بررسی نقش میانجیگری خودپندارهی تحصیلی در رابطهی بین الگوهای ارتباطی خانواده با انگیزهی پیشرفت
محورهای موضوعی : علوم تربیتیابراهیم صادقی 1 , آناهیتا تاشک 2 , مسعود فضیلت پور 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شهید باهنر کرمان Ebrahim_sa23@yahoo.com
2 - استادیار دانشگاه شهید باهنر کرمان
3 - استادیار دانشگاه شهید باهنر کرمان
کلید واژه: واژگان کلیدی:الگوی ارتباطی خانواده, انگیزه­, ی پیشرفت, خودپنداره­, ی تحصیلی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی خودپنداره ی تحصیلی در رابطه ی بین الگوهای ارتباطی خانواده با انگیزه ی پیشرفت انجام پذیرفت. پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان به تعداد 12947 نفر بودند که از بین آن ها 380 نفر (150 پسر، 230 دختر) به روش خوشهای چند مرحله ای انتخاب شدند. شرکت کنندگان پرسشنامه های الگوهای ارتباطی خانواده (فیتزپاتریک و ریچی، 1997)، خودپنداره ی تحصیلی (لی یو و وانگ، 2005)، انگیزه ی پیشرفت (هرمنس، 1970) را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاکی از آن بود که الگوهای ارتباطی خانواده بهطور مثبت و معنی دار پیشبینی کننده خودپنداره ی تحصیلی میباشد و خودپنداره ی تحصیلی نیز بهطور مثبت و معنی دار انگیزه ی پیشرفت را پیشبینی میکند. الگوهای ارتباطی از طریق متغیر واسطهای خودپنداره ی تحصیلی نیز انگیزه ی پیشرفت را پیشبینی میکند. درنتیجه ی بیشتر بودن اثرات کلی دو مسیر مستقیم و غیر مستقیم ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده و خودپنداره ی تحصیلی یک نقش میانجیگری نسبی برای خودپنداره ی تحصیلی بین الگوهای ارتباطی با انگیزه ی پیشرفت وجود دارد. نتیجه گرفته می شود که می توان با آموزش و توجه بیشتر به روابط بین خانواده و خودپنداره افراد در افزایش انگیزه ی پیشرفت، بهره گرفت.
This study was conducted to investigate the mediating role of academic self-concept in the relationship between family communication patterns and achievement motivation. The present study is correlational type of study. The study population included 13000 students of Kerman Shahid Bahonar University, which 380 (150 males, 230 females) were selected by multistage cluster sampling. Participants completed the Family Communication Patterns Questionnaire (Fitzpatrick and Ritchie, 1997), Academic Self-concept Questionnaire (Li Yu and Wang, 2005), and Achievement Motivation Questionnaire (Herman, 1970). Data were analyzed using descriptive statistics and path analysis test. The results showed that family communication patterns positively and significantly predict the academic self-concept and academic self-concept positively and significantly predict the achievement motivation. Communication patterns through a mediator variable of academic self-concept predict the achievement motivation. As a result, as general effects of two direct and non-direct paths increase, dimensions of family communication patterns and academic self-concept will have a mediating role for academic self-concepts in the relationship between communication patterns and achievement motivation. It is concluded that by training and paying more attention to the relationship between the family and self-concept of people, we can increase the achievement motivation of people.
_||_