمایشی میباشد. در این مطالعه، ابتدا با بررسی منابع و مراجع مرتبط با موضوع تحقیق عوامل موثر بر تصادفات جادهای استخراج و سپس با تجمیع نظرات خبرگان این عوامل دستهبندی شدند. برای بررسی میزان تأثیرگذاری و تأثیرپذیری عوامل از روش دیماتل بهره گرفته شد و در پایان عوامل به کمک روش فرایند تحلیل شبکهای رتبهبندی شدند. نتایج حاصل از رتبهبندی نشان داد که عامل انسان بیشترین تأثیر را در تصادفات جادهای داشت و پس از آن وسایل نقلیه، جاده و محیط در رتبههای بعدی قرار گرفت.
The events of the road to death in Semnan province during the years 2015 and 2016 were 304 and 261, respectively, and injuries were 4228 and 4395, respectively. Also, due to the fact that the province of Semnan is on the eastern side of the country, road traffic rates sometimes reach 1000 cars per hour. Therefore, the purpose of this study is to determine the preference of factors affecting the occurrence of road accidents. In this study, firstly, by investigating the sources and references related to the subject of research, the factors influencing road accidents were extracted and then, by aggregating the opinions of experts, these factors were classified. DEMATEL method was used to investigate the effecting and influencing factors. Finally, factors were ranked by the method of Analytical Network Process. The results of the ranking showed that the human factor had the greatest impact on road accidents, followed by vehicles, roads and environment.
_||_
heira Higa, Lance (2012). Evaluation of Nighttime Constriction Accidents in Southern California, Thesis of Master in Civil Engineering, California State University.
Gogus, O. and Boucher, T. (1998) Strong transitivity, rationality and weak monotonicity in fuzzy pairwise comparisons, Fuzzy Sets and Systems. 94(1): 133– 144
Shinar,D., Schechtman E., Compton R. (2001) Self-reports of safe driving behaviors in relationship to sex, age, education and income in the US adult driving population. Accid Anal Prev, 33(1), 111-126.
Saaty, T.L. (1992) ‘How to make a decision: the analytic hierarchy processes, European Journal of Operational Research, Vol. 48(1), pp.9–26.
Ozbay, K., & Kachroo, P. (1999). Incident management in intelligent transportation systems. Artech House, Bonston
Tessa K. Anderson (2009). Kernel density estimation and K-means clustering to profile road accident hotspots, Journal of Accident Analysis & Prevention, 41(3) 359-364, DOI: 10.1016/j.aap.2008.12.014