فهرست مقالات ایرج ساعی ارسی


  • مقاله

    1 - ارزیابی تاثیر شاخص های کیفیت محیط زندگی بر سلامت اجتماعی ( مورد مطالعه : شهروندان شهر مشهد )
    علوم جغرافیایی (جغرافیای کاربردی) , شماره 2 , سال 17 , تابستان 1400
    چکیدهدر دهه های اخیر، شهرهای به سرعت رشدیافته وتحولات شهرسازی ناشی از آن، باعث بروز مسائل و مشکلات متعدد در محیط های شهری از جمله واحدهای مسکونی و محلات شده است. گسترش روزافزون جمعیت شهری و به تبع آن توسعه ناموزون و سریع شهرها، ارتباطات انسانی، همبستگی و انسجام جمعی را چکیده کامل
    چکیدهدر دهه های اخیر، شهرهای به سرعت رشدیافته وتحولات شهرسازی ناشی از آن، باعث بروز مسائل و مشکلات متعدد در محیط های شهری از جمله واحدهای مسکونی و محلات شده است. گسترش روزافزون جمعیت شهری و به تبع آن توسعه ناموزون و سریع شهرها، ارتباطات انسانی، همبستگی و انسجام جمعی را تهدید کرده و باعث کاهش پاسخگویی محیطی، بهم خوردن آرامش و سلامت افراد نیز شده است. این پدیده تقریبا در تمام کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه از جمله ایران بروز یافته است. همچنین، نوعی رابطه پنهان ولی اثرگذار میان کیفیت محیط سکونت و سلامت اجتماعی ساکنان وجود دارد. این پژوهش با هدف ارزیابی شاخص ها و مولفه های کیفیت محیط سکونت موثر بر سلامت اجتماعی ساکنان شهر مشهد و بارویکردی کمی انجام شده است. با استفاده از فرمول کوکران و شیوه نمونه گیری خوشه ای تصادفی ، 400 نفر از ساکنان محلات شهر مشهد که در مجتمع آپارتمانی زندگی میکردند، مورد بررسی قرار گرفتند.بر اساس یافته‌های پژوهش، مهمترین مولفه های کیفیت محیط سکونت موثر بر سلامت اجتماعی، کیفیت کالبدی- فضایی محله، امنیت، سیمای ظاهری، امکانات ساختمان، ایمنی ساختمان، موقعیت در ساختمان و تسهیلات واحد مسکونی بودند. تمامی متغیرهای زیر مجموعه سازه‌های کیفیت زندگی شهری و سلامت اجتماعی از معناداری بالای 01/0 برخوردار می‌باشند. شاخص های کیفیت محیط سکونت، بیشتر بر مشارکت اجتماعی، انسجام اجتماعی و پذیرش اجتماعی از زیر متغیرهای سلامت اجتماعی موثر بود. جنسیت، سطح تحصیلات و سطح برخورداری مهمترین پیش بین های فردی و هویتی پاسخگویان در کیفیت زندگی مرتبط با سلامت اجتماعی بودند و میزان درک ساکنان از کیفیت محیط سکونتشان را تغییر میدادند. پژوهش نشان داد، 38 درصد از تغییرات واریانس در متغیر سلامت اجتماعی توسط متغیر کیفیت محیط سکونت و متغیرهای فردی تبیین شده است. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - توصیف فرار مالیاتی در ایران از منظر جامعه شناسی سیاسی(مورد مطالعه شهر تهران)
    پژوهش های سیاسی و بین المللی , شماره 2 , سال 12 , تابستان 1400
    در این تحقیق به توصیف فرار مالیاتی در ایران از منظر جامعه شناسی سیاسی(مورد مطالعه شهر تهران) پرداخته شده است. فرض شده است عواملی همچون احساس محرومیت نسبی، آگاهی عمومی، مشارکت عمومی و پایبندی دینی بر فرار مالیاتی در ایران تاثیرگذار هستند. تحقیق حاضر از نظر هدف در حیطه تح چکیده کامل
    در این تحقیق به توصیف فرار مالیاتی در ایران از منظر جامعه شناسی سیاسی(مورد مطالعه شهر تهران) پرداخته شده است. فرض شده است عواملی همچون احساس محرومیت نسبی، آگاهی عمومی، مشارکت عمومی و پایبندی دینی بر فرار مالیاتی در ایران تاثیرگذار هستند. تحقیق حاضر از نظر هدف در حیطه تحقیقات کاربردی و از نظر شیوه جمع آوری اطلاعات، توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار spss در دو بخش توصیفی و همبستگی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نشان داد: بین آگاهی عمومی و فرار مالیاتی همبستگی معناداری وجود دارد. ولی بین اعتماد اجتماعی و مشارکت عمومی با فرار مالیاتی رابطه معناداری مشاهده نشد. همچنین یافته ها نشان داد که متغیرهای آگاهی عمومی، پایبندی دینی و احساس محرومیت نسبی به میزان 6 درصد قادر به پیش بینی فرار مالیاتی می باشند. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - بهره برداری از پیام های زیر آستانه ای در تبلیغات سیاسی
    مطالعات جامعه شناسی , شماره 4 , سال 15 , پاییز 1401
    دو ویژگی نوپدیدی و پنهان بودن شیوه القای پیام های زیر آستانه ای، پژوهش در گستره بهره برداری از آن را ضروری می کند و در این میان تبلیغات سیاسی با توجه به تاثیر مستقیمش بر جامعه مدنی، یکی از حوزه های با اهمیتی است که نیاز به تامل جدی دارد.این بررسی به شیوه تحلیل محتوای چکیده کامل
    دو ویژگی نوپدیدی و پنهان بودن شیوه القای پیام های زیر آستانه ای، پژوهش در گستره بهره برداری از آن را ضروری می کند و در این میان تبلیغات سیاسی با توجه به تاثیر مستقیمش بر جامعه مدنی، یکی از حوزه های با اهمیتی است که نیاز به تامل جدی دارد.این بررسی به شیوه تحلیل محتوای کیفی ترکیبی، با تحلیل پیام های زیرآستانه ای تصویری انجام شده و برای این منظور به شیوه نمونه برداری هدفمند از مجله های تایم، رولینگ استون و تیزرهای تبلیغاتی سیاسی مبادرت گردیده است.در این مقاله پس از بازخوانی مفهوم القای زیرآستانه ای، در پاسخ به این پرسش که در تبلیغات سیاسی از القای زیرآستانه ای چگونه و با چه اهدافی استفاده می گردد؟ در یافتیم که القای این گونه پیام ها با تعبیه در پس زمینه، تغییر وضوح، اندازه و رنگ تصاویر با تعقیب اهدافی مانند تبلیغات انتخاباتی، ترور شخصیت، ایجاد تغییر در افکار عمومی و نظایر آنها مورد بهره برداری قرار می گیرد. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - تبیین نقش خوداجتماعی شهروندان تهرانی بر توسعه پایدار شهری (مورد مطالعه: منطقه 2 شهر تهران)
    مطالعات جامعه شناختی شهری , شماره 4 , سال 10 , پاییز 1399
    یکی از ملزومات اجتناب ناپذیر در جهت توسعه پایدار شهری، بها دادن به خود اجتماعی شهروندان است. خود اجتماعی، میزان اعتماد به برنامه ها و ساختارهای دولتی و نهادهای تصمیم گیر حوزه شهری را مشخص کرده و احساس تعلق شهروندان را افزایش می دهد که این امر در نهایت به ایجاد توسعه پای چکیده کامل
    یکی از ملزومات اجتناب ناپذیر در جهت توسعه پایدار شهری، بها دادن به خود اجتماعی شهروندان است. خود اجتماعی، میزان اعتماد به برنامه ها و ساختارهای دولتی و نهادهای تصمیم گیر حوزه شهری را مشخص کرده و احساس تعلق شهروندان را افزایش می دهد که این امر در نهایت به ایجاد توسعه پایدار شهری در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی، کمک شایانی خواهد نمود. از همین رو هدف اصلی مقاله، بررسی و تبیین نقش خود اجتماعی شهروندان تهرانی بر توسعه پایدار شهری است. پژوهش حاضر از لحاظ ماهیت در زمره تحقیقات توصیفی- تحلیلی و به لحاظ نحوه گردآوری داده ها از نوع روش پیمایشی با استفاده از ابزار پرسشنامه می باشد. جامعه آماری این تحقیق، ساکنین منطقه 2 شهر تهران، و تعداد نمونه مورد مطالعه 600 نفر از شهروندان 18 سال و بالاتر این منطقه بوده است. یافته های بدست آمده نشان داد خوداجتماعی با توسعه پایدار شهری رابطه معناداری داشته است. همچنین دو بعد خوداجتماعی یعنی شایستگی اجتماعی و مسئولیت اجتماعی نیز تاثیر معناداری بر توسعه پایدار شهری داشته اند. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - تحلیل  روند تحّولات  شهر نشینی در  استان‌های  ایران ( 85-1335) ( 85-1335)
    تغییرات اجتماعی - فرهنگی , شماره 2 , سال 0 , تابستان 1392
    هدف  این پژوهش بررسی و تحلیل روند تحّولات شهر نشینی در استان‌های ایران در بازه‌ی زمانی پنجاه ساله‌ی (85-1335) بود. جامعه‌ی آماری کلیه‌ی استان‌های کشور در تقسیمات کشوری در سرشماری‌های  ( 85- 1335) در نظر گرفته شد. داده‌های پژوهش از سر شماری‌های عمومی نفوس ومسکن مرکز آمار چکیده کامل
    هدف  این پژوهش بررسی و تحلیل روند تحّولات شهر نشینی در استان‌های ایران در بازه‌ی زمانی پنجاه ساله‌ی (85-1335) بود. جامعه‌ی آماری کلیه‌ی استان‌های کشور در تقسیمات کشوری در سرشماری‌های  ( 85- 1335) در نظر گرفته شد. داده‌های پژوهش از سر شماری‌های عمومی نفوس ومسکن مرکز آمار ایران در سالهای 85- 1335 استخراج گردید. نوع مطالعه تحلیلی است و از روش‌های تحلیل جمعّیت استفاده شده است. روش پژوهش بررسی اسناد ومدارک وروش تحلیل ثانویه و روش تحلیل روند بوده است. مهمّترین یافته‌ها چنین اند : تعداد شهرهای کشور از 200 نقطه در سال 1335 به 1012 شهر در سال 1385 رسیده است. جمعّیت شهرنشین کشور از 6میلیون نفر در سال 1335 به بیش از 48 میلیون نفر در سال 1385 بالغ گردیده است. متوسط میزان رشد سالانه‌ی جمعّیت شهری ایران پس از یک کاهش مختصر در دوره‌ی 55- 1345  مجدداً افزایش یافته وسپس از دوره‌ی 70- 1365 با توجّه به کاهش میزان رشد سالانه‌ی کل جمعّیت کشور رو به کاهش نهاده است. به میزان شهرنشینی کشور در طی 50 سال (85- 1335) 76/36 درصد اضافه شده است. در سال 1385 استان قم رتبه اول واستان تهران رتبه دوم جمعّیت شهرنشینی را به خود اختصاص داده است. کمترین جمعّیت شهرنشینی در این سال به استان هرمزگان تعلّق داشته است. مهمّترین نتایج عبارتند از : افزایش جمعّیت استان‌ها در ایران بیشتر در دهه‌های 1357 بوده است. افزایش جمعّیت شهرنشینی در ایران درسه شیوه‌ی ممکن یعنی رشد طبیعی، مهاجرت روستا –شهری وتبدیل مناطق روستایی به شهریا الحاق مناطق حاشیه‌ی شهرها به شهر قابل توجیه است. میزان درصد شهرنشینی در فاصله‌ی سال‌های 85- 1335  در استان‌های مختلف یکسان نبوده است. به طوری که در سال 1335 فقط 4 استان ، ولی در سال 1375، 7 استان ودر سال 1385  ،8 استان میزان شهرنشینی بالاتر از میزان شهرنشینی مربوط به کل کشور را داشته اند. پرونده مقاله

  • مقاله

    6 - بررسی و رتبه بندی استان های ایران با استفاده از شاخص توسعه انسانی (با تأکید بر استان کردستان)
    تغییرات اجتماعی - فرهنگی , شماره 5 , سال 16 , زمستان 1398
    هدف توسعه، پرورش قابلیت های انسان است. افزایش درآمد ابزار دستیابی به توسعه جوامع است نه هدف آن و برخورداری انسان از زندگی طولانی و سالم هدف نهایی توسعه است. بهترین وسیله برای پیشبرد توسعه، توسعه انسانی است. هدف اصلی این پژوهش که از نوع توصیفی- تحلیلی است، به دست آوردن چکیده کامل
    هدف توسعه، پرورش قابلیت های انسان است. افزایش درآمد ابزار دستیابی به توسعه جوامع است نه هدف آن و برخورداری انسان از زندگی طولانی و سالم هدف نهایی توسعه است. بهترین وسیله برای پیشبرد توسعه، توسعه انسانی است. هدف اصلی این پژوهش که از نوع توصیفی- تحلیلی است، به دست آوردن رتبه استان های کشور و خصوصاً استان کردستان از لحاظ شاخص توسعه انسانی در سال های 1385 و 1390 می باشد و برای رفع اختلاف مقیاسی که در بین شاخص های مورد بررسی وجود دارد، از تکنیک شاخص بندی استفاده نموده ایم. در این مطالعه مشاهده می شود، با وجود این که در طول 5 سال، کشور ما تا حدی توانسته در جهت پیشبرد اهداف توسعه انسانی گام بردارد، اما نتایج سال 1390 در مقایسه با پنج سال قبل تفاوت چندانی را در رتبه استان های توسعه نیافته حاصل نیاورده است و هم چنان استان های سیستان و بلوچستان، کردستان، لرستان و آذربایجان غربی در رتبه های پایین جدول حضور دارند. شاخص ترکیبی توسعه انسانی در استان کردستان نیز نشان می دهد که این استان به لحاظ توسعه انسانی در وضعیت نامطلوبی قرار گرفته است. به طوری که رتبه بیست و نهم و سی ام را در سال های 1385 و 1390 به خود اختصاص داده و گویای این حقیقت است که در طول سال های متمادی این رتبه پیشرفتی نداشته است. پرونده مقاله

  • مقاله

    7 - بررسی نفوذ شبکه‌های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام بر میزان آگاهی سیاسی دانشجویان
    تغییرات اجتماعی - فرهنگی , شماره 5 , سال 19 , زمستان 1401
    جوامع امروز با یک تحول عظیم در فناوری، دچار دگرگونی بی‌حدوحصری در زندگی افراد شده اند. زندگی بسیاری تحت تأثیر نفوذ این شبکه‌ها قرارگرفته و بعد سیاسی در جوامع و آگاهی سیاسی شهروندان به‌گونه‌ای دیگر جریان دارد. هدف از این پژوهش شناسایی و رتبه‌بندی عوامل نفوذ شبکه‌های اجتم چکیده کامل
    جوامع امروز با یک تحول عظیم در فناوری، دچار دگرگونی بی‌حدوحصری در زندگی افراد شده اند. زندگی بسیاری تحت تأثیر نفوذ این شبکه‌ها قرارگرفته و بعد سیاسی در جوامع و آگاهی سیاسی شهروندان به‌گونه‌ای دیگر جریان دارد. هدف از این پژوهش شناسایی و رتبه‌بندی عوامل نفوذ شبکه‌های اجتماعی و بررسی تبادلات فرهنگی ناشی نفوذ شبکه های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام بر میزان آگاهی سیاسی دانشجویان است. روش تحقیق بکار گرفته‌شده در این پژوهش ترکیبی بوده و در شناسایی ابعاد نفوذ شبکه‌های اجتماعی از روش دلفی و برای بررسی تأثیر نفوذ شبکه‌های موردنظر در آگاهی سیاسی دانشجویان و مقایسه نفوذ آن‌ها در آگاهی سیاسی از روش پیمایشی استفاده‌ شده است. یافته های حاصل از تحلیل کیفی تحقیق نشان می دهد پنج بعد تعاملی بودن، خصوصیات ساختی، خصوصیات کاربردی ، مخاطب‌شماری و سیاست گذاری در حوزه مدیریت بر تبادلات فرهنگی ناشی نفوذ شبکه های اجتماعی مؤثر هستند. تفاوت معناداری میان این دو شبکه تلگرام و اینستاگرام در آگاهی سیاسی گزارش نشده است. محبوبیت تلگرام و اینستاگرام در ایران غیرقابل‌انکار بوده و هیچ جای رقابتی با اپلیکیشن های داخلی وجود ندارد. فراگیری این دو ابزار با ویژگی فرازمانی و فرامکانی بودن آن نقش زیادی در آگاهی سیاسی افراد به‌ویژه قشر دانشجو کار بلد به استفاده از این ابزار دارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    8 - شناسایی عوامل موثر بر نفوذ شبکه های اجتماعی مجازی در بین دانشجویان
    تغییرات اجتماعی - فرهنگی , شماره 80 , سال 21 , بهار 1403
    جوامع امروز با یک تحول عظیم در فناوری، دچار دگرگونی بی حد و حصری در زندگی افرادشده¬اند . بسیاری از تعاریف زندگی فردی و اجتماعی با ظهور اینترنت و شبکه های مجازی و اینترنتی شکل دیگری به خود گرفته و باز تعریف شده اند. مسائل و عوامل مختلفی در نفوذ شبکه¬های اجتماعی مجازی چکیده کامل
    جوامع امروز با یک تحول عظیم در فناوری، دچار دگرگونی بی حد و حصری در زندگی افرادشده¬اند . بسیاری از تعاریف زندگی فردی و اجتماعی با ظهور اینترنت و شبکه های مجازی و اینترنتی شکل دیگری به خود گرفته و باز تعریف شده اند. مسائل و عوامل مختلفی در نفوذ شبکه¬های اجتماعی مجازی موثر هستند که نیاز به مطالعه و شناسایی دارد. لذا هدف این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر نفوذ شبکه¬های اجتماعی مجازی در بین دانشجویان بود. روش تحقیق بکار گرفته شده در این پژوهش دلفی بود. جامعه آماري تحقیق شامل کلیه مدیران و کارشناسان مرتبط در سیاست بود که 13 نفر به شیوه دردسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. یافته¬های حاصل از تحلیل داده‌ها نشان داد 5 بعد تعاملی¬بودن، خصوصیات¬ساختی، خصوصیات کاربردی¬، مخاطب¬شناسی و سیاست¬گذاری در حوزه مدیریت بر نفوذ شبکه¬های اجتماعی موثر هستند. پرونده مقاله