عملکرد تأمینکننده نقش کلیدی در قیمت، کیفیت، تحویل به موقع و سرویس دهی در دستیابی به اهداف زنجیره تأمین دارد که با توجه به این امر، امروزه عملکرد تأمینکنندگان تبدیل به یک عنصر حیاتی در موفقیت یا عدم موفقیت یک شرکت شده است. در این مطالعه یک مدل برنامهریزی آرمانی با چکیده کامل
عملکرد تأمینکننده نقش کلیدی در قیمت، کیفیت، تحویل به موقع و سرویس دهی در دستیابی به اهداف زنجیره تأمین دارد که با توجه به این امر، امروزه عملکرد تأمینکنندگان تبدیل به یک عنصر حیاتی در موفقیت یا عدم موفقیت یک شرکت شده است. در این مطالعه یک مدل برنامهریزی آرمانی با رویکرد تصمیمگیری چند معیاره با ابزار فرآیند تحلیل شبکه و برپایه گسترش عملکرد کیفیت فازی توسعه داده شده است. همچنین، روشی جدید در رتبهبندی، انتخاب و تخصیص سفارش به تأمینکنندگان ارائه شده است. مدل مورد نظر همزمان انتخاب تأمینکننده، انتخاب حامل و تخصیص سفارش به تأمینکننده را انجام میدهد و دارای اهداف حداقلکردن هزینهها در شبکه، حداقل کردن کالاهای برگشتی در شبکه، حداقل کردن تاخیرها در شبکه و حداکثر کردن ارزش خرید مشتری میباشد. روش ارائه شده در این مقاله، یک روش امکانپذیر، عملی و مفید به منظور شناسایی و رتبه بندی تأمینکنندگان و همچنین تخصیص سفارش به آنها میباشد. مزیت این مدل نسبت به روشهای مشابه در استفاده توام از ابزارهای QFD و ANP به منظور اندازهگیری اولویتها و نیازهای شرکت جهت رتبه بندی تأمینکنندگان میباشد که قابلیت شنیدن صدای مشتری و در نظر گرفتن خواست آنان را میسر میکند و همچنین ادغام این دو ابزار با برنامه ریزی آرمانی جهت تخصیص سفارش یک رویکرد نوین را ارائه داده است. برپایه نتایج این پژوهش، تکنولوژی و تحویل به موقع به ترتیب مهمترین ویژگیها در ارزیابی انتخاب پیمانکاران بدست آمدهاند. انتخاب پیمانکاران بهگونهای که همزمان برگشتیها از تامینکننده، تاخیرها و هزینههای تامین در کمترین مقدار ممکن باشد، از مهمترین نتایج این پژوهش محسوب میشود.
پرونده مقاله
این پژوهش یک فرایند بهینه سازی بر پایه روش شبیه سازی پیشامد گسسته و با تابع هدف چندگانه بوده و در فرایند تجاری سازی خودرو شرکت سایپا اجرا شد. اطلاعات این پژوهش که مشتمل بر طبقه بندی ماهیت عملیاتها ( بازرسی،تنظیمات، بازکاری محصولات)، جریان بین ایستگاهها، زمانهای عملیات، چکیده کامل
این پژوهش یک فرایند بهینه سازی بر پایه روش شبیه سازی پیشامد گسسته و با تابع هدف چندگانه بوده و در فرایند تجاری سازی خودرو شرکت سایپا اجرا شد. اطلاعات این پژوهش که مشتمل بر طبقه بندی ماهیت عملیاتها ( بازرسی،تنظیمات، بازکاری محصولات)، جریان بین ایستگاهها، زمانهای عملیات، شناسایی هزینه های تولید و ...، با مقادیر واقعی سال 97 گردآوری و بکار گرفته شد. ابتدا جهت شبیه سازی، مدل توسط نرم افزار Arena طراحی و کلیه پارامترها و متغیر های تاثیر گذار، پس از طراحی سناریوهای مختلف، وارد مدل گردید. پس از تکرار و اجرا های مختلف مدل، گلوگاه ها شناسایی و مدل مورد تصدیق قرار گرفت. سپس با استفاده از نرم افزار OPTQUEST، در فاز اول با هدف کاهش هزینه های تولید، تعداد بهینه نیروی انسانی پس از 378 مرتبه تکرار ( با آپشن توقف اتوماتیک) استخراج و همان اطلاعات به عنوان ورودی فاز دوم استفاده و این بار با هدف ارتقاء توان عملیاتی واحدهای لجستیکی، در سیستم اجرا و مجددا پس از 303 مرتبه تکرار، مدل بهینه سازی شد. نتایج این پژوهش مشتمل بر کاهش 21.6% در تعداد نیروی انسانی، افزایش 10% در توان لجستیکی، کمینه کردن 4% هزینه های تولید و همچنین افزایش 2% در تعداد محصولات خروجی میباشد.
پرونده مقاله
برای ارتقاء سطح اجزای لجستیک، متناسب با صنعت نسل 4 لازم است وضعیت فرایندهای لجستیک، اندازهگیری شود. برای اندازهگیری، اولین گام تعیین سطح مورد نیاز تکامل اجزاست و لازم است، ابتدا فرایندها و اجزای لجستیک تعیین گردند، سپس مراحل تکامل مشخض شده و در انتها اندازه تکامل مورد چکیده کامل
برای ارتقاء سطح اجزای لجستیک، متناسب با صنعت نسل 4 لازم است وضعیت فرایندهای لجستیک، اندازهگیری شود. برای اندازهگیری، اولین گام تعیین سطح مورد نیاز تکامل اجزاست و لازم است، ابتدا فرایندها و اجزای لجستیک تعیین گردند، سپس مراحل تکامل مشخض شده و در انتها اندازه تکامل مورد نیاز آنها بدست آید. هدف این مقاله تعیین سطح مورد نیاز اجزای سیستم لجستیک در مراکز لجستیک ایران متناسب با صنعت نسل 4 است. روش تحقیق توصیفی-کاربردی و گردآوری دادهها، میدانی است، جامعه آماری دوگروه است، گروه اول ده تن از خبرگان لجستیک هستند که نظر آنها برای تعیین فرایندها و اجزای لجستیک استفاده شده، گروه دوم مدیران در مراکز لجستیک ایران به تعداد 102 نفر هستند، که با روش سرشماری نظرات تعداد 63 نمونه مورد استفاده قرار گرفتهاست. با ابزار مصاحبه تخصصی از خبرگان، فرایندها و اجزای لجستیک به تعداد چهار فرایند و سیزده جزء اجرایی شناسایی و دستهبندی شده اند. براساس نظر مدیران لجستیک، وضعیت موجود اجزاء در هر مرکز لجستیک، ارائه شدهاست. با استفاده از میانگین اجزای سیستم لجستیک و درجه سازگاری با نرمافزارهای SPSS , Excel وضعیت تکامل اجزای لجستیک برای مراکز، سنجش شد. نتایج نشان داد که فرایند حمل و نقل تکامل کمتری نسبت به سایر فرایندها دارد زیرا وابستگی به سیستمهای خارجی دارد. فرایند مدیریت اطلاعات بواسطه نرمافزاری بودن و وابستگی کمتر به سیتمهای خارجی، سطح تکامل بیشتری دارد. براساس تحلیلهای انجام شده، پیشنهادات به مراکز لجستیک بعنوان بهرهوران خاص و تحقیقات آتی ارائه شده اند.
پرونده مقاله
چکیدهمطالعه حاضر با روش شناسی توصیفی- تحلیلی و استفاده از روشهای دلفی، بهترین-بدترین و بهترین اولویت، با هدف ارزیابی و رتبهبندی شاخصهای پایداری حملونقل شهری انجام گرفته است. جهت دستیابی به شاخصهای حملونقل پایدار در سه بعد اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی، رتبهبندی چکیده کامل
چکیدهمطالعه حاضر با روش شناسی توصیفی- تحلیلی و استفاده از روشهای دلفی، بهترین-بدترین و بهترین اولویت، با هدف ارزیابی و رتبهبندی شاخصهای پایداری حملونقل شهری انجام گرفته است. جهت دستیابی به شاخصهای حملونقل پایدار در سه بعد اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی، رتبهبندی معیارها براساس مطالعات کتابخانهای، و نظر خبرگان انجام گرفت تا فقط معیارهایی که از اهمیت زیادی بر روی مسئله پژوهش برخودار هستند، وارد روش دلفی شده و با صرفهجویی در زمان و تعداد رفت و برگشت کمتری، معیارهای ارزیابی، نهایی گردند. معیارهای نهایی با استفاده از روش بهترین- بدترین و روش بهترین اولویت، وارد فرآیند وزندهی و رتبهبندی شدند. مقایسه نتایج دو روش بهترین-بدترین و بهترین اولویت با استفاده از روشهای آماری انجام شد و با توجه به اینکه رتبهبندی معیارها در هر دو روش یکسان شد و ضریب همبستگی اسپیرمن 1+ بدست آمد، پس همبستگی قوی بین معیارها برقرار است، ضریب همبستگی پبرسون جهت مقایسه وزنها 0/989و میزان معنی داری صفر بدست آمد که نشان دهنده رابطه قوی بین متغیر ها است . لذا رتبهبندی و وزندهی حاصل از دو روش مورد قبول واقع شد.
پرونده مقاله
در این تحقیق مدل هوشمند نگهداری و تعمیرات پیش گیرانه بر اساس متدولوژی شبکه عصبی مصنوعی - منطق فازی به کمک محیط هوش مصنوعی نرم افزار متلب بر اساس ساختار مدل پنج لایه شبکههای عصبی مصنوعی فالکن ارائه شده ، روش تحقیق بر مبنای تفکر سیستمی است. پس از تعیین مهمترین عوامل تاث چکیده کامل
در این تحقیق مدل هوشمند نگهداری و تعمیرات پیش گیرانه بر اساس متدولوژی شبکه عصبی مصنوعی - منطق فازی به کمک محیط هوش مصنوعی نرم افزار متلب بر اساس ساختار مدل پنج لایه شبکههای عصبی مصنوعی فالکن ارائه شده ، روش تحقیق بر مبنای تفکر سیستمی است. پس از تعیین مهمترین عوامل تاثیر گذار بر نگهداری و تعمیرات پیش گیرانه به کمک پرسش نامه و بر اساس دیتاست یک نمونه ۲۰۰۰ تایی از داده و گزارشات مدیر کل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت طی سالهای ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۱ (بصورت شش نیم سال) و اعتبار سنجی داده توسط متخصصان نگهداری و تعمیرات ۲۴۰ واحد صنعتی، مدل هوشمند طراحی گردید، که پس از اجرای مدل در کارخانجات نساجی بروجرد به عنوان محل اجرای طرح میتوان ادعا نمود اگر (If ) ؛ پنج عامل "فنآوری" دارای مقادیر 9129/0 وضعیت خوب (کران بالای تابع عضویت خوب)، "کارکنان" دارای مقادیری 9239/0؛ وضعیت خوب (کران بالای تابع عضویت خوب)، "محیط کار" دارای مقادیر 8859/0؛ نسبتاً خوب (کران پایین تابع عضویت)،"کیفیت" دارای مقادیر 9999/0؛ وضعیت کاملاً خوب (بالاترین تابع )، " استراتژی" دارای مقادیر 9999/0؛ وضعیت خوب (کران بالا) در نگهداری و تعمیرات پیش گیرانه باشند، آنگاه (Then) : وضعیت متغیر خروجی تحقیق یعنی "بهینه سازی عملکرد نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه (Y) در پنجمین سطح خود یعنی خیلی خوب برابر با 882/0 قرار خواهد داشت.
