تحلیلی بر ورود نابرابر داوطلبان به دانشگاه ها، فوریتی به سمت افزایش برابری کیفیت آموزش
محورهای موضوعی : آموزش عالیزهرا مصطفی پور 1 , حمید رحیمیان 2 , عباس عباس پور 3 , سعید غیاثی ندوشن 4 , علی خورسندی طاسکوه 5
1 - مربی گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - گروه علوم تربیتی ، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
3 - گروه علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی،تهران، ایران
4 - گروه علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
5 - گروه علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
کلید واژه: ورود نابرابر, آموزش, کیفیت آموزشی, برابری آموزشی.,
چکیده مقاله :
هدف: امروزه ورود به مراکز آموزش عالی کشور با توجه به افزایش داوطلبان در برخی رشته ها و رشد کمّی دانشگاههای کشور با کیفیت نابرابری انجام میپذیرد. هدف پژوهش حاضر شناسایی شاخصهای برابری کیفیت ورود داوطلبان به دانشگاهها و ارائه الگویی برای آن می باشد.
روش: این پژوهش با استفاده از روش کیفی تحلیل مضمون انجام گرفته است. برای این منظورتعداد 21 نفر به طریق نمونه گیری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری از بین صاحبنظران دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی مربوط به حوزه کیفیت آموزش عالی انتخاب شد. برای جمع آوری اطلاعات از مصاحبه های نیمه ساختاریافته استفاده شد. از روش روایی تئوریکی به منظور تعیین میزان روایی آن استفاده شد. پایایی آن با کدگذاری شش مصاحبه، با ضریب توافق 87/0 محاسبه گردید.
یافته ها: یافتهها نشان داد که طبق نظر اعضای هیأت علمی، شرایط و کیفیت ورود داوطلبان به دانشگاهها با یکدیگر نابرابر می باشد و به تبع آن کیفیت آموزش دانشگاهها، غیر یکسان و نابرابر است. همچنین نتایج نشان داد به منظور ایجاد برابری کیفیت ورود داوطلبان به دانشگاهها می بایست به دو مرحله قبل از ورود و و مرحله ورود به دانشگاهها و شاخصهای آن نظیر پیشرفت تحصیلی مقطع قبلی، رتبه کشوری، منابع انسانی، مالی، امکانات و تجهیزات توجه نمود.
نتیجه گیری: نتایج تحقیق حاضر نشان داد عدالت آموزشی در وورد داوطلبان به دانشگاه ها یکی از راه های کیفیت بخشی به امر آموزش و تعالی آن می باشد.
Purpose: Today, entry into the country's higher education centers is done due to the increase of candidates in some fields and the quantitative growth of the country's universities with uneven quality. The purpose of the current research is to identify the indicators of the quality of candidates entering universities to provide a model for it.
Method: This research was done using the qualitative method of content analysis. For this purpose, the number of 21 people was selected through purposeful sampling until reaching theoretical saturation from among the experts of universities and research centers related to the field of higher education quality. Semi-structured interviews were used to collect information. The theoretical validity method was used to determine its validity. Its reliability was calculated by coding six interviews with an agreement coefficient of 0.87.
Findings: The findings showed that according to the opinion of academic staff, the conditions and quality of candidates entering universities are unequal, and accordingly, the quality of education in universities is not the same and unequal. Also, the results showed that in order to create equality in the quality of candidates entering universities, there should be two stages before entering and the stage of entering universities and its indicators such as academic progress of the previous level, national ranking, human resources, finances, facilities and equipment noticed.
Conclusion: The results of the present research showed that educational justice in the recruitment of candidates to universities is one of the ways to improve the quality of education.
خورسندی طاسکوه، علی .(1386). نظام ارتباطی آموزشی در ایران: بررسی انتقادی رابطه بین آموزش متوسطه و آموزش عالی. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی ، 2(4): 9-27
سبحانی نژاد، مهدی. افشار، عبدالله .(1387). تبیین ماهیت و مؤلفههای کیفیت سنجی نظام آموزش عالی. فصلنامه دانشگاه آزاد اسلامی، 12 (4) : 14-30
فتحی و اجارگاه، کوروش. پرداختچی، محمدحسن. ابوالقاسمی، محمود . محمد هادی، فریبرز .(1380). تضمین کیفیت در آموزش بر مبنای مدل تحلیل اهمیت/ عملکرد. فصلنامه راهبردهای آموزش، 12 (16) : 57-62
فیوضات، یحیی .(1396). نقش دانشگاه در توسعه ملی. تهران: نشر ارسباران.
معروفی، یحیی،کیامنش، علیرضا. (1388). تبیین عوامل مؤثر برکیفیت آموزش دانشگاهی. نامه آموزش عالی، 2 (4) : 9-37
مهدی، رضا .(1390). طراحی و تدوین مدلی جهت تضمین کیفیت آموزش مهندسی در بخش دولتی. رساله دکتری دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
یارقلی، بهبود .(1392). تبیین فلسفه عدالت تربیتی برمبنای واکاوی نظریه عدالت واشارههای آن برای نظام آموزشی ایران. رساله دکتری دانشگاه خوارزمی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
Basari, G., Altinay, Z. (2018). Tolerance, equality and access in all levels of education quality management. quality & quantity, 25(2): 105 -121.
Brighouse, H. (2014). The place of Education Equality in Educational Justice Routledge. London: London university press
Gosepath, S. (2014). What does equality in education mean. Routledge. London and New York.
Gutmann, A. (1989). Democratic Education. Princeton University press.
Hartwell, R.H. (2020). Assessing quality in higher education: a study of information management practice. Submitted to the school of graduate and professional studies in partial fulfillment of the requirement. Doctor of education at Delaware Valley University.
Harvey, L., Williams, J., & Dill, D. (2012). Quality in higher education. Routledge Talor & Frances Group.
Leinonen, T.¬ (2000). Equality of education: a Comparative Study of educational Ideologies of the World Bank and the Government of Zambia in 1971 – 1996. University of Tampere.
Li, L.w., Mahuteau, S., Dockery, A., &Junankar P.N. (2017). Equity in higher Education and graduate labor market outcomes in Australia. Journal of Higher Education Policy and Management, (13) 77:27-42
OECD. (2016). PISA 2015 Results (Volume I): Excellence and equity in education PISA OECD publishing Paris.
Olowo, F. (2018). Transit Accessibility: Equity in Mobility for vulnerable population Groups: practices and Possibilities. submitted in partial fulfillment of the requirement. master of art in geography in the graduate school of Binghamton university state university state university of New York.
Pasque, R., Carducci, R., Kuntz, A.k. & Gildersleeve, R. E. (2013). Qualitative in for equity in higher education: Methodology goal implication, negotiations and responsibilities. ASHE Higher Education Report, 37(6): 185-210.
Robertson, K.N. (2015). Defying equity and addressing the social determinants of equity in international development evaluation. A dissertation submitted to the Graduate college in partial fulfillment of the requirements for the degree of doctor of philosophy inter disciplinary PH. D in Evaluation Western Michigan university.
Rozario, S. (2019). Higher Education in Bangladesh: An Inquiry into Educational Equity at Notre Dame University Bangladesh. published by ProQuest LLC.