تحلیل و بررسی وضعیت موجود و مطلوب پیادهسازی مدیریت دانش در نظام آموزش عالی
الموضوعات :سیده نیلوفر شامرادی 1 , مجتبی معظمی 2 , فاطمه احمدبیگی 3
1 - دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: سازی ودیریت دانش, وضعیت موجود, وضعیت مطلوب, مدیریت دانش, پیاده&rlm,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر بر اساس نتایج، در دسته پژوهش های کاربردیو بر مبنای نوع دادهها، آمیخته (کیفی-کمّی)، و بر مبنای هدف توصیفی پیمایشی است.جامعه آماری پژوهش بخش کیفی براساس دیدگاه استراوس و کوربین، در نفر 23 به اشباع نظری رسیدیم با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی و در بخش کمّی، جامعه آماری اساتید هیأت علمی گروه های مدیریت و علوم تربیتی به تعداد 269 که با تکیه بر فرمول کوکران تعداد 159 نفر به عنوان نمونه آماری به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و میدانی انجام شده و ابزار لازم در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته که روایی و پایایی آن به ترتیب با استفاده از روایی محتوا و پایایی درون کدگذار (94%) و میان کدگذار (86 %) تأیید شد، و بخش کمّی پرسشنامه تعیین وضعیت موجود و مطلوب دارای روایی محتوا بوده و پایایی آن عبارت است از، آلفای کرونباخ 89/0. در بخش کیفی پژوهش، دادههای به دست آمده با استفاده از نرم افزار MAXQDA و فرآیند کدگذاری، و در بخش کمّی از روش دلفی فازی و نرم افزار SPSSمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج برآمده از آزمون مقایسات زوجی بیانگر این موضوع است که سطح معناداری کلیه عوامل از سطح معناداری 05/0 کمتر بوده، که نشان می دهد میانگین نمرات مربوط به دو وضعیت (موجود و مطلوب) یکسان نیست و با توجه به اختلاف میانگین ها، باید گفت وضعیت مطلوب دارای میانگینی بیشتر از وضعیت موجود است.