پژوهش در برنامه ریزی درسی
,
شماره1,سال
19
,
بهار
1401
امروزه مراکز آموزش عالی، بهخصوص در کشورهای پیشرفته، علاوه بر نقش اولیۀ خود یعنی آموزش و ترویج علم و گسترش تحقیقات، فعالیتهای دیگری را هم باید در برنامۀ کاری خود و جزء اهداف دانشگاه قرار دهند تا ارتباط نزدیکتری را با جامعۀ پیرامون خود برقرار نمایند؛ بنابراین هدف پژوهش چکیده کامل
امروزه مراکز آموزش عالی، بهخصوص در کشورهای پیشرفته، علاوه بر نقش اولیۀ خود یعنی آموزش و ترویج علم و گسترش تحقیقات، فعالیتهای دیگری را هم باید در برنامۀ کاری خود و جزء اهداف دانشگاه قرار دهند تا ارتباط نزدیکتری را با جامعۀ پیرامون خود برقرار نمایند؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل برنامۀ درسی کارآفرینی اجتماعی در آموزش عالی است که با استفاده از الگوی عناصر دهگانۀ اکر طراحی شده است. این پژوهش جزء پژوهشهای کیفی است که با روش تحلیل محتوای قیاسی و کدگذاری باز و محوری انجام شد. مشارکتکنندگان شامل 4 گروه متخصصان کارآفرین اجتماعی، استادان هیأت علمی کارآفرینی، برنامهریزی درسی و جامعهشناسی بودند که با استفاده از مصاحبۀ نیمه ساختاریافته با روایی مورد تأیید و با تکنیک گلوله برفی و اشباع نظری مصاحبه شدند. سپس با استفاده از نظر 7 متخصص کارآفرینی اجتماعی و برنامهریز درسی مدل بهدست آمده اعتباربخشی و در پایان مدل نهایی برنامۀ درسی کارآفرینی اجتماعی در آموزش عالی بر اساس الگوی برنامۀ درسی اکر طراحی و تدوین شد.
پرونده مقاله
آموزش و پرورش متعالی
,
شماره2,سال
2
,
تابستان
1401
دنیای کودکان سرشار از شادی ،تازگی ها، شادابی و شگفتی است. بازی بزرگترین پشتوانه شخصیتی و روانی کودک و همچنین رشد هوشی و جسمی کودک است. بازی، پل دوستی کودکان و فرصت کسب مهارت های ذهنی و عاطفی آنهاست؛ هدف: هدف از این پژوهش تاثیر بازی های آموزشی در فضای مجازی بر افزایش یاد چکیده کامل
دنیای کودکان سرشار از شادی ،تازگی ها، شادابی و شگفتی است. بازی بزرگترین پشتوانه شخصیتی و روانی کودک و همچنین رشد هوشی و جسمی کودک است. بازی، پل دوستی کودکان و فرصت کسب مهارت های ذهنی و عاطفی آنهاست؛ هدف: هدف از این پژوهش تاثیر بازی های آموزشی در فضای مجازی بر افزایش یادگیری الفبای فارسی در دانش آموزان پایه اول ابتدایی بوده است؛ روش: با توجه به موضوع پژوهش، پژوهش حاضر از نوع آزمایشی است؛ جمعیت تحقیق شامل دانش آموزان پسر پایه اول منطقه 8 شهر تهران می باشد 60 نفر از دانش آموزان پایه اول ابتدایی مدرسه فخامی 1 در دو کلاس 30 نفری بر اساس روش پژوهش به عنوان نمونه انتخاب شده اند. روش نمونه گیری به صورت تصادفی بوده است که دو کلاس از بین همه کلاس های اول ابتدایی انتخاب شده اند و به صورت تصادفی یک کلاس 30 نفری به عنوان گروه کنترل و کلاس 30 نفری دیگر به عنوان گروه آزمایش انتخاب شده اند. برای گردآوری اطلاعات از آزمون محقق ساخته الفبای فارسی استفاده شد. همچنین بازی آموزشی توسط محقق طراحی وبر روی گروه آزمایش اجرا گردید. نتایج: بر اساس نتایج، بازی های آموزشی در آموزش مجازی بر افزایش یادگیری الفبای فارسی در دانش آموزان پایه اول اثرگذار است.یافته ها نشان داد که بازی های آموزشی در آموزش مجازی بر افزایش مهارت خواندن و نوشتن الفبای فارسی در دانش آموزان پایه اول اثرگذار است
پرونده مقاله
هدف: تعیین رابطهی استفاده از فناوری سیار با راهبردهای حل مسئله در دانشجویان دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال است. روش پژوهش: پژوهش کاربردی حاضر به روش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد چکیده کامل
هدف: تعیین رابطهی استفاده از فناوری سیار با راهبردهای حل مسئله در دانشجویان دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال است. روش پژوهش: پژوهش کاربردی حاضر به روش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال که4976نفر هستند و حجم نمونه مطابق با جدول مورگان 354 نفر برآورد شد که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه فناوری سیار اسلانبای (2008) با ضریب پایایی 81/0 و پرسشنامه راهبردهای حل مسئله کسیدی و لانگ (1996) با ضریب پایایی 77/0 است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای کولموگروفاسمیرنف، شاپیرو-ویلک، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. یافته‎ها: سهم استفاده از فناوری سیار5/3% راهبرد خلاقیت، 8/3%راهبرد اعتماد،6/4% راهبرد گرایش، 4/4% راهبرد درماندگی، 4/3% راهبرد مهارگری، 4/2% راهبرد اجتناب و در نهایت 9/3% تغییرات راهبردهای حل مسئله در دانشجویان دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال از طریق استفاده از فناوری سیار قابل تبیین بوده‎است. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که با اطمینان 95 درصد بین استفاده از فناوری سیار با راهبردهای حل مسئله در دانشجویان رابطه وجود دارد که برابر با 204/0 واحد است.
پرونده مقاله
چکیدههدف مقاله حاضر بررسی رابطه بین راهبردهای حل مسئله با تفکر انتقادی در دانشجویان دانشکده مهندسی راهآهن، دانشگاه علم و صنعت است . این مقاله کاربردی و روش آن از نوع همبستگی بوده است . جامعه آماری این مقاله شامل کلیه دانشجویان دانشکده مهندسی راهآهن بودند. تعداد کل دان چکیده کامل
چکیدههدف مقاله حاضر بررسی رابطه بین راهبردهای حل مسئله با تفکر انتقادی در دانشجویان دانشکده مهندسی راهآهن، دانشگاه علم و صنعت است . این مقاله کاربردی و روش آن از نوع همبستگی بوده است . جامعه آماری این مقاله شامل کلیه دانشجویان دانشکده مهندسی راهآهن بودند. تعداد کل دانشجویان 760 نفر بود که بر اساس جدول تناسب حجم نمونه مورگان 260 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پایایی پرسشنامه استاندارد حل مسئله کسیدی و لانگ (1996) برابر 86/0 و پایایی پرسشنامه در این پژوهش با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 84/0 گزارش شد. برای متغیر تفکر انتقادی میزان پایایی پرسشنامه در پژوهش (احمد بیگی، 1397) با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 81% و پایایی پرسشنامه تفکر انتقادی در این پژوهش 86/0 گزارش شد. برای تحلیل دادهها از دو روش توصیفی و استنباطی استفاده شد. در روش توصیفی با استفاده از فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد به بررسی وضعیت متغیرهای موردبررسی و در بخش استنباطی با استفاده از آزمون کولموگروف – اسمیرنف جهت توزیع دادهها استفاده شد. چون دادهها دارای توزیع نرمال بودند پس برای آزمون این فرضیهها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید. کلیه تحلیلهای آماری توسط نرمافزار کامپیوتری SPSS ورژن 23 استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین راهبردهای حل مسئله و تفکر انتقادی ارتباط معنادار وجود دارد.
پرونده مقاله
چکیدهدر پژوهش حاضر، پژوهشگر به دنبال آن است که بتواند، به شناسایی مؤلفه ها و ابعاد پیاده سازی مدیریت دانش در نظام آموزش عالی (واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران) بپردازد. پژوهش حاضر بر اساس نتایج، در دسته پژوهش های کاربردی قرار می گیرد و بر مبنای نوع دادهها، کیفی، و چکیده کامل
چکیدهدر پژوهش حاضر، پژوهشگر به دنبال آن است که بتواند، به شناسایی مؤلفه ها و ابعاد پیاده سازی مدیریت دانش در نظام آموزش عالی (واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران) بپردازد. پژوهش حاضر بر اساس نتایج، در دسته پژوهش های کاربردی قرار می گیرد و بر مبنای نوع دادهها، کیفی، و بر مبنای هدف جزء پژوهش های توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی براساس دیدگاه اشتراوس و کوربین، جامعه باید بین 10 تا 25 نفر باشد که از 10 نفر آغاز کرده ایم و در نفر 23 به اشباع نظری رسیدیم که آن هم با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند. جمع آوری اطلاعات به دو صورت کتابخانه ای و میدانی انجام شده است و ابزار لازم برای انجام این پژوهش عبارت است از، مصاحبه نیمه ساختاریافته که روایی و پایایی آن به ترتیب با استفاده از روایی محتوا و پایایی بخش مصاحبه از نوع درون کدگذار (91 %) و میان کدگذار (85 %)، در بهش دلفی فازی از نرخ ناسازگاری استفاده شده است که در نهایت پایایی ابزار مورد تأیید قرار گرفته است. شاخص ها، مؤلفه ها و ابعاد پیاده سازی مدیریت دانش با استفاده از تحلیل مضمون و با کمک نرم‎افزار MAXQDA مشخص شدند که در نهایت به شناسایی 175 شاخص، 66 مؤلفه و 22 بعد منجر شده است. نتایج پژوهش نشان دهنده شاخص ها، مؤلفه ها و ابعادی هستند که در پیاده سازی مدیریت دانش در نظام آموزش عالی اثرگذار هستند.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد