فهرست مقالات محمد قمری


  • مقاله

    1 - اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب امتحان دانش آموزان دختر
    روان‌شناسی فرهنگی زن , شماره 31 , سال 8 , بهار 1396
    هدف پژوهش حاضرتعیین میزان اثربخشی آموزش برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی در کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان دختر بود. جامعه آماری همه دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه (دولتی) شهرستان قدس بودندکه با استفاده از روش نمونه‌‌گیری خوشه‌ای 90 نفر از این دانش‌آموزان انتخاب شدند. چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضرتعیین میزان اثربخشی آموزش برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی در کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان دختر بود. جامعه آماری همه دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه (دولتی) شهرستان قدس بودندکه با استفاده از روش نمونه‌‌گیری خوشه‌ای 90 نفر از این دانش‌آموزان انتخاب شدند. سپس آزمودنیها مقیاس امتحان اسپیلبرگر(1995) را تکمیل نمودند.30 نفر از دانش‌آموزانی که نمرات اضطراب امتحان بالا داشتند، انتخاب و به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و کنترل هر کدام به تعداد 15نفر جایگزین شدند. به گروه آزمایشی، 8 جلسه برنامۀ کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی آموزش ارائه ولی گروه کنترل هیچگونه مداخله ای را دریافت نکردند. روش پژوهش حاضر از نوع تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. در نهایت داده‌ها به وسیله آزمون آماری تحلیل کوواریانس یک راهه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که فنون مبتنی بر ذهن‌آگاهی موجب کاهش میزان علائم اضطراب امتحان دانش‌آموزان در مرحله پس آزمون شده است. بنابراین، برای کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان می توان از فنون مبتنی بر ذهن آگاهی استفاده کرد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - اثربخشی زوج درمانی مبتنی بر نظریه گلاسر بر کیفیت جو عاطفی در همسران آسیب دیده از روابط فرازناشویی
    پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری , شماره 1 , سال 14 , بهار 1401
    چکیدههدف از پژوهش حاضر اثربخشی زوج درمانی مبتنی بر نظریه گلاسر بر کیفیت جو عاطفی در همسرانآسیب دیده از روابط فرازناشویی بود. پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون -با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه زوجین دارای روابط فرازناشویی مراجعه کننده چکیده کامل
    چکیدههدف از پژوهش حاضر اثربخشی زوج درمانی مبتنی بر نظریه گلاسر بر کیفیت جو عاطفی در همسرانآسیب دیده از روابط فرازناشویی بود. پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون -با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه زوجین دارای روابط فرازناشویی مراجعه کننده بهمراکز مشاوره شهر تهران در محدوده زمانی اسفند 48 تا اردیبهشت 44 بود. نمونه پژوهش شامل 60زوج مراجعه کننده بود که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در گروه هایآزمایشی و کنترل گمارده شدند. شرکت کنندگان قبل از اجرای مداخلات پرسشنامه کیفیت جو عاطفیرا تکمیل کردند. گروه آزمایش مداخله زوج درمانی گلاسری را دریافت کرد. در نهایت از هر دو گروهپس آزمون گرفته شد. داده ها با آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری ) MANCOVA ( به کمکنرم افزار SPSSV19 تحلیل شدند. نتایج نشان داد زوج درمانی گلاسری در همه مؤلفه های جو عاطفی>0/ خانواده اثربخش بود ) 02 P (. بر اساس نتایج این پژوهش می توان گفت، استفاده از روش زوج درمانیمبتنی بر نظریه گلاسر در کیفیت جو عاطفی همسران آسیب دیده از روابط فرازناشویی اثربخش بوده وآگاهی متخصصان حوزه های مشاوره، روان شناسی و سلامت از این متغیرها می تواند کمک کننده باشد.کلید واژه ها: کیفیت جو عاطفی، زوج درمانی گلاسری، همسران آسیب دیده، روابط فرازناشویی پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - رابطۀمشکلات رفتاری و کیفیت زندگی درکودکان یش دبستانی
    پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری , شماره 1 , سال 7 , بهار 1394
    هدف این پژوهش، تعیینرابطۀمشکلاترفتاریو کیفیتزندگیدرکودکانپیشدبستانیبود.جامعهآماریشاملکلیهکودکان پیش دبستانیشهرابهر بود.آزمودنی ها104دانش آموز)43پسر و61دختر(پیش دبستانی بودند که به روش نمونه گیری خوشهای تکمرحلهای انتخاب شدند ومادران آنها به پرسشنامه کیفیت زندگی کودکان پی چکیده کامل
