فهرست مقالات کبری پسندیده فرد


  • مقاله

    1 - ارائه مدل سازمان یاددهنده برای دانشگاه فرهنگیان
    دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , شماره 1 , سال 9 , زمستان 1397
    سازمان یاددهنده سازمانی است که در آن همه اعضاء مشغول یاددادن و یادگرفتن هستند و امر یاددهی و یادگیری بدون توجه به جایگاه سازمانی افراد در آن سازمان انجام می شود. پژوهش حاضر به منظور ارائه مدل سازمان یاددهنده برای دانشگاه فرهنگیان صورت گرفت. این پژوهش از نوع کاربردی و مد چکیده کامل
    سازمان یاددهنده سازمانی است که در آن همه اعضاء مشغول یاددادن و یادگرفتن هستند و امر یاددهی و یادگیری بدون توجه به جایگاه سازمانی افراد در آن سازمان انجام می شود. پژوهش حاضر به منظور ارائه مدل سازمان یاددهنده برای دانشگاه فرهنگیان صورت گرفت. این پژوهش از نوع کاربردی و مدل یابی و از نظر تحلیل نتایج، همبستگی از نوع علی است که با استفاده از روش میدانی انجام شد. ابزار بکار گرفته شده در این پژوهش پرسش نامه محقق ساخته بود که روایی صوری، محتوایی و سازه آن مورد تأیید قرار گرفت. همچنین پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ تأیید شد. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه اعضای هیأت علمی و کارشناسان دانشگاه فرهنگیان بودند. حجم جامعه آماری این پژوهش 3686 نفر بود که 418 نفر به عنوان نمونه آماری با روش نمونه‌گیری در دسترس از نوع سهمی انتخاب شدند. برای تعیین حجم نمونه از جدول کوهن استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش‌های آمار توصیفی، استنباطی و مدل معادلات ساختاری انجام گرفت. نتایج نشان دهنده آن است که مدل تدوین شده سازمان یاددهنده برای دانشگاه فرهنگیان برازش مناسبی دارد و همه مؤلفه‌های مدل ارائه شده از نظر آماری معنادار هستند. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - الگوی توسعه آموزش های فنی حرفه ای برای نظام آموزش و پرورش ایران
    دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , شماره 1 , سال 13 , تابستان 1401
    مقدمه و هدف: هدف پژوهش حاضر ارائۀ الگوی توسعۀ آموزش‌های فنی وحرفه‌ای برای نظام آموزش و پرورش ایران بود روش شناسی پژوهش: بر این اساس تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوۀ گردآوری داده‌ها، از نوع تحقیقات پیمایشی می باشد. جامعۀ آماری شامل هم چکیده کامل
    مقدمه و هدف: هدف پژوهش حاضر ارائۀ الگوی توسعۀ آموزش‌های فنی وحرفه‌ای برای نظام آموزش و پرورش ایران بود روش شناسی پژوهش: بر این اساس تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوۀ گردآوری داده‌ها، از نوع تحقیقات پیمایشی می باشد. جامعۀ آماری شامل همه ی  مدیران آموزشی مدارس فنی و هنرستان‌های سراسر کشور بود که جهت نمونه گیری بر اساس شیوه نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای 5 ا مقدمه و هدف: هدف پژوهش حاضر ارائۀ الگوی توسعۀ آموزش‌های فنی وحرفه‌ای برای نظام آموزش و پرورش ایران بود روش شناسی پژوهش: بر این اساس تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوۀ گردآوری داده‌ها، از نوع تحقیقات پیمایشی می باشد. جامعۀ آماری شامل همه ی  مدیران آموزشی مدارس فنی و هنرستان‌های سراسر کشور بود که جهت نمونه گیری بر اساس شیوه نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای 5 استان انتخاب و از این تعداد بر اساس جدول کرجسی و مورگان(1970) تعداد377 نفربه عنوان نمونه نهایی تعیین شد. ابزار جمع آوری داده‌ها، پرسشنامۀ محقق ساخته بوده که بر اساس مطالعه ادبیات پژوهش و نظرخواهی از متخصصان بدست آمد که روایی آن با روش محتوایی و صوری مورد تائید قرار گرفت، هم چنین پایایی آن با استفاده از محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه عدد بالاتر از 7/0 بدست آمده که نشان از دقت بالای ابزار اندازه‌گیری مورد استفاده در این پژوهش دارد. جهت تحلیل داده‌ها نیز باتوجه به اهداف پژوهش از نرم افزارهای SPSS23 و AMOS23 در دوسطح آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافته­ ها: طبق نتایج بدست آمده از تحلیل عاملی تاییدی الگوی پژوهش، روابط میان متغیرهای آشکار(گویه‌ها) با متغیرهای پنهان (ابعاد توسعۀ آموزش‌های فنی وحرفه‌ای در آموزش و پرورش) و ضرائب استاندارد (بارهای عاملی) هر یک از سوالات تائید شد، بحث و نتیجه­ گیری: به عبارت دیگر الگوی پیشنهادی برای توسعۀ آموزش های فنی وحرفه‌ای برای نظام آموزش و پرورش ایران در پژوهش حاضر شامل 7 بعد تعاملی(ارتباطی)، حمایتی، آموزشی، اقتصادی، مدیریتی، نگرشی و پژوهشی به همراه خرده مولفه‌های مذکور است. ستان انتخاب و از این تعداد بر اساس جدول کرجسی و مورگان(1970) تعداد377 نفربه عنوان نمونه نهایی تعیین شد. ابزار جمع آوری داده‌ها، پرسشنامۀ محقق ساخته بوده که بر اساس مطالعه ادبیات پژوهش و نظرخواهی از متخصصان بدست آمد که روایی آن با روش محتوایی و صوری مورد تائید قرار گرفت، هم چنین پایایی آن با استفاده از محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه عدد بالاتر از 7/0 بدست آمده که نشان از دقت بالای ابزار اندازه‌گیری مورد استفاده در این پژوهش دارد. جهت تحلیل داده‌ها نیز باتوجه به اهداف پژوهش از نرم افزارهای SPSS23 و AMOS23 در دوسطح آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافته­ ها: طبق نتایج بدست آمده از تحلیل عاملی تاییدی الگوی پژوهش، روابط میان متغیرهای آشکار(گویه‌ها) با متغیرهای پنهان (ابعاد توسعۀ آموزش‌های فنی وحرفه‌ای در آموزش و پرورش) و ضرائب استاندارد (بارهای عاملی) هر یک از سوالات تائید شد، بحث و نتیجه­ گیری: به عبارت دیگر الگوی پیشنهادی برای توسعۀ آموزش های فنی وحرفه‌ای برای نظام آموزش و پرورش ایران در پژوهش حاضر شامل 7 بعد تعاملی(ارتباطی)، حمایتی، آموزشی، اقتصادی، مدیریتی، نگرشی و پژوهشی به همراه خرده مولفه‌های مذکور است. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - ارایه الگوی مفهومی تجارب مدیریت موثر کلاس درس در علوم پزشکی
    دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , شماره 1 , سال 11 , زمستان 1399
    هدف از اجرای این پژوهش بررسی تاثیر تجارب مدیریت موثر کلاس درس در علوم پزشکی و ارائه الگوی مفهومی بود. روش پژوهش، روش کیفی و با رویکرد پدیدار شناسی بود. جامعه آماری پژوهش را همه استادان  و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (4389نفر) تشکیل می­دادند. برای تعیین چکیده کامل
    هدف از اجرای این پژوهش بررسی تاثیر تجارب مدیریت موثر کلاس درس در علوم پزشکی و ارائه الگوی مفهومی بود. روش پژوهش، روش کیفی و با رویکرد پدیدار شناسی بود. جامعه آماری پژوهش را همه استادان  و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (4389نفر) تشکیل می­دادند. برای تعیین در این پژوهش برای تعیین حجم نمونه از معیار اشباع داده استفاده شد. در مطالعه حاضر 15 شرکت کننده (5 استاد و 10 دانشجو) به شیوه نمونه گیری هدفمند داده ها را به اشباع رسانده و به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. جمع­آوری داده­ها براساس مصاحبه عمیق[1]  و سؤال های باز پاسخ همراه با سؤالهای پیگیرانه برای تشویق مشارکت کنندگان برای در اختیار گذاشتن تجارب عمیق بود. مدت مصاحبه در این پژوهش بین 90-60 دقیقه متغیر بود. جهت بررسی روایی از ضریب هولستی استفاده شد و مقدار آن 86/0 به دست آمد هم چنین برای بررسی روایی محتوایی (CVR) محاسبه گردید که مقدار آن 85/0 به دست آمد. تجزیه و تحلیل داده­ها به کمک  نرم افزار Maxqda12 صورت پذیرفت.  روش اصلی تجزیه و تحلیل داده ها روش کلایزی بود که متغیرهای اصلی و فرعی مربوط به عوامل موثر بر مدیریت کلاس درس، مدل فرضی شامل 7 کُد مفهوم اصلی و 17 کُد مفهوم فرعی برای تبیین این هفت مولفه بدست آمده است. یافته ها حاکی از آن است که پژوهشگر پس از انجام هفت مرحله کلایزی و استخراج هفت مولفه که شامل هفت کُد مفهوم اصلی درس و مولفه ویژگی های فردی مدرس استراتژی های آموزشی، نظارتی، مدیریت فراگیر محور، استراتژی های شناختی و غیر شناختی، مدیریت فضا و زمان و ارزیابی تئوری و عملی بود که به تبیین الگوی اختصاصی مدیریت موثر در کلاس درس در علوم پزشکی پرداخته است. بحث و نتیجه گیری این مطالعه مضامین مهمی برای اساتید و دانشجویان علوم پزشکی داشته است که مولفه های شناسایی شده برای اعمال مدیریت موثر بر کلاس درس و ایجاد بهینه برای یادگیری بهتر و اجرای آن توسط اساتید برای رشد و ارتقای دانش و عملکرد آن نیازمند توجه ویژه است. و باید به دانشجویان مسوولیت هایی را واگذار کرد، نظرات دانشجویان را پذیرفت و به آنان اعتماد کرد تا محیطی سرشار از امنیت، اعتماد متقابل و عزت نفس برای فراگیر فراهم گردد.



    [1] . in-depth interweive پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - اعتبار سنجی مدل شایستگی های فرهنگی مدیران آموزش عالی ایران
    دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , شماره 1 , سال 15 , تابستان 1403
    چکیده

    مقدمه و هدف: با ایجاد مدلی به منظور شناسایی، ارتقا و سنجش شایستگی فرهنگی مدیران در دانشگاه های کشور می توان به راهکارهایی برای تقویت این شایستگی ها و در نهایت بهبود عملکرد مراکز و مؤسسات آموزش عالی در ایران دست یافت. هدف از انجام این پژوهش، اعتبار سنجی چکیده کامل
    چکیده

    مقدمه و هدف: با ایجاد مدلی به منظور شناسایی، ارتقا و سنجش شایستگی فرهنگی مدیران در دانشگاه های کشور می توان به راهکارهایی برای تقویت این شایستگی ها و در نهایت بهبود عملکرد مراکز و مؤسسات آموزش عالی در ایران دست یافت. هدف از انجام این پژوهش، اعتبار سنجی مدل شایستگی های فرهنگی مدیران آموزش عالی ایران بود.

    روش شناسی پژوهش:روش پژوهش از نوع آمیخته بود. دربخش کیفی از رویکرد اکتشافی با استراتژی تحلیل مضمون آتراید-استرلینگ از نوع نظام مقوله ای قیاسی و در سطح کمی از روش پیمایشی استفاده شد.حوزه پژوهش در بخش کیفی 24کتاب و 120مقاله (32 مقاله خارجی و 88مقاله داخلی ) بود. داده ها در بخش کیفی از طریق سه مرحله کدگذاری کیفی (پایه، سازماندهنده و فراگیر) تحلیل شدند. از روش پژوهش پیمایشی با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بریافته های کیفی استفاده شد.روایی محتوایی پرسشنامه توسط متخصصین موضوعی و روایی صوری آن توسط تعدادی از نمونه آماری مدیران آموزش عالی قبل از اجرای نهایی پرسشنامه انجام گرفت.جامعه آماری شامل مدیران آموزش عالی کشور که تعداد آنها در زمان اجرای پژوهش6769 نفر بود و تعداد 369 نفر به عنوان اعضای نمونه آماری و به شیوه نمونه گیری تصادفی در دسترس انتخاب گردیدند. برای تجزیه و تحلیل داده های کمی از روش آمارتوصیفی و استنباطی و تحلیل ‌عامل تائیدی (با استفاده از نرم افزاراس پی اس اس 21 و آموس نسخه 26 ) استفاده شد.

    یافته ها:یافته های پژوهش منجر به شناسایی و تأیید مضامین استخراج شده شایستگی فرهنگی مدیران 182 مضمون پایه بوده که با مضامین فراگیر در حوزه‌های پنج‌گانه مهارت فرهنگی(با3مضمون سازماندهنده و 57مضمون پایه)، دانش فرهنگی(با3مضمون سازماندهنده و 33مضمون پایه) ، آگاهی فرهنگی( با3مضمون سازماندهنده و 31مضمون پایه )، تعاملات فرهنگی( با2مضمون سازماندهنده و 36مضمون پایه) و تمایلات فرهنگی( با4مضمون سازماندهنده و 25مضمون پایه) شناسایی گردید. . نتایج نشان داد که الگوی استخراج شده از اعتبار درونی بالایی برخوردار می باشد.

    بحث و نتیجه گیری:ارائه مدل کاربردی مناسب در انتخاب و انتصاب مدیران آموزش عالی ضروری است تا با آگاهی از عوامل موثر، به شایستگی های فرهنگی مدیران آموزش عالی ایران دست یافت . پرونده مقاله