رابطه شکاف دیجیتالی بین نسلی با سلامت اجتماعی و سبک زندگی (مورد مطالعه :دانش آموزان مدارس متوسطه شهر کرمان در سال تحصیلی 97-1396)
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیمحمد صادقینژاد 1 , شاپور بهیان 2 , منصور حقیقتیان 3
1 - دانشجوی دکتری گروه جامعه شناسی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران
2 - استادیار گروه جامعه شناسی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران
3 - دانشیار گروه جامعه شناسی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران
الکلمات المفتاحية: سبک زندگی, دانش آموزان, سلامت اجتماعی, شکاف دیجیتالی بین نسلی,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه شکاف دیجیتالی بین نسلی با سلامت اجتماعی و سبک زندگی دانشآموزان بود. روش پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی، توصیفی و پیمایشی است. جامعه آماری شامل والدین و فرزندان آنان که در متوسطه دوره دوم شهر کرمان در سال تحصیلی 97-1396 مشغول به تحصیل بودند به تعداد 5000 نفر می باشد. روش نمونه گیری تصادفی ساده بوده که تعداد 357 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. در این پژوهش از پرسشنامه شکاف دیجیتالی هوآنگ (2003)، پرسشنامه سلامت اجتماعی کییز(2004 ) و پرسشنامه سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت والکر(1997) استفاده شد. برای تحلیل دادهها و آزمون فرضیات از نرم افزار SPSS استفاده شد. در بررسی رابطه بین شکاف دیجیتالی بین نسلی و سلامت اجتماعی با توجه به منفی بودن ضریب همبستگی (مقدار 724/0-) مشخص میشود که رابطه بین این دو شاخص معکوس و معنادار است یعنی با افزایش میزان شکاف دیجیتالی بین نسلی، سلامت اجتماعی دانشآموزان نیز کاهش مییابد. در بررسی رابطه بین بین شکاف دیجیتالی بین نسلی و سبک زندگی غیر معمول نیز با توجه به علامت ضریب همبستگی (مقدار 598/0) ملاحظه میشود که رابطه بین این دو مولفه نیز مثبت و معنادار است یعنی با افزایش میزان شکاف دیجیتالی بین نسلی، سبک زندگی نیز از حالت سنتی به مدرن تغییر خواهد کرد که برای دانش آموزان سبکب غیر معمول کل جامعه خواهد بود.
_||_