الگوی توسعه آموزش های فنی حرفه ای برای نظام آموزش و پرورش ایران
محورهای موضوعی :
آموزش و پرورش
جعفر صادقی فر
1
,
نرگس سعیدیان خوراسگانی
2
,
مریم براتعلی
3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) ، اصفهان ، ایران
2 - استادیار مدیریت آموزشی ، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان ) ، اصفهان ، ایران
3 - استادیار برنامه ریزی درسی ، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان ) ، اصفهان ، ایران
تاریخ دریافت : 1399/07/12
تاریخ پذیرش : 1401/06/02
تاریخ انتشار : 1401/04/01
کلید واژه:
آموزش و پرورش,
الگوی آموزش,
نظام آموزش فنی,
آموزش فنی وحرفه ای,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: هدف پژوهش حاضر ارائۀ الگوی توسعۀ آموزشهای فنی وحرفهای برای نظام آموزش و پرورش ایران بود
روش شناسی پژوهش: بر این اساس تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوۀ گردآوری دادهها، از نوع تحقیقات پیمایشی می باشد. جامعۀ آماری شامل همه ی مدیران آموزشی مدارس فنی و هنرستانهای سراسر کشور بود که جهت نمونه گیری بر اساس شیوه نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای 5 ا
مقدمه و هدف: هدف پژوهش حاضر ارائۀ الگوی توسعۀ آموزشهای فنی وحرفهای برای نظام آموزش و پرورش ایران بود
روش شناسی پژوهش: بر این اساس تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوۀ گردآوری دادهها، از نوع تحقیقات پیمایشی می باشد. جامعۀ آماری شامل همه ی مدیران آموزشی مدارس فنی و هنرستانهای سراسر کشور بود که جهت نمونه گیری بر اساس شیوه نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای 5 استان انتخاب و از این تعداد بر اساس جدول کرجسی و مورگان(1970) تعداد377 نفربه عنوان نمونه نهایی تعیین شد. ابزار جمع آوری دادهها، پرسشنامۀ محقق ساخته بوده که بر اساس مطالعه ادبیات پژوهش و نظرخواهی از متخصصان بدست آمد که روایی آن با روش محتوایی و صوری مورد تائید قرار گرفت، هم چنین پایایی آن با استفاده از محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه عدد بالاتر از 7/0 بدست آمده که نشان از دقت بالای ابزار اندازهگیری مورد استفاده در این پژوهش دارد. جهت تحلیل دادهها نیز باتوجه به اهداف پژوهش از نرم افزارهای SPSS23 و AMOS23 در دوسطح آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد.
یافته ها: طبق نتایج بدست آمده از تحلیل عاملی تاییدی الگوی پژوهش، روابط میان متغیرهای آشکار(گویهها) با متغیرهای پنهان (ابعاد توسعۀ آموزشهای فنی وحرفهای در آموزش و پرورش) و ضرائب استاندارد (بارهای عاملی) هر یک از سوالات تائید شد،
بحث و نتیجه گیری: به عبارت دیگر الگوی پیشنهادی برای توسعۀ آموزش های فنی وحرفهای برای نظام آموزش و پرورش ایران در پژوهش حاضر شامل 7 بعد تعاملی(ارتباطی)، حمایتی، آموزشی، اقتصادی، مدیریتی، نگرشی و پژوهشی به همراه خرده مولفههای مذکور است.
ستان انتخاب و از این تعداد بر اساس جدول کرجسی و مورگان(1970) تعداد377 نفربه عنوان نمونه نهایی تعیین شد. ابزار جمع آوری دادهها، پرسشنامۀ محقق ساخته بوده که بر اساس مطالعه ادبیات پژوهش و نظرخواهی از متخصصان بدست آمد که روایی آن با روش محتوایی و صوری مورد تائید قرار گرفت، هم چنین پایایی آن با استفاده از محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه عدد بالاتر از 7/0 بدست آمده که نشان از دقت بالای ابزار اندازهگیری مورد استفاده در این پژوهش دارد. جهت تحلیل دادهها نیز باتوجه به اهداف پژوهش از نرم افزارهای SPSS23 و AMOS23 در دوسطح آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد.
یافته ها: طبق نتایج بدست آمده از تحلیل عاملی تاییدی الگوی پژوهش، روابط میان متغیرهای آشکار(گویهها) با متغیرهای پنهان (ابعاد توسعۀ آموزشهای فنی وحرفهای در آموزش و پرورش) و ضرائب استاندارد (بارهای عاملی) هر یک از سوالات تائید شد،
بحث و نتیجه گیری: به عبارت دیگر الگوی پیشنهادی برای توسعۀ آموزش های فنی وحرفهای برای نظام آموزش و پرورش ایران در پژوهش حاضر شامل 7 بعد تعاملی(ارتباطی)، حمایتی، آموزشی، اقتصادی، مدیریتی، نگرشی و پژوهشی به همراه خرده مولفههای مذکور است.
چکیده انگلیسی:
Introduction: The purpose of this study was to provide a model for the development of vocational technical education for the Iranian education system Accordingly, the present study is a survey research in terms of applied purpose and in terms of data collection method.
research methodology: The statistical population included all educational administrators of technical schools and vocational schools across the country Which was selected for sampling based on multi-stage cluster sampling method of 5 provinces Of these, 377 were determined as the final sample based on Krejcie and Morgan (1970) table. The data collection tool was a researcher-made questionnaire which was obtained based on the study of research literature and opinion polls of experts Whose validity was confirmed by content and formal methods, Also, its reliability was obtained by calculating Cronbach's alpha coefficient for the whole number questionnaire above 0.7. Which shows the high accuracy of the measurement tools used in this study. In order to analyze the data, according to the objectives of the research, SPSS23 and AMOS23 software were used in two levels of descriptive and inferential statistics.
Findings: According to the results of confirmatory factor analysis of the research model, the relationships between explicit variables (items) With hidden variables (dimensions of development of vocational technical education in education) And the standard coefficients (factor loads) of each question were confirmed
Conclusion: In other words, a proposed model for the development of vocational technical training for the Iranian education system The present study includes 7 dimensions of interaction (communication), supportive, educational, economic, managerial, attitude and research with the mentioned sub-components.
منابع و مأخذ:
Aghazadeh A. (2017). Comparative Education, Fifteenth Edition, Tehran: Samat Publications. [in Persian].
Aminbidakhti, A. Najafi, M. shariati F.(2018).Identification and exploration of the factors affecting the quality of technical and vocational training: a study whit mix method approach. Journal of Research in Teaching.6(3):23-38 .[in Persian].
Dubois, R., Balgobin, K., Gomani, M. S., Kelemba, J. K., Konayuma, G. S., Phiri, M. L., & Simiyu, J. W. (2010). Integrating Sustainable development in Technical and Vocational Education and Training: Six Case Studies from Southern and Eastern Africa.
Dymock, D., & Tyler, M. (2018). Towards a more systematic approach to continuing professional development in vocational education and training. Studies in continuing education, 40(2), 198-211.
Ebete, S. E., Ojude, L. C., & Akpelu, F. E. (2020). Managing the Challenges facing Technical and Vocational Education Programme in Rivers State for National Cohesion and Global Competitiveness. KIU Journal of Social Sciences, 5(4), 35-44.
Garba, A. G., Dawha, M. J., & Sini, K. L. (0202). Technical Vocational Education and Training Institutions and Industry Collaboration: Analysis of Benefits, Strategies and Challenges. ATBU Journal of Science, Technology and Education, 7(4), 504-552.
Ghasemi, V. (2010). Structural equation modeling in social research using Amos Graphic. Publisher: Sociologists. [in Persian].
Harun, R., & Kamin, Y. B. (2019). Application Of Work-Based Learning Model In Technical And Vocational Education: A Systematic Review. Education, Sustainability & Society (ESS), 2(4), 01-04.
Izadi s, Alizadeh f.(2018). The relationship between the efficiency of vocational technical and Kardanesh schools administrators with transformational leadership from the perspective of trainers. Journal of new approaches in educational administration.9,2(34):297-320. .[in Persian].
Lam, K. W., & Hassan, A. (2018). Instructional Technology Competencies Perceived by Technical and Vocational Education and Training (TVET) Students in Malaysia. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 8(5), 343-366.
Lytvyn, A., Lytvyn, V., Rudenko, L., Pelekh, Y., Dіdenko, O., Muszkieta, R., & Żukow, W. (2020). Informatization of technical vocational schools: Theoretical foundations and practical approaches. Education and Information Technologies, 25(1), 583-609.
Marope, P. T. M., Chakroun, B., & Holmes, K. P. (2015). Unleashing the potential:Transforming technical and vocational ducation and training. UNESCO
Muladi, A. P. Wibawa, Moses, K. M. (2018). A study of the impact of cooperation between vocational high school and industries in Malang City. 2nd International conference on Statistics, Mathematics, Teaching, and Research, IOP Conf. Series: journal of Physics: Conf. Series 1028 (2018) 012077 doi :10.1088/1742-6596/1028/1/012077.
Mumcu, K. (2010). ICT in Vocational and Technical Schools: Teachers' Instructional, Managerial and Personal Use Matters. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 9(1), 98-106.
Nahm, M. M. (2017). Korea’s vocational education training sector in a globalized world: Current practices and future plans. In Internationalization in Vocational Education and Training (pp. 167-185). Springer, Cham.
Oviawe, J. I. (2018). Revamping Technical Vocational Education and Training through Public-Private Partnerships for Skill Development. Makerere Journal of Higher Education, 10(1), 73-91.
Park, J. H. (2008). Validation of Senge’s learning organization model with teachers of vocational high schools at the Seoul Megalopolis. Asia Pacific Education Review, 9(3), 270-284.
Park, J. H., & Jeong, D. W. (2013). School reforms, principal leadership, and teacher resistance: evidence from Korea. Asia Pacific Journal of Education, 33(1), 34-52.
Persson, B., & Hermelin, B. (2018). Mobilising for change in vocational education and training in Sweden–a case study of the ‘Technical College’scheme. Journal of Vocational Education & Training, 70(3), 476-496.
Phusavat, K. (2019). Dynamics In Contemporary Technical And Vocational Education And Training (Tvet): Case From Thailand. In Thriving on Future Education, Industry, Business and Society; Proceedings of the MakeLearn and TIIM International Conference 2019 (pp. 707-707). ToKnowPress.
Ridzwan, C. R., Malik, S., Hanapi, Z., Mohamed, S., Hussain, M. A., & Shahrudin, S. (2017). Skills and knowledge competency of technical and vocational education and training graduate. Asian Social Science, 13(4), 69-77.
Shariati F, Amin Beidakhti A A, Najafi M.(2017). Provide a model for improving the quality of technical and vocational education: according to the requirements of knowledge-based economy. Journal of Research in Educational System.13(47):41-54. .[in Persian].
Shirley, A, C., Okwelle, P. Chijioke2 & Okeke, Benjamin Chukwumaijem. (2015). towards Quality Technical Vocational Education and Training (Tvet) Programmes in nigeria: Challenges and Improvement Strategies, Journal of Education and Learning; Vol. 4, No. 1, Pp: 25-35.
Teixeira, M. A. P., Bardagi, M. P., Lassance, M. C. P., de Oliveira Magalhães, M., & Duarte, M. E. (2012). Career adapt-abilities scale—Brazilian form: psychometric properties and relationships to personality. Journal of Vocational Behavior, 80(3), 680-685.
Tripney, J., Hombrados, J., Newman, M., Hovish, K., Brown, C., Steinka‐Fry, K., & Wilkey, E. (2013). Technical and vocational education and training (TVET) interventions to improve the employability and employment of young people in low‐and middle‐income countries: A systematic review. Campbell Systematic Reviews, 9(1), 1-171.
Xiong, J. (2011). Understanding higher vocational education in China: Vocationalism vs Confucianism. Frontiers of Education in China, 6(4), 495-520.
Yar mohammadzadeh p, Mahdun R, GHolipur S.(2019). Identify factors affecting the promotion of entrepreneurial culture the vocational and technical schools: the mixed method. Journal of new approaches in educational administration.2(38):35-55.[in Persian].
Yi, H., Zhang, L., Yao, Y., Wang, A., Ma, Y., Shi, Y. & Rozelle, S. (2015). Exploring the dropout rates and causes of dropout in upper-secondary technical and vocational education and training (TVET) schools in China. International Journal of Educational Development, 42, 115-123.
Zhang, J., Yuen, M., & Chen, G. (2015). Career-related parental support for vocational school students in China. International Journal for the Advancement of Counselling, 37(4), 346-354.
Zhang, W. (2009). Issues of Practical Teaching in Vocational-Technical Schools in China and Their Countermeasures. International Education Studies, 2(4), 75-78.
_||_