پژوهش در برنامه ریزی درسی
,
شماره1,سال
16
,
بهار
1398
هدف این مطالعه ارائة راهکارهای اعتلای شایستگیهای حرفهای معلمان و تعیین اثربخشی آنهاست. بدین منظور از ترکیبی از پژوهشهای کمی و کیفی استفاده شد. راهکارها از طریق مطالعه منابع معتبر داخلی و خارجی و بررسی نظرات صاحبنظران، استخراج و در چهار دسته بر اساس معماری برنامهدر چکیده کامل
هدف این مطالعه ارائة راهکارهای اعتلای شایستگیهای حرفهای معلمان و تعیین اثربخشی آنهاست. بدین منظور از ترکیبی از پژوهشهای کمی و کیفی استفاده شد. راهکارها از طریق مطالعه منابع معتبر داخلی و خارجی و بررسی نظرات صاحبنظران، استخراج و در چهار دسته بر اساس معماری برنامهدرسی تربیتِ معلم ایران و تحت چهار عنوان شامل شایستگیهای معطوف به دانش موضوعی، شایستگیهای معطوف به دانش تربیتی، شایستگیهای معطوف به عمل تربیتی موضوعی و شایستگیهای معطوف به دانش عمومی طبقهبندی شدند. نظرات چهار گروه استادان دانشکدههای علوم تربیتی، استادان تربیتمعلم، معلمان خبره و دانشجومعلمان در خصوص وضعیت و اولویت اثربخشی راهکارها، جمعآوری و تحلیل شد. میانگین امتیازات راهکارها، از نظر همه گروههای پاسخگو در همه موارد (بهاستثناء دو مورد) یکسان بوده است. این نتایج نشان میدهد که نوعی مشابهت (دستکم بر اساس تحلیل آماری)، بین نظرات متخصصان (استادان دانشگاهها) و ذینفعان (معلمان و دانشجو معلمان) دربارة راهکارهای شناساییشده وجود دارد. این موضوع همسویی عرصههای نظر و عمل را نشان میدهد که موجب سهولت بیشتر برنامهریزی رشد حرفهای معلمان میگردد. همچنین راهکارهای کسب شایستگیهای معطوف به دانش موضوعی با کسب میانگین 84/15 بالاترین قابلیت و راهکارهای کسب شایستگیهای معطوف به عمل تربیتی موضوعی با کسب میانگین 52/95 دارای کمترین قابلیت هستند.
پرونده مقاله
پژوهش در برنامه ریزی درسی
,
شماره1,سال
14
,
بهار
1396
هدف این پژوهش، بررسی انواع تعامل در محیط های یادگیری الکترونیکی با کیفیت یادگیری در این پردیس های مجازی است. این مطالعه از نوع توصیفی- همبستگی است و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد پردیس های مجازی دانشگاه تهران (2179 نفر چکیده کامل
هدف این پژوهش، بررسی انواع تعامل در محیط های یادگیری الکترونیکی با کیفیت یادگیری در این پردیس های مجازی است. این مطالعه از نوع توصیفی- همبستگی است و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد پردیس های مجازی دانشگاه تهران (2179 نفر) است که 385 نفر از آنان به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده و به پرسشنامه محقق ساخته که بر اساس طیفلیکرت 6 درجه ای تدوین گردید و روایی آن توسط صاحبنظران مورد تائید قرار گرفت، همچنین پایایی آن نیز بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 93/0 به دست آمد، پاسخ دادند. یافته های پژوهش با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی به کمک نرم افزار spss نسخه 18، تحلیل شد. نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان دهنده این است که میان انواع تعامل (یادگیرنده- یاددهنده، یادگیرنده- یادگیرنده، یادگیرنده- محتوا، یاددهنده- یاددهنده، یاددهنده- محتوا، محتوا- محتوا) با کیفیت یادگیری در پردیس های مجازی رابطه معنی دار و مستقیم وجود دارد. همچنین نتایج آزمون فریدمن که به منظور رتبه بندی انواع تعامل مورد استفاده قرار گرفت نیز نشان داد که تعامل یادگیرنده- یادگیرنده دارای بیشترین اهمیت و تعامل محتوا- محتوا دارای کمترین اهمیت در میان انواع تعاملات پردیس های مجازی می باشد. لذا هر قدر انواع تعامل در دانشگاه ها و پردیس های مجازی بیشتر شود، دلگرمی و انگیزه دانشجویان نیز بیشتر شده و سبب یادگیری عمیق تر، معنادارتر و با کیفیت تر آنان می گردد.
