فهرست مقالات ابراهیم خراسانی


  • مقاله

    1 - نظام پولی مسلمانان در ایران تا پایان حکومت امویان
    تاریخ , شماره 69 , سال 18 , تابستان 1402
    در این تحقیق که بصورت کتابخانه ایی تدوین گردیده است سعی شده تا نحوه برخورد اعراب مسلمان با سیستم پولی ایران که پایه اصلی نظام مالی ساسانی را تشکیل می داد بررسی شود. روایت های تاریخی حاکی است خلیفه دوم با در نظر گرفتن فقدان سابقه اعراب در امورحکوتی و مالی ، سیستم مالی ای چکیده کامل
    در این تحقیق که بصورت کتابخانه ایی تدوین گردیده است سعی شده تا نحوه برخورد اعراب مسلمان با سیستم پولی ایران که پایه اصلی نظام مالی ساسانی را تشکیل می داد بررسی شود. روایت های تاریخی حاکی است خلیفه دوم با در نظر گرفتن فقدان سابقه اعراب در امورحکوتی و مالی ، سیستم مالی ایران را پذیرفت و برای مطابقت آن با اسلام ، تعدیلاتی انجام داد.در سیستم مالی به ارث رسیده به مسلمانان پول و سکه از اهمیت بالایی برخوردار بود چراکه علاوه بر تسهیل داد و ستد موجب کسب ثروت خلافت اسلامی می شد لذا خلفای اسلامی سکه های ساسانی را با اندک تغییراتی به نام عرب ساسانی مجددا ضرب کردند و تا سال 77 که عبدالملک نخستین سکه مستقل اسلامی را ضرب نمود واحد پولی سرزمین های خلافت شرقی همین سکه های عرب ساسانی بود و از این سال به بعد سکه های مستقل اسلامی در سرزمین های خلافت اسلامی در شرق و غرب ضرب شد و البته که هر خلیفه بر طرح و نقش آن تغییراتی اعمال می کرد و چه بسا این سکه ها به نام خود او مشهور می شدند. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - زندان و سیر تحول و ساختار آن در ادوار تمدن اسلامی( با تکیه بر مبانی قرآنی و مسائل حقوقی اجتماعی فرهنگی اقتصادی و روانشناسی زندانیان)
    مطالعات قرآنی , شماره 2 , سال 15 , بهار 1403
    این پژوهش قصد دارد به سوال اصلی پژوهش دیدگاه قرآن درباره حبس چیست و سیر تحول و ساختار آن در ادوار تمدن اسلام چگونه بوده است پاسخ دهد روش پژوهش در این تحقیق تاریخی است یافته‌هایی نشان می‌دهد در قرآن از ۵ کلمه به عنوان زندان استفاده شده است حبس حصر امساک نفی که نشان بر دل چکیده کامل
    این پژوهش قصد دارد به سوال اصلی پژوهش دیدگاه قرآن درباره حبس چیست و سیر تحول و ساختار آن در ادوار تمدن اسلام چگونه بوده است پاسخ دهد روش پژوهش در این تحقیق تاریخی است یافته‌هایی نشان می‌دهد در قرآن از ۵ کلمه به عنوان زندان استفاده شده است حبس حصر امساک نفی که نشان بر دلالت داشتن زندان به عنوان مکانی برای مجازات و حبس است در صدر اسلام کار زندانی کردن در مساجد یا خانه صورت می‌گرفت اما از زمان خلیفه عمر نیاز به یک ساختمان مستقل برای زندان احساس شد معاویه نخستین کسی بود که برای زندان‌ها شیوه و روشی ثابت پایه گذاری کرد و نظام زندانبانی را ایجاد کرد در دوره مروانیان زندان‌های توأم با شکنجه جایگاه وسیع و مهمی در حکومت پیدا کردند دردوره هارون برای اولین بار طرحی درباره چگونگی رفتار با زندانیان از نظر اسلام و فقه اسلامی نوشته شد با روی کار آمدن سامانیان در ایران و اسماعیلیان در بصره ساخت زندان به شکل قلعه و کهندژ رایج گردید از دوره غزنوی زندان تحت نظر دیوان و دستگاه قضایی درآمد در زمان اخشیدیان پدیده بازداشت موقت به وجود آمد و گسترده شد در دوره فاطمیان ایوبیان و ممالیک از زندان‌های مستقل به جای زندان‌های وابسته به مراکز دولتی استفاده شد از نظر ساختار فیزیکی زندان‌ها در تمدن اسلام محیط اغلب زندان‌ها به صورت سیاهچال‌های تاریک سرد و بدون پنجره و در اعماق زمین بود شیوع بیماری‌ها شلوغی و تراکم و عدم وسایل لازم برای نظافت شکنجه و خودکشی از ویژگی‌های زندان‌ها بود پرونده مقاله