فهرست مقالات علی ورمزیار


  • مقاله

    1 - تحلیل روش‌های تدریس هنر به منظور ارائه الگوی مطلوب در دوره ابتدایی ایران
    دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , شماره 1 , سال 8 , پاییز 1396
    این پژوهش با هدف بررسی روش­های تدریس برنامه درسی هنر به منظور ارائه الگوی مطلوب در دوره ابتدایی ایران انجام گرفت. پژوهش در دو سطح انجام پذیرفت که در هر دو سطح از روش پژوهش کیفی استفاده شد. در سطح اول به منظور بررسی روش­های تدریس برنامه درسی هنر  و دسته­ چکیده کامل
    این پژوهش با هدف بررسی روش­های تدریس برنامه درسی هنر به منظور ارائه الگوی مطلوب در دوره ابتدایی ایران انجام گرفت. پژوهش در دو سطح انجام پذیرفت که در هر دو سطح از روش پژوهش کیفی استفاده شد. در سطح اول به منظور بررسی روش­های تدریس برنامه درسی هنر  و دسته­بندی آن­ها از روش پژوهش تلفیقی ( سنتز­ پژوهی ) استفاده شد. حوزه پژوهش در این سطح کلیه منابع در دسترس پایگاه­های اطلاع­رسانی و ابزار جمع­آوری اطلاعات فیش­برداری از کلیه منابع مکتوب و دیجیتال در دسترس بود. در سطح دوم پژوهش به منظور بررسی تجارب زیسته آموزگاران دوره ابتدایی از روش پدیدار شناسی استفاده شد. در این سطح، حوزه پژوهش آموزگاران زن دوره ابتدایی شهر شیراز و مرودشت و انتخاب شرکت کنندگان به روش نمونه­گیری هدفمند ملاک محور و تعداد شرکت­کنندگان در مصاحبه 12 نفر بود. ابزار جمع­آوری اطلاعات در این سطح مصاحبه نیمه ساختار یافته و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات در هر دو سطح از طریق کد گذاری موضوعی صورت پذیرفت. این الگو بر پایه روش­های تدریس درس هنر، در برگیرنده دو دسته روش­های تدریس گروهی و روش­های تدریس انفرادی و همچنین فرصت­ها و دستاوردهای مثبت است. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - طراحی برنامه درسی مبتنی بر آموزش صلح در دوره ابتدایی، یک مطالعه کیفی
    دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , شماره 1 , سال 8 , زمستان 1396
    پژوهش حاضر با هدف طراحی برنامه درسی مبتنی بر آموزش صلح در دوره ابتدایی، یک مطالعه کیفی انجام گرفت. این پژوهش با به­کارگیری روش تحلیل محتوای کیفی به واکاوی متون و پژوهش­های بین­المللی درارتباط با آموزش صلح پرداخته است. از منابع چاپی والکترونیکی دردسترس مبتنی چکیده کامل
    پژوهش حاضر با هدف طراحی برنامه درسی مبتنی بر آموزش صلح در دوره ابتدایی، یک مطالعه کیفی انجام گرفت. این پژوهش با به­کارگیری روش تحلیل محتوای کیفی به واکاوی متون و پژوهش­های بین­المللی درارتباط با آموزش صلح پرداخته است. از منابع چاپی والکترونیکی دردسترس مبتنی بر اهداف و سؤالات پژوهش برای جمع­آوری اطلاعات نیز استفاده شده است و تجزیه و تحلیل اطلاعات با به کارگیری نظام مقوله­ای قیاسی انجام گرفت. نتایج در چهار عنصر اصلی اهداف، محتوا، راهبردهای یاددهی – یادگیری، تکنیک­های ارزشیابی و مؤلفه­های آموزش صلح شامل دانش صلح، نگرش صلح و توانش صلح به دست آمد. سپس پایایی این طراحی برای دوره ابتدایی توسط متخصصین مورد بررسی قرار گرفت. پژوهش حاضر به عنوان یک مدل طراحی برنامه درسی مبتنی بر آموزش صلح برای کلیه برنامه­ریزان و دست اندرکاران تعلیم و تربیت کشور این امکان را فراهم می­نماید که با یک زاویه دید جدید به بازنگری جدی در عناصر برنامه­های درسی کشور در دوره ابتدایی بپردازند و مدارس نیز می توانند با استفاده از آن برنامه­ای مبتنی بر انتقال ارزش­های جهانی، رفتارهای پایدار و ایجاد مهارت­ها بسازند که دانش­آموزان ما، را قادر خواهد ساخت به شهروندان فعال جهانی تبدیل شوند و این درک و فهم می­تواند راهنمای آن­ها برای تحقق انسانیت، صلح و آرامش در جهان باشد. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - اصول و روش های مدیریت خشم در بوستان سعدی: دلالت هایی برای مدیران آموزشی
    دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , شماره 1 , سال 11 , بهار 1399
    خشم با عواقب مخرب همراه است و بدین ‌‌دلیل مورد توجه روان‌شناسان، اندیشمندان اخلاق و تعلیم‌ و‌تربیت‌ است و هر یک از آنان به نحوی راهکارهای مدیریتی آن را مورد مطالعه قرارداده‌اند. سعدی از بزرگ‌ترین ادیبان جهان است که عنایت ویژه‌ای به مسائل اخلاقی، عاطفی و تربیتی داشته است چکیده کامل
    خشم با عواقب مخرب همراه است و بدین ‌‌دلیل مورد توجه روان‌شناسان، اندیشمندان اخلاق و تعلیم‌ و‌تربیت‌ است و هر یک از آنان به نحوی راهکارهای مدیریتی آن را مورد مطالعه قرارداده‌اند. سعدی از بزرگ‌ترین ادیبان جهان است که عنایت ویژه‌ای به مسائل اخلاقی، عاطفی و تربیتی داشته است و استخراج نکات نهفته آثار او رسالتی بالقوه است. هدف اصلی این پژوهش شناسایی، استخراج اصول و روش‌های«مدیریت خشم» در بوستان سعدی و کاربرد آن برای مدیران آموزشی  است.پژوهش حاضر با روش تحلیل مفهوم انجام گرفت است. حوزه پژوهش در این مطالعه بوستان سعدی است و نمونه با استفاده از روش نمونه گیری نظری انتخاب شد. فهرست کدگذاری مفاهیم به‌دست‌آمده از مدیریت‌خشم در دیدگاه سعدی نشان‌ داد که 1-مدیریت خشم شامل چهار اصل نیک‌نگرانه، فروتنانه، جوانمردانه و آسان‌گیری است 2- روش‌های نیک‌نگرانه شامل: تعقل‌در‌عمل، رعایت آداب‌سخن، مصلحت‌‌‌‌‌‌‌اندیشی، عاقبت‌اندیشی، روش‌های فروتنانه شامل: تواضع‌داشتن و انتقاد‌ پذیربودن، روش‌های جوانمردانه شامل: نکویی‌بابدان، ایثار وگذشت، داشتن انصاف، همدلی‌کردن، روش‌های آسان‌گیری شامل: تحمل و بردباری، نوع‌‌‌‌دوستی، بخشش، مدارا، صلح‌طلبی و نرم‌‌‌خویی است. خشم و مدیریت آن از منظر سعدی ضمن آموزش مفاهیم اخلاقی و عواطف عالیه بشری به‌کاربرده شده و مقوله‌های به‌دست‌آمده این پژوهش می تواند الگوی عمل مدیران‌آموزشی و برنامه‌ریزان درسی باشد. پرونده مقاله