فهرست مقالات سیده نیلوفر شامرادی


  • مقاله

    1 - چگونگی استقرار نظام مدیریت دانش در سازمان در جهت حذف بوروکراسی‌های اداری، موازی‌کاری و فرایندهای طولانی در انجام فعالیت‌ها (مطالعه موردی: کتابخانه‏های دانشگاهی کشور)
    دانش شناسی , شماره 1 , سال 13 , بهار 1399
    هدف: هدف تحقیق حاضر چگونگی استقرار نظام مدیریت دانش در سازمان در جهت حذف بوروکراسی‌های اداری، موازی‌کاری و فرایندهای طولانی در انجام فعالیت‌ها در کتابخانه های دانشگاهی کشور است. روش پژوهش: روش تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری اطلاعات، اکتشافی از نوع آمیخته اس چکیده کامل
    هدف: هدف تحقیق حاضر چگونگی استقرار نظام مدیریت دانش در سازمان در جهت حذف بوروکراسی‌های اداری، موازی‌کاری و فرایندهای طولانی در انجام فعالیت‌ها در کتابخانه های دانشگاهی کشور است. روش پژوهش: روش تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری اطلاعات، اکتشافی از نوع آمیخته است. جامعه آماری مورد نظر در بخش کیفی را خبرگان حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی در سمت های مدیریتی تشکیل دادند که با روش هدفمند تا 15 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند و با آن ها مصاحبه صورت پذیرفت. همچنین در بخش کمی، جامعه آماری شامل کلیه مدیران کتابخانه های دانشگاهی در سطح کشور هستند که تعداد آن ها برابر است با 1007 نفر و به دلیل پراکندگی جغرافیایی و حجم زیاد جامعه آماری، در این تحقیق با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای که با تقسیم دانشگاه ها به چهار بخش (شمال، جنوب، شرق و غرب) و فرمول کوکران، حجم نمونه 278 نفر تعیین شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه است که روایی آن با نظرات خبرگان و پایایی با آلفای کرونباخ 87/0 تأیید شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از رویکردهای گرندد تئوری و معادلات ساختاری با نرم افزار Pls استفاده گردید. یافته ها: نتایج نشان داد که ابعاد اصلی مدل را، عوامل سازمانی، عوامل مدیریتی، عوامل فردی و عوامل ساختاری تشکیل می دهند و شامل 74 زیرمؤلفه هستند. نتیجه گیری: مدیریت دانش و ابعاد آن به دلیل بهبود فرایندهای کاری و فعالیت های سازمانی باعث افزایش سرعت انجام کارها و کاهش بوروکراسی‌های اداری، موازی‌کاری می گردد. جهت پیاده سازی مطلوب و مناسب مدیریت دانش در کتابخانه های دانشگاهی در سطح کشور لازم است تا زیرساخت های لازم در چهار حوزه سازمانی، مدیریتی، فردی و ساختاری مورد توجه قرار گیرند. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - تأثیر فرهنگ، عدالت و هوش سازمانی بر خلاقیت کارکنان کتابخانه‏ های واحدهای دانشگاهی دانشگاه‏‏ آزاد اسلامی شهر تهران
    دانش شناسی , شماره 1 , سال 14 , بهار 1400
    هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر فرهنگ، عدالت و هوش سازمانی بر خلاقیت کارکنان کتابخانه های دانشگاهی دانشگاه های آزاد اسلامی شهر تهران است.روش پژوهش: از نظر هدف کاربردی و از حیث نحوه گردآوری اطلاعات پیمایشی و از منظر نوع، توصیفی است. جامعه آماری شامل تمامی کارکنان کتاب چکیده کامل
    هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر فرهنگ، عدالت و هوش سازمانی بر خلاقیت کارکنان کتابخانه های دانشگاهی دانشگاه های آزاد اسلامی شهر تهران است.روش پژوهش: از نظر هدف کاربردی و از حیث نحوه گردآوری اطلاعات پیمایشی و از منظر نوع، توصیفی است. جامعه آماری شامل تمامی کارکنان کتابخانه های دانشگاهی دانشگاه های آزاد اسلامی شهر تهران است، با توجه به این که حجم جامعه آماری محدود می باشد بنابراین تعداد جامعه با نمونه برابر است و از روش تمام شماری استفاده شد و 114 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. گردآوری اطلاعات به روش کتابخانه ای و میدانی است، ابزار پژوهش سه پرسشنامه پیش ساخته از هر یک از سه متغیر فرهنگ سازمانی، عدالت سازمانی و هوش سازمانی می باشد. مقدار آلفای کرونباخ فرهنگ، عدالت و هوش سازمانی به ترتیب 79/0، 84/0، 81/0، 78/0 محاسبه گردید که نشان دهنده پایایی مورد قبول پرسشنامه ها است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار تحلیل آماری 25 SPSS و برای مدل سازی معادلات ساختاری از لیزرل استفاده گردید.یافته ها: بر اساس یافته های پژوهش، پژوهشگران در تحقیق خود نشان دادند که میزان تأثیر متغیرهای فرهنگ، عدالت و هوش سازمانی بر خلاقیت به ترتیب برابر 69/0، 67/0 و 74/0 است.نتیجه گیری: نتایج به دست آمده، نشان دهنده تأثیر مستقیم و مثبت هر سه متغیر فرهنگ، عدالت و هوش سازمانی بر خلاقیت می باشد؛ لذا تمامی فرضیات این پژوهش، مبنی بر تأثیرگذاری فرهنگ، عدالت و هوش سازمانی بر خلاقیت، تأیید می گردند. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - شناسایی و رتبه ‏بندی راه‌کارهایی به منظور بهبود وضعیت حق مالکیت معنوی در کتابخانه‌های دیجیتالی
    دانش شناسی , شماره 4 , سال 14 , پاییز 1400
    هدف: کتابخانه به لحاظ سنتی مخزنی از اطلاعات است، محلی که جویندگان اطلاعات برای یافتن جواب سؤال های خود به آنجا مراجعه می‌کنند. باتوجه به توسعه کتابخانه های دیجتال و کمبود تحقیقات و قوانین جامع و به روز در این حوزه و حفظ حق مالکیت آثار، در این نوشتار به شناسایی و رتبه چکیده کامل
    هدف: کتابخانه به لحاظ سنتی مخزنی از اطلاعات است، محلی که جویندگان اطلاعات برای یافتن جواب سؤال های خود به آنجا مراجعه می‌کنند. باتوجه به توسعه کتابخانه های دیجتال و کمبود تحقیقات و قوانین جامع و به روز در این حوزه و حفظ حق مالکیت آثار، در این نوشتار به شناسایی و رتبه بندی راه‌کارهایی به منظور بهبود وضعیت حق مالکیت معنوی در کتابخانه‌های دیجیتالی پرداخته شد.روش پژوهش: روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی است، از نظر فرایند انجام کار جزء تحقیقات توصیفی از نوع میدانی می باشد. جامعه آماری خبرگان کتابخانه های دیجیتال و حقوق دانان آشنا به موضوع بودند که 30 نفر به صورت هدفمند به عنوان نمونه تعیین گردیدند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی آن توسط خبرگان و پایایی آن با آلفای کرونباخ 77/0 مورد تأیید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های T و فریدمن استفاده شد و از نرم افزار SPSS نسخه 25 برای تحلیل‌های آماری بهره گرفته شد.یافته های: یافته های پژوهش نشان دادند که زیرساخت های نرم افزاری و سخت‎افزاری با میانگین رتبه (34/44)، نیروی انسانی متخصص (77/35)، قانون کپی رایت (98/30)، حفظ مالکیت معنوی مؤلف (76/29)، جذب منابع مالی (54/24)، توسعه انتشارات الکترونیکی (34/22)، امنیت پایگاه داده (54/21)، فرهنگ استفاده از کتابخانه ها (80/19)، حفظ منابع اطلاعاتی (21/15) و تعامل بین کاربران و کارکنان کتابخانه ها (54/12) در رتبه های اول تا دهم قرار گرفتند.نتیجه ‌گیری: کتابخانه های دیجیتالی با امکاناتی که ارائه می دهند زمینه مساعدی را برای چرخه علم در جامعه که امروزه مهم تر از تولید علم تلقی می شود، ایجاد می کنند و این امر تأثیر بسزایی در ترویج علم دارد. بنابراین استفاده از سازوکارهای مدیریتی، توسعه منابع انسانی، حقوقی و قانونی، محتوا و ارائه خدمات می تواند نقش مهمی در توسعه این گونه کتابخانه ها داشته باشد. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - ارائه الگوی بین ‏المللی‎سازی نهاد کتابخانه ‏ها با تأکید بر ابعاد مدیریت تحول
    دانش شناسی , شماره 2 , سال 15 , تابستان 1401
    هدف: بین المللی شدن سازمان ‌ها یکی از ارکان توجه به تحول و توسعه در کشورهای مختلف می باشد که نهاد کتابخانه ها به عنوان یک سازمان علمی نیز از این قاعده مستنثی نیست. لذا در این راستا هدف تحقیق حاضر ارایه الگوی بین المللی سازی نهاد کتابخانه ها با تأکید بر ابعاد مدیریت چکیده کامل
    هدف: بین المللی شدن سازمان ‌ها یکی از ارکان توجه به تحول و توسعه در کشورهای مختلف می باشد که نهاد کتابخانه ها به عنوان یک سازمان علمی نیز از این قاعده مستنثی نیست. لذا در این راستا هدف تحقیق حاضر ارایه الگوی بین المللی سازی نهاد کتابخانه ها با تأکید بر ابعاد مدیریت تحول است.روش پژوهش: روش تحقیق از نوع کاربردی و با رویکرد کیفی است. روش گردآوری داده ها استفاده از مصاحبه با خبرگان است. جامعه آماری را خبرگان آشنا به موضوع پژوهش (اساتید دانشگاه آزاد اسلامی و خبرگان در حوزه مورد مطالعه) تشکیل می‌دهند. روش تعیین حجم نمونه گلوله برفی بود که طی آن 25 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند و دلیل آن رسیدن به اشباع نظری و عدم احصاء اطلاعات جدید از طریق خبرگان بود. جهت بررسی روایی و پایایی به دلیل کیفی بودن یافته ها با ادبیات تحقیق و نظر دو داور خارجی مور استفاده قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده‎ها از روش داده بنیاد استفاده گردید.یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که، 510 گزاره مفهومی به دست آمد که با توجه به اشتراکات معنایی آن‌ها در 5 بعد شامل: ابعاد سیاسی و حکومتی، علمی و فناوری، انسانی و فرهنگی، ساختاری و سازمانی و بعد اقتصادی و اجتماعی تقسیم‌بندی شدند.نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که توجه به ابعاد سیاسی و حکومتی، علمی و فناوری، انسانی و فرهنگی، ساختاری و سازمانی و بعد اقتصادی و اجتماعی نقش مهمی در بین المللی‎سازی نهاد کتابخانه ها دارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - بررسی تاثیر مدیریت جهادی بر عملکرد سازمانی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی
    رهیافتهای نوین در مدیریت جهادی و حکمرانی اسلامی , شماره 2 , سال 1 , تابستان 1400
    با این که مدیریت جهادی بر مبانی اسلامی تکیه می کند،اما تصور آن به عنوان مدیریت اسلامی اساساً اشتباه است،چرا که هر نوع مدیریت اسلامی،مدیریت جهادی نمی شود.کلیدواژه مدیریت جهادی به عنوان یک سبک مدیریت بومی در کشور از سال 1393 مطرح شد که نگرش متفاوتی را در پیش گرفت.پژوهش حا چکیده کامل
    با این که مدیریت جهادی بر مبانی اسلامی تکیه می کند،اما تصور آن به عنوان مدیریت اسلامی اساساً اشتباه است،چرا که هر نوع مدیریت اسلامی،مدیریت جهادی نمی شود.کلیدواژه مدیریت جهادی به عنوان یک سبک مدیریت بومی در کشور از سال 1393 مطرح شد که نگرش متفاوتی را در پیش گرفت.پژوهش حاضر به تاثیری که مدیریت جهادی بر عملکرد سازمانی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی می تواند بگذارد پرداخته است. ازلحاظ هدف،کاربردی و از نظر،روش توصیفی پیمایشی است.جامعه آماری،دانشگاه آزاد اسلامی که شامل 30000 هزار نفر از کارکنان دانشگاه می باشد که به دلیل گستردگی و جمعیت زیاد اقدام به نمونه گیری تصادفی شد،بر اساس جدول مورگان تعداد 379،انتخاب شدند.گردآوری داده ها به صورت کتابخانه ای و میدانی است. ابزار مورد نیاز جهت گردآوری اطلاعات پرسشنامه، پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای دو متغیر مدیریت جهادی(83/0)، و عملکرد سازمانی (79/0)،به دست آمده است.جهت تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده،نرم‌افزارهای SPSS و LISREL؛ استفاده شد.یافته های پژوهش نشان می دهد که ارزش گرایی،روحیه جهادی و سازگاری بر مدیریت جهادی تأثیر معنادار و مثبتی دارند. همچنین کاهش تعارض بر عملکرد سازمانی کارکنان تأثیر مثبت و معناداری دارد.انگیزه کارکنان بر عملکرد سازمانی کارکنان تأثیر مثبت و معنادار دارد. ضمناً تأیید شد که شفافیت نقش بر عملکرد سازمانی کارکنان تأثیر معنادار و مثبت دارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    6 - رابطه هوش معنوی و سبک‌های تصمیم ‏گیری در بین مدیران دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران
    مطالعات رفتاری در مدیریت , شماره 2 , سال 9 , تابستان 1397
    امروزه بعد انسانی سازمان به گونه ای مهم ظاهر گشته است، سازمان ها بیشترین تلاش خود را در انتخاب و به کارگیری افراد خلاق، موفق و باهوش که از توانایی هایی بالاتری برخوردار باشند، نموده اند. پس از معرفی بهره هوشی در اوایل قرن بیست و یکم و پس از آن هوش هیجانی، هوش معنوی مورد چکیده کامل
    امروزه بعد انسانی سازمان به گونه ای مهم ظاهر گشته است، سازمان ها بیشترین تلاش خود را در انتخاب و به کارگیری افراد خلاق، موفق و باهوش که از توانایی هایی بالاتری برخوردار باشند، نموده اند. پس از معرفی بهره هوشی در اوایل قرن بیست و یکم و پس از آن هوش هیجانی، هوش معنوی مورد توجه بسیاری از سازمان ها قرار گرفت. پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه‎ هوش معنوی و سبک های تصمیم گیری انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق، شامل کلیه مدیران دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران می باشد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بوده است که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای و سرشماری تعدا 110 نفر انتخاب شده اند. ابزار اصلی گردآوری داده ها دو پرسشنامه هوش معنوی کینگ (2008) و سبک های تصمیم گیری اسکات و بروس (1995) می باشد. یافته های پژوهش نشان داد که فقط بین هوش معنوی و سبک تصمیم گیری عقلایی همبستگی وجود دارد اما بین هوش معنوی و دیگر سبک ها رابطه معناداری مشاهده نشد. پرونده مقاله

  • مقاله

    7 - سبک‏‎‏‏های رهبری مؤثر در نهادخدمت‏گزار و حمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره) از منظر قرآن و احادیث
    مطالعات رفتاری در مدیریت , شماره 5 , سال 8 , زمستان 1396
    سبک های رهبری زیادی وجود دارند که هر کدام دارای تعاریف، ویژگی ها، اصول، نکات قوت و ضعف مربوط به خود است. شرایط مختلف و نیازهای گوناگون انسان ها در عصر حاضر، باعث گسترش روزافزون سازمان‎های مختلف شده است. بدیهی است، سازمان ها زمانی می توانند در انجام رسالت و رسیدن به چکیده کامل
    سبک های رهبری زیادی وجود دارند که هر کدام دارای تعاریف، ویژگی ها، اصول، نکات قوت و ضعف مربوط به خود است. شرایط مختلف و نیازهای گوناگون انسان ها در عصر حاضر، باعث گسترش روزافزون سازمان‎های مختلف شده است. بدیهی است، سازمان ها زمانی می توانند در انجام رسالت و رسیدن به اهداف خود موفق شوند که از رهبری توانمند و کارآمد برخوردار باشند. فضل بن شاذان از امام رضا (ع) نقل می کند: درباره ضرورت رهبری از امام رضا (ع) شنیدم که فرمودند: به درستی که ما در بررسی احوال بشر هیچ گروهی را نمی‎یابیم که در زندگی موفق و پایدار باشد مگر به وجود سرپرستی که امور مادی و معنوی آنان را مدیریت نماید. آنچه در این میان هویداست، نقش رهبران در هدایت افراد به سوی جامعه‎ای با انگیزه ی حمایت از مردم، به خصوص اقشار خاص است. با نگاهی به زندگی پیامبر اکرم (ص)، می‎بینیم آن حضرت با همه عظمت می‎فرمود: ما اَنا اِلّا لواحِدِ مِنکُم؛ من کسی جز یکی از شما نیستم برای مردم، که به مفهوم در خدمت مردم بودن است. نگارش مقاله پیش رو به روش کتابخانه ای یا اسنادی؛ برگرفته از قرآن و متون دینی، است و برای جمع آوری اطلاعات از روش فیش برداری بهره گرفته شده است. پژوهش حاضر با هدف معرفی سبک رهبری رحیمانه و امکان قرار گرفتن این سبک از رهبری در یکی از شاخه های سبک های رهبری انجام شده است. نتایج مؤید آن است که برای خروج از بسیاری از بحران‎ ها، توجه به مدیریت اسلامی و مطالعه و به‎کارگیری تئوری‎ها و اصول این مکتب ضروری به نظر می رسد. پرونده مقاله

  • مقاله

    8 - بررسی رابطه بین مدیریت دانش با اثربخشی سازمانی در میان اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان
    مطالعات مدیریت و رهبری در سازمان های آموزشی , شماره 2 , سال 2 , تابستان 1401
    پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین مؤلفه‌های مدیریت دانش با اثربخشی سازمانی در میان اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان پرداخته است. پژوهش مذکور از نوع تحقیقات کاربردی و بنا به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش، توصیفی-همبستگی می‌باشد. در این پژوهش مدیریت دانش و مؤلفه‌های آن متغیر پیش چکیده کامل
    پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین مؤلفه‌های مدیریت دانش با اثربخشی سازمانی در میان اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان پرداخته است. پژوهش مذکور از نوع تحقیقات کاربردی و بنا به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش، توصیفی-همبستگی می‌باشد. در این پژوهش مدیریت دانش و مؤلفه‌های آن متغیر پیش بین و اثربخشی سازمانی به عنوان متغیر ملاک در نظر گرفته شده است. جامعه آماری در این پژوهش کلیه اعضای هیأت علمی رسمی و پیمانی پردیس های دانشگاه فرهنگیان به تعداد 856 نفر بودند که از این تعداد با استفاده از روش نمونه‌گیری تصائفی خوشه ای متناسب با حجم جامعه و با استفاده از فرمول کوکران تعداد 265 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای بررسی متغیرها از پرسشنامه‌های فرایندهای مدیریت (فانگ و چوی، 2009)، و اثربخشی سازمانی (مدل پارسونز) استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ برای هر یک از این پرسشنامه‌ها به ترتیب 89/0، 75/0 به دست آمد. اطلاعات به دست آمده در این پژوهش در سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی با به کارگیری از نرم‌افزار Spss نسخه 25، تجزیه و تحلیل شد. نتایج به دست از تحلیل داده‌ها نشانگر آن هستند که بین مؤلفه های مدیریت دانش با کل ابعاد اثربخشی سازمانی رابطه معناداری وجود دارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    9 - ارائه مدل بومی مدیریت عملکرد با رویکرد توسعه منابع انسانی در آموزش و پرورش استان تهران
    نوآوری های مدیریت آموزشی , شماره 2 , سال 16 , تابستان 1400
    هدف پژوهش حاضر ارائه مدل بومی مدیریت عملکرد با رویکرد توسعه منابع انسانی در آموزش و پرورش استان تهران است. روش پژوهش حاضر ترکیبی است بدین صورت که در مرحله اول رویکردها و مدل‌های مربوط به مدیریت عملکرد مورد بررسی قرار گرفته و با استفاده از روش تحلیل مضمون، مضامین استخراج چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر ارائه مدل بومی مدیریت عملکرد با رویکرد توسعه منابع انسانی در آموزش و پرورش استان تهران است. روش پژوهش حاضر ترکیبی است بدین صورت که در مرحله اول رویکردها و مدل‌های مربوط به مدیریت عملکرد مورد بررسی قرار گرفته و با استفاده از روش تحلیل مضمون، مضامین استخراج شده از ادبیات علمی در قالب دو سطح؛ سازمان و کارکنان کدبندی شد. در مرحله دوم متغیرهای 32 گانه احصا شده، در قالب پرسشنامه تنظیم و بین نمونه 120 نفری توزیع گردید. اطلاعات جمع‌آوری شده با استفاده از نرم افزار لیزرل مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج یافته ها نشان داد که تمامی متغیرهای 18 گانه احصا شده در قالب سطوح مذکور، به عنوان متغیرهایی که باید در طراحی مدل مطلوب مورد توجه قرار گیرند مورد تأیید قرار گرفت. همچنین با توجه به اینکه قدر مطال مقدار آماره t برای تمامی روابط بین متغیرها از مقدار بحرانی 96/1 و نیز تمام بارهای عاملی در حالت استاندارد بزرگتر از 5/0 به دست آمده است لذا هیچ کدام از روابط رد نشده و تمامی متغیرها و روابط تأیید شد در نهایت مدل اولیه تحقق تأیید شد. پرونده مقاله

  • مقاله

    10 - رویکردی نوین به شناسایی مؤلفه‏ ها و ابعاد پیاده‏ سازی مدیریت دانش در نظام آموزش عالی
    مدیریت نوآفرینی , شماره 5 , سال 2 , زمستان 1401
    چکیدهدر پژوهش حاضر، پژوهشگر به دنبال آن است که بتواند، به شناسایی مؤلفه ها و ابعاد پیاده سازی مدیریت دانش در نظام آموزش عالی (واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران) بپردازد. پژوهش حاضر بر اساس نتایج، در دسته پژوهش های کاربردی قرار می گیرد و بر مبنای نوع داده‌ها، کیفی، و چکیده کامل
    چکیدهدر پژوهش حاضر، پژوهشگر به دنبال آن است که بتواند، به شناسایی مؤلفه ها و ابعاد پیاده سازی مدیریت دانش در نظام آموزش عالی (واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران) بپردازد. پژوهش حاضر بر اساس نتایج، در دسته پژوهش های کاربردی قرار می گیرد و بر مبنای نوع داده‌ها، کیفی، و بر مبنای هدف جزء پژوهش های توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی براساس دیدگاه اشتراوس و کوربین، جامعه باید بین 10 تا 25 نفر باشد که از 10 نفر آغاز کرده ایم و در نفر 23 به اشباع نظری رسیدیم که آن هم با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند. جمع آوری اطلاعات به دو صورت کتابخانه ای و میدانی انجام شده است و ابزار لازم برای انجام این پژوهش عبارت است از، مصاحبه نیمه ساختاریافته که روایی و پایایی آن به ترتیب با استفاده از روایی محتوا و پایایی بخش مصاحبه از نوع درون کدگذار (91 %) و میان کدگذار (85 %)، در بهش دلفی فازی از نرخ ناسازگاری استفاده شده است که در نهایت پایایی ابزار مورد تأیید قرار گرفته است. شاخص ها، مؤلفه ها و ابعاد پیاده سازی مدیریت دانش با استفاده از تحلیل مضمون و با کمک نرم‎افزار MAXQDA مشخص شدند که در نهایت به شناسایی 175 شاخص، 66 مؤلفه و 22 بعد منجر شده است. نتایج پژوهش نشان دهنده شاخص ها، مؤلفه ها و ابعادی هستند که در پیاده سازی مدیریت دانش در نظام آموزش عالی اثرگذار هستند. پرونده مقاله