پرونده مقاله
در پژوهش حاضر تعیین مهمترین عوامل تاثیر گذار بر نگهداری و تعمیرات پیش گیرانه هوشمند در صنعت نساجی و پوشاک در تعامل با تولید به کمک نرم افزار Spss25 پرداخته شد. دیتاست تحقیق بر اساس یک نمونه ۲۰۰۰ تایی از دادهها و گزارشهای مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت ، معدن و چکیده کامل
در پژوهش حاضر تعیین مهمترین عوامل تاثیر گذار بر نگهداری و تعمیرات پیش گیرانه هوشمند در صنعت نساجی و پوشاک در تعامل با تولید به کمک نرم افزار Spss25 پرداخته شد. دیتاست تحقیق بر اساس یک نمونه ۲۰۰۰ تایی از دادهها و گزارشهای مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت ، معدن و تجارت کشور و کارخانجات صنعت نساجی بروجرد به عنوان محل اجرای طرح طی سالهای ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۹ به صورت نیمسال تنظیم شده است. این تحقیق با جمع آوری این حجم از اطلاعات با همکاری متخصصان نگهداری و صنعت نساجی (جمع آوری اطلاعات ۲۴۰ واحد صنعتی از۶۳۰ واحد ریسندگی و بافندگی کشور) کم نظیر است. حجم نمونه تحقیق شامل اساتید، مدیران و کارشناسان صنایع نساجی بوده که پس ازتکمیل پرسش نامه قبل از اجرای تحقیق (وضعیت عملکردی) و مقایسه آن با پرسش نامه بعد از اجرای تحقیق (وضعیت ایده آل) و انجام محاسبات تجزیه و تحلیل آماری نتایج زیر حاصل شده است. با بررسی ارتباط بین متغیرهای تحقیق وکلاس بندی عوامل موثر در نگهداری و تعمیرات پیش گیرانه به ترتیب عبارتند ازعامل استراتژی با امکان تعیین 34 درصد، عامل فنآوری 30 درصد، عامل محیط کار 16 درصد، عامل کارکنان 10 درصد، عامل کیفیت 10 درصد مهمترین عوامل بهبود نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه در تعامل با تولید در صنعت نساجی و پوشاک تعیین شدند.
پرونده مقاله
مطالعات کمی در مدیریت
,
شماره5,سال
13
,
زمستان
1401
چکیدههدف پژوهش"طراحی مدل پویای هوشمند نت پیشگیرانه با بهرهگیری از شبیهسازی در تعامل با تولید" براساسمستندات صنایع نساجی و پوشاک تحت عنوان مدل نت پیشگیرانه پویا است. جهت محاسبات پویایی سیستم ازنرمافزار ونسیم و داده تحقیق بر اساس نمونه 2111 تایی از دادهها و گزارشهای صنایع چکیده کامل
چکیدههدف پژوهش"طراحی مدل پویای هوشمند نت پیشگیرانه با بهرهگیری از شبیهسازی در تعامل با تولید" براساسمستندات صنایع نساجی و پوشاک تحت عنوان مدل نت پیشگیرانه پویا است. جهت محاسبات پویایی سیستم ازنرمافزار ونسیم و داده تحقیق بر اساس نمونه 2111 تایی از دادهها و گزارشهای صنایع نساجی و پوشاک طی سالهای1796 تا پایان 1411 و کارخانجات نساجی بروجرد به عنوان محل اجرای طرح به صورت نیمسال تهیه شده است.1 % و در سال / نتایج تحقیق نشاندهنده نرخ رشد "محیط کار در نت" کمترین مقدار رشد در سال 1796 حدود 27 % و در سال 1411 به رشد بالاتری، یعنی 6 % رسیده است. نرخ رشد "فنآوری در نت" مقدار / 1798 به رشد 1%8/ 1% و در سال 1798 به رشد 1 % و در سال 1411 به رشد بالاتری، یعنی 1 / رشد متوسطی در سال 1796 حدود 2رسیده است، نرخ رشد پویای متغیر " استراتژی در نت" بیشترین مقدار رشد در سال 1796 حدود 1 % و در سال9 % )حالت بهینه( رسیده / 1798 به رشد 6 % و در سال 1411 به میزان رشد بالاتری، یعنی 1 است. نرخ رشد پویای1% و در سال 1798 به رشد 1 % و در سال / متغیر " کارکنان در نت" رشد مطلوبی را داشته در سال 1796 حدود 28 % رسیده است. در نهایت، نرخ رشد پویای متغیر " کیفیت در نت " رشد خوبی را / 1411 به رشد بالاتری، یعنی 16 % رسیده / 1 % و در سال 1798 به رشد 4 % و در سال 1411 به رشد بالاتری، یعنی 1 / داشته در سال 1796 حدود 2است.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد