تحلیل و بررسی وضعیت موجود و مطلوب پیادهسازی مدیریت دانش در نظام آموزش عالی
محورهای موضوعی : مدیریت دانشسیده نیلوفر شامرادی 1 , مجتبی معظمی 2 , فاطمه احمدبیگی 3
1 - دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: سازی ودیریت دانش, وضعیت موجود, وضعیت مطلوب, مدیریت دانش, پیاده&rlm,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر بر اساس نتایج، در دسته پژوهش های کاربردیو بر مبنای نوع دادهها، آمیخته (کیفی-کمّی)، و بر مبنای هدف توصیفی پیمایشی است.جامعه آماری پژوهش بخش کیفی براساس دیدگاه استراوس و کوربین، در نفر 23 به اشباع نظری رسیدیم با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی و در بخش کمّی، جامعه آماری اساتید هیأت علمی گروه های مدیریت و علوم تربیتی به تعداد 269 که با تکیه بر فرمول کوکران تعداد 159 نفر به عنوان نمونه آماری به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و میدانی انجام شده و ابزار لازم در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته که روایی و پایایی آن به ترتیب با استفاده از روایی محتوا و پایایی درون کدگذار (94%) و میان کدگذار (86 %) تأیید شد، و بخش کمّی پرسشنامه تعیین وضعیت موجود و مطلوب دارای روایی محتوا بوده و پایایی آن عبارت است از، آلفای کرونباخ 89/0. در بخش کیفی پژوهش، دادههای به دست آمده با استفاده از نرم افزار MAXQDA و فرآیند کدگذاری، و در بخش کمّی از روش دلفی فازی و نرم افزار SPSSمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج برآمده از آزمون مقایسات زوجی بیانگر این موضوع است که سطح معناداری کلیه عوامل از سطح معناداری 05/0 کمتر بوده، که نشان می دهد میانگین نمرات مربوط به دو وضعیت (موجود و مطلوب) یکسان نیست و با توجه به اختلاف میانگین ها، باید گفت وضعیت مطلوب دارای میانگینی بیشتر از وضعیت موجود است.
Based on the results, the current research is in the category of applied research and based on the type of data, mixed (qualitative-quantitative), and based on the purpose of a descriptive survey. We came to an opinion by using the snowball sampling method and in the quantitative part, the statistical population of 269 professors of management and educational sciences departments, based on Cochran's formula, 159 people were selected as a statistical sample by simple random method. . Data collection was done in the library and field, and the necessary tools in the qualitative part of the semi-structured interview, whose validity and reliability were used, respectively, using content validity and intra-coder (94%) and inter-coder (86%) reliability. It was confirmed, and the quantitative part of the questionnaire to determine the current and desired situation has content validity and its reliability is Cronbach's alpha of 0.89. In the qualitative part of the research, the obtained data were analyzed using MAXQDA software and the coding process, and in the quantitative part, the fuzzy Delphi method and SPSS software were analyzed. The results obtained from the pairwise comparison test show that the significance level of all factors is less than the significance level of 0.05, which shows that the average scores of the two situations (available and desired) are not the same and considering the difference in the averages It should be said that the ideal situation has a higher average than the current situation.