-
مقاله
1 - تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر کاهش نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای در کودکانفصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی , شماره 5 , سال 9 , زمستان 1397هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر کاهش نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای در کودکان است. این پژوهش نیمه تجربی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل کودکان دختر دارای اختلال نافرمانی مقابلهای مراجعهکننده به چکیده کاملهدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر کاهش نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای در کودکان است. این پژوهش نیمه تجربی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل کودکان دختر دارای اختلال نافرمانی مقابلهای مراجعهکننده به مرکز مشاوره آموزش و پرورش استان فارس است. بر این اساس، 40 نفر بهعنوان نمونه در سه گروه آزمایش(هر گروه 10 نفر) و یک گروه کنترل(10 نفر) بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. مداخله طی 13 جلسه برای کودکان و 8 جلسه برای والدین ارائه شد. در این تحقیق جهت تشخیص اختلال نافرمانی مقابله ای کودکان، از مصاحبه بالینی و پرسشنامه علائم مرضی کودکان CSI-4 (فرم والدین) استفاده شد. مرحله پیگیری با فاصله دو ماه پس از مداخله درمانی انجام شد. یافتهها بر اساس تحلیل کوواریانس و آزمون لون(LSD) نشان داد که آموزش مهارتهای اجتماعی به کودکان، والدین و والد-کودک بر کاهش نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای کودکان تاثیر معناداری دارد. همچنین یافتهها در مرحله پیگیری نشان داد که آموزش مهارتهای اجتماعی به والدین، کودکان و والد-کودک در کنترل نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای کودکان موثر بوده است. نتایج حاصل از پژوهش حاضر بیانگر آن است که آموزش مهارتهای اجتماعی سبب کاهش نشانه های اختلال نافرمانی مقابله ای کودکان میشود. پرونده مقاله -
مقاله
2 - اثربخشی برنامه آموزش روانشناختی خانواده در کاهش هیجان ابراز شده مراقبین بیماران اسکیزوفرنفصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی , شماره 4 , سال 8 , پاییز 1396پژوهش حاضر در قالب یک کارآزمایی بالینی (IRCT2016081729402N1) با هدف بررسی اثربخشی مداخله مبتنی بر آموزش روانشناختی خانواده در کاهش سطح هیجان ابراز شده مراقبین بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا انجام شد. گروه نمونه شامل خانوادههای 49 نفر از بیماران اسکیزوفرن بستری در بیم چکیده کاملپژوهش حاضر در قالب یک کارآزمایی بالینی (IRCT2016081729402N1) با هدف بررسی اثربخشی مداخله مبتنی بر آموزش روانشناختی خانواده در کاهش سطح هیجان ابراز شده مراقبین بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا انجام شد. گروه نمونه شامل خانوادههای 49 نفر از بیماران اسکیزوفرن بستری در بیمارستان اعصاب و روان استاد محرری شیراز بود، که به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه مداخله (24n=) و کنترل (25n=) قرار گرفتند و به پرسشنامه هیجان ابراز شده خانواده در شروع مداخله، پس از مداخله و دو ماه بعد از اتمام مداخله پاسخ دادند. برنامه آموزش خانواده برای گروه آزمایشی اجرا گردید، اما گروه کنترل هیچ مداخله خاصی دریافت نکرد. نتایج تحلیل واریانس یک راهه با اندازهگیریهای مکرر نشان داد آموزش روانشناختی خانواده در کاهش هیجان ابراز شده خانواده موثر بوده است (031/. = لامبدای ویلکز، 895/339=F، 0001/.=P، 969/.= مجذور اتای تفکیکی چند متغیره). تحلیل واریانس یک راهه بین گروهها نیز حاکی از تفاوت معنادار میان گروه مداخله با گروه کنترل (785/38=F، 0001/.=P، 45/.= اندازه اثر) بود. یافتههای پژوهش نشان میدهد که آموزش روانشناختی خانواده از اثر بالایی در کاهش هیجان ابراز شده خانواده برخوردار است. نتایج پیگیری دو ماهه نیز نشان از پایداری بهبود هیجان ابراز شده خانواده داشته است. پرونده مقاله -
