بررسی سطح بندی و مولفه های نمایشگاههای بین المللی گردشگری و صنایع وابسته با استفاده از مدل سازی ساختاری تفسیری( ISM)
محورهای موضوعی :
مربوط به گردشگری
میترا توسلی
1
,
ناصر آزاد
2
1 - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی _ بازاریابی ،دانشگاه آزاد تهران جنوب،تهران،ایران
2 - استادیار و عضوهیئت علمی گروه مدیریت بازرگانی ، واحد تهران جنوب ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
تاریخ دریافت : 1400/03/23
تاریخ پذیرش : 1400/05/16
تاریخ انتشار : 1400/06/01
کلید واژه:
اقتصادی,
اهداف( تولید کننده,
برگزار کننده,
شرکت کننده),
متغیرهای (سیاسی,
اجتماعی و فرهنگی),
چکیده مقاله :
هدف از انجام این پژوهش بررسی سطح بندی و مولفه های نمایشگاههای بین المللی گردشگری و صنایع وابسته با استفاده از مدل سازی ساختاری تفسیری(ISM) میباشد. این تحقیق ازنظر هدف کاربردی است.از حیث روش توصیفی – پیمایشی می باشد.جامعه آماری 15نفر از خبرگان نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته می باشند که به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند.در این پژوهش برای شناسایی مولفه ها پس از مطالعه ادبیات پژوهش های مرتبط و مصاحبه با مدیران نمایشگاهی از توفان مغزی ،تکنیک گروه اسمی و سپس مدل سازی ساختاری تفسیری) (ISM استفاده شد و برای تجزیه و تحلیل (MICMAC) متغیرها در چهار گروه متغیرهای مستقل یا کلیدی، ارتباطی و وابسته و خودگردان قرار گرفتند . برای تعیین روابط بین متغیرها و نوع متغیرها می تواند به درک بهتر موضوع در نمایشگاههای بین المللی گردشگری و صنایع وابسته منجر می گردد. نتایج تحقیق نشان داد که در سطح اول مولفه های اهداف تولید کننده ،اهداف برگزار کننده و متغیرهای اقتصادی که نشان دهنده تاثیرگذاری این سه متغیر می باشد. در سطح دوم نیز شاخص های برنامه ریزی نمایشگاه بینالمللی، اهداف شرکتکننده و متغیرهای اجتماعی قرار دارد .در سطوح سوم و چهارم متغیرهای سیاسی و فرهنگی به عنوان تاثیر گذارترین مولفه های اهداف نمایشگاههای بینالمللی گردشگری و صنایع وابسته بودند.
چکیده انگلیسی:
The purpose of this study is to investigating the leveling and components of international exhibitions of tourism and related industries using interpretive structural modeling (ISM). This research is applied in terms of purpose. In terms of descriptive-survey method. The statistical population is 15 experts from the International Exhibition of Tourism and Related Industries who were selected as a statistical sample of the research. In this study to identify components after studying the literature Related research and interviews with exhibition managers used brainstorming, nominal group technique and then interpretive structural modeling (ISM) and for analysis (MICMAC) variables were divided into four groups of independent or key variables, communication and dependent and autonomous. The relationship between variables and the type of variables can lead to a better understanding of the subject in international exhibitions of tourism and related industries. The results showed that in the first level the components of producer goals, host goals and economic variables that show The effectiveness of these three variables is in the second level of international exhibition planning indicators, participant goals and social variables. In the third and fourth levels, political and cultural variables are the most influential components of the goals of international exhibitions of tourism and industry.
منابع و مأخذ:
احمدی، پ، نعیمی، س. (1388). اثر حضور شرکتهای داخلی در نمایشگاههای بازرگانی بین المللی تهران بر موفقیت تجاری آنها(مطالعه موردی: نمایشگاه مبلمان و منزل اداری)، پایان نامه کارشناسی ارشد.
دیانی، م. (1372). نمایشگاه بینالمللی و تأثیر آن بر صادرات کشور، چاپ اول، موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.
دلاور، ع، محمدی، م، سلامی، ر، منطقی، م. (1391). فرآیند تجاری سازی محصولات با فناوری پیشرفته (مطالعه موردی در هواپیماهای تجاری، دوره 6، شماره 1 (15)، ص 81 -104.
رسولیان، م، صدیقی، ر. (1396). حضور در نمایشگاههای بینالمللی و تأثیر آن بر توسعه بازاریابی.
علیپور، و، جلالیان؛س و قربانی، ا. (1397). بررسی عوامل مؤثر بر فرایند و میزان تحقق اهداف نمایشگاههای تجاری از دید غرفهداران، فصلنامه مدیریت بازرگانی، دوره 10، شماره 2، ص 440-421
کریمی علویجه، م و زیارتی خلیلی، م. (1393). نمایشگاههای بینالمللی و نقش آن در توسعه بازاریابی، فصلنامه شارا.
کشکر، س؛هنری، ح و فرجی، ر. (1394). نقش نمایشگاه بینالمللی کالا و تجهیزات ورزشی در توسعه بازار این محصولات با تأکید برآمیخته بازاریابی ورزشی، مجله مدیریت ورزشی.
محرم زاده، م، نقی زاده باقی، ع و آقایی، ا. (1397). نقش نمایشگاههای بینالمللی در بهبود بازاریابی محصولات ورزشی با تاکید بر آمیخته بازاریابی قیمت، دومین همایش ملی ارتقاء و توسعه ورزشهای همگانی استان اردبیل.
میرظفرجویان، ح، مجیدی، آ، اعتدالی، ع (1390). نمایشگاه و مدیریت نمایشگاه تهران.
Aviv, SH. (2008). Performance in Trade Shows and Exhibitions, Journal of Global Marketing.
Barratt, M. , & Karsten, R. , (2002) Exploring Business- To-Business MarketsitesEuropeanJournal of Purchasing & Supply Management, Vol 8, PP. 111-122.
Chonko, Lawrence B. (1995), “Trade Show Objectives, Management and Staffing Practices,” Industrial Marketing Management, 24, pp. 257–64.
David SH, Colin E & KwaiSun W. (2010), Dimensions of trade show exhibiting management, Pages 55-63 , https://doi. org/10. 1080/0267257X. 1993. 9964217
Gabrielli, V. and Balboni, B. 2010 SME practice towards integrated marketing communications, Marketing Intelligence & Planning, 28/3, pp. 275-290.
Golfetto F. , Mazursky D. (2004), Competence-based marketing, Harvard Business Review, Vol. 51, Nov.
Hansen K. (1999), Trade show performance: a conceptual framework and its implication for future research, Academy of Marketing Science Review, January,http://www. amsreview. org/articles/hansen08-1999
Jing Z & Miao Z. (2016) Market orientation, product innovation and export performance: evidence from Chinese manufacturers, Journal of Strategic Marketing, 24:5, 377-397, DOI: 1080/0965254X. 2015. 1052538.
Jonida (2014). Trade Shows: A Strategic Marketing Tool for Global Vompetition, Procedia Economics and Finance, Volume 9, Pages 466-471.
Kirchgeorg, M. (2005), “Characteristics and forms of trade Kirchgeorg, M. , Dornscheidt, W. M. , Giese, W. and Stoeck, N. (Eds), Trade Show Management, Gabler,Wiesbaden, pp. 5-29.
Kirchgeorg, M. , Springer, C. and Kastner, E. (2010). Objectives for successfully participating in trade shows. Journal of Business & Industrial 25/1, pp. 63-72.
Low, S. P. , and Tan, M. C. S. 1995. A convergence of western marketing mix concepts and oriental strategic thinking. Marketing Intelligence & Planning 13 (2): 36-46.
Luckhurst, KW. (1951). The Story of Exhibitions, London, p. 9.
Morrow, Sandra L. ( 2002). The Art of the Show, Second Edition, Dallas, p. 11.
Nan W, Liang X. (2019). Human-exhibition interaction (HEI) in designing exhibitions: A systematic literature review, International Journal of Hospitality Management,
Noble, Mark F. (1994), Pre-show Promotion: Its Role in New Product Introduction, TradeShow Bureau, Denver, Report MC4.
(2017). http://www. prochile. gob. cl/minisitio/concursos/ Accessed on February 9, firm innovation. Journal of Economics & Management Strategy, 14(2), 432–460.
Smith, T. M. , Hama, K. and Smith, P. M. (2003), “The effect of successful trade show attendance on future show interest: exploring Japanese attendee perspectives of domestic and offshore international events”, Journal of Business & Industrial Marketing, Vol. 18 ,No 4/5,pp. 403-18.
Tanner, J. (1996), The Power of Exhibitions: Maximizing the Role of Exhibitions in the Total Marketing Mix, Bethesda, Center for Exhibition Industry Research, Report PE2. 1.
Valeska V. Geldres-W, Joaquín M-P. (2018). the Effect of Export Promotion Programs on Chilean Firms' Export Activity: A Longitudinal Study on Trade Shows and Trade Missions. Journal of Promotion Management 24:5, pages 660-674.
_||_