فهرست مقالات مصطفی مقصودی


  • مقاله

    1 - بررسی رابطه عجین شدن با شغل با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی بجنورد
    مدیریت بهداشت و درمان , شماره 20 , سال 7 , تابستان 1395
    مقدمه: یکی از عوامل موثر بر بروز رفتارهای شهروندی سازمانی، عجین شدن کارکنان با شغل است؛ افرادی که با شغل خود عجین می‌شوند، از شغل خود رضایت بیشتری داشته و نسبت به سازمان خود تعهد بالایی ابراز می‌کنند. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه عجین شدن با کار و رفتار شهروندی سازمانی ک چکیده کامل
    مقدمه: یکی از عوامل موثر بر بروز رفتارهای شهروندی سازمانی، عجین شدن کارکنان با شغل است؛ افرادی که با شغل خود عجین می‌شوند، از شغل خود رضایت بیشتری داشته و نسبت به سازمان خود تعهد بالایی ابراز می‌کنند. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه عجین شدن با کار و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی بجنورد می‌باشد. روش پژوهش: از لحاظ هدف، کاربردی و به روش توصیفی و از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه آماری، کلیه کارکنان دانشکده‌های علوم پزشکی بجنورد به تعداد 120 نفر بود که 90 نفر بر اساس جدول مورگان به روش تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، برای رفتار شهروندی سازمانی، پرسشنامه اورگان و برای سنجش عجین شدن با کار پرسشنامه کنجر و لداهل می‌باشد. پایایی به کمک ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه‌ها به ترتیب مقادیر 71/0 و 71/0 بدست آمد. داده‌ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون برای بررسی روابط بین فرضیات و رگرسیون به کمک نرم افزار spss 20تحلیل گردید. یافته‌ها: نتایج نشان داد بین ابعاد عجین شدن با کار (مشارکت کارکنان، تعهد سازمانی و درگیری شغلی) با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان علوم پزشکی بجنورد رابطه مثبت وجود دارد. ضریب همبستگی 433/0 بیانگر همبستگی مستقیم نسبتا قوی متغیرها می‌باشد. نتیجه‌گیری: عجین شدن شغلی رابطه معناداری با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان دارد بر این اساس مدیران با طراحی مناسب ابعاد ساختاری و محتوایی سازمان،زمینه عجین شدن بیشتر کارکنان با شغل خود را فراهم آورند تا رفتارهای شهروندی سازمانی بیشتر بروز نماید. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - رابطه فرهنگ مدرسه و احساس تعلق به مدرسه با نقش میانجی موفقیت تحصیلی در دانش‌آموزان
    رهبری و مدیریت آموزشی , شماره 4 , سال 13 , پاییز 1398
    هدف از پژوهش حاضر، تبیین رابطه فرهنگ مدرسه و احساس تعلق به مدرسه با نقش میانجی موفقیت تحصیلی در دانش‌آموزان می باشد. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و روش آن، توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه 2781 نفر دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه دوم شهر شیروان می‌باشد. 338 چکیده کامل
    هدف از پژوهش حاضر، تبیین رابطه فرهنگ مدرسه و احساس تعلق به مدرسه با نقش میانجی موفقیت تحصیلی در دانش‌آموزان می باشد. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و روش آن، توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه 2781 نفر دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه دوم شهر شیروان می‌باشد. 338 دانش‌آموز بر اساس جدول کرجسی-مورگان با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری داده ها از پرسشنامه فرهنگ مدرسه (الساندرو و ساد، 1997)، پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه (بری، بتی، وات،2004) و پرسشنامه موفقیت تحصیلی (ولز،۲۰۱۰) استفاده شد. داده ها با نرم افزارSpss 21 و لیزرل 8/8 تحلیل شدند. تحلیل آماری داده ها نشان داد رابطه‌ معناداری بین فرهنگ مدرسه و احساس تعلق به مدرسه و موفقیت تحصیلی وجود دارد. با توجه به ضریب تعیین 27% از واریانس متغیر احساس تعلق به مدرسه و 24 درصد از واریانس متغیر موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان به‌وسیله متغیر فرهنگ مدرسه پیش‌بینی می‌شود. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - بررسی رابطه بنیان‌های اخلاقی و رضایت از زندگی کارکنان زن با آزمون نقش میانجی نگرش مذهبی و رفتار اجتماعی
    نشريه روانشناسی اجتماعی , شماره 4 , سال 7 , پاییز 1398
    هدف پژوهش حاضر، تبیین رابطه بین بنیان‌های اخلاقی با رضایت از زندگی کارکنان زن با آزمون نقش میانجی نگرش مذهبی و رفتار اجتماعی بود. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان زن آموزش‌ و پرورش شهرستان بجنورد به تعداد 2 چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر، تبیین رابطه بین بنیان‌های اخلاقی با رضایت از زندگی کارکنان زن با آزمون نقش میانجی نگرش مذهبی و رفتار اجتماعی بود. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان زن آموزش‌ و پرورش شهرستان بجنورد به تعداد 2709 نفر بود و نمونه با استفاده از فرمول کوکران 336 نفر محاسبه گردید که با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای نسبی انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه بنیان‌های اخلاقی هایت و گراهام (2007)، نگرش مذهبی خدایاری فرد و همکاران (1379)، پرسشنامه رفتار اجتماعی– انتظاری هنریکسن و کلارک (2003) و پرسشنامه رضایت از زندگی دینر و همکاران (1985) بوده که روایی صوری و محتوایی و پایایی پرسشنامه ها با روش آلفای کرونباخ تایید شد. ضریب آلفا به ترتیب (79/0)، (93/0)، (74/0) و (71/0) برآورد گردید. برای تجزیه‌وتحلیل یافته‌ها از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون و معادلات ساختاری از نرم‌افزار spss 21 و لیزرل 1/8 استفاده ‌شد. تحلیل یافته ها نشان داد که بین بنیان ‌های اخلاقی و مؤلفه (انصاف)، نگرش مذهبی و مؤلفه های (باور دینی و نمود اجتماعی) و رفتار اجتماعی با رضایت از زندگی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد، اما بین مؤلفه‌های (مراقبت/ آسیب ، وفاداری، احترام، خلوص) مربوط به بنیان‌های اخلاقی با رضایت از زندگی رابطه وجود ندارد. یافته های حاصل از فرضیه اصلی نشان می دهد که بین بنیان‌های اخلاقی با نقش میانجی نگرش مذهبی و رفتار اجتماعی با رضایت از زندگی کارکنان زن رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. نتایج پژوهش نشان می دهد مذهب و رفتارهای اخلاقی و اجتماعی هنجار در میزان رضایت از زندگی زنان تاثیر دارند. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - بررسی رابطه ابعاد کمال گرایی و خلاقیت در بین دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان جاجرم
    پژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , شماره 4 , سال 10 , پاییز 1394
    روش پژوهش: این پژوهش از نوع توصیفی و به شیوه همبستگی است. جامعه آماری پژوهش 203 دانش آموز متوسطه دختر و پسر را شامل می شود . نمونه تحقیق تمام شماری شده و پرسشنامه بین کلیه دانش آموزان توزیع گردیده است . داده های پژوهش از طریق پرسشنامه کما لگرایی تری - شورت و همکاران (19 چکیده کامل
    روش پژوهش: این پژوهش از نوع توصیفی و به شیوه همبستگی است. جامعه آماری پژوهش 203 دانش آموز متوسطه دختر و پسر را شامل می شود . نمونه تحقیق تمام شماری شده و پرسشنامه بین کلیه دانش آموزان توزیع گردیده است . داده های پژوهش از طریق پرسشنامه کما لگرایی تری - شورت و همکاران (1995) و خلاقیت تورنس (2002) جمع آوری گردید. پایایی آن با روش ضریب آلفای کرونباخ برای مقیاسهای کمال گرایی به ترتیب 85/0 و برای مقیاس خلاقیت ضریب 81/0 به دست آمد. داده ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره و آزمونT به کمک نرم افزار spss نسخه 18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج آزمون پیرسون نشان داد که رابطه معنا داری بین ابعاد کمال گرایی با خلاقیت وجود دارد . همچنین نتایج رگرسیون حاکی از آن است که ابعاد کمالگرایی می تواند خلاقیت را پیش بینی کند. بعلاوه دختران نمره های بالاتری در متغیر کمال گرایی منفی کسب کردند در حالی که پسران نمره های بالاتری در کمال گرایی مثبت به دست آوردند.نتیجه گیری: پیشنهاد می شود که ویژگیهای شخصیتی دانش آموزان مورد بررسی قرار گرفته و با شناسایی ابعاد مثبت و منفی کمال گرایی در دانش آموزان در جهت کمک به رشد و تقویت خلاقیت آنها کمک نمود. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - The relationship between Academic Burnout and Academic Performance with the mediating role of Self-regulatory in students
    Biannual Journal of Education Experiences , شماره 1 , سال 4 , بهار 2021
    The purpose of this study was to presentation of the structural model of relationships between academic burnout and academic performance with the mediating role of self-regulatory in students. The method of the present study in terms of applied purpose and in terms of d چکیده کامل
    The purpose of this study was to presentation of the structural model of relationships between academic burnout and academic performance with the mediating role of self-regulatory in students. The method of the present study in terms of applied purpose and in terms of descriptive, correlation has been observed. The statistical population consisted of all 161 undergraduate students at the Islamic Azad University of Neka in the academic year 2018-2019. Sample size According to Krejcy and Morgan table, 113 individuals were selected randomly (gender). The instrument for collecting data was three standard questionnaires of academic burnout, academic performance and self-regulation Questionnaire. The collected data was used for analyzed by Structural equation modeling using the partial least squares method (PLS). The results of this study showed that there is a significant relationship between academic burnout and self-regulation with student's academic performance; 20.1% of self- regulation and 27.6% of academic performance is explained by academic burnout. And the self- regulation variable has a mediator effect on the relationship between academic burnout and academic performance. Fit indices indicate that the proposed model is an appropriate fit. پرونده مقاله

  • مقاله

    6 - رابطه ذهنیت فلسفی و خود تنظیمی یادگیری دانش آموزان با نقش میانجی بهره گیری از فناوری اطلاعات
    فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , شماره 2 , سال 9 , تابستان 1398
    هدف پژوهش، تبیین رابطه بین ذهنیت فلسفی و خود تنظیمی یادگیری با نقش میانجی بهره گیری از فناوری اطلاعات می-باشد. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر بهشهر در سال تحصیلی 97&ndash چکیده کامل
    هدف پژوهش، تبیین رابطه بین ذهنیت فلسفی و خود تنظیمی یادگیری با نقش میانجی بهره گیری از فناوری اطلاعات می-باشد. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر بهشهر در سال تحصیلی 97–1396 بود که برابر 616 نفر می باشد. 217 نفر بر اساس فرمول کوکران بعنوان نمونه و به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه فناوری اطلاعات شفیع پور مطلق (1395) با 15 گویه، پرسشنامه خودراهبری یادگیری فیشر و همکاران ( 2001 ) با 40 گویه و پرسشنامه ذهنیت فلسفی بر اساس مدل فیلیپ اسمیت (42 گویه) می باشد. روایی صوری و محتوایی آنها مورد تایید اساتید قرار گرفت و پایایی به کمک روش ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب مقادیر 85/0 و 87/0 و84/0 بدست آمد. داده به کمک نرم افزار لیزرل 8 تحلیل گردید. نتایج نشان داد بین ذهنیت فلسفی با خود تنظیمی یادگیری با آزمون نقش میانجی بهره گیری از فناوری اطلاعات رابطه وجود دارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    7 - رابطه تاکتیک های اجتماعی نفوذ با آمادگی برای تغییر (مطالعه مورد: بیمارستان تامین اجتماعی بجنورد)
    علوم اجتماعی , شماره 2 , سال 13 , تابستان 1398
    هدف از پژوهش، تبیین رابطه بین تاکتیکهای اجتماعی نفوذ و آمادگی برای تغییر بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان بیمارستان تامین اجتماعی بجنورد برابر با 100 نفر بود. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 80 نفر تعیین گردید. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، ه چکیده کامل
    هدف از پژوهش، تبیین رابطه بین تاکتیکهای اجتماعی نفوذ و آمادگی برای تغییر بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان بیمارستان تامین اجتماعی بجنورد برابر با 100 نفر بود. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 80 نفر تعیین گردید. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، همبستگی می باشد که به شیوه پیمایشی انجام گرفت. ابزار پژوهش، پرسشنامه تاکتیکهای نفوذ یوکل ( 2003) دارای 44 گویه و پرسشنامة 18 سؤالی آمادگی برای تغییر دانهام و همکاران (1989) بود. پرسشنامه ها دارای روایی صوری و محتوایی می باشند. برای تعیین پایایی پرسشنامه ها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد (پرسشنامه تاکتیک های نفوذ 88/0 و پرسشنامه آمادگی برای تغییر 87/0). برای تجزیه و تحلیل داده ها، در سطح آمار توصیفی از شاخص هایی نظیر فراوانی و در سطح آمار استنباطی از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. یافته ها نشان داد بین تاکتیک های نفوذ مبادله و درخواست الهام بخش و مشروعیت و همکاری و درخواستهای شخصی با آمادگی برای تغییر رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و تاکتیکهای درخواست الهام بخش، مشروعیت، همکاری و درخواستشخصی با ضرایب بتای به ترتیب 426/0، 313/0، 305/0 و 422/0 دارای بیشترین تاثیر بر روی آمادگی برای تغییر در کارکنان می باشند. پرونده مقاله

  • مقاله

    8 - رابطه توانمند‌ی روانشناختی و کارآفرینی سازمانی با آزمون نقش میانجی شناسایی فرصتهای کارآفرینانه
    مجله توانمندسازی سرمایه انسانی , شماره 2 , سال 1 , تابستان 1397
    هدف پژوهش حاضر، شناسایی رابطه توانمند‌ی روانشناختی و کارآفرینی سازمانی با آزمون نقش میانجی شناسایی فرصت های کارآفرینانه می باشد. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش شناسی، توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه 150 نفر کارکنان اداره کل تعاون، کار و رفاه چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر، شناسایی رابطه توانمند‌ی روانشناختی و کارآفرینی سازمانی با آزمون نقش میانجی شناسایی فرصت های کارآفرینانه می باشد. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش شناسی، توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه 150 نفر کارکنان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خراسان شمالی می باشد که با استفاده از فرمول کوکران 108 نفر به شیوه تصادفی ساده به‌عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند. جهت جمع آوری اطلاعات از دو روش کتابخانه ای و میدانی استفاده شده است. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر (1995)، پرسشنامه کارآفرینی سازمانی مقیمی (1390) و پرسشنامه شناسایی فرصتهای کارآفرینانه پوهاکا (2006) بود. روایی ابزار از نوع صوری و محتوایی بود که مورد تایید اساتید و خبرگان قرار گرفت. پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 75/0، 81/0 و 82/0 به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل آماری از روش معادلات ساختاری با نرم افزار Lisrel نسخه 8 استفاده گردید. یافته ها نشان داد بین توانمند‌ی روان شناختی کارکنان و کارآفرینی سازمانی با نقش میانجی شناسایی فرصتهای کارآفرینانه رابطه مثبت معناداری وجود دارد. توسعه کارآفرینی سازمانی نیازمند شناسایی راهکارهای مؤثری است که بتوانند شرایط لازم برای تحقق آن را فراهم آورند. بر اساس یافته های پژوهش حاضر، با توانمندی روانشناختی کارکنان و ارتقای توانایی تشخیص فرصتهای کارآفرینانه می توان کارآفرینی سازمانی را بهبود بخشید. پرونده مقاله