فهرست مقالات مجتبی امیری مجد


  • مقاله

    1 - موانع، چالش ها و فواید آموزش فراگیر دانش آموزان دیرآموز از دید مدیران مدارس*
    پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری , شماره 2 , سال 4 , تابستان 1391
    چکیدههدف از این پژوهش بررسی مهم ترین موانع، چالش ها و فوایدد ممدوزف فرار در شاندش ممدوزاآ شیرممدوز از شیددمدیراآ مدارس استاآ خراساآ شمالی بوش. به شل ل محدوش بوشآ تعداش شاندش ممدوزاآ شیرممدوز دده شر برنامدهمموزف فرار ر شردت شاشتند همۀ مدیراآ مدارس فرار ر استاآ خراساآ شما چکیده کامل
    چکیدههدف از این پژوهش بررسی مهم ترین موانع، چالش ها و فوایدد ممدوزف فرار در شاندش ممدوزاآ شیرممدوز از شیددمدیراآ مدارس استاآ خراساآ شمالی بوش. به شل ل محدوش بوشآ تعداش شاندش ممدوزاآ شیرممدوز دده شر برنامدهمموزف فرار ر شردت شاشتند همۀ مدیراآ مدارس فرار ر استاآ خراساآ شمالی ده شانش مموزاآ شیرمموز شر مآمدارس تحص ل می درشند شر پژوهش شردت درشند. برای شناسایی موانع، چالش هد ا و فوایدد ممدوزف فرار در ازپرسشنامه محقق ساخته استفاشه شد. شاشه ها با استفاشه از مزموآ فریدمن و مزموآ مجذور دای تحل ل شددند. نتداینشاآ شاش ده از نظر مدیراآ، موانع مموزف فرار ر همسنگ ن سدتند و بده ترت دو مواندع اشاری و مموزشدی، مواندعاقتصاشی و موانع فرهنگی اهم ت ب شتری شارند. شر زم نه چالش های مموزف فرار در، مددیراآ معتقدد بوشندد ددهچالش های مموزشی و اشاری و چالش های اقتصاشی اهم ت ب شتری شارند. شر زم نه فواید برنامده ممدوزف فرار در،مدیراآ معتقد بوشند ده فواید مموزشی فرار رسازی به ترت و اولویت عبارتند از: بهبوش عزت نفس شاندش ممدوزاآ،نزشیکی به محل تحص ل و فواید مموزشی. شر پایاآ مقاله، شر باره نتای و داربرشهای یافته ها بحث شده است.واژگان کلیدی: مموزف فرار ر، شیرمموزاآ، موانع، چالش ها، فواید پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - رابطۀمشکلات رفتاری و کیفیت زندگی درکودکان یش دبستانی
    پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری , شماره 1 , سال 7 , بهار 1394
    هدف این پژوهش، تعیینرابطۀمشکلاترفتاریو کیفیتزندگیدرکودکانپیشدبستانیبود.جامعهآماریشاملکلیهکودکان پیش دبستانیشهرابهر بود.آزمودنی ها104دانش آموز)43پسر و61دختر(پیش دبستانی بودند که به روش نمونه گیری خوشهای تکمرحلهای انتخاب شدند ومادران آنها به پرسشنامه کیفیت زندگی کودکان پی چکیده کامل
    هدف این پژوهش، تعیینرابطۀمشکلاترفتاریو کیفیتزندگیدرکودکانپیشدبستانیبود.جامعهآماریشاملکلیهکودکان پیش دبستانیشهرابهر بود.آزمودنی ها104دانش آموز)43پسر و61دختر(پیش دبستانی بودند که به روش نمونه گیری خوشهای تکمرحلهای انتخاب شدند ومادران آنها به پرسشنامه کیفیت زندگی کودکان پیش دبستانی و مقیاس درجه بندی رفتار کودککانرز-فرم والدین پاسخ دادند.برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی اسپیرمن، ضریب همبستگیپیرسون، آزمون تی برای نمونه های مستقل و تحلیل رگرسیون استفاده شد.نتایج پژوهش نشان داد1-این مقاله برگرفته از طرح پزوهشی است که با حمایت مالی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر انجام شده است. ٢-دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ابهر،دانشکده علوم انسانی،گروه روانشناسی، ابهر، ایران.amirimajd@abhariau.ac.ir ٣-دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ابهر،دانشکده علوم انسانی،گروهراهنمایی و مشاوره، ابهر، ایران. ٤-کارشناس ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی. 10/رابطۀمشکلاترفتاریو کیفیتزندگیدرکودکانپیشدبستانیکه مشکلات رفتاری با کیفیت زندگی کودکان پیش دبستانی رابطه دارد و مشکلات رفتاری می توانندکیفیت زندگی کودکان پیش دبستانی را پیشبینی کنند.نتایج همچنین نشان داد که فقط تعداداعضای خانواده و کیفیت زندگی می توانند مشکلات رفتاری کودکان پیش دبستانی را پیش بینیکنند اما سایر متغیرهای جمعیت شناختی)وضعیت اقتصادی خانواده، تحصیلات و شغل والدین(نتوانستند مشکلات رفتاری و کیفیت زندگی کودکان پیش دبستانی را پیش بینی کنند.مشکلاترفتاری و کیفیت زندگی پسران و دختران پیشدبستانی نیز متفاوت نبود.(p<.05) پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - اثربخشی طرح واره درمانی و درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر تحریک پذیری هیجانی در زنان آسیب دیده از پیمان شکنی
    پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری , شماره 1 , سال 15 , بهار 1402