مقاله
3 - رابطه بین ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده و احساس تعلق به مدرسه با تاب آوری تحصیلی به واسطه خودتنظیمی تحصیلی:فصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی , شماره 4 , سال 10 , پاییز 1398پژوهش حاضر به منظور بررسی نقش واسطه گری خودتنظیمی تحصیلی در روابط بین ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده (جهت گیری گفت و شنود و جهت گیری همنوایی) و احساس تعلق به مدرسه با تاب آوری تحصیلی بر روی نمونه ای 512 نفره از دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهر داراب انجام گرفت. اعضای نمون چکیده کاملپژوهش حاضر به منظور بررسی نقش واسطه گری خودتنظیمی تحصیلی در روابط بین ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده (جهت گیری گفت و شنود و جهت گیری همنوایی) و احساس تعلق به مدرسه با تاب آوری تحصیلی بر روی نمونه ای 512 نفره از دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهر داراب انجام گرفت. اعضای نمونه با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و مقیاس های الگوی ارتباطی خانواده ریچی و فیتزپاتریک (1990)، مقیاس احساس تعلق به مدرسه براون و ایوانز (2002)، پرسشنامه خودتنظیمی تحصیلی سواری و عرب زاده (1392) و مقیاس تاب آوری تحصیلی کسیدی (2016) را تکمیل نمودند. پس از جمع آوری داده ها، ارزیابی مدل پیشنهادی با روش معادلات ساختاری و استفاده از برنامه لیزرل، انجام گرفت. نتایج تحلیل داده ها نشان داد که متغیرهای برون زا (جهت گیری گفت و شنود خانواده و جهت گیری همنوایی خانواده و احساس تعلق به مدرسه) قادر به پیش بینی خودتنظیمی تحصیلی هستند، خودتنظیمی تحصیلی قادر به پیش بینی تاب آوری تحصیلی است و خودتنظیمی تحصیلی میانجی گر ارتباط متغیرهای برون زا (جهت گیری گفت و شنود خانواده و جهت گیری همنوایی خانواده و احساس تعلق به مدرسه) و تاب آوری تحصیلی می باشد. پرونده مقاله -
مقاله
4 - مقایسه اثر بخشی آموزش مبتنی بر یادگیری معکوس و آموزش مبتنی بریادگیری مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی، خود تنظیمی تحصیلی و درگیری تحصیلی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان لامردفصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی , شماره 5 , سال 11 , زمستان 1399مقدمه و هدف: ین پژوهش با هدف مقایسه اثر بخشی آموزش مبتنی بر یادگیری معکوس و آموزش مبتنی بریادگیری مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی، خود تنظیمی تحصیلی و درگیری تحصیلی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان لامرد انجام شد.
مواد و روشه چکیده کاملمقدمه و هدف: ین پژوهش با هدف مقایسه اثر بخشی آموزش مبتنی بر یادگیری معکوس و آموزش مبتنی بریادگیری مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی، خود تنظیمی تحصیلی و درگیری تحصیلی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان لامرد انجام شد.
مواد و روشها: کلیه دانش آموزان کلاس ششم مدارس ابتدایی شهرستان لامرد در سال تحصیلی 99-98 به عنوان جامعه آماری این پژوهش و 60 نفر دانش آموز کلاس ششمی که در سال تحصیلی 99-98 در آموزشگاه خیریه ابوفاضل لامرد مشغول به تحصیل بودند به عنوان نمونه آماری پژوهش در نظر گرفته شدند. اعضای نمونه پژوهش حاضر به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. اعضای نمونه در سه گروه(گروه کنترل به تعداد 20 نفر، گروه آزمایش اول به تعداد 20 نفر وگروه آزمایش دوم به تعداد 20 نفر) گماشته شدند. روش پژوهش به صورت شبه آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری صورت گرفت و برای مشخص کردن نرمال بودن دادهها از آزمون کولموگروف اسمیرنوف استفاده شد.
یافتهها: . یافته های پژوهش نشان داد که اثر گذاری آموزش مبتنی بر یادگیری معکوس بر پیشرفت تحصیلی، خود تنظیمی و درگیری تحصیلی نسبت به آموزش مبتنی بر یادگیری مشارکتی بیشتر بوده است.
