مقدمه و هدف پژوهش: بازار تاریخی تبریز را میتوان نمونۀ بارز از فرهنگ بومی ایران با ابعاد گسترۀ فرهنگی، معنایی همانند مکان و تاریخی در پژوهش حاضر بررسی نمود. هدف پژوهش حاضر، واکاوی و تفحص فرایند بُعد پدیدارشناسی معنایمکان در معماری بازار تاریخی تبریز بهطریق رویکرد مطال چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: بازار تاریخی تبریز را میتوان نمونۀ بارز از فرهنگ بومی ایران با ابعاد گسترۀ فرهنگی، معنایی همانند مکان و تاریخی در پژوهش حاضر بررسی نمود. هدف پژوهش حاضر، واکاوی و تفحص فرایند بُعد پدیدارشناسی معنایمکان در معماری بازار تاریخی تبریز بهطریق رویکرد مطالعات فرهنگی برخوردار بوده که میزان ارزش معنایی مکان درآن محور موردکاوش قرار میدهد.روش پژوهش: نوشتار حاضر را میتوان یک پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی عنوان کرد که در ابتدا بعد مکان را بهمنظور یک مفهوم معنایی از جنبۀ نظری در منابع کتابخانهای موردمطالعه قرار داده و سپس درارتباطبا ساختار آن؛ براساس مستندات مکتوب در ارائۀ یک تجزیهوتحلیل کیفی-کمی برخوردار داشته است.یافتهها: در بررسی مفهوم مکان و مؤلفههای فرهنگی تأثیرگذار در معنای مکان درصدد معرفی توانایی بازار تاریخی تبریز بهعنوان نمادی از یک مکان واجدمعنا مبتنیبر پژوهشهای صورت گرفته باتوجه به کتب، مقالات و اندیشههای صاحباناندیشه متخصص بهعملآمده که در مواجههبا تجمیع ساختارفضایی دربرگیرندۀ فرایند مفاهیم و تداوم عملکردی ارج مینهد برخوردار میباشد.نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد بازار تاریخی تبریز بهعنوان یک مکان معماری در تبیین ادراکات و تجربیات افراد دارای ابعاد معنایی مکانی و مفهوم آن در برخورداری فرهنگمند بودنشان از بُعد بهوجودآمده از پدیدارشناسی معنایمکان موردتأکید است. طوریکه، در تفحص بهکارگیری از روش پدیدارشناسی ازاین جهت است که یکی از روشهای پراستفاده در حوزة پژوهش کیفی و همچنین رویکرد کارآمد در مطالعات مربوط به فلسفۀ معماری و جُنبش پدیدارشناسی مکان درخورتوجه است.
پرونده مقاله
برای تعریف ماهیت یک چیز، باید درپی یافتن نوعی ارتباط یا ساختار باشیم که درمیان تعدادی از موقعیتهای مرتبط بهطور ثابت و لایتغیر باقی میماند. هدف اصلی ازآنرا میتوان بُعد پدیدارشناسی، در بررسی، تحقیق و شناختمستقیم و بیواسطۀ پدیدهها عنوان نمود. استقرار هویت هر عصر، م چکیده کامل
برای تعریف ماهیت یک چیز، باید درپی یافتن نوعی ارتباط یا ساختار باشیم که درمیان تعدادی از موقعیتهای مرتبط بهطور ثابت و لایتغیر باقی میماند. هدف اصلی ازآنرا میتوان بُعد پدیدارشناسی، در بررسی، تحقیق و شناختمستقیم و بیواسطۀ پدیدهها عنوان نمود. استقرار هویت هر عصر، معنایمکان خودرا دارا بوده است. گرچه الحاقی در برخورد با جُنبشی رُخ دهد فعلوانفعالاتی توصیف میگردد. بهطورخاص، مجموعۀ بازار تاریخی تبریز را میتوان یک چارچوب رسا و گرانمایه با ویژگی و خصوصیات بیهمتا همچون هنر، معماری و مملو از زیبایی بیمانند درتبیین توسعۀ پایدار از دیرباز تابهامروز درجهت معنایمکان، دارای هویتواحد، هویدا داشت. علیهذا هدف پژوهش حاضر، کاوش و تجزیهوتحلیل معنایمکان در معماری بازار تاریخی تبریز باتوجهبه رویکرد مطالعات فرهنگی، در آفرینش یک راهبرد معنای مفهومی افزونبر بینش فرانمونهای مستتر معنایی، میباشد. تحقیق حاضر را میتوان بهروش اجرایی تحقیق توصیفی-تحلیلی توصیف نمود؛ و برپایۀ مستندات مکتوب در پدیدارکردن یک راهبرد با واکاوی کیفی-کمی بهرهمند میباشد. یافتههای پژوهش نمایانگر آن استکه مجموعۀ بازار تاریخی تبریز در پیوست بقاء معنایمکان بهمانند ابعاد معنای در معماری مجموعه افزونبر نمود آمیخته و هویتواحد، درآن پدیده است. بهطورخاص، شهر تبریز و مجموعۀ بازار تاریخی تبریز دارای یک همبستگی و فرنایش بوطیقای فضا (عطف به مکان)، در معماری بیمثال همزادگونه با تبیینات معنایمکان در نهان خود حائز هویتمندی بهحساب میآید. درنتیجه، دراین تحقیق برآنیم مجموعۀ بازار تاریخی تبریز چه بهمثابۀ معنایمکان در معماری آن، چه بنمایۀ سرمایۀ اجتماعی-فرهنگی-اقتصادی-سیاسی و چه بهجهت پایداری بدید درخورتوجه و دلبستگی ماندگاری در سطوح جهانی منظور میگردد.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد