شناسایی عوامل موثر بر نفوذ شبکه های اجتماعی مجازی در بین دانشجویان
محورهای موضوعی : تحولات اجتماعیعبدالعظیم پوریوسفی گابیه 1 , شهلا کاظمی پور 2 , ایرج ساعی ارسی 3
1 - دانشجوی دکترا گروه جامعه شناسی،واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران مرکزی،ایران
2 - دانشیار، جامعه شناس، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران
3 - استادیار گروه علوم اجتماعی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران.
کلید واژه: شبکه اجتماعی, تلگرام, اینستاگرام, دلفی.,
چکیده مقاله :
جوامع امروز با یک تحول عظیم در فناوری، دچار دگرگونی بی حد و حصری در زندگی افرادشده¬اند . بسیاری از تعاریف زندگی فردی و اجتماعی با ظهور اینترنت و شبکه های مجازی و اینترنتی شکل دیگری به خود گرفته و باز تعریف شده اند. مسائل و عوامل مختلفی در نفوذ شبکه¬های اجتماعی مجازی موثر هستند که نیاز به مطالعه و شناسایی دارد. لذا هدف این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر نفوذ شبکه¬های اجتماعی مجازی در بین دانشجویان بود. روش تحقیق بکار گرفته شده در این پژوهش دلفی بود. جامعه آماري تحقیق شامل کلیه مدیران و کارشناسان مرتبط در سیاست بود که 13 نفر به شیوه دردسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. یافته¬های حاصل از تحلیل دادهها نشان داد 5 بعد تعاملی¬بودن، خصوصیات¬ساختی، خصوصیات کاربردی¬، مخاطب¬شناسی و سیاست¬گذاری در حوزه مدیریت بر نفوذ شبکه¬های اجتماعی موثر هستند.
Today's societies have undergone immense changes in people's lives with a huge evolution in technology. Many definitions of individual and social life have been redefined with the advent of the Internet and virtual networks. Various issues and factors are effective in the influence of virtual social networks, which need to be studied and identified. Therefore, the aim of this research was to identify the effective factors on the influence of virtual social networks among students. The research method used in this study was Delphi. The statistical population of the research included all managers and related experts in politics, 13 people were selected as a sample in the available way. The findings from the data analysis showed that 5 dimensions of interactivity, structural characteristics, functional characteristics, audience awareness and policy making in the field of management are effective on the influence of social networks.