بحث و نتیجهگیری: بین اثربخشی آموزش مبتنی بر یادگیری معکوس و آموزش مبتنی بریادگیری مشارکتی، بر پیشرفت تحصیلی، خود تنظیمی و درگیری تحصیلی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان لامرد، تفاوتی معنادار وجود دارد.
پرونده مقاله -
مقاله
5 - رابطه دشواری در تنظیم هیجان و سبکهای والدگری مادران، با نشانه های رفتار مخرب فرزندانشانفصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی , شماره 2 , سال 13 , تابستان 1401مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ی دشواری در تنظیم هیجان مادران و نشانه های رفتار مخرب فرزندان با واسطه ی سبکهای والدگری مادران (شامل: فرزندپروری مثبت، عدم ثبات در قواعد رفتاری با فرزند، و ضعف در نظارت و راهنمایی) انجام پذیرفت.
روش: این پژوهش توصیفی همبستگی و چکیده کاملمقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ی دشواری در تنظیم هیجان مادران و نشانه های رفتار مخرب فرزندان با واسطه ی سبکهای والدگری مادران (شامل: فرزندپروری مثبت، عدم ثبات در قواعد رفتاری با فرزند، و ضعف در نظارت و راهنمایی) انجام پذیرفت.
روش: این پژوهش توصیفی همبستگی و از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری مادران دانشآموز پسر مقطع ابتدایی در شهرستان شیراز بود. 4 مدرسه ابتدایی پسرانه دولتی به روش خوشهای مرحلهای تصادفی انتخاب گردید. این مدارس مجموعا 54 کلاس داشتند. از هر کلاس 4 تا 5 نفر به تصادف انتخاب شد و ابزارهای پژوهش شامل مقیاس دشواریهای تنظیم هیجانی، پرسشنامه فرزندپروری آلاباما فرم کوتاه، و سیاهه علائم مرضی کودک فرم والدین به صورت بستههای پستی به دانش آموزان داده شد تا پرسشنامه ها را به مادران خود بدهند. در مجموع 234 پرسشنامه جهت بررسی در تحقیق مورد استفاده قرار گرفت. به منظور ارزیابی مدلهای مفروض از روش معادلات ساختاری نرم افزار SPSSوAMOS استفاده گردید.
یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد دشواری تنظیم هیجانی در مادران هم به صورت مستقیم و هم به واسطه عدم ثبات رفتاری، ضعف در نظارت و راهنمایی و روشهای فرزندپروری مثبت مادران، رفتارهای مخرب فرزندان را پیش بینی می کند.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج مدلسازی معادلات ساختاری، سبک های والد گری مادران نقش واسطه ای سهمی بین دشواری تنظیم هیجانی مادران و رفتارهای مخرب فرزندان دارد. تدوین برنامه هایی به منظور افزایش مهارت تنظیم هیجانی مادران، و سبکهای فرزندپروری می تواند باعث کاهش رفتارهای مخرب در فرزندان شود. پرونده مقاله -
مقاله
6 - بررسی ویژگی های روان سنجی( پایایی، اعتبار و ساختار عاملی) مقیاس هوش هیجانی مارک دانیلفصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی , شماره 5 , سال 7 , زمستان 1395این مطالعه با هدف بررسی ویژگیای روان سنجی، پایایی، اعتبار و ساختار عاملی مقیاس هوش هیجانی مارک دانیل انجام شده است. نسخه فارسی این مقیاس به روش ترجمه (مستقیم و بالعکس) تهیه شد. این مقیاس، شامل 96 گویه و 8 عامل (سواد هیجانی، خود آگاهی، درون گرایی و بر چکیده کاملاین مطالعه با هدف بررسی ویژگیای روان سنجی، پایایی، اعتبار و ساختار عاملی مقیاس هوش هیجانی مارک دانیل انجام شده است. نسخه فارسی این مقیاس به روش ترجمه (مستقیم و بالعکس) تهیه شد. این مقیاس، شامل 96 گویه و 8 عامل (سواد هیجانی، خود آگاهی، درون گرایی و برون گرایی، استقلال، مسئولیت پذیری، رهبری، مدیریت زمان، مدیریت ارتباط) است. نمونه مورد مطالعه 536 نفر از معلمان شهر شیراز هستند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای تحلیل دادهها از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. براساس نتایج بدست آمده