پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی برای استفاده از اینترنت اشیا در شرکتهای دانشبنیان ایران به انجام رسید. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی است و رویکرد پژوهشهای آمیخته را دنبال کرد، روش اصلی جهت دستیابی به مدل مورد نظر در آن، نظریه دادهبنیان است. در بخش کیفی با 25 نفر از مدی چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی برای استفاده از اینترنت اشیا در شرکتهای دانشبنیان ایران به انجام رسید. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی است و رویکرد پژوهشهای آمیخته را دنبال کرد، روش اصلی جهت دستیابی به مدل مورد نظر در آن، نظریه دادهبنیان است. در بخش کیفی با 25 نفر از مدیران و شاغلان شرکتهای دانشبنیان که به نوعی در مباحث اینترنت اشیا دارای تجربه و تخصص بودند، مصاحبه شد. در بخش کمی کلیه مدیران و کارشناسان فناوری شاغل در شرکتهای دانشبنیان، جزو جامعه پژوهش هستند. برای انتخاب نمونهها از فرمول کوکران برای جوامع محدود استفاده شد. بر اساس این فرمول تعداد نمونهها برابر 400 نفر تعیین گردید که افراد نمونه بر اساس نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. جهت تجزیهوتحلیل دادهها، بعد از استخراج نتایج شیوه دادهبنیان، پرسش نامهای برای تحلیل عاملی تأییدی و تهیه مدل نهایی آماده شد و پس از احراز روایی محتوا و بررسی شاخص بارتلت و KMO، پرسش نامه با روش مؤلفههای اصلی و چرخش واریماکس با استفاده از نرمافزار SPSS و لیزرل مورد تحلیل عاملی قرار گرفت. برای استفاده از اینترنت اشیا در شرکتهای دانشبنیان ایران مدلی شامل 5 مقوله اصلی، 13 زیرمؤلفه و 59 مفهوم ارائه شد. الزامات مدیریتی، الزامات مشتری و اقتصاد مقاومتی سبب پیدایش اینترنت اشیا در شرکتهای دانشبنیان میشود. ویژگیهای حاکم بر شرکت، ویژگیهای نیروی انسانی و ویژگیهای مدیران میتوانند زمینه مناسبی را برای استفاده از اینترنت اشیا فراهم سازند. شرایط حاکم بر کشور، فشارهای بینالمللی و همکاریهای بینالمللی میتوانند جزو عوامل واسطهای تأثیرگذار بر استفاده از اینترنت اشیا باشند. همچنین مواد اولیه و زیرساختها میتوانند بهعنوان راهبردی اثربخش در استفاده از اینترنت اشیا باشند. میتوان با استفاده از بهرهمندی از اینترنت اشیا، عوامل مرتبط با مشتری، همکاریهای بینالمللی و نتایج مورد انتظار را در شرکتهای دانشبنیان متصور شد.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش ساخت و هنجاریابی مقیاس سنجش میزان استفاده از اینترنت اشیا در شرکت های تجهیزات پزشکی بود. روش پژوهش ترکیبی از نوع توصیفی- توسعهای بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل کارشناسان و صاحبنظران در بخش اینترنت اشیاء که سابقه فعالیت در شرکت های تجهیزات پزشکی را در سا چکیده کامل
هدف این پژوهش ساخت و هنجاریابی مقیاس سنجش میزان استفاده از اینترنت اشیا در شرکت های تجهیزات پزشکی بود. روش پژوهش ترکیبی از نوع توصیفی- توسعهای بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل کارشناسان و صاحبنظران در بخش اینترنت اشیاء که سابقه فعالیت در شرکت های تجهیزات پزشکی را در سال 1397 داشته اند، است؛ که از این جامعه با استفاده از فرمول کوکران برای جوامع نامحدود تعداد 387 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده است نمونه آماری با استفاده از روش نمونهگیری خوشه ای از نیمه اول اردیبهشتماه تا نیمه اول خردادماه 1397 انتخاب شدند. یافته ها بر اساس معیارهای کیفی و کمی تحقیق، ابزار تدوینشده شامل 54 نشانگر برای ارزشیابی 5 مؤلفه بود. سؤالات آزمون بر اساس ادبیات نظری تهیه شد. آزمون سنجش میزان استفاده از اینترنت اشیا محقق ساخته از پنج بخش (زمینه، شرایط واسطه ای، راهبردها، شرایط علی و پیامدها) تشکیلشده است؛ و روایی محتوایی آن توسط اساتید تأیید و سپس بر روی نمونه آماری اجرا گردید. بر اساس محاسبات انجام شده ضریب همسانی درونی خرده مقیاسهای زمینه، شرایط واسطه ای، راهبردها، شرایط علی و پیامدها به ترتیب خرده مقیاسهای تشکیلدهنده 0/83، 0/91، 0/92، 0/83 و 0/85 است و نمره کل آزمون میزان استفاده از اینترنت اشیا 0/87 بود. برای تعیین روایی سازه و مؤلفههای تشکیلدهنده آزمون از روش تحلیل مؤلفههای اصلی با چرخش واریماکس استفاده شد. همچنین برای تعیین روایی عاملی از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد.
نتیجه گیری: با توجه به میزان پایایی و روایی به دست آمده، آزمون استفاده از اینترنت اشیا ابزاری است که میتواند مورد استفاده مراکز مرتبط با اینترنت اشیاء قرار گیرد.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد