فهرست مقالات یاسان‌اله پوراشرف


  • مقاله

    1 - بررسی رابطه بین برند و مصرف‌کننده (مورد مطالعه خانگی برقی)
    مدیریت بازاریابی , شماره 4 , سال 1 , پاییز 1397
    هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین برند و مصرف‎کننده است. این پژوهش براساس هدف یک تحقیق کاربردی و از نظر جمع‌آوری داده ها تحقیقی پیمایشی - توصیفی است. جامعه آماری را کلیه مصرف‎کنندگان لوازم خانگی برقی در شهر مشهد تشکیل می‌دهند که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین برند و مصرف‎کننده است. این پژوهش براساس هدف یک تحقیق کاربردی و از نظر جمع‌آوری داده ها تحقیقی پیمایشی - توصیفی است. جامعه آماری را کلیه مصرف‎کنندگان لوازم خانگی برقی در شهر مشهد تشکیل می‌دهند که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده، متناسب با حجم جامعه، تعداد 420 پرسشنامه در فروشگاه های لوازم برقی در سطح شهر مشهد توزیع و در نهایت 375 پرسشنامه قابل استفاده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. داده های جمع آوری شده به وسیله دو نرم افزار SPSS و LISREL تجزیه و تحلیل شد. از نرم افزار LISREL برای انجام تحلیل عاملی تأییدی و آزمون مدل تحقیق استفاده شد. همچنین به منظور بررسی پایایی و انجام تحلیل عاملی اکتشافی از نرم افزار SPSS استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که تجربه برند اثر مثبت و معناداری بر رضایت برند، اعتماد برند، تعهد برند و عشق برند دارد، رضایت برند و اعتماد برند اثر مثبت و معناداری بر عشق برند و تعهد برند دارد، عشق به برند و تعهد برند اثر مثبت و معناداری بر تبلیغات دهان به دهان و وفاداری برند دارد. مهمترین محدودیت پژوهش حاضر عدم همکاری برخی از مدیران فروشگاه‎های فروشنده لوازم برقی برای توزیع پرسشنامه بود. نتایج پژوهش حاضر می‎تواند به عنوان منبع ارزشمندی برای بهبود روابط بین یک برند ایرانی و مصرف‎کننده مورد استفاده مدیران و سیاستگذاران صنعت لوازم برقی در کشور قرار گیرد. این پژوهش برای اولین بار در ایران به بررسی روابط بین یک برند ایرانی و مصرف‎کننده در صنعت لوازم خانگی برقی می‎پردازد و در آن ابعاد نوین برند مورد بررسی قرار می‎گیرد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - ارائه مدلی برای رویگردانی مشتریان از بانک ملی با استفاده از معادلات ساختاریافته (مطالعه موردی : شعب بانک ملی استان ایلام )
    مدیریت بازاریابی , شماره 4 , سال 1 , پاییز 1397
    با توجه به رقابتی شدن صنعت بانکداری در سالهای اخیر و ورود بخش خصوصی به این عرصه، حفظ مشتریان برای بانکها ، اهمیت ویژه ای یافته است. . درتحقیق حاضر قصد بر آن بود تا با شناسائی علل رویگردانی مشتریان در بانک ملی ایران اداره امورشعب ایلام، زمینه را برای حفظ مشتریان موجودفرا چکیده کامل
    با توجه به رقابتی شدن صنعت بانکداری در سالهای اخیر و ورود بخش خصوصی به این عرصه، حفظ مشتریان برای بانکها ، اهمیت ویژه ای یافته است. . درتحقیق حاضر قصد بر آن بود تا با شناسائی علل رویگردانی مشتریان در بانک ملی ایران اداره امورشعب ایلام، زمینه را برای حفظ مشتریان موجودفراهم ساخت.روش تحقیق مورد استفاده ازنوع روش های کیفی و کمی( آمیخته) بوده و برای استخراج مدل مفهومی تحقیق، از یک طرف نظریات، تئوریها، مدل ها، رویکردها و چارچوب‌های مرتبط با رویگردانی و از طرف دیگر در تحقیقات پیشین مورد بررسی قرار گرفت، همچنین از دیدگاه خبرگان و متخصصین نیز استفاده و برای تعیین حجم نمونه در روش کیفی برای به دست آوردن جامعه آماری از روش گلوله برفی تعداد 35 نفر از خبرگان( اساتید دانشگاهی و مشتریان رویگردان خبره و مدیران متخصص ) شناسایی و با آنها مصاحبه مستقیم و یا از پرسش نامه باز استفاده .و در روش کمی جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه مشتریان رویگردان با مانده حساب 10میلیون ریال با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای با انتساب متناسب. وبرای جمع آوری داده ها از ابزار پرسشنامه استفاده ،که در نهایت داده های 395 پرسشنامه مبنای تحلیل قرارگرفت که نتیجه آن این بود که دو متغییر عوامل درونی ( سازمانی ) و عوامل بیرونی( محیطی ) به عنوان عوامل موثر بر رویگردانی مشتریان شناسایی شدند.سپس با استفاده از تکنیک های تحلیل عاملی و معادلات ساختاری،این مدل با چندین بار اصلاح نمودن در نهایت مورد پذیرش واقع گردید طبق نتایج کسب شده از این کار تحقیقاتی مشخص شدعوامل مدیریتی بعنوان موثرترین عامل از جمله عوامل درونی و ملاحظات قومی و قبیلگی بعنوان موثرترین عامل در عوامل بیرونی ( محیطی )وموضوع اکتشافی این تحقیق است.این بدان معنا است که بانک مورد مطالعه توجه به علل یاد شده را باید در دستور کار قرار دهد . پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - بررسی رابطه بین برند و مصرف ‌کننده (مورد مطالعه لوازم خانگی برقی)
    مدیریت بازاریابی , شماره 2 , سال 9 , تابستان 1393
    هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین برند و مصرف ‎کننده است. این پژوهش بر اساس هدف یک تحقیق کاربردی و از نظر جمع‌آوری داده ها تحقیقی پیمایشی - توصیفی است. جامعه آماری را کلیه مصرف‎ کنندگان لوازم خانگی برقی در شهر مشهد تشکیل می‌دهند که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصاد چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین برند و مصرف ‎کننده است. این پژوهش بر اساس هدف یک تحقیق کاربردی و از نظر جمع‌آوری داده ها تحقیقی پیمایشی - توصیفی است. جامعه آماری را کلیه مصرف‎ کنندگان لوازم خانگی برقی در شهر مشهد تشکیل می‌دهند که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده، متناسب با حجم جامعه، تعداد 420 پرسشنامه در فروشگاه های لوازم برقی در سطح شهر مشهد توزیع و در نهایت 375 پرسشنامه قابل استفاده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. داده های جمع آوری شده به وسیله دو نرم افزار SPSS و LISREL تجزیه و تحلیل شد. از نرم افزار LISREL برای انجام تحلیل عاملی تاییدی و آزمون مدل تحقیق استفاده شد. همچنین به منظور بررسی پایایی و انجام تحلیل عاملی اکتشافی از نرم افزار SPSS استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که تجربه برند اثر مثبت و معناداری بر رضایت برند، اعتماد برند، تعهد برند و عشق برند دارد، رضایت برند و اعتماد برند اثر مثبت و معناداری بر عشق برند و تعهد برند دارد، عشق به برند و تعهد برند اثر مثبت و معناداری بر تبلیغات دهان به دهان و وفاداری برند دارد. مهم ترین محدودیت پژوهش حاضر عدم همکاری برخی از مدیران فروشگاه‎های فروشنده لوازم برقی برای توزیع پرسشنامه بود. نتایج پژوهش حاضر می‎تواند به عنوان منبع ارزشمندی برای بهبود روابط بین یک برند ایرانی و مصرف ‎کننده مورد استفاده مدیران و سیاستگذاران صنعت لوازم برقی در کشور قرار گیرد. این پژوهش برای اولین بار در ایران به بررسی روابط بین یک برند ایرانی و مصرف‎ کننده در صنعت لوازم خانگی برقی می‎پردازد و در آن ابعاد نوین برند مورد بررسی قرار می‎گیرد. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - Presenting financial and non-financial indices model affecting the credit risk on the Maskan Bank.
    Advances in Mathematical Finance and Applications , شماره 4 , سال 8 , تابستان 2023
    Providing credit facilities to clients can be regarded as one of the most important tasks of banks. As a result, the current research is carried out with the aim of developing a model of financial and non-financial factors that influence credit risk in the Maskan Bank. چکیده کامل
    Providing credit facilities to clients can be regarded as one of the most important tasks of banks. As a result, the current research is carried out with the aim of developing a model of financial and non-financial factors that influence credit risk in the Maskan Bank. This study was divided into two sections: qualitative and quantitative. In the qualitative portion, the Delphi technique was used to identify financial and non-financial variables impacting credit risk in the Maskan Bank by interviewing 18 experts. In the quantitative section, the selected components of the questionnaire were initially created in a 5-point Likert scale. The questionnaire was then presented to 361 legal clients of Maskan Bank from the statistical sam-ple of the quantitative section. The quantitative component was completed using LISREL software and modeling the structural equations of SEM. Three primary components (financial, market, and management) and 33 sub-components were identified as financial and non-financial indicators impacting credit risk based on the results of the qualitative section. The quantitative findings also revealed that the indicators of guarantee status in the financial component, price level in the market component, and manpower motivation and productivity, as well as man-agement continuity and trade in the management component, had the largest factor loads. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - بررسی تأثیر مولفه های انگیزه‌ مصرف اخلاقی بر رضایت از خرید مصرف کنندگان پوشاک در شهر ایلام
    مدیریت توسعه و تحول , شماره 5 , سال 11 , زمستان 1398
    یکی از مسائلی که امروزه در حوزه رفتار مصرف کننده به موضوعی جذاب و چالش برانگیز تبدیل شده، موضوع مصرف اخلاقی است؛ علت امر این است که علی‌رغم هزینه بر بودن رفتار مصرف اخلاقی، تحقیقات انجام گرفته نشان می‌دهد که رفتار مصرف اخلاقی منجر به رضایتمندی نهایی مصرف‌کنندگان از خرید چکیده کامل
    یکی از مسائلی که امروزه در حوزه رفتار مصرف کننده به موضوعی جذاب و چالش برانگیز تبدیل شده، موضوع مصرف اخلاقی است؛ علت امر این است که علی‌رغم هزینه بر بودن رفتار مصرف اخلاقی، تحقیقات انجام گرفته نشان می‌دهد که رفتار مصرف اخلاقی منجر به رضایتمندی نهایی مصرف‌کنندگان از خرید و مصرف کالاها و خدمات می‌شود. در تحقیق حاظر تاثیر رابطه انگیزه‌های مصرف اخلاقی بر رضایت از خرید مصرف‌کنندگان پوشاک در شهر ایلام مورد بررسی قرار گرفته است. روش تحقیق پیمایش، از نظر هدف کاربردی است، جامعه آماری تمام مصرف‌کنندگان پوشاک شهر ذکر شده می‌باشد، که با استفاده از جدول مورگان نمونه‌ای به حجم 235 نفر از جامعه بصورت نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بوده که روایی آن توسط خبرگان تایید شده و پایایی همه متغیرهای تحقیق با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تایید شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم‌افزارهایLisrel 8.8 و21 Spss استفاده شده است. یافته‌های تحقیق نشان داد، انگیزه‌های مصرف اخلاقی بر رضایت از خرید تاثیر‌گذار بود. پرونده مقاله

  • مقاله

    6 - طراحی الگوی انطباق‌پذیری سازمانی با رویکرد اعتماد در سازمان‌های دولتی
    مدیریت توسعه و تحول , شماره 1 , سال 15 , بهار 1402
    هدف پزوهش حاضر طراحی الگوی انطباق‌پذیری سازمانی مبتنی بر اعتماد سازمانی در سازمان های دولتی می‌باشد.‌ این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ نحوه گردآوری داده‌ها توصیفی– پیمایشی و از نوع تحقیقات آمیخته می‌باشد. جامعه آماری تحقیق 3489 نفر شامل مدیران، کارشناسان و خ چکیده کامل
    هدف پزوهش حاضر طراحی الگوی انطباق‌پذیری سازمانی مبتنی بر اعتماد سازمانی در سازمان های دولتی می‌باشد.‌ این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ نحوه گردآوری داده‌ها توصیفی– پیمایشی و از نوع تحقیقات آمیخته می‌باشد. جامعه آماری تحقیق 3489 نفر شامل مدیران، کارشناسان و خبرگان سازمان‌های دولتی استان ایلام و اساتید دانشگاه تشکیل دادند. نمونه‌گیری در مرحله کیفی براساس روش قضاوتی هدفمند و بر اساس اصل کفایت نظری بود که از طریق مصاحبه با 13 نفر اطلاعات مورد نیاز تکمیل گردید. در مرحله دوم، نمونه آماری346 نفر بود که به روش تصادفی طبقه ای از بین جامعه آماری انتخاب شد. مدل مفهومی بدست آمده از مرحله کیفی مورد آزمون معادلات ساختاری قرار گرفت . نتایج نشان داد که اعتماد سازمانی با 4 بعد و 13 مؤلفه بر انطباق‌پذیری سازمانی با 5 بعد و 16 مولفه آن مؤثر هستند. بر اساس نتایج پزوهش، الگوی بدست آمده از مرحله تحلیل محتوا و روش دلفی از طریق مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزار PLS برازش آن انجام شد و در پایان مدل نهایی انطباق پذیری سازمانی مبتنی بر اعتماد ارائه گردید. پرونده مقاله

  • مقاله

    7 - بررسی ارتباط بین ارزش ادراک شده مشتری با عملکرد مشتری
    مدیریت توسعه و تحول , شماره 4 , سال 9 , پاییز 1396
    این مطالعه با هدف بررسی ارتباط بین ارزش ادراک شده مشتری با عملکرد مشتری در بین مشتریان بانک های شهرستان پلدختر صورت گرفته است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها، توصیفی و پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه مشتریان کلیه ب چکیده کامل
    این مطالعه با هدف بررسی ارتباط بین ارزش ادراک شده مشتری با عملکرد مشتری در بین مشتریان بانک های شهرستان پلدختر صورت گرفته است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها، توصیفی و پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه مشتریان کلیه بانک ها و مؤسسات مالی پلدختر است که تعدادشان نامحدود می باشد. با استفاده ازفرمول کوکران 384 نفر از مشتریان بانک ها به صورت تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه است که روایی محتوایی و ظاهری آنها از دید صاحبنظران و روایی سازه و همگرایی آن ها به کمک روش های آماری به تأیید رسید. پایایی پرسشنامه ها نیز از طریق پایایی سازه به کمک تحلیل عاملی تأییدی و همچنین آلفای کرونباخ تأیید شد، که مقدار این ضریب برای متغیر برای ارزش ادراک شده 911/0 و برای متغیر عملکرد مشتری 918/0 است. داده ها با بهره مندی از مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزارهای لیزرل و اس.پی.اس.اس تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین ارزش ادراک شده و عملکرد مشتری رابطه مستقیم، مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین ارزش ادراک شده و 3 بعد عملکرد مشتری رابطه مستقیم، مثبت و معناداری وجود دارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    8 - عوامل فردی و نگرش زیست محیطی مشتریان در خرید محصولات دوستدار محیط زیست
    مطالعات میان رشته ای مدیریت بازاریابی , شماره 2 , سال 1 , تابستان 1401
    هدف این تحقیق بررسی رابطه بین عوامل فردی و تمایل به خرید محصولات دوستدار محیط زیست با توجه به نقش میانجی نگرش زیست محیطی مشتریان شرکت آرد کلاله در استان گلستان میباشد. بعبارت دقیق‌تر، هدف تحقیق این بود که چارچوبی برای بررسی تاثیر عوامل فردی مصرف کننده بر روی قصد رفتاری چکیده کامل
    هدف این تحقیق بررسی رابطه بین عوامل فردی و تمایل به خرید محصولات دوستدار محیط زیست با توجه به نقش میانجی نگرش زیست محیطی مشتریان شرکت آرد کلاله در استان گلستان میباشد. بعبارت دقیق‌تر، هدف تحقیق این بود که چارچوبی برای بررسی تاثیر عوامل فردی مصرف کننده بر روی قصد رفتاری مصرف کنندگان محصولات دوستدار محیط زیست ارائه نماید. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی- پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه مشتریان شرکت آرد کلاله در استان گلستان تشکیل می‌دهند که تعداد آنها نامعین است و حجم نمونه تحقیق با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 384 نفر بوده که به روش تصادفی ساده انتخاب شده است. جمع آوری داده‌ها در این پژوهش به روش میدانی و ابزار جمع آوری داده‌ها پرسشنامههای استاندارد بوده است. پایایی پرسشنامه‌ها به روش آلفای کرونباخ تعیین و تایید گردیده است. برای بررسی و تحلیل فرضیه‌های تحقیق از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارلیزرل استفاده شده است. نتایج آزمون فرضیه‌های پژوهش نشان دهنده تایید تمام فرضیه‌ها و وجود رابطه مثبت و معنادار بین تمام متغیرهای تحقیق میباشد. بعبارت دیگر، نتایج آزمون فرضیه‌های پژوهش نشان داد که بین عوامل فردی مصرف‌کنندگان و تمایل آنها به خرید محصولات دوستدار محیط زیست با نقش میانجی نگرش زیست محیطی رابطه معنی‌داری وجود دارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    9 - بررسی میزان تأثیر محیط چند‌رسانه ای و شبیه‌سازی شده آموزش بورس بر میزان یادگیری دانشجویان
    فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , شماره 4 , سال 5 , پاییز 1393
    این پژوهش با هدف بررسی تأثیر محیط چند‌رسانه‌ای و شبیه‌سازی شده آموزش بورس و مبادله ارزهای خارجی (فارکس) در مقایسه با روش رایج (سخنرانی، جزوه و ارایه پاورپوینت) بر میزان یادگیری دانشجویان دانشگاه ایلام، انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل در دو چکیده کامل
    این پژوهش با هدف بررسی تأثیر محیط چند‌رسانه‌ای و شبیه‌سازی شده آموزش بورس و مبادله ارزهای خارجی (فارکس) در مقایسه با روش رایج (سخنرانی، جزوه و ارایه پاورپوینت) بر میزان یادگیری دانشجویان دانشگاه ایلام، انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل در دوره‌های کارشناسی رشته‌های مدیریت بازرگانی، اقتصاد و حسابداری دانشگاه ایلام بوده‌ و 184 نفر از آنها به صورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسش‌نامه محقق ساخته بوده که روایی آن به تأیید تعدادی از متخصصان و اعضای هیأت علمی مرتبط با حوزه تحقیق رسید و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ معادل 0/734 برآورد گردید. داده‌های بخش نظر‌سنجی با استفاده از آزمون u مان‌ویتنی و داده‌های بخش طرح نیمه‌آزمایشی با استفاده از آزمون t و تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل گردیدند. نتایج پژوهش نشان داد که بین دو گروه آزمایشی و شاهد از حیث یادگیری تفاوت معنی‌داری وجود دارد؛ به این معنی که یادگیری گروه آزمایشی بیش از گروه شاهد بود. هم‌چنین دانشجویان گروه آزمایشی از فعالیت در محیط شبیه‌سازی اظهار رضایت بیشتری نموده و یادگیری خود را در حد خوب برآورد نموده‌اند. پرونده مقاله

  • مقاله

    10 - مدلسازی عوامل الگوی انطباق‌پذیری سازمانی مبتنی بر اعتماد با استفاده از رویکرد ساختاری – تفسیری
    تحقیقات و نظریه های نوین مدیریت دولتی , شماره 3 , سال 1 , پاییز 1401
    چکیدهتحقیق حاضر به مدلسازی عوامل الگوی انطباق‌پذیری سازمانی مبتنی بر اعتماد با استفاده از رویکرد ساختاری – تفسیری می‌پردازد. تحقیق حاضر از نوع تحقیقات توصیفی است که از لحاظ هدف کاربردی – بنیادی بوده و روشی آمیخته (کیفی - کمی) دارد. جامعه آماری تحقیق خبرگان س چکیده کامل
    چکیدهتحقیق حاضر به مدلسازی عوامل الگوی انطباق‌پذیری سازمانی مبتنی بر اعتماد با استفاده از رویکرد ساختاری – تفسیری می‌پردازد. تحقیق حاضر از نوع تحقیقات توصیفی است که از لحاظ هدف کاربردی – بنیادی بوده و روشی آمیخته (کیفی - کمی) دارد. جامعه آماری تحقیق خبرگان سازمان‌های دولتی استان ایلام بوده که13 نفر از آنان پرسشنامه ISM را پاسخ گفتند. سازه‌های دو متغیر انطباق‌پذیری و اعتماد سازمانی ابتدا از طریق مصاحبه با خبرگان و تحلیل نظرات آنان با استفاده از آزمون تحلیل محتوا تعیین و سپس با استفاده از آزمون دلفی تخلیص گردید. بدین ترتیب برای متغیر انطباق‌پذیری و اعتماد سازمانی به ترتیب 16 و 13 عامل که سازه‌های این متغیرها هستند، شناسایی شد. عوامل مذکور از طریق آزمون ساختاری – تفسیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت تا ارتباط درونی و اولویت اهمیت میان آنها تعیین گردد. نتایج نشان داد که 16 سازه انطباق‌پذیری در 4 سطح و 13 سازه اعتماد سازمانی در 3 سطح از روابط در قالب عوامل مستقل، وابسته و ارتباطی نسبت به هم قرار می‌گیرند.واژگان کلیدی: محیط؛ انطباق‌پذیری؛ اعتماد؛ مدلسازی ساختاری – تفسیری. پرونده مقاله