زمینه: امروزه با توجه به تغییرات شتابان محیطی و عــدم اطمینان حاصل از آن، "آیندهنگاری" بهعنوان یک راهبرد در راستای مدیریت جامع آب قابل تأمل است.
هدف: این مقاله به بحث در خصوص آیندهنگاری تحولات مکانی فضایی اجرای پروژه انتقال آب از رودخانه سیروان به شهرستان مهران (طرح چکیده کامل
زمینه: امروزه با توجه به تغییرات شتابان محیطی و عــدم اطمینان حاصل از آن، "آیندهنگاری" بهعنوان یک راهبرد در راستای مدیریت جامع آب قابل تأمل است.
هدف: این مقاله به بحث در خصوص آیندهنگاری تحولات مکانی فضایی اجرای پروژه انتقال آب از رودخانه سیروان به شهرستان مهران (طرح سامانۀ گرمسیری) در افق سال 1408 میپردازد.
روش: چارچوب نظری این تحقیق، بر اساس روشهای جدید علم آینده‎پژوهی، تحلیلی و اکتشافی است که با بهکارگیری ترکیبی از مدلهای کمی و کیفی انجام گرفته است. با توجه به ماهیت این پژوهش، از روشهای دلفی، تحلیل ساختاری و سناریونگاری بهره گرفته شده است.
یافتهها: دادههـای ایـن تحقیق شامل 13 عامل موثر از میان 30 عامل اولیه با روش دلفی و نرم افزار میکمک استخراج شد. سپس بر اساس روش سناریونویسی، 52 وضعیت ممکـن و محتمل در آینده شهرستان تعریف گردید و با تشـکیل مـاتریس 52×52 بـا اسـتفاده از نرمافزار سـناریوویـزارد، نهایتاً 1 سناریوی بسیار مطلوب، 11 سناریوی مطلوب، 2 سناریوی بینابین و ادامه وضع موجود، 8 سناریوی در آستانه بحران و یک سناریوی بحرانی یعنی در مجموع 23 سناریوی باورکردنی استخراج و مورد تحلیل قرار گرفته است.
نتیجهگیری: سناریوهای احتمالی اگرچه امیدهای فراوانی به وقوع شرایط مطلـوب در شهرسـتان را نشان میدهند ولی از طرف دیگر وقوع شرایط بحرانی را دور از انتظار نمیدانند.
پرونده مقاله
پژوهش در برنامه ریزی درسی
,
شماره1,سال
14
,
بهار
1396
این مطالعه با هدف بررسی و مقایسه تأثیر اجرای الگوی تدریس نگاره مفهوم مشارکتی و روش رایجِ تدریس، بر یادگیری و یادداری مفاهیم زیست محیطی و میزان طبیعت گرایی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی صورت گرفت. روش اجرای پژوهش نیمه تجربی با پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل است جامعه چکیده کامل
این مطالعه با هدف بررسی و مقایسه تأثیر اجرای الگوی تدریس نگاره مفهوم مشارکتی و روش رایجِ تدریس، بر یادگیری و یادداری مفاهیم زیست محیطی و میزان طبیعت گرایی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی صورت گرفت. روش اجرای پژوهش نیمه تجربی با پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل است جامعه ی آماری دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی منطقه ماهیدشت استان کرمانشاه در سال تحصیلی 92-91 و نمونه های آماری تعداد 38 نفر در دو کلاس، به شیوه ی نمونه های در دسترس انتخاب و بر اساس اصل انتساب تصادفی در گروه های آزمودنی قرار گرفتند. در دو گروه آزمودنی به ترتیب، دانش آموزان، مفاهیم رابطه انسان و محیط زیست را با استفاده از روش نگاره مفهوم به شیوه مشارکتی، و روش رایج آموزش دیدند. برای گرد آوری داده ها، از آزمون معلّم ساخته یادگیری، یادداری و مقیاس ارتباط با طبیعت نیسبت و همکاران (2009) استفاده گردید. تأیید روایی ابزار محقق ساخته بر اساس نظر متخصصین و پایایی آن به شیوه ی بازآزمایی و محاسبه ی ضریب همبستگی برابر 0.79 تعیین گردید. نتایج پژوهش نشان داد عملکرد یادگیری و یادداری دانش آموزانی که با الگوی نگاره مفهوم مشارکتی آموزش دیده اند از گروه دیگر بیشتر و در طبیعت گرایی نیز، نسبت به گروه کنترل، نگرش مثبت تری به طبیعت داشته اند.
