فهرست مقالات علی خورسندی طاسکوه


  • مقاله

    1 - بررسی رابطه بین توانمندسازی روانشناختی با خلاقیت کارکنان ستادیِ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
    ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , شماره 5 , سال 6 , زمستان 1395
    زمینه: امروزه جهان در حال تغییر و تحولات سریع و روز افزون است و در این میان سازمان‌هایی می‌توانند موجودیت خود را حفظ کنند و به رقابت ادامه دهند که دارای توانمندسازی روانشناختی و خلاقیت باشند. هدف: بررسی رابطه بین توانمندسازی روانشناختی با خلاقیت در بین کارکنان ستادیِ وز چکیده کامل
    زمینه: امروزه جهان در حال تغییر و تحولات سریع و روز افزون است و در این میان سازمان‌هایی می‌توانند موجودیت خود را حفظ کنند و به رقابت ادامه دهند که دارای توانمندسازی روانشناختی و خلاقیت باشند. هدف: بررسی رابطه بین توانمندسازی روانشناختی با خلاقیت در بین کارکنان ستادیِ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است. روش پژوهش: این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ گردآوری دادهها از نوع پیمایشی همبستگی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان ستادیِ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌باشد که از میان آن‌ها تعداد387 نفر به روش تصادفی ساده به عنوان نمونه تعیین شدند و پرسشنامه بین آن‌ها توزیع شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین خلاقیت با توانمندسازی روانشناختی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و بین خلاقیت با ابعاد؛ خودکارآمدی، خودمختاری، معناداری و اثرگذاری؛ رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و اینکه بین بُعد اعتماد و اطمینان با خلاقیت رابطه وجود ندارد. نتیجه‌گیری: توانمندسازی‌روانشناختی بر خلاقیت تاثیر دارد و هر چقدر کارکنان توانمندی روانشناختی بالاتری داشته باشند از خلاقیت بیشتری برخوردار خواهند بود. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - تحلیلی بر ورود نابرابر داوطلبان به دانشگاه ها، فوریتی به سمت افزایش برابری کیفیت آموزش
    رهبری و مدیریت آموزشی , شماره 67 , سال 18 , بهار 1403

    چکیده کامل

    هدف: امروزه ورود به مراکز آموزش عالی کشور با توجه به افزایش داوطلبان در برخی رشته­ ها و رشد کمّی دانشگاه­های کشور با کیفیت  نابرابری انجام می­پذیرد. هدف پژوهش حاضر  شناسایی  شاخص­های برابری کیفیت ورود داوطلبان به دانشگاه­ها  و ارائه الگویی  برای آن می باشد. 

    روش: این پژوهش با استفاده از روش کیفی تحلیل مضمون انجام گرفته است. برای این منظورتعداد 21 نفر به طریق نمونه ­گیری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری از بین صاحب­نظران دانشگاه­ها و مراکز تحقیقاتی مربوط به حوزه کیفیت آموزش عالی انتخاب شد. برای جمع آوری اطلاعات از مصاحبه­ های نیمه­ ساختاریافته استفاده شد. از روش روایی تئوریکی به منظور تعیین میزان روایی آن استفاده شد. پایایی آن با کدگذاری شش مصاحبه، با ضریب توافق 87/0 محاسبه گردید.

    یافته ها: یافته‌ها نشان داد که طبق نظر اعضای هیأت علمی، شرایط و کیفیت ورود داوطلبان به  دانشگاه­ها با یکدیگر نابرابر می باشد و به تبع آن کیفیت آموزش دانشگاه­ها، غیر یکسان و نابرابر است. همچنین نتایج نشان داد به منظور ایجاد برابری کیفیت ورود داوطلبان به  دانشگاه­ها می ­بایست به دو مرحله  قبل از ورود و و مرحله ورود به دانشگاه­ها  و شاخص­های آن نظیر پیشرفت تحصیلی مقطع قبلی، رتبه کشوری، منابع انسانی، مالی،  امکانات و تجهیزات توجه نمود.

    نتیجه گیری: نتایج تحقیق حاضر نشان داد عدالت آموزشی در وورد داوطلبان به دانشگاه ها یکی از راه های کیفیت بخشی به امر آموزش و تعالی آن می باشد.

    پرونده مقاله