    چکیدههمسرگزینی و پیمان زناشویی هر دو نشانه پختگی و پیشرفت شخصی هستند یکی از چالش هایی کهبسیاری از زوج ها با آن روبرو هستند فریب کاری در رابطه است و بزرگ ترین عمل فریبکارانه بین زوجرویارویی باخیانت است. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی طرح واره درمانی و درمان مبتنی بر تعهدو چکیده کامل
    چکیدههمسرگزینی و پیمان زناشویی هر دو نشانه پختگی و پیشرفت شخصی هستند یکی از چالش هایی کهبسیاری از زوج ها با آن روبرو هستند فریب کاری در رابطه است و بزرگ ترین عمل فریبکارانه بین زوجرویارویی باخیانت است. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی طرح واره درمانی و درمان مبتنی بر تعهدو پذیرش بر تحریک پذیری هیجانی در زنان آسیب دیده از پیمان شکنی بود. روش این پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری زنان آسیب دیده از -پیمان شکنی مراجعه کننده به کیلینک های مشاوره تحت نظر دادگستری شهر زنجان ) 1400 - 1399 )بود و از بین آن ها 45 نفر به صورت نمونه گیری هدفمند بر اساس ملاک های ورود انتخاب شدند وبه صورت تصادفی در دو گروه آزمایش ) 15 نفر( و یک گروه کنترل ) 15 نفر( جای گرفتند. پروتکلهشت جلسه ای طرح واره درمانی و درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر روی گروه آزمایش انجام گردیدهر سه گروه در مرحله پیش آزمون و پس آزمون مقیاس تحریک پذیری هیجانی )بری تویت، 1987 ( راتکمیل کردند. یافته های حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که هر دو درمان باعث کاهش معنادارمیانگین نمرات پس آزمون تحریک پذیری هیجانی درگروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شده است.سطح معنی داری کمتر از مقدار مفروض 05 / 0 است که نشان از اثربخشی طرح واره درمانی و درمانمبتنی بر تعهد و پذیرش بر تحریک پذیری هیجانی دارد ) 05 / 0 > p (. بر اساس یافته های پژوهش و باتوجه به کارایی و اثربخشی درمان طرح واره و درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش، این رویکرد می توانددرزمینة کاهش تحریک پذیری هیجانی در زنان آسیب دیده از پیمان شکنی مؤثر باشد بنابراین درکنارسایر رویکردهای درمانی موجود گزینه مناسبی، برای استفاده مشاوران و درمانگران خانواده است. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - پیش بینی بدرفتاری با کودک در دوره همه گیری کووید 19 بر اساس فرسودگی و کنترل گری والد
    پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری , شماره 2 , سال 14 , تابستان 1401
    چکیدههدف از پژوهش حاضر، پیش بینی بدرفتاری با کودک در دوره همه گیری کووید- 19 بر اساسفرسودگی و کنترل گری والد بود. جامعه پژوهش را تمامی مادران دانش آموزان پیش دبستانی شهرقزوین در سال 1401 تشکیل دادند که از این میان 90 نفر از بین چهار دبستان به روش نمونه گیریخوشه ای چند م چکیده کامل
    چکیدههدف از پژوهش حاضر، پیش بینی بدرفتاری با کودک در دوره همه گیری کووید- 19 بر اساسفرسودگی و کنترل گری والد بود. جامعه پژوهش را تمامی مادران دانش آموزان پیش دبستانی شهرقزوین در سال 1401 تشکیل دادند که از این میان 90 نفر از بین چهار دبستان به روش نمونه گیریخوشه ای چند مرحله ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامهسنجش تعارض والد-کودک استرایوس و همکارانش ) 1998 (، مقیاس فرسودگی والدینی رزکام وبود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب PARQ همکاران ) 2018 ( و پرسشنامه ی کنترل والدینهمبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین فرسودگیوالدین با انضباط قاطعانه رابطه معکوس وجود دارد و همینطور بین فرسودگی والدین با بدرفتاری روانیهمچنین پذیرش و محبت با انضباط قاطعانه رابطه .)p>0/ و فیزیکی رابطه مستقیمی وجود دارد ) 05مستقیم ولی با بدرفتاری روانی و فیزیکی رابطه معکوس دارد. خصومت / پرخاشگری نیز با انضباطقاطعانه رابطه معکوس ولی با بدرفتاری روانی و فیزیکی رابطه مستقیم دارد. طرد والدین نیز بابین سایر .)p>0/ بدرفتاری روانی رابطه مستقیم و با بدرفتاری فیزیکی رابطه معکوسی دارد ) 05متغیرها رابطه معناداری مشاهده نشد. یافته های این پژوهش گویای اهمیت رابطه فرسودگی و30 درصد از بدرفتاری با کودک، توسط فرسودگی و / کنترل گری والد با بدرفتاری با کودک بوده و 4کنترل گری والد قابل پیش بینی است.کلید واژه ها: بدرفتاری با کودک، فرسودگی والد، کنترل گری والد. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر کمرویی دانش آموزان دختر دوره ابتدایی
    پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری , شماره 4 , سال 8 , پاییز 1395
    چکیدهپژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر کاهش کمرویی دانشآموزان دختر دبستانی انجام شد. روش پژوهش تجربی از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل93 در دبستان های دخترانه - بود. بدین منظور از بین کلیه کودکان دختر که در سال تحصیلی 94منطقه 4 شهر کرج م چکیده کامل
    چکیدهپژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر کاهش کمرویی دانشآموزان دختر دبستانی انجام شد. روش پژوهش تجربی از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل93 در دبستان های دخترانه - بود. بدین منظور از بین کلیه کودکان دختر که در سال تحصیلی 94منطقه 4 شهر کرج مشغول به تحصیل بودند( 4725 کودک)؛ 30 کودک پایه پنجم به روش تصادفیمرحله ای بعنوان نمونه پژوهش انتخاب و بطور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند.1. دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر، ابهر- ایران2 . دانشیار دانشگاه آزاد واحد ابهر، گروه روانشناسی، ابهر، ایران٣. استادیار دانشگاه آزاد واحد ابهر، گروه روانشناسی، ابهر، ایران62 / اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر کمرویی دانش آموزان دختر دوره ابتداییسپس گروه آزمایش طی 10 جلسه 90 دقیقه ای تحت آموزش مهارت های اجتماعی قرار گرفت،پرسشنامه کمرویی بعنوان ابزار پژوهش در مورد هر دو گروه، قبل و بعد از پایان جلسات آموزشی مورداستفاده قرار گرفت. یافته ها حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانسچندمتغیره نشان داد که بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون آزمودنی ها تفاوت معناداری وجودبه عبارت دیگر آموزش مهارت های اجتماعی بر کمرویی کودکان دبستانی مؤثر بوده و ؛( P<0/ دارد( 01موجب کاهش کمرویی شده است.واژگان کلیدی: مهارت های اجتماعی، کمرویی، دانش آموزان دختر، دوره ابتدایی. پرونده مقاله

  • مقاله

    6 - اثربخشی الگوی کارکرد خانواده)مک مستر(بر صمیمیت زناشویی زوجین
    پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری , شماره 1 , سال 7 , بهار 1394
    پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش الگوی کارکرد خانواده)مک مستر(بر صمیمیتزناشویی زوجین انجام شد.روش پژوهش نیمه تجربی از نوع طرح گروه کنترل نابرابر بود.بدین منظوراز بین کلیه زوجین مراجعه کننده به کلینیک مددکاری اجتماعی ایران در سال93)100زوج(؛30زوج که دارای شرایط مورد چکیده کامل
    پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش الگوی کارکرد خانواده)مک مستر(بر صمیمیتزناشویی زوجین انجام شد.روش پژوهش نیمه تجربی از نوع طرح گروه کنترل نابرابر بود.بدین منظوراز بین کلیه زوجین مراجعه کننده به کلینیک مددکاری اجتماعی ایران در سال93)100زوج(؛30زوج که دارای شرایط مورد نظر پژوهشگر بودند با روش نمونه گیری با انتخاب وجایگزینی تصادفیساده بعنوان نمونه پژوهش انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند.سپس گروه آزمایشطی10جلسه120-90دقیقه ای تحت تأثیر متغیر مستقل قرار گرفت، پرسشنامه صمیمیت زناشوییبعنوان ابزار پژوهش در مورد هر دو گروه، قبل و بعد از اجرای متغیر مستقل و همچنین2ماه پس از1دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر، ابهر-ایرانKarimin.Scholar@gmail.com2دانشگاه آزاد واحد ابهر، گروه روانشناسی، ابهر-ایرانVahideh_Babakhan@yahoo.com3استادیار دانشگاه آزاد واحد ابهر، گروه روانشناسی، ابهر-ایرانAmirimajd@yahoo.com 124/اثربخشی الگوی کارکرد خانواده)مک مستر(بر صمیمیت زناشویی زوجینپایان جلسات آموزشی مورد استفاده قرار گرفت.در پایان اطلاعات بدست آمده با استفاده از آزمونتعقیبی بونفرونی و تحلیل واریانس با اندازه های مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها حاصلاز تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که بین میانگیننمرات دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداریالگوی کارکرد خانواده وجود دارد؛ بدین معنی که)مک مستر(بر افزایش میزان صمیمیت زناشوییزوجین مؤثر بوده است؛ و این تأثیر در طی زمان دارای پایداری اثر است.با توجه به نتایج حاصل ازپژوهش حاضر می توان گفت الگوی کارکرد خانواده)مک مستر(می تواند به عنوان یک روش درمانی وآموزشی از سوی مشاوران و درمانگران خانواده در جهت بهبود روابط زوجین مورد استفاده قرار گیرد. پرونده مقاله