    هدف این پژوهش، تعیینرابطۀمشکلاترفتاریو کیفیتزندگیدرکودکانپیشدبستانیبود.جامعهآماریشاملکلیهکودکان پیش دبستانیشهرابهر بود.آزمودنی ها104دانش آموز)43پسر و61دختر(پیش دبستانی بودند که به روش نمونه گیری خوشهای تکمرحلهای انتخاب شدند ومادران آنها به پرسشنامه کیفیت زندگی کودکان پیش دبستانی و مقیاس درجه بندی رفتار کودککانرز-فرم والدین پاسخ دادند.برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی اسپیرمن، ضریب همبستگیپیرسون، آزمون تی برای نمونه های مستقل و تحلیل رگرسیون استفاده شد.نتایج پژوهش نشان داد1-این مقاله برگرفته از طرح پزوهشی است که با حمایت مالی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر انجام شده است. ٢-دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ابهر،دانشکده علوم انسانی،گروه روانشناسی، ابهر، ایران.amirimajd@abhariau.ac.ir ٣-دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ابهر،دانشکده علوم انسانی،گروهراهنمایی و مشاوره، ابهر، ایران. ٤-کارشناس ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی. 10/رابطۀمشکلاترفتاریو کیفیتزندگیدرکودکانپیشدبستانیکه مشکلات رفتاری با کیفیت زندگی کودکان پیش دبستانی رابطه دارد و مشکلات رفتاری می توانندکیفیت زندگی کودکان پیش دبستانی را پیشبینی کنند.نتایج همچنین نشان داد که فقط تعداداعضای خانواده و کیفیت زندگی می توانند مشکلات رفتاری کودکان پیش دبستانی را پیش بینیکنند اما سایر متغیرهای جمعیت شناختی)وضعیت اقتصادی خانواده، تحصیلات و شغل والدین(نتوانستند مشکلات رفتاری و کیفیت زندگی کودکان پیش دبستانی را پیش بینی کنند.مشکلاترفتاری و کیفیت زندگی پسران و دختران پیشدبستانی نیز متفاوت نبود.(p<.05) پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - مقایسه تأثیرعملکرد مشاورهای مشاوران مدرسه و مشاوران خارج ازمدرسه بر سازگاری و اضطراب دانش آموزان دختر تیزهوش دبیرستانی
    پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری , شماره 2 , سال 7 , تابستان 1394
    هدف اصلی این پژوهش"مقایسهتأثیرعملکرد مشاورهایمشاوران مدرسه ومشاوران خارج ازمدرسه بر سازگاریو اضطراب دانش آموزان تیزهوشدبیرستانی"بود.نوعاینمطالعهنیمهتجربیوطرحمورداستفادهدراینپژوهشازنوعپیشآزمون–پسآزمونبادوگروهآزمایشیبود.جامعهیآماری دانشآموزان دختر مقطع متوسطه مدارس چکیده کامل
    هدف اصلی این پژوهش"مقایسهتأثیرعملکرد مشاورهایمشاوران مدرسه ومشاوران خارج ازمدرسه بر سازگاریو اضطراب دانش آموزان تیزهوشدبیرستانی"بود.نوعاینمطالعهنیمهتجربیوطرحمورداستفادهدراینپژوهشازنوعپیشآزمون–پسآزمونبادوگروهآزمایشیبود.جامعهیآماری دانشآموزان دختر مقطع متوسطه مدارس تیزهوشان شهر کرج بودند.نمونه مورد مطالعه بهروش نمونهگیری سیستماتیک و پس از انجام پیش آزمون بر اساس معیار نمره آزمون اضطراب وافسردگی انتخاب شدند.تعداد46دانشآموز منتخب به صورت تصادفی به دو گروه23نفره تقسیمشدند.یک گروه از دانش آموزان تحت مشاورهی مشاور مدرسه و گروه23نفرهای دیگر به مدت8جلسه تحت مشاورهی مشاور خارج از مدرسه قرار گرفتند.ابزار سنجش ، دو پرسشنامه استاندارداضطراب کتل و سازگاری دانشآموزان دبیرستانی بود که روایی و پایایی آن تایید گردید.دانشآموزانمورد مطالعه در دوگروه همسان تقسیمبندی شدند که گروهی تحتمشاورهخارج از مدرسه بارویکردشناختیو رفتاریاز نوع رفتار درمانیعقلانیهیجانیآلبرت الیس)(REBTو گروه دیگر تحتمشاورهی متداول داخل مدرسه قرار گرفتند.به منظور پاسخ به سئوالات وفرضیه های پژوهش، ازتحلیل کواریانس استفاده شد، که نتایج نشان دادند در مقایسه با دانشآموزان تحت مشاورهی داخلمدرسه، اضطراب دانشآموزان تحت مشاورهی خارج از مدرسه در سطح یک درصد و سازگاری در سطح5درصد بهبود یافته است.از این رو میتوان استنباط نمود که بهرهگیری از مشاوران خارج از مدرسه بهعنوان مکمل فعالیتهای مشاوره درون مدرسه میتواند مفید و اثر بخش بوده باشد که در انتهای اینمقاله نیز پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت عملکرد مشاوران ارائه گردیده است. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - اثربخشی آموزش راهبردهای مقابله ای بر فرسودگی تحصیلی دانش آموزان
    پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری , شماره 2 , سال 13 , تابستان 1400
    چکیدههدف از پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش راهبردهای مقابةه ای بر فرسودگی تحصا یةی داناشآموزا بود. جامعة پژوهش را تمامی دانش آموزا دختر دورة دو متوساطة شاهر تاکساتا در سااتحصیةی 08 00 تشکیل دادند که از این میا تعداد 21 نفر به شیوة نموناه گیاری هدفمناد انتخااب -شدند و به ط چکیده کامل
    چکیدههدف از پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش راهبردهای مقابةه ای بر فرسودگی تحصا یةی داناشآموزا بود. جامعة پژوهش را تمامی دانش آموزا دختر دورة دو متوساطة شاهر تاکساتا در سااتحصیةی 08 00 تشکیل دادند که از این میا تعداد 21 نفر به شیوة نموناه گیاری هدفمناد انتخااب -شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند و راهبردهای مقابةه ای طای ۱جةسه به گروه آزمایش آماوزش داده شاد . ابزارهاای ماورد اساتف اده در ایان پاژوهش پرساش ناماهفرسودگی تحصیةی ماسلا بود. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات نیمه آزمایشی با طرح پیش آزماوپس آزمو با گروه کنتر بود. -یافته ها: نشا داد که آموزش راهبردهاای مقابةاه ای باعاث کااهش فرساودگی تحصایةی در گاروه>1/ آزمایش در مقایسه با گروه کنتر شده اس ) 10 p (. نتای پژوهش گویای اهمی تاأثیر آماوزشراهبردهای مقابةه ای بوده و استفاده از راهبردهای مقابةه ای توانسته اس میازا باالایی از تغییاراتفرسودگی تحصیةی دانش آموزا را تبیین نماید.کلیدواژه ها: فرسودگی تحصیةی راهبردهای مقابةه ای پرونده مقاله

  • مقاله

    6 - پیش بینی اضطراب آشکار و پنهان دانش آموزان دختر ابتدایی از روی سبک های فرزند پروری مادران
    پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری , شماره 5 , سال 8 , زمستان 1395
    چکیدهتجارب سال های اول کودکی که معمولا در خانواده ایجاد می گردد سازنده و زیربنایشخصیت و رفتار های بعدی کودک است. هدف این پژوهش تعیین رابطه سبک های فرزند پروریمادران با اضطراب پنهان و آشکار دانش آموزان دختر ابتدایی بود. نمونه مورد بررسی شامل 100 نفراز دانش آموزان دختر مد چکیده کامل
    چکیدهتجارب سال های اول کودکی که معمولا در خانواده ایجاد می گردد سازنده و زیربنایشخصیت و رفتار های بعدی کودک است. هدف این پژوهش تعیین رابطه سبک های فرزند پروریمادران با اضطراب پنهان و آشکار دانش آموزان دختر ابتدایی بود. نمونه مورد بررسی شامل 100 نفراز دانش آموزان دختر مدارس ابتدایی ناحیه یک شهر قزوین و مادرانشان بود . آزمودنی ها به روشنمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و مقیاس فرزند پروری بامریندتوسط مادران ومقیاس اضطراب اشپیل برگر توسط دختران تکمیل شد. تحلیل داده ها با ضریب همبستگی پیرسونو تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد که بین متغیرهای سبک های فرزندپروری مادران باهمچنین سبک های فرزند .(P< 0/ اضطراب آشکار و پنهان دانش آموزان رابطه وجود دارد ( 051 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، گروه روانشناسی، قزوین، ایران2 دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ابهر، ابهر ایران ، نویسنده مسئول88 / پیش بینی اضطراب آشکار و پنهان دانش آموزان دختر ابتدایی از روی سبک های فرزند پروری مادران.(P< 0/ پروری مادران می توانند اضطراب پنهان و آشکار را در دانش آموزان پیش بینی نمایند ( 05بنابر نتایج بدست آمده، آموزش شیوه های فرزندپروری کارآمد به مادران اهمیت فراوانی دارد.واژه های کلیدی:سبک های فرزندپروری، طرحواره های ناسازگار اولیه، اضطراب آشکار وپنهان، مادران پرونده مقاله

  • مقاله

    7 - اثربخشی آموزش قبل از ازدواج بر ملاکهای همسرگزینی دانش آموزان دختردبیرستانی
    پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری , شماره 5 , سال 9 , زمستان 1396
    چکیدههدف اصلی این پژوهش تعیین اثربخشی کلاسهاج آمورش قبل ار اردواج بر ملاکهااجهیسریزینی آنها بود. اامعه آمارج پژوهش شامل دخعران دبیرزعانهاج شهرزعان ابهار باودکه به روشنیونه ییرج تیادفی خوشه اج انعخاب شدند. روش پژوهش حاضر نییه آرمایشایبا فرح پایش آرماون پاس آرماون و یاروه چکیده کامل
    چکیدههدف اصلی این پژوهش تعیین اثربخشی کلاسهاج آمورش قبل ار اردواج بر ملاکهااجهیسریزینی آنها بود. اامعه آمارج پژوهش شامل دخعران دبیرزعانهاج شهرزعان ابهار باودکه به روشنیونه ییرج تیادفی خوشه اج انعخاب شدند. روش پژوهش حاضر نییه آرمایشایبا فرح پایش آرماون پاس آرماون و یاروه کنعار باود و اهات ایا آورج افلاعاات ار -پرزشنامه هاج اولویت بخشی ملاک هاج هیسریزینی ازعیاده شد . تعداد نیونه 15 نیر باودکه به صورت تیادفی در دو یروه ) 25 نیر یروه آرمایش(، ) 25 نیر یروه کنعر ( قرار یرفعندهیسریزینی. ار هر دو یروه پیش آرمون و پس آرمون به عیال آماد. یاروه آرماایش تصاتآمورش قبل ار اردواج به مدت ده السه قرار یرفعند براج تصلیل داده هاج آمارج ار تصلیالکواریانس تک معغیره ازعیاده شد. یافعههاج پژوهش نشان داد که آمورشهاج قبل ار اردواجبر ملاکهاج دخعران تاثیر مثبت دارد (p< 0/05) .واژگان کلیدی: کلاسهاج آمورش قبل ار اردواج، ملاکهاج هیسریزینی دخعران، نواوانان پرونده مقاله

  • مقاله

    8 - اثر بخشی مشاوره گروهی با رویکرد شناختی – رفتاری بر کاهش تعارض والد - نوجوان
    پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری , شماره 5 , سال 5 , زمستان 1392
    چکیدههدف تحقیق حاضر تعیین اثربخشی مشاوره گروهی با رویکرد شناختی -رفتاری درکاهش تعارض والد-نوجوان در بین نوجوانان بود. روش تحقیق از نوع نیمه آزمایشی با طرحپیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل بود. نمونه مورد مطالعه 30 نفر از دانش آموزان دارایتعارض بودند که به شیوه تصادفی در د چکیده کامل
    چکیدههدف تحقیق حاضر تعیین اثربخشی مشاوره گروهی با رویکرد شناختی -رفتاری درکاهش تعارض والد-نوجوان در بین نوجوانان بود. روش تحقیق از نوع نیمه آزمایشی با طرحپیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل بود. نمونه مورد مطالعه 30 نفر از دانش آموزان دارایتعارض بودند که به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار سنجشمقیاس نگرش نسبت به والد ثنایی( 1387 ) بود. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه در جلساتگروهی شرکت کردند و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند. داده های جمع آوری شدهبا استفاده از آزمون کوواریانس تحلیل شد. نتایج نشان داد که مشاوره گروهی به شیوهنتیجه تحقیق حاضر .(P<0/ شناختی-رفتاری موجب کاهش تعارض والد-نوجوان می شود( 05می تواند مورد استفاده مشاوران مدرسه، مشاوران خانواده، دست اندرکاران امر بهداشت وسلامت خانواده قرار گیرد.واژه های کلیدی: مشاوره گروهی، درمان شناختی رفتاری، تعارض والد -نوجوان پرونده مقاله

  • مقاله

    9 - اثربخشی رویکرد زوج درمانی خودتنطیمی بر کاهش دلزدگی زناشویی زوجین شهر تهران
    زن و مطالعات خانواده , شماره 1 , سال 14 , بهار 1400
    هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی رویکرد زوج درمانی خودتنظیمی بر کاهش دلزدگی زناشوئی زوجین بود. روش این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی است که با طرح پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری سه ماهه اجرا شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه زوجین در معرض طلاق بودند که به دادگاه خانواده شع چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی رویکرد زوج درمانی خودتنظیمی بر کاهش دلزدگی زناشوئی زوجین بود. روش این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی است که با طرح پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری سه ماهه اجرا شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه زوجین در معرض طلاق بودند که به دادگاه خانواده شعبه باهنر تهران در سال 1397 مراجعه کرده بودند. 24زوج(24 نفر مرد ،24نفرزن)بصورت نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند و بصورت تصادفی دردوگروه آزمایش(12 زوج)وکنترل(12زوج) قرارگرفتند.آزمودنی های گروههای آزمایش وکنترل درسه مرحله پیش آزمون،پس آزمون و پیگیری به مقیاس دلزدگی زناشویی پاینز پاسخ دادند.گروه آزمایش طی 8 جلسه تحت آموزش زوج درمانی خودتنظیمی قرار گرفتند. اما گروه کنترل مداخله ای دریافت نکردند.داده های جمع آوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس یک راهه تجزیه و تحلیل شدند. . همچنین نتایج در )p < یافته های پژوهش نشان دادزوج درمانی خودتنظیمی برکاهش دلزدگی زناشویی زوجین درمعرض طلاق اثربخش است(05/0 مرحله پیگیری نیز پایدار بود.با توجه به نتایج بدست آمده می توان زوج درمانی خودتنظیمی را در پیشگیری از طلاق و کاهش دلزدگی زناشویی به کار برد.کلید واژه:زوج درمانی خودتنظیمی،دلزدگی زناشویی،زوجین،طلاق پرونده مقاله

  • مقاله

    10 - پیش بینی تعهدزناشویی براساس الگوهای ارتباطی : نقش میانجی سبک‌های عشق‌ورزی
    زن و مطالعات خانواده , شماره 2 , سال 13 , تابستان 1399
    چکیدهتعهد از مهم ترین مؤلفه های ازدواج موفق به شمار می رود که بدون آن رابطه زوجین سطحی و ظاهری خواهد بود و در این صورت زوجین نخوا هند توانست عمق عشق و صمیمیت را که در سایه وفاداری و تعهد به همسر به وجود خواهد آمد، تجربه کنند. براین اساس پژوهش حاضر با هدف پیش بینی تعهدزن چکیده کامل
    چکیدهتعهد از مهم ترین مؤلفه های ازدواج موفق به شمار می رود که بدون آن رابطه زوجین سطحی و ظاهری خواهد بود و در این صورت زوجین نخوا هند توانست عمق عشق و صمیمیت را که در سایه وفاداری و تعهد به همسر به وجود خواهد آمد، تجربه کنند. براین اساس پژوهش حاضر با هدف پیش بینی تعهدزناشویی براساس الگوهای ارتباطی با نقش میانجی سبک های عشق ورزی انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود.به منظور دستیابی به هدف از بین تما می معلمان زن متأهل که در سال تحصیلی 97-96 در مدارس دولتی شهر تبریز مشغول به تدریس بودند؛ 237 نفر با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. داده ها از طریق پرسشنامه الگوهای ارتباطی(CPQ)، پرسشنامه استاندارد تعهدزناشویی(ICD) و الگوهای عشق استرنبرگ جمع آوری شدند و با روش آزمون رگرسیون چندگانه از طریق spss که از روش معمول حداقل مجذورات برای محاسبه ضرایب مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان دادبین الگوی ارتباطی سازنده متقابل با تعهدزناشویی رابطه مثبت معنادار و بین الگوی ارتباطی توقع/کناره گیری با تعهدزناشویی رابطه منفی معناداری وجود دارد. همچنین بر اساس نتایج مشخص شد که بین سبک های عشق ورزی(صمیمیت، هیجان، تعهد) با تعهدزناشویی رابطه مثبت معناداری وجود دارد و سبک های عشق ورزی نیز تعهدزناشویی را پیش بینی می کند. همچنین سبک های عشق ورزی (صمیمیت، میل، و تعهد) در رابطه بین الگوهای ارتباطی با تعهدزناشویی نقش میانجی دارد. بنابراین با توجه به نقش معنادار الگوهای ارتباطی و سبک های عشق ورزی در تعهدزناشویی، درمانگران می توانند در مشاوره زوج و خانواده به بررسی الگوهای ارتباطی و سبک های عشق ورزی بپردازند. پرونده مقاله