پرونده مقاله
فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی
,
شماره4,سال
2
,
پاییز
1390
هدف اصلی پژوهش حاضر طراحی مدل ارزیابی اثربخشی نظام آموزش از راه دور در مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیامنور ایران میباشد. این پژوهش از نوع توصیفی بوده که با روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش متشکل از 45 نفر از استادان و 1129 نفر از دانشجویان دک چکیده کامل
هدف اصلی پژوهش حاضر طراحی مدل ارزیابی اثربخشی نظام آموزش از راه دور در مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیامنور ایران میباشد. این پژوهش از نوع توصیفی بوده که با روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش متشکل از 45 نفر از استادان و 1129 نفر از دانشجویان دکتری تخصصی (Ph.D) بود. از میان افراد مذکور، 115 نفر با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای انتخاب و به پرسشنامه محقق ساخته پاسخ دادند. پاسخها پس از جمعآوری با استفاده از فنون آمار توصیفی و استنباطی و بهکارگیری نرمافزار SPSS و Lisrel مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که میزان اثربخشی خدمات ارایه شده در مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیامنور در شاخص حمایتهای یاددهی-یادگیری دانشجویی با میانگین (05/3) درحد متوسط، ولی در شاخص توسعه برنامهدرسی با میانگین (83/2) و شاخص پشتیبانی از اعضای هیأت علمی با میانگین (64/2) پایینتر از حد انتظار؛ یعنی در حد ضعیف بوده است. همچنین نتیجه بهدست آمده با استفاده از تحلیل عاملی نشاندهنده مناسب بودن شاخصهای برازندگی (87/0CFI=) و (06/0RMSEA=) میباشد. به عبارت دیگر میتوان از این مدل به عنوان معیاری برای ارزیابی اثربخشی خدمات ارایه شده در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی مبتنی بر فنآوری اطلاعات و ارتباطات استفاده کرد.
پرونده مقاله
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی
,
شماره1,سال
2
,
تابستان
1390
این مطالعه، با رویکردی توصیفی- پیمایشی، با هدف بررسی روند و ابعاد فرایند بین المللی سازی برنامههای درسی با رویکرد آموزش از دور، در آموزش عالی ایران، ضمن بررسی دلایل ضرورت این امر، به شناسایی عوامل، شرایط، منابع، امکانات، تنگناها، فرصتها و راهبردهای مناسب برای آن پرداخ چکیده کامل
این مطالعه، با رویکردی توصیفی- پیمایشی، با هدف بررسی روند و ابعاد فرایند بین المللی سازی برنامههای درسی با رویکرد آموزش از دور، در آموزش عالی ایران، ضمن بررسی دلایل ضرورت این امر، به شناسایی عوامل، شرایط، منابع، امکانات، تنگناها، فرصتها و راهبردهای مناسب برای آن پرداخته است. در این راستا با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای – طبقه ای و استفاده از فرمول ککران، 543 نفر از اساتید و دانشجویان ایرانی و خارجی در 5 دانشگاه شهر تهران به تکمیل پرسشنامه ای در طیف لیکرت مرکب از 8 پرسش و 96 گویه پرداخته اند. پس از تحلیل داده ها با استفاده از آزمونهای آماری t تک گروهی، رتبه بندی فریدمن و تحلیل واریانس، بر اساس نتایج، برای همگامی با روند جهانی شدن و شناساندن فرهنگ و تمدن ایرانی به جهانیان، بین المللی سازی برنامههای درسی در آموزش عالی امری ضروری است و رویکرد آموزش از دور، به واسطهی انعطافپذیری بالا و گذر از مرزهای جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، میتواند راهبردی اثر گذار در این فرایند بشمار رود. از مهمترین عوامل اثر گذار بر موفقیت فرایند بین المللی سازی برنامههای درسی با رویکرد آموزش از دور در آموزش عالی ایران، میتوان به گسترش همکاری های بین المللی دانشگاهها، گسترش استفاده از زبان بین المللی در تدریس، تجدید نظر در قوانین جاری و شفاف سازی آنها، توسعهی منابع مالی، انسانی و زیر ساختهای تکنولوژیک لازم، بهره برداری از فرصت تشابهات فرهنگی و تعداد زیاد متقاضیان ادامه تحصیل در سطح منطقه، انتخاب موضوع-های درسی مناسب و لحاظ کردن رویکرد تبدیل شونده در عناصر برنامه درسی یا تغییر در پارادایم های فکری یاددهندگان و یادگیرندگان به واسطه تغییر اساسی در آنچه تدریس میشود و چگونگی تدریس آن اشاره کرد.
پرونده مقاله
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی
,
شماره1,سال
3
,
پاییز
1391
مهمترین هدف این پژوهش مطالعه و بررسی عوامل مرتبط با توفیق یادگیری دانشجویان مهندسی و پزشکی بود. به همین منظور، دو عامل سبک های یادگیری و غلبه طرفی (برتری نیمکره های مغزی) در دانشجویان دختر و پسر دراین دو رشته تحصیلی مورد بررسی قرار گرفت. مطالعه ازنوع همبستگی بوده و پژوه چکیده کامل
مهمترین هدف این پژوهش مطالعه و بررسی عوامل مرتبط با توفیق یادگیری دانشجویان مهندسی و پزشکی بود. به همین منظور، دو عامل سبک های یادگیری و غلبه طرفی (برتری نیمکره های مغزی) در دانشجویان دختر و پسر دراین دو رشته تحصیلی مورد بررسی قرار گرفت. مطالعه ازنوع همبستگی بوده و پژوهشگر به مقایسه 178 نفر ازکل دانشجویان دختر و پسر مشغول 89 رشتههای پزشکی و مهندسی دو دانشگاه شیراز و علوم - به تحصیل در نیمسال نخست 88 پزشکی شیراز پرداخت. در این پژوهش از شیوه نمونه گیری خوشه ای استفاده شد و دانشجویان دو پرسشنامه استانداردِ سبک های یادگیری کُلب و غلبه طرفی مغز سیلبر را تکمیل نمودند. تحلیل SPSS وآزمون خی دو و با بکارگیری نرم افزار 17 t آماری داده ها با استفاده از آمار توصیفی، آزمون صورت گرفت. نتایج بدست آمده از این پژوهش حاکی از آن است که دانشجویان دو رشته مهندسی و پزشکی از لحاظ شیوههای درک و پردازش داده ها با یکدیگر تفاوت دارند. همچنین، یافتههای مربوط به سبکهای یادگیری نشان دادند که دانشجویان رشته پزشکی بیشتر از سبک واگرا استفاده می کنند در حالی که دانشجویان رشته مهندسی گرایش بیشتری به سبک همگرا دارند. همچنین، در مقایسه شیوه های یادگیری دختران و پسران دانشجو نتایج نشان دادند که دختران شیوه تجربه عینی را بیشتر بکار میگیرند. در ارتباط با غلبه طرفی مغز بیشتر دانشجویان هر دو رشته تحصیلی از هر دو نیمکره مغز برای درک و پردازش اطلاعات استفاده می نمایند. همچنین، یافتهها حاکی از رابطه بین سبک یادگیری و غلبه طرفی، جنسیت و رشته تحصیلی میباشد
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد