الگوی رهبری مربیگری برای مدیران مدارس ابتدایی: بر پایه نظریه داده بنیاد
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیمارال مسعودی 1 , فاطمه حمیدی فر 2 , عباس خورشیدی 3 , یلدا دلگشایی 4
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی واحد تهران مرکزی. دانشگاه آزاد اسلامی. تهران ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران . (نویسنده مسئول)fatemehhamidifar@gmail.com
3 - استاد گروه مدیریت آموزشی واحد اسلامشهر دانشگاه آزاد اسلامی. تهران. ایران.
4 - هیات علمی گروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: مربیگری, الگوی رهبری مربیگری, ارتقاء رهبری,
چکیده مقاله :
موضوع این پژوهش الگوی رهبری مربیگری برای مدیران مدارس ابتدایی: بر پایه نظریه داده بنیاد بود. جامعه ی آماری شامل افراد متخصص ومسئولین صاحب نظر در زمینه ی آموزش و پرورش و اعضای هیأت علمی رشته ی مدیریت آموزشی بودند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و به کارگیری معیار اشباع نظری، مصاحبه هایی نیمه ساختار-یافته با 15 نفر انجام شد. جهت اعتبار و روایی داده ها از دو روش بازبینی مشارکت کنندگان و مرور خبرگان غیرشرکت کننده در پژوهش استفاده شد. نتایج تحلیل داده ها در طی سه مرحله کدگذاری باز،کدگذاری نظری و کدگذاری انتخابی حاکی از 5 مقوله کلی و 18 مقوله فرعی است که در چارچوب مدلی پارادایمی شامل پدیده محوری: کارایی و ارتباطات، دیدگاه تخصصی و هوش هیجانی؛ شرایط علی: تاثیر گذاری و خلاقیت ، نفوذ و مسئولیت پذیری و مشارکت و همکاری؛ شرایط زمینه ای: بافتار عمومی جامعه, چشمانداز توسعهای رشد ، بافتار تخصصی؛ راهکارها: توسعه حرفهای مدیران , شبکه سازی. حمایت های سازمانی و برون سازمانی؛ شرایط مداخلهگر: توانایی مدیریتی مدیران برخود، توانایی مدیریتی مدیران بر دیگران ، توانایی مدیریت در محیط سازمان؛ پیامدها: ایجاد احساس احترام ، ایجاد اعتماد متقابل ، الگو و الهام بخش تحلیل شده است.
The subject of this research is the coaching leadership model for elementary school managers based on Grand theory. The statistical population included experts and stakeholders in the field of education, as well as members of the educational management faculty, and semi-structured interviews were conducted with 15 individuals using purposive sampling and the saturation criterion. To ensure the validity and reliability of the data, two methods of participant review and non-participant expert review were used. The results of the data analysis in three stages of open coding, theoretical coding, and selective coding indicate five general and 18 sub-themes that are framed within a paradigmatic model, including the phenomenological axis of efficiency and communication, specialized perspective, and emotional intelligence; Ali conditions of influence and creativity, penetration and accountability, and participation and collaboration; contextual conditions of general social behavior, growth-oriented vision, and specialized behavior; strategies of managerial professional development, networking, organizational and extraneous support; interventionist conditions of managerial self-management ability, managerial ability to manage others, and managerial ability to manage in the organizational environment; and consequences of creating a sense of respect, mutual trust, and analyzed inspiring model.
_||_