The Effect of User-Friendly Texts vs. Impersonal and Hybrid Texts on the Reading Comprehension Ability of Iranian EFL Learners
محورهای موضوعی : English Language Teaching (ELT)اسماعیل فقیه 1 , نعبمه خرقانی 2
1 - Alzahra University, Tehran
2 - Islamic Azad University - Mashhad and Qouchan Branch
کلید واژه: User-Friendly Texts, Impersonal Texts, Hybrid Texts,
چکیده مقاله :
This study focuses on the effect of user-friendly, impersonal, and hybrid texts on the reading comprehension ability of Iranian foreign language learners. Forty-five students of AlzahraUniversity were selected on the basis of their performance in a recent TOEFL. They were given three different texts (each group of 15 students was given one type) describing the same area of English usage, which were all followed by a reading comprehension test. Also, a questionnaire containing two questions was given to the participants in order to tap their own personal feelings. Series of one-way ANOVA displayed that the mean differences among the three groups were significant at 0.05 level and the user-friendly group outperformed the other ones.
این پژوهش سعی دارد تاثیر سه نوع متن کاربر پسند، غیر شخصی و ترکیبی را بر توانایی خواندن فراگیران زبان انگلیسی در بافت ایران مورد بررسی قرار دهد. بدین منظور، به 45 زبان آموز که بر اساس آزمون تافل سطح مهارت یکسانی در زبان انگلیسی داشتند سه نوع متن متفاوت داده شد (هر 15 نفر یک متن). تمام این متون حوزه کاربردی واحدی را در بر می گرفتند. یکی از این متون به صورت کاربر پسند، یکی دیگر به صورت غیر شخصی و آخری به صورت ترکیبی از این دو بود. هر یک از این متون شامل یک امتحان درک مطلب بود. سپس پرسشنامه هایی که دو نوع سوال متفاوت را در بر داشت به شرکت کنندگان داده شد تا نظرات شخصی آنها و عکس العملشان رانسبت به انواع متون به دست دهد. جوابهایی که به این سوالات داده شد بر اساس میزان لیکرت مورد سنجش قرار گرفت ودر کنار یافته هایی که بر اساس امتحان درک مطلب به دست آمده بود ارزیابی شد. علاوه بر آمار توصیفی ، آنالیز واریانس یک طرفه برای بررسی نتایج مورد استفاده قرار گرفت. نتیجه بررسی نشان داد که گروه متن کاربرپسند نسبت به سایر گروه ها در خواندن و درک مطلب زبان انگلیسی از کارآیی بالاتری برخوردار است.
Amritavalli, R. (1999). Dictionaries are unpredictable. ELT Journal, 53(4), 263-265.
Anderson, R. C. (1977). The notion of schemata and the educational enterprise: General discussion of the conference. In R. C. Anderson, R.J. Spiro & W. E. Montague (Eds.) Schooling and the acquisition of knowledge (pp.415-431). Lawrence Erlbaum Associates.
Bartu, H. (2001). Can't I read without thinking? Reading in a Foreign Language, 13, 593-614.
Berry, R. (2000)."Youser-friendly"metalanguage: what effect does it have on learners of English? IRAL, 38, 195-211.
Bloom, B.S. (Ed.) (1956). Taxonomy of educational objectives.The classification of educational goals: Handbook.NewYork: Longamn.
Dryer, M. (1999). Functionalism and the metalanguage: Theory confusion.Retrieved http://linguistics.buffalo.edu/people/faculty August 15, 2005, from the website: /dryer/dryer/metalanguage PDF.
Flower, L. (1979). Writer based prose: A cognitive basis for problems in writing. College English, 41, 19-37.
Gray, C. & Aldred, D. (1998). A principled approach to ESP course design. HKJAL, 3, 77-86.
Grellet, F. (1981). Developing reading skills: A practical guide to reading comprehension exercises. Cambridge: Cambridge University Press.
Howard, Y. (2003). Courseware Developing "learner friendly" Courseware for TESOL: Preliminary Investigation. Teaching English with technology 3(4). Retrieved March 21, 2005 from: http://www.iatefl.org.pl/call/callnl.
Jonathan, k. & Just, M.A. (1991). Individual differences in syntactic processing: The role of working memory. Journal of Memory and Language, 30, 580-602.
Longman complete course for TOEFL test (2004). Harlow: Longman.
Mikulecky, B. (1990). A short course in teaching reading skills. Reading mass: Addison-Wesley.
Nassaji, H. (2002).Schema theory and knowledge-based processes in second language reading comprehension: A need for alternative perspectives. Language Learning,52, 439-481.
Nuttal, C. (1996). Teaching Reading Skills in a foreign Language (2ndEd.). Oxford: Heinemann.
Richards, J. C. & Renandy, W. A. (2002). Methodology in language teaching: An anthology of current practice. Cambridge: Cambridge University Press.
Rumelhart, D. (1980). Schemata: The building blocks of cognition. In R. Spiro, B. Bruce and W. Brewer (Eds.), Theoretical issues in reading comprehension (pp. 33-58). Hillsdale, N.J: Lawrence Erlbaum Associates.
Scarella, R. (2003). Academic English: A conceptual framework. The university of California linguistic minority research institute- technical report.
Spiro, R.J. (1979). Etiology of reading comprehension style. In M. L. Kamil & A. J. Moe (Eds.), Reading research: Studies and applications. Clemson, S.C.: National Reading Conference.
Vande Kopple, W. (1985). Some exploratory discourse on metadiscourse. College Composition and Communication, 36, 2-93.
Wallace, C. (2002). Reading. InR. Carter & D. Nunan (Eds.), The Cambridge guide to teaching to speakers of other languages. 21-28. (pp. 21-28). Cambridge: Cambridge University Press.