دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی
,
شماره1,سال
8
,
پاییز
1396
این پژوهش با هدف بررسی روشهای تدریس برنامه درسی هنر به منظور ارائه الگوی مطلوب در دوره ابتدایی ایران انجام گرفت. پژوهش در دو سطح انجام پذیرفت که در هر دو سطح از روش پژوهش کیفی استفاده شد. در سطح اول به منظور بررسی روشهای تدریس برنامه درسی هنر و دسته چکیده کامل
این پژوهش با هدف بررسی روشهای تدریس برنامه درسی هنر به منظور ارائه الگوی مطلوب در دوره ابتدایی ایران انجام گرفت. پژوهش در دو سطح انجام پذیرفت که در هر دو سطح از روش پژوهش کیفی استفاده شد. در سطح اول به منظور بررسی روشهای تدریس برنامه درسی هنر و دستهبندی آنها از روش پژوهش تلفیقی ( سنتز پژوهی ) استفاده شد. حوزه پژوهش در این سطح کلیه منابع در دسترس پایگاههای اطلاعرسانی و ابزار جمعآوری اطلاعات فیشبرداری از کلیه منابع مکتوب و دیجیتال در دسترس بود. در سطح دوم پژوهش به منظور بررسی تجارب زیسته آموزگاران دوره ابتدایی از روش پدیدار شناسی استفاده شد. در این سطح، حوزه پژوهش آموزگاران زن دوره ابتدایی شهر شیراز و مرودشت و انتخاب شرکت کنندگان به روش نمونهگیری هدفمند ملاک محور و تعداد شرکتکنندگان در مصاحبه 12 نفر بود. ابزار جمعآوری اطلاعات در این سطح مصاحبه نیمه ساختار یافته و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات در هر دو سطح از طریق کد گذاری موضوعی صورت پذیرفت. این الگو بر پایه روشهای تدریس درس هنر، در برگیرنده دو دسته روشهای تدریس گروهی و روشهای تدریس انفرادی و همچنین فرصتها و دستاوردهای مثبت است.
پرونده مقاله
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی
,
شماره1,سال
8
,
زمستان
1396
پژوهش حاضر با هدف طراحی برنامه درسی مبتنی بر آموزش صلح در دوره ابتدایی، یک مطالعه کیفی انجام گرفت. این پژوهش با بهکارگیری روش تحلیل محتوای کیفی به واکاوی متون و پژوهشهای بینالمللی درارتباط با آموزش صلح پرداخته است. از منابع چاپی والکترونیکی دردسترس مبتنی چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف طراحی برنامه درسی مبتنی بر آموزش صلح در دوره ابتدایی، یک مطالعه کیفی انجام گرفت. این پژوهش با بهکارگیری روش تحلیل محتوای کیفی به واکاوی متون و پژوهشهای بینالمللی درارتباط با آموزش صلح پرداخته است. از منابع چاپی والکترونیکی دردسترس مبتنی بر اهداف و سؤالات پژوهش برای جمعآوری اطلاعات نیز استفاده شده است و تجزیه و تحلیل اطلاعات با به کارگیری نظام مقولهای قیاسی انجام گرفت. نتایج در چهار عنصر اصلی اهداف، محتوا، راهبردهای یاددهی – یادگیری، تکنیکهای ارزشیابی و مؤلفههای آموزش صلح شامل دانش صلح، نگرش صلح و توانش صلح به دست آمد. سپس پایایی این طراحی برای دوره ابتدایی توسط متخصصین مورد بررسی قرار گرفت. پژوهش حاضر به عنوان یک مدل طراحی برنامه درسی مبتنی بر آموزش صلح برای کلیه برنامهریزان و دست اندرکاران تعلیم و تربیت کشور این امکان را فراهم مینماید که با یک زاویه دید جدید به بازنگری جدی در عناصر برنامههای درسی کشور در دوره ابتدایی بپردازند و مدارس نیز می توانند با استفاده از آن برنامهای مبتنی بر انتقال ارزشهای جهانی، رفتارهای پایدار و ایجاد مهارتها بسازند که دانشآموزان ما، را قادر خواهد ساخت به شهروندان فعال جهانی تبدیل شوند و این درک و فهم میتواند راهنمای آنها برای تحقق انسانیت، صلح و آرامش در جهان باشد.
پرونده مقاله
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی
,
شماره1,سال
11
,
بهار
1399
خشم با عواقب مخرب همراه است و بدین دلیل مورد توجه روانشناسان، اندیشمندان اخلاق و تعلیم وتربیت است و هر یک از آنان به نحوی راهکارهای مدیریتی آن را مورد مطالعه قراردادهاند. سعدی از بزرگترین ادیبان جهان است که عنایت ویژهای به مسائل اخلاقی، عاطفی و تربیتی داشته است چکیده کامل
خشم با عواقب مخرب همراه است و بدین دلیل مورد توجه روانشناسان، اندیشمندان اخلاق و تعلیم وتربیت است و هر یک از آنان به نحوی راهکارهای مدیریتی آن را مورد مطالعه قراردادهاند. سعدی از بزرگترین ادیبان جهان است که عنایت ویژهای به مسائل اخلاقی، عاطفی و تربیتی داشته است و استخراج نکات نهفته آثار او رسالتی بالقوه است. هدف اصلی این پژوهش شناسایی، استخراج اصول و روشهای«مدیریت خشم» در بوستان سعدی و کاربرد آن برای مدیران آموزشی است.پژوهش حاضر با روش تحلیل مفهوم انجام گرفت است. حوزه پژوهش در این مطالعه بوستان سعدی است و نمونه با استفاده از روش نمونه گیری نظری انتخاب شد. فهرست کدگذاری مفاهیم بهدستآمده از مدیریتخشم در دیدگاه سعدی نشان داد که 1-مدیریت خشم شامل چهار اصل نیکنگرانه، فروتنانه، جوانمردانه و آسانگیری است 2- روشهای نیکنگرانه شامل: تعقلدرعمل، رعایت آدابسخن، مصلحتاندیشی، عاقبتاندیشی، روشهای فروتنانه شامل: تواضعداشتن و انتقاد پذیربودن، روشهای جوانمردانه شامل: نکوییبابدان، ایثار وگذشت، داشتن انصاف، همدلیکردن، روشهای آسانگیری شامل: تحمل و بردباری، نوعدوستی، بخشش، مدارا، صلحطلبی و نرمخویی است. خشم و مدیریت آن از منظر سعدی ضمن آموزش مفاهیم اخلاقی و عواطف عالیه بشری بهکاربرده شده و مقولههای بهدستآمده این پژوهش می تواند الگوی عمل مدیرانآموزشی و برنامهریزان درسی باشد.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد