-
مقاله
1 - تحلیلی بر ورود نابرابر داوطلبان به دانشگاه ها، فوریتی به سمت افزایش برابری کیفیت آموزشرهبری و مدیریت آموزشی , شماره 67 , سال 18 , بهار 1403چکیده کامل
هدف: امروزه ورود به مراکز آموزش عالی کشور با توجه به افزایش داوطلبان در برخی رشته ها و رشد کمّی دانشگاههای کشور با کیفیت نابرابری انجام میپذیرد. هدف پژوهش حاضر شناسایی شاخصهای برابری کیفیت ورود داوطلبان به دانشگاهها و ارائه الگویی برای آن می باشد.
روش: این پژوهش با استفاده از روش کیفی تحلیل مضمون انجام گرفته است. برای این منظورتعداد 21 نفر به طریق نمونه گیری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری از بین صاحبنظران دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی مربوط به حوزه کیفیت آموزش عالی انتخاب شد. برای جمع آوری اطلاعات از مصاحبه های نیمه ساختاریافته استفاده شد. از روش روایی تئوریکی به منظور تعیین میزان روایی آن استفاده شد. پایایی آن با کدگذاری شش مصاحبه، با ضریب توافق 87/0 محاسبه گردید.
یافته ها: یافتهها نشان داد که طبق نظر اعضای هیأت علمی، شرایط و کیفیت ورود داوطلبان به دانشگاهها با یکدیگر نابرابر می باشد و به تبع آن کیفیت آموزش دانشگاهها، غیر یکسان و نابرابر است. همچنین نتایج نشان داد به منظور ایجاد برابری کیفیت ورود داوطلبان به دانشگاهها می بایست به دو مرحله قبل از ورود و و مرحله ورود به دانشگاهها و شاخصهای آن نظیر پیشرفت تحصیلی مقطع قبلی، رتبه کشوری، منابع انسانی، مالی، امکانات و تجهیزات توجه نمود.
نتیجه گیری: نتایج تحقیق حاضر نشان داد عدالت آموزشی در وورد داوطلبان به دانشگاه ها یکی از راه های کیفیت بخشی به امر آموزش و تعالی آن می باشد.
پرونده مقاله