اعتبار سنجی مدل شایستگی های فرهنگی مدیران آموزش عالی ایران
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشوحیدرضا قمری 1 , نرگس سعیدیان خوراسگانی 2 , علی رشیدپور 3
1 - دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)،اصفهان ، ایران
2 - عضو هیات علمی گروه مدیریت آموزشی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان ) ، اصفهان،ایران،(نویسنده مسئول)
3 - عضو هیات علمی گروه مدیریت و برنامه ریزی امور فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
کلید واژه: مدیران, آموزش عالی, شایستگی های فرهنگی,
چکیده مقاله :
چکیده
مقدمه و هدف: با ایجاد مدلی به منظور شناسایی، ارتقا و سنجش شایستگی فرهنگی مدیران در دانشگاه های کشور می توان به راهکارهایی برای تقویت این شایستگی ها و در نهایت بهبود عملکرد مراکز و مؤسسات آموزش عالی در ایران دست یافت. هدف از انجام این پژوهش، اعتبار سنجی مدل شایستگی های فرهنگی مدیران آموزش عالی ایران بود.
روش شناسی پژوهش:روش پژوهش از نوع آمیخته بود. دربخش کیفی از رویکرد اکتشافی با استراتژی تحلیل مضمون آتراید-استرلینگ از نوع نظام مقوله ای قیاسی و در سطح کمی از روش پیمایشی استفاده شد.حوزه پژوهش در بخش کیفی 24کتاب و 120مقاله (32 مقاله خارجی و 88مقاله داخلی ) بود. داده ها در بخش کیفی از طریق سه مرحله کدگذاری کیفی (پایه، سازماندهنده و فراگیر) تحلیل شدند. از روش پژوهش پیمایشی با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بریافته های کیفی استفاده شد.روایی محتوایی پرسشنامه توسط متخصصین موضوعی و روایی صوری آن توسط تعدادی از نمونه آماری مدیران آموزش عالی قبل از اجرای نهایی پرسشنامه انجام گرفت.جامعه آماری شامل مدیران آموزش عالی کشور که تعداد آنها در زمان اجرای پژوهش6769 نفر بود و تعداد 369 نفر به عنوان اعضای نمونه آماری و به شیوه نمونه گیری تصادفی در دسترس انتخاب گردیدند. برای تجزیه و تحلیل داده های کمی از روش آمارتوصیفی و استنباطی و تحلیل عامل تائیدی (با استفاده از نرم افزاراس پی اس اس 21 و آموس نسخه 26 ) استفاده شد.
یافته ها:یافته های پژوهش منجر به شناسایی و تأیید مضامین استخراج شده شایستگی فرهنگی مدیران 182 مضمون پایه بوده که با مضامین فراگیر در حوزههای پنجگانه مهارت فرهنگی(با3مضمون سازماندهنده و 57مضمون پایه)، دانش فرهنگی(با3مضمون سازماندهنده و 33مضمون پایه) ، آگاهی فرهنگی( با3مضمون سازماندهنده و 31مضمون پایه )، تعاملات فرهنگی( با2مضمون سازماندهنده و 36مضمون پایه) و تمایلات فرهنگی( با4مضمون سازماندهنده و 25مضمون پایه) شناسایی گردید. . نتایج نشان داد که الگوی استخراج شده از اعتبار درونی بالایی برخوردار می باشد.
بحث و نتیجه گیری:ارائه مدل کاربردی مناسب در انتخاب و انتصاب مدیران آموزش عالی ضروری است تا با آگاهی از عوامل موثر، به شایستگی های فرهنگی مدیران آموزش عالی ایران دست یافت .
Introduction and purpose: By creating a model to identify, promote and measure the cultural competence of managers in the country's universities, it is possible to achieve solutions to strengthen these competences and ultimately improve the performance of higher education centers and institutions in Iran. The purpose of this research was to validate the model of cultural competencies of managers of higher education in Iran.
Research methodology: The research method was of mixed type. In the qualitative section, an exploratory approach was used with Atride-Sterling theme analysis strategy. The scope of the research in the qualitative section was 24 books and 120 articles (32 foreign articles and 88 domestic articles). The data were analyzed in the qualitative section through three stages of qualitative coding (basic, organizing and comprehensive). A survey research method was used using a researcher-made questionnaire based on qualitative findings. The content validity of the questionnaire was done by subject experts and face validity. The statistical population includes the directors of higher education in the country, whose number was 6769 at the time of the research, and 369 of them were As the members of the statistical sample, they were selected by random sampling. Descriptive and inferential statistics and confirmatory factor analysis (using SPSS21 and Amos version 26 software) were used to analyze quantitative data.
The findings of the research led to the identification and confirmation of the extracted themes of the cultural competence of the managers of 182 basic themes, with comprehensive themes in the five domains of cultural skills (with 3 organizing themes and 57 basic themes), cultural knowledge (with 3 organizing themes and 33 basic themes) ), cultural awareness (with 3 organizing themes and 31 basic themes), cultural interactions (with 2 organizing themes and 36 basic themes) and cultural tendencies (with 4 organizing themes and 25 basic themes) were identified. The results showed that the extracted model has high internal validity. It is necessary to provide a suitable practical model in the selection and appointment of higher education administrators in order to achieve the cultural competence of Iran's higher education administrators by knowing the effective factors.
_||_