الگوی توسعه آموزش های فنی حرفه ای برای نظام آموزش و پرورش ایران
الموضوعات :
جعفر صادقی فر
1
,
نرگس سعیدیان خوراسگانی
2
,
مریم براتعلی
3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) ، اصفهان ، ایران
2 - استادیار مدیریت آموزشی ، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان ) ، اصفهان ، ایران
3 - استادیار برنامه ریزی درسی ، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان ) ، اصفهان ، ایران
تاريخ الإرسال : 16 السبت , صفر, 1442
تاريخ التأكيد : 26 الأربعاء , محرم, 1444
تاريخ الإصدار : 23 الأربعاء , ذو القعدة, 1443
الکلمات المفتاحية:
آموزش و پرورش,
الگوی آموزش,
نظام آموزش فنی,
آموزش فنی وحرفه ای,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: هدف پژوهش حاضر ارائۀ الگوی توسعۀ آموزشهای فنی وحرفهای برای نظام آموزش و پرورش ایران بود
روش شناسی پژوهش: بر این اساس تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوۀ گردآوری دادهها، از نوع تحقیقات پیمایشی می باشد. جامعۀ آماری شامل همه ی مدیران آموزشی مدارس فنی و هنرستانهای سراسر کشور بود که جهت نمونه گیری بر اساس شیوه نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای 5 ا
مقدمه و هدف: هدف پژوهش حاضر ارائۀ الگوی توسعۀ آموزشهای فنی وحرفهای برای نظام آموزش و پرورش ایران بود
روش شناسی پژوهش: بر این اساس تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوۀ گردآوری دادهها، از نوع تحقیقات پیمایشی می باشد. جامعۀ آماری شامل همه ی مدیران آموزشی مدارس فنی و هنرستانهای سراسر کشور بود که جهت نمونه گیری بر اساس شیوه نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای 5 استان انتخاب و از این تعداد بر اساس جدول کرجسی و مورگان(1970) تعداد377 نفربه عنوان نمونه نهایی تعیین شد. ابزار جمع آوری دادهها، پرسشنامۀ محقق ساخته بوده که بر اساس مطالعه ادبیات پژوهش و نظرخواهی از متخصصان بدست آمد که روایی آن با روش محتوایی و صوری مورد تائید قرار گرفت، هم چنین پایایی آن با استفاده از محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه عدد بالاتر از 7/0 بدست آمده که نشان از دقت بالای ابزار اندازهگیری مورد استفاده در این پژوهش دارد. جهت تحلیل دادهها نیز باتوجه به اهداف پژوهش از نرم افزارهای SPSS23 و AMOS23 در دوسطح آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد.
یافته ها: طبق نتایج بدست آمده از تحلیل عاملی تاییدی الگوی پژوهش، روابط میان متغیرهای آشکار(گویهها) با متغیرهای پنهان (ابعاد توسعۀ آموزشهای فنی وحرفهای در آموزش و پرورش) و ضرائب استاندارد (بارهای عاملی) هر یک از سوالات تائید شد،
بحث و نتیجه گیری: به عبارت دیگر الگوی پیشنهادی برای توسعۀ آموزش های فنی وحرفهای برای نظام آموزش و پرورش ایران در پژوهش حاضر شامل 7 بعد تعاملی(ارتباطی)، حمایتی، آموزشی، اقتصادی، مدیریتی، نگرشی و پژوهشی به همراه خرده مولفههای مذکور است.
ستان انتخاب و از این تعداد بر اساس جدول کرجسی و مورگان(1970) تعداد377 نفربه عنوان نمونه نهایی تعیین شد. ابزار جمع آوری دادهها، پرسشنامۀ محقق ساخته بوده که بر اساس مطالعه ادبیات پژوهش و نظرخواهی از متخصصان بدست آمد که روایی آن با روش محتوایی و صوری مورد تائید قرار گرفت، هم چنین پایایی آن با استفاده از محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه عدد بالاتر از 7/0 بدست آمده که نشان از دقت بالای ابزار اندازهگیری مورد استفاده در این پژوهش دارد. جهت تحلیل دادهها نیز باتوجه به اهداف پژوهش از نرم افزارهای SPSS23 و AMOS23 در دوسطح آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد.
یافته ها: طبق نتایج بدست آمده از تحلیل عاملی تاییدی الگوی پژوهش، روابط میان متغیرهای آشکار(گویهها) با متغیرهای پنهان (ابعاد توسعۀ آموزشهای فنی وحرفهای در آموزش و پرورش) و ضرائب استاندارد (بارهای عاملی) هر یک از سوالات تائید شد،
بحث و نتیجه گیری: به عبارت دیگر الگوی پیشنهادی برای توسعۀ آموزش های فنی وحرفهای برای نظام آموزش و پرورش ایران در پژوهش حاضر شامل 7 بعد تعاملی(ارتباطی)، حمایتی، آموزشی، اقتصادی، مدیریتی، نگرشی و پژوهشی به همراه خرده مولفههای مذکور است.
المصادر:
Aghazadeh A. (2017). Comparative Education, Fifteenth Edition, Tehran: Samat Publications. [in Persian].
Aminbidakhti, A. Najafi, M. shariati F.(2018).Identification and exploration of the factors affecting the quality of technical and vocational training: a study whit mix method approach. Journal of Research in Teaching.6(3):23-38 .[in Persian].
Dubois, R., Balgobin, K., Gomani, M. S., Kelemba, J. K., Konayuma, G. S., Phiri, M. L., & Simiyu, J. W. (2010). Integrating Sustainable development in Technical and Vocational Education and Training: Six Case Studies from Southern and Eastern Africa.
Dymock, D., & Tyler, M. (2018). Towards a more systematic approach to continuing professional development in vocational education and training. Studies in continuing education, 40(2), 198-211.
Ebete, S. E., Ojude, L. C., & Akpelu, F. E. (2020). Managing the Challenges facing Technical and Vocational Education Programme in Rivers State for National Cohesion and Global Competitiveness. KIU Journal of Social Sciences, 5(4), 35-44.
Garba, A. G., Dawha, M. J., & Sini, K. L. (0202). Technical Vocational Education and Training Institutions and Industry Collaboration: Analysis of Benefits, Strategies and Challenges. ATBU Journal of Science, Technology and Education, 7(4), 504-552.
Ghasemi, V. (2010). Structural equation modeling in social research using Amos Graphic. Publisher: Sociologists. [in Persian].
Harun, R., & Kamin, Y. B. (2019). Application Of Work-Based Learning Model In Technical And Vocational Education: A Systematic Review. Education, Sustainability & Society (ESS), 2(4), 01-04.
Izadi s, Alizadeh f.(2018). The relationship between the efficiency of vocational technical and Kardanesh schools administrators with transformational leadership from the perspective of trainers. Journal of new approaches in educational administration.9,2(34):297-320. .[in Persian].
Lam, K. W., & Hassan, A. (2018). Instructional Technology Competencies Perceived by Technical and Vocational Education and Training (TVET) Students in Malaysia. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 8(5), 343-366.
Lytvyn, A., Lytvyn, V., Rudenko, L., Pelekh, Y., Dіdenko, O., Muszkieta, R., & Żukow, W. (2020). Informatization of technical vocational schools: Theoretical foundations and practical approaches. Education and Information Technologies, 25(1), 583-609.
Marope, P. T. M., Chakroun, B., & Holmes, K. P. (2015). Unleashing the potential:Transforming technical and vocational ducation and training. UNESCO
Muladi, A. P. Wibawa, Moses, K. M. (2018). A study of the impact of cooperation between vocational high school and industries in Malang City. 2nd International conference on Statistics, Mathematics, Teaching, and Research, IOP Conf. Series: journal of Physics: Conf. Series 1028 (2018) 012077 doi :10.1088/1742-6596/1028/1/012077.
Mumcu, K. (2010). ICT in Vocational and Technical Schools: Teachers' Instructional, Managerial and Personal Use Matters. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 9(1), 98-106.
Nahm, M. M. (2017). Korea’s vocational education training sector in a globalized world: Current practices and future plans. In Internationalization in Vocational Education and Training (pp. 167-185). Springer, Cham.
Oviawe, J. I. (2018). Revamping Technical Vocational Education and Training through Public-Private Partnerships for Skill Development. Makerere Journal of Higher Education, 10(1), 73-91.
Park, J. H. (2008). Validation of Senge’s learning organization model with teachers of vocational high schools at the Seoul Megalopolis. Asia Pacific Education Review, 9(3), 270-284.
Park, J. H., & Jeong, D. W. (2013). School reforms, principal leadership, and teacher resistance: evidence from Korea. Asia Pacific Journal of Education, 33(1), 34-52.
Persson, B., & Hermelin, B. (2018). Mobilising for change in vocational education and training in Sweden–a case study of the ‘Technical College’scheme. Journal of Vocational Education & Training, 70(3), 476-496.
Phusavat, K. (2019). Dynamics In Contemporary Technical And Vocational Education And Training (Tvet): Case From Thailand. In Thriving on Future Education, Industry, Business and Society; Proceedings of the MakeLearn and TIIM International Conference 2019 (pp. 707-707). ToKnowPress.
Ridzwan, C. R., Malik, S., Hanapi, Z., Mohamed, S., Hussain, M. A., & Shahrudin, S. (2017). Skills and knowledge competency of technical and vocational education and training graduate. Asian Social Science, 13(4), 69-77.
Shariati F, Amin Beidakhti A A, Najafi M.(2017). Provide a model for improving the quality of technical and vocational education: according to the requirements of knowledge-based economy. Journal of Research in Educational System.13(47):41-54. .[in Persian].
Shirley, A, C., Okwelle, P. Chijioke2 & Okeke, Benjamin Chukwumaijem. (2015). towards Quality Technical Vocational Education and Training (Tvet) Programmes in nigeria: Challenges and Improvement Strategies, Journal of Education and Learning; Vol. 4, No. 1, Pp: 25-35.
Teixeira, M. A. P., Bardagi, M. P., Lassance, M. C. P., de Oliveira Magalhães, M., & Duarte, M. E. (2012). Career adapt-abilities scale—Brazilian form: psychometric properties and relationships to personality. Journal of Vocational Behavior, 80(3), 680-685.
Tripney, J., Hombrados, J., Newman, M., Hovish, K., Brown, C., Steinka‐Fry, K., & Wilkey, E. (2013). Technical and vocational education and training (TVET) interventions to improve the employability and employment of young people in low‐and middle‐income countries: A systematic review. Campbell Systematic Reviews, 9(1), 1-171.
Xiong, J. (2011). Understanding higher vocational education in China: Vocationalism vs Confucianism. Frontiers of Education in China, 6(4), 495-520.
Yar mohammadzadeh p, Mahdun R, GHolipur S.(2019). Identify factors affecting the promotion of entrepreneurial culture the vocational and technical schools: the mixed method. Journal of new approaches in educational administration.2(38):35-55.[in Persian].
Yi, H., Zhang, L., Yao, Y., Wang, A., Ma, Y., Shi, Y. & Rozelle, S. (2015). Exploring the dropout rates and causes of dropout in upper-secondary technical and vocational education and training (TVET) schools in China. International Journal of Educational Development, 42, 115-123.
Zhang, J., Yuen, M., & Chen, G. (2015). Career-related parental support for vocational school students in China. International Journal for the Advancement of Counselling, 37(4), 346-354.
Zhang, W. (2009). Issues of Practical Teaching in Vocational-Technical Schools in China and Their Countermeasures. International Education Studies, 2(4), 75-78.
_||_