فهرست مقالات حسین  برشان


  • مقاله

    1 - زندان و سیر تحول و ساختار آن در ادوار تمدن اسلامی( با تکیه بر مبانی قرآنی و مسائل حقوقی اجتماعی فرهنگی اقتصادی و روانشناسی زندانیان)
    مطالعات قرآنی , شماره 2 , سال 15 , بهار 1403
    این پژوهش قصد دارد به سوال اصلی پژوهش دیدگاه قرآن درباره حبس چیست و سیر تحول و ساختار آن در ادوار تمدن اسلام چگونه بوده است پاسخ دهد روش پژوهش در این تحقیق تاریخی است یافته‌هایی نشان می‌دهد در قرآن از ۵ کلمه به عنوان زندان استفاده شده است حبس حصر امساک نفی که نشان بر دل چکیده کامل
    این پژوهش قصد دارد به سوال اصلی پژوهش دیدگاه قرآن درباره حبس چیست و سیر تحول و ساختار آن در ادوار تمدن اسلام چگونه بوده است پاسخ دهد روش پژوهش در این تحقیق تاریخی است یافته‌هایی نشان می‌دهد در قرآن از ۵ کلمه به عنوان زندان استفاده شده است حبس حصر امساک نفی که نشان بر دلالت داشتن زندان به عنوان مکانی برای مجازات و حبس است در صدر اسلام کار زندانی کردن در مساجد یا خانه صورت می‌گرفت اما از زمان خلیفه عمر نیاز به یک ساختمان مستقل برای زندان احساس شد معاویه نخستین کسی بود که برای زندان‌ها شیوه و روشی ثابت پایه گذاری کرد و نظام زندانبانی را ایجاد کرد در دوره مروانیان زندان‌های توأم با شکنجه جایگاه وسیع و مهمی در حکومت پیدا کردند دردوره هارون برای اولین بار طرحی درباره چگونگی رفتار با زندانیان از نظر اسلام و فقه اسلامی نوشته شد با روی کار آمدن سامانیان در ایران و اسماعیلیان در بصره ساخت زندان به شکل قلعه و کهندژ رایج گردید از دوره غزنوی زندان تحت نظر دیوان و دستگاه قضایی درآمد در زمان اخشیدیان پدیده بازداشت موقت به وجود آمد و گسترده شد در دوره فاطمیان ایوبیان و ممالیک از زندان‌های مستقل به جای زندان‌های وابسته به مراکز دولتی استفاده شد از نظر ساختار فیزیکی زندان‌ها در تمدن اسلام محیط اغلب زندان‌ها به صورت سیاهچال‌های تاریک سرد و بدون پنجره و در اعماق زمین بود شیوع بیماری‌ها شلوغی و تراکم و عدم وسایل لازم برای نظافت شکنجه و خودکشی از ویژگی‌های زندان‌ها بود پرونده مقاله