پرونده مقاله
فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی
,
شماره5,سال
4
,
زمستان
1392
این مقاله بخشی از نتایج یک پژوهش را گزارش مینماید که با استفاده از یک طرح نیمهآزمایشی دو گروهی با پیشآزمون و پسآزمون در سال 1391 انجام گرفته و به مقایسه تأثیر پادکست با روش مشارکتی در قیاس با روش رایج (سخنرانی معلم، بحث گروهی) بر میزان یادگیری و یادداری (یادگیری بلن چکیده کامل
این مقاله بخشی از نتایج یک پژوهش را گزارش مینماید که با استفاده از یک طرح نیمهآزمایشی دو گروهی با پیشآزمون و پسآزمون در سال 1391 انجام گرفته و به مقایسه تأثیر پادکست با روش مشارکتی در قیاس با روش رایج (سخنرانی معلم، بحث گروهی) بر میزان یادگیری و یادداری (یادگیری بلندمدت) دانشآموزان در زمینه مباحث زیست محیطی پرداخته است. به این منظور، دو گروه از دانشآموزان پایه دوم راهنمایی از یک مدرسه دخترانه انتخاب گردید و با رعایت اصل انتخاب تصادفی در هر یک از گروهها جای داده شدند. سپس دانشآموزان گروه آزمایش در طول 8 جلسه به تولید پادکست آموزشی پرداختند و دانشآموزان گروه گواه نیز به همان میزان از جلسات و با استفاده از روش رایج در معرض آموزش قرار گرفتند. نتایج تجزیه و تحلیل کوواریانس دادهها نشان داد، نوع روش آموزشی بهطور معناداری در میزان یادگیری و یادداری دانشآموزان در زمینه مباحث زیست محیطی مؤثر بوده است. بدین صورت که میانگین یادگیری و یادداری دانشآموزان گروه آزمایشی (گروه پادکست) به طور معناداری از دانشآموزان گروه گواه (روش رایج) بیشتر بوده است. همچنین، دقت در ضرایب اتا نشان میدهد که استفاده از پادکست مشارکتی بهعنوان یک روش آموزشی در زمینه آموزش مباحث زیست محیطی، به ترتیب 31 و 40 درصد از میزان یادگیری و یادداری (یادگیری با تأخیر) را تبیین نموده است.
پرونده مقاله
طرح سامانه گرمسیری با اهداف جلوگیری از خروج آب از کشور و ایجاد رشد و توسعه در نواحی گرمسیری به اجرا در میآید. دشتهای مهران و گدارخوش از مهمترین دشتهای شهرستان مهران میباشند که در محدوده طرح سامانه گرمسیری واقع شدهاند. این پژوهش از لحاظ هدف از نوع کاربردی، از نظر م چکیده کامل
طرح سامانه گرمسیری با اهداف جلوگیری از خروج آب از کشور و ایجاد رشد و توسعه در نواحی گرمسیری به اجرا در میآید. دشتهای مهران و گدارخوش از مهمترین دشتهای شهرستان مهران میباشند که در محدوده طرح سامانه گرمسیری واقع شدهاند. این پژوهش از لحاظ هدف از نوع کاربردی، از نظر ماهیت بر اساس روشهای جدید علم آیندهپژوهشی، تحلیلی و اکتشافی است که با بهکارگیری ترکیبی از مدلهای کمی و کیفی انجام گرفته است. دادههای کیفی با پرسشنامه باز و از طریق مصاحبه و بررسی اسناد، و دادههای کمی به صورت عددی و از طریق وزندهی پرسشنامههای دلفی در دو مرحله انجام شد، مرحلة اول، با استفاده از روش مرور منابع (کتب، مقالات، گزارشات، اسناد)، سیاههای از مهمترین عوامل مؤثر در توسعه دشتهای مهران و گدارخوش را در موضوعات مختلف توسعهای تهیه و در اختیار 20 کارشناس که از طریق روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شده بودند، قرار داده شد که به شناسایی 30 پیشران اصلی مؤثر بر توسعه نواحی انجامید. مرحلة دوم، شامل پرسشنامه مرحله اول که در آن 30 پرسشنامه برای تهیه نقشهها و نمودارهای ویژه و نهایتاً عوامل کلیدی تأثیرگذار بر توسعه از طریق وزندهی توسط کارشناسان تکمیل شد. خروجی مدل تحلیل اثر متقابل در نرم افزار میکمک، روابط بین متغیرها را نشان میدهد که قابلیت تبدیل روابط به ماتریس روابط مستقیم و غیر مستقیم متغیرها، نقشهها و نمودارهای ویژه و تعیین عوامل کلیدی را دارد و با امکانات خود تحلیل آسان روابط و ساختار سیستم را امکانپذیر میکند. نتایج پژوهش نشان میدهد که نحوه توزیع متغیرها در نقشه پراکندگی، حاکی از وضعیت ناپایداری بسیار شدید سیستم است و اکثر متغیرها در اطراف محور قطری صفحه پراکنده و تأثیر پذیر هستند.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد