فهرست مقالات نجلا حریری


  • مقاله

    1 - ساخت و هنجاریابی مقیاس سنجش میزان استفاده از اینترنت اشیاء در شرکت‌‌های تجهیزات پزشکی به روش نظریه داده بنیاد
    روان سنجی , شماره 1 , سال 9 , بهار 1400
    هدف این پژوهش ساخت و هنجاریابی مقیاس سنجش میزان استفاده از اینترنت اشیا در شرکت های تجهیزات پزشکی بود. روش پژوهش ترکیبی از نوع توصیفی- توسعه‌ای بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل کارشناسان و صاحبنظران در بخش اینترنت اشیاء که سابقه فعالیت در شرکت های تجهیزات پزشکی را در سا چکیده کامل
    هدف این پژوهش ساخت و هنجاریابی مقیاس سنجش میزان استفاده از اینترنت اشیا در شرکت های تجهیزات پزشکی بود. روش پژوهش ترکیبی از نوع توصیفی- توسعه‌ای بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل کارشناسان و صاحبنظران در بخش اینترنت اشیاء که سابقه فعالیت در شرکت های تجهیزات پزشکی را در سال 1397 داشته اند، است؛ که از این جامعه با استفاده از فرمول کوکران برای جوامع نامحدود تعداد 387 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده است نمونه آماری با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه ای از نیمه اول اردیبهشت‌ماه تا نیمه اول خردادماه 1397 انتخاب شدند. یافته ها بر اساس معیارهای کیفی و کمی تحقیق، ابزار تدوین‌شده شامل 54 نشانگر برای ارزشیابی 5 مؤلفه بود. سؤالات آزمون بر اساس ادبیات نظری تهیه شد. آزمون سنجش میزان استفاده از اینترنت اشیا محقق ساخته از پنج بخش (زمینه، شرایط واسطه ای، راهبردها، شرایط علی و پیامدها) تشکیل‌شده است؛ و روایی محتوایی آن توسط اساتید تأیید و سپس بر روی نمونه آماری اجرا گردید. بر اساس محاسبات انجام‌ شده ضریب همسانی درونی خرده مقیاس‌های زمینه، شرایط واسطه ای، راهبردها، شرایط علی و پیامدها به ترتیب خرده مقیاس‌های تشکیل‌دهنده 0/83، 0/91، 0/92، 0/83 و 0/85 است و نمره کل آزمون میزان استفاده از اینترنت اشیا 0/87 بود. برای تعیین روایی سازه و مؤلفه‌های تشکیل‌دهنده آزمون از روش تحلیل مؤلفه‌های اصلی با چرخش واریماکس استفاده شد. همچنین برای تعیین روایی عاملی از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. نتیجه گیری: با توجه به میزان پایایی و روایی به دست آمده، آزمون استفاده از اینترنت اشیا ابزاری است که می‌تواند مورد استفاده مراکز مرتبط با اینترنت اشیاء قرار گیرد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - اثربخشی مصاحبه انگیزشی بر اهمال کاری تحصیلی در نوجوانان
    فصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی , شماره 1 , سال 11 , بهار 1399
    هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی مصاحبه انگیزشی بر اهمال کاری تحصیلی در نوجوانان بود. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی همراه با پیش آزمون، پس آزمون، پیگیری و گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانش آموزان پسر دوره متوسطه دوم مدارس آموزش و پرورش ناحیه دو شهر شیراز در س چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی مصاحبه انگیزشی بر اهمال کاری تحصیلی در نوجوانان بود. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی همراه با پیش آزمون، پس آزمون، پیگیری و گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانش آموزان پسر دوره متوسطه دوم مدارس آموزش و پرورش ناحیه دو شهر شیراز در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل دادند. برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری در دسترس 30 دانش آموز که دارای اهمال کاری تحصیلی بودند، به طور تصادفی در دو گروه 15 نفره (آزمایش و کنترل) گمارش شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی و چهار جلسه انفرادی مصاحبه انگیزشی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون اندازه گیری مکرر و تحلیل کواریانس چند متغیری (مانکووا) استفاده شد. یافته ها نشان داد که مصاحبه انگیزشی بر اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان اثربخش بوده است. همچنین نتایج تحلیل کوواریانس نیز نشان داد که بر ابعاد اهمال کاری (اهمال کاری عمدی، اهمال کاری ناشی از خستگی و اهمال کاری ناشی از بی برنامگی) تاثیر مثبت داشته است. بر اساس یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که مصاحبه انگیزشی می تواند موجبات کاهش اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی را فراهم آورد. پرونده مقاله