از تحلیل عاملی تعداد 47 گویه که همبستگی معناداری با نمره کل نداشتند، حذف شدند و در نهایت، 49 گویه در 3 عامل دسته بندی شدند. نتایج تحلیل عاملی تاییدی برای الگوی 3 عاملی، برازشی مناسب نشان داد. ضرایب پایایی(آلفای کرونباخ) برای این 3 عامل 70/0 بود. نتایج حاکی است که این مقیاس از پایایی نسبتا بالایی برخوردار است که برای استفاده پژوهشگران آتی مناسب است. برای سنجش اعتبار همگرا و واگرا نیز از مقیاس هوش هیجانی پترایدز و فارنهام و مقیاس به زیستی روان شناختی ریف استفاده شد. نتایج ضمن تایید اعتبار همگرا بیانگر اعتبار واگرا نیز می باشد. پرونده مقاله -
مقاله
7 - رابطه بین ابعاد هوش معنوی و سلامت سازمانی با نقش واسطهای رفتار شهروندی سازمانیفصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی , شماره 1 , سال 7 , بهار 1395هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین ابعاد هوش معنوی و سلامت سازمانی با نقش واسطهای رفتار شهروندی سازمانی در کارکنان شرکت برق منطقهای فارس بوده است. از نظر ماهیت و اهداف، این پژوهش از نوع کاربردی و برای اجرای آن از روش همبستگی استفاده شده است. جام چکیده کاملهدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین ابعاد هوش معنوی و سلامت سازمانی با نقش واسطهای رفتار شهروندی سازمانی در کارکنان شرکت برق منطقهای فارس بوده است. از نظر ماهیت و اهداف، این پژوهش از نوع کاربردی و برای اجرای آن از روش همبستگی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش تمامی کارکنان شرکت برق منطقهای فارس با تعداد 270 نفر بوده است. برای تعیین حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان تعداد 159 نفر به عنوان حجم نمونه برآورد شده که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدهاند. برای گردآوری دادهها، سه پرسشنامه 1) هوش معنوی کینگ 2)سلامت سازمانی هوی و فیلدمن و 3)پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی صحرانورد بکار رفته است. نتایج پژوهش نشان دادند که بین هوش معنوی با رفتار شهروندی سازمانی، بین رفتار شهروندی سازمانی با سلامت سازمانی و بین هوش معنوی با سلامت سازمانی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. رفتار شهروندی سازمانی در مجموع توانسته است در رابطهی بین ابعاد هوش معنوی و سلامت سازمانی نقش واسطهای ایفا کند. بر اساس نتایج این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که رفتار شهروندی سازمانی در رابطهی بین ابعاد هوش معنوی و سلامت سازمانی نقش واسطهای ایفا میکند. پرونده مقاله -
مقاله
8 - نقش واسطهگری جهتگیری مذهبی برای سبکهای فرزندپروری و معنای زندگی در دانشآموزان پایهی سوم دورهی دبیرستان شهر شیرازفصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی , شماره 1 , سال 4 , بهار 1393هدف از این تحقیق، تبیین نقش واسطهگری جهتگیری مذهبی در رابطهی بین سبک فرزندپروری والدین و معنای زندگی دانشآموزان پایهی سوم دبیرستان شهر شیراز بود. بهمنظور انجام این پژوهش، 271 نفر از دانشآموزان سال سوم دبیرستان شهر شیراز(138 دختر و 133پ چکیده کاملهدف از این تحقیق، تبیین نقش واسطهگری جهتگیری مذهبی در رابطهی بین سبک فرزندپروری والدین و معنای زندگی دانشآموزان پایهی سوم دبیرستان شهر شیراز بود. بهمنظور انجام این پژوهش، 271 نفر از دانشآموزان سال سوم دبیرستان شهر شیراز(138 دختر و 133پسر) به شیوهی نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامهی سبک فرزندپروری والدین دیانا بامریند(1967م) و معنادار بودن زندگی(صالحی،1374) و پرسشنامهی جهتگیری مذهبی(البرزی،1382) استفاده شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادههای خام از شیوهی آماری تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج تحلیل نشان داد که در مجموع 41% از واریانس معنای زندگی توسط جهتگیری مذهبی همانندسازی شده و سبک فرزندپروری والدین قابل پیشبینی است. بنابراین نتایج بهدست آمده نشان داد که جهتگیری مذهبی نقش واسطهگری معنادار برای سبک فرزندپروری و معنای زندگی دانشآموزان پایهی سوم دبیرستان بازی میکند. پرونده مقاله -
مقاله
9 - نقش واسطه گری استرس شغلی در رابطه بین سرمایه روانشناختی با عملکرد شغلی کارکنانفصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی , شماره 1 , سال 4 , بهار 1393هدف از انجام پژوهش حاضر تبیین نقش واسطهگری استرس
شغلی در رابطهی بین سرمایهی روانشناختی با عملکرد شغلی کارکنان واحد عملیاتی
منطقهی دشتگز شرکت نفت و گاز گچساران میباشد. به لحاظ ماهیت و اهداف، این پژوهش
از نوع نظری و برای اجرای آن از چکیده کاملهدف از انجام پژوهش حاضر تبیین نقش واسطهگری استرس
شغلی در رابطهی بین سرمایهی روانشناختی با عملکرد شغلی کارکنان واحد عملیاتی
منطقهی دشتگز شرکت نفت و گاز گچساران میباشد. به لحاظ ماهیت و اهداف، این پژوهش
از نوع نظری و برای اجرای آن از روش همبستگی استفاده شده است. جامعهی آماری این
پژوهش شامل 300 نفر از کارکنان واحد عملیاتی یکی از مناطق شرکت نفت میباشند. برای
تعیین حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان تعداد 169 نفر بهعنوان حجم نمونه
برآورد شده که با استفاده از روش نمونهگیری
تصادفی ساده انتخاب شدهاند. برای گردآوری دادهها از 3 پرسشنامهی استرس شغلی،
عملکرد شغلی و سرمایههای روانشناختی استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که
بین استرس و عملکرد شغلی رابطهی منفی و معنادار و بین سرمایهی روانشناختی و
عملکرد شغلی رابطهی مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین یافتههای پژوهش نشان داد
که استرس شغلی نقش واسطهای در رابطهی بین سرمایهی روانشناختی با عملکرد شغلی
ایفا کرده و سبب کاهش اثر سرمایهی روانشناختی بر روی عملکرد شغلی میشود. پرونده مقاله -
مقاله
10 - کفایت شاخص های روان سنجی مقیاس هوش سازمانیفصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی , شماره 4 , سال 1 , پاییز 1389هدف از این پژوهش تبین شاخص های روان سنجی مقیاس هوش سازمانی آلبرشت (2003) می باشد که در یک بررسی مقطعی، 335 نفر از کارکنان (280 مرد و 55 زن ) مراکز هفده گانه ی مخابراتی شهر شیراز به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شدند و به وسیله ی مقیاس هوش سازمانی (آلبرشت،2003) مو چکیده کاملهدف از این پژوهش تبین شاخص های روان سنجی مقیاس هوش سازمانی آلبرشت (2003) می باشد که در یک بررسی مقطعی، 335 نفر از کارکنان (280 مرد و 55 زن ) مراکز هفده گانه ی مخابراتی شهر شیراز به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شدند و به وسیله ی مقیاس هوش سازمانی (آلبرشت،2003) مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج تحلیل عوامل به شیوه ی مولفه های اصلی، 36 گویه مقیاس هوش سازمانی را در هفت مولفه چشم انداز استراتژیک، سرنوشت مشترک، میل به تغییر، روحیه، اتحاد و توافق، کاربرد دانش و فشار عملکرد مورد تایید قرار داد. نتایج بررسی ضریب آلفای کرونباخ حاکی از همسانی درونی مناسب این مقیاس می باشد. به طور کلی نتایج این پژوهش حاکی از آن است که مقیاس هوش سازمانی آلبرشت ابزاری مناسب جهت اقدام های پژوهشی است و مدیران، روان شناسان صنعتی و سازمانی و کارشناسان و برنامه ریزان سازمان ها می توانند با استفاده از این مقیاس در راستای شناسایی عوامل و ارتقای هوش سازمانی و دست یابی به رسالت و هدف های تعیین شده ی سازمان خود گام بردارند پرونده مقاله