رابطه توانمندی روانشناختی و کارآفرینی سازمانی با آزمون نقش میانجی شناسایی فرصتهای کارآفرینانه
محورهای موضوعی : توانمندسازی سرمایه انسانیمحبوبه سلیمانپور عمران 1 , بهرنگ اسماعیلی شاد 2 , فاطمه مرتضوی کیاسری 3
1 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
3 - روانشناسی
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، شناسایی رابطه توانمندی روانشناختی و کارآفرینی سازمانی با آزمون نقش میانجی شناسایی فرصت های کارآفرینانه می باشد. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش شناسی، توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه 150 نفر کارکنان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خراسان شمالی می باشد که با استفاده از فرمول کوکران 108 نفر به شیوه تصادفی ساده بهعنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند. جهت جمع آوری اطلاعات از دو روش کتابخانه ای و میدانی استفاده شده است. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر (1995)، پرسشنامه کارآفرینی سازمانی مقیمی (1390) و پرسشنامه شناسایی فرصتهای کارآفرینانه پوهاکا (2006) بود. روایی ابزار از نوع صوری و محتوایی بود که مورد تایید اساتید و خبرگان قرار گرفت. پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 75/0، 81/0 و 82/0 به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل آماری از روش معادلات ساختاری با نرم افزار Lisrel نسخه 8 استفاده گردید. یافته ها نشان داد بین توانمندی روان شناختی کارکنان و کارآفرینی سازمانی با نقش میانجی شناسایی فرصتهای کارآفرینانه رابطه مثبت معناداری وجود دارد. توسعه کارآفرینی سازمانی نیازمند شناسایی راهکارهای مؤثری است که بتوانند شرایط لازم برای تحقق آن را فراهم آورند. بر اساس یافته های پژوهش حاضر، با توانمندی روانشناختی کارکنان و ارتقای توانایی تشخیص فرصتهای کارآفرینانه می توان کارآفرینی سازمانی را بهبود بخشید.
The purpose of this study is to identify the relationship between psychological empowerment and organizational entrepreneurship with the mediating role of identifying entrepreneurial opportunities. The research is an applied research in terms of purpose and descriptive and correlational type. The statistical population consisted all employees of the general directorate of cooperatives, Labor and Social Welfare of North Khorasan province with 150 people. Using Cochran formula, 108 people were selected randomly. Two types of library and field studies have been used to collect information. The research tool was Spritzer's psychological empowerment questionnaire (1995), Moghimi Organizational Entrepreneurship questionnaire (2011) and Poohaka's entrepreneurial opportunities identification questionnaire (2006). The validity of the tool was of a form and content that was approved by professors and experts. Reliability of cronbach's alpha coefficient is 0.75, 0.81 and 0.82, respectively. Structural equation method was used for statistical analysis using Lisrel version 8 software. Statistical findings showed that there is a positive and significant relationship between the psychological empowerment of employees and organizational entrepreneurship with the role of mediator identifying entrepreneurial opportunities. Organizational entrepreneurship development requires identification of effective strategies that can provide the necessary conditions for it to be realized. Based on the findings of this study, organizational entrepreneurship can be improved with the psychological capabilities of employees and the ability to identify entrepreneurial opportunities.
