رابطه شکاف دیجیتالی بین نسلی با سلامت اجتماعی و سبک زندگی (مورد مطالعه :دانش آموزان مدارس متوسطه شهر کرمان در سال تحصیلی 97-1396)
محورهای موضوعی : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیمحمد صادقینژاد 1 , شاپور بهیان 2 , منصور حقیقتیان 3
1 - دانشجوی دکتری گروه جامعه شناسی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران
2 - استادیار گروه جامعه شناسی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران
3 - دانشیار گروه جامعه شناسی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران
کلید واژه: سبک زندگی, دانش آموزان, سلامت اجتماعی, شکاف دیجیتالی بین نسلی,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه شکاف دیجیتالی بین نسلی با سلامت اجتماعی و سبک زندگی دانشآموزان بود. روش پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی، توصیفی و پیمایشی است. جامعه آماری شامل والدین و فرزندان آنان که در متوسطه دوره دوم شهر کرمان در سال تحصیلی 97-1396 مشغول به تحصیل بودند به تعداد 5000 نفر می باشد. روش نمونه گیری تصادفی ساده بوده که تعداد 357 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. در این پژوهش از پرسشنامه شکاف دیجیتالی هوآنگ (2003)، پرسشنامه سلامت اجتماعی کییز(2004 ) و پرسشنامه سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت والکر(1997) استفاده شد. برای تحلیل دادهها و آزمون فرضیات از نرم افزار SPSS استفاده شد. در بررسی رابطه بین شکاف دیجیتالی بین نسلی و سلامت اجتماعی با توجه به منفی بودن ضریب همبستگی (مقدار 724/0-) مشخص میشود که رابطه بین این دو شاخص معکوس و معنادار است یعنی با افزایش میزان شکاف دیجیتالی بین نسلی، سلامت اجتماعی دانشآموزان نیز کاهش مییابد. در بررسی رابطه بین بین شکاف دیجیتالی بین نسلی و سبک زندگی غیر معمول نیز با توجه به علامت ضریب همبستگی (مقدار 598/0) ملاحظه میشود که رابطه بین این دو مولفه نیز مثبت و معنادار است یعنی با افزایش میزان شکاف دیجیتالی بین نسلی، سبک زندگی نیز از حالت سنتی به مدرن تغییر خواهد کرد که برای دانش آموزان سبکب غیر معمول کل جامعه خواهد بود.
the aim of the current research was to investigate the relationship between the digital divide between generations and the social health and lifestyle of students. The method of the current research is applied-descriptive and survey type. The statistical population of this research includes parents and their children who were studying in the second period of secondary school in Kerman city in 2016-2017, and their number was 5000. The random sampling method was simple, and 357 people were selected as a statistical sample. In this research, Huang's digital divide questionnaire (2003), Keyes' social health questionnaire (2004) and Walker's health promoting lifestyle questionnaire (1997) were used. SPSS software was used for data analysis and hypothesis testing. In examining the relationship between the intergenerational digital divide and social health, considering the negative correlation coefficient (value -0.724), it is clear that the relationship between these two indicators is inverse and significant. That is, with the increase in the digital gap between generations, the social health of students also decreases. In the examination of the relationship between the intergenerational digital divide and the unusual lifestyle, it can be seen that the relationship between these two components is positive and significant, according to the sign of the correlation coefficient (value 0.598). That is, with the increase of the digital divide between generations, the lifestyle will also change from traditional to modern, which will be unusual for students of the entire society.
_||_