فهرست مقالات حاج غلامرضا حسین نژاد


  • مقاله

    1 - راهکارهای اعتلای شایستگی های حرفه ای معلمان و تعیین اثربخشی آن‌ها
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , شماره 1 , سال 16 , بهار 1398
    هدف این مطالعه ارائة راهکارهای اعتلای شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان و تعیین اثربخشی آن‌هاست. بدین منظور از ترکیبی از پژوهش‌های کمی و کیفی استفاده شد. راهکارها از طریق مطالعه منابع معتبر داخلی و خارجی و بررسی نظرات صاحب‌نظران، استخراج و در چهار دسته بر اساس معماری برنامه‌در چکیده کامل
    هدف این مطالعه ارائة راهکارهای اعتلای شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان و تعیین اثربخشی آن‌هاست. بدین منظور از ترکیبی از پژوهش‌های کمی و کیفی استفاده شد. راهکارها از طریق مطالعه منابع معتبر داخلی و خارجی و بررسی نظرات صاحب‌نظران، استخراج و در چهار دسته بر اساس معماری برنامه‌درسی تربیتِ معلم ایران و تحت چهار عنوان شامل شایستگی‌های معطوف به دانش موضوعی، شایستگی‌های معطوف به دانش تربیتی، شایستگی‌های معطوف به عمل تربیتی موضوعی و شایستگی‌های معطوف به دانش عمومی طبقه‌بندی شدند. نظرات چهار گروه استادان دانشکده‌های علوم تربیتی، استادان تربیت‌معلم، معلمان خبره و دانشجومعلمان در خصوص وضعیت و اولویت اثربخشی راهکارها، جمع‌آوری و تحلیل شد. میانگین امتیازات راهکارها، از نظر همه گروه‌های پاسخگو در همه موارد (به‌استثناء دو مورد) یکسان بوده است. این نتایج نشان می‌دهد که نوعی مشابهت (دست‌کم بر اساس تحلیل آماری)، بین نظرات متخصصان (استادان دانشگاه‌ها) و ذینفعان (معلمان و دانشجو معلمان) دربارة راهکارهای شناسایی‌شده وجود دارد. این موضوع همسویی عرصه‌های نظر و عمل را نشان می‌دهد که موجب سهولت بیشتر برنامه‌ریزی رشد حرفه‌ای معلمان می‌گردد. همچنین راهکارهای کسب شایستگی‌های معطوف به دانش موضوعی با کسب میانگین 84/15 بالاترین قابلیت و راهکارهای کسب شایستگی‌های معطوف به عمل تربیتی موضوعی با کسب میانگین 52/95 دارای کمترین قابلیت هستند. پرونده مقاله