الگوی رهبری مربیگری برای مدیران مدارس ابتدایی: بر پایه نظریه داده بنیاد
الموضوعات :مارال مسعودی 1 , فاطمه حمیدی فر 2 , عباس خورشیدی 3 , یلدا دلگشایی 4
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی واحد تهران مرکزی. دانشگاه آزاد اسلامی. تهران ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران . (نویسنده مسئول)fatemehhamidifar@gmail.com
3 - استاد گروه مدیریت آموزشی واحد اسلامشهر دانشگاه آزاد اسلامی. تهران. ایران.
4 - هیات علمی گروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: مربیگری, الگوی رهبری مربیگری, ارتقاء رهبری,
ملخص المقالة :
موضوع این پژوهش الگوی رهبری مربیگری برای مدیران مدارس ابتدایی: بر پایه نظریه داده بنیاد بود. جامعه ی آماری شامل افراد متخصص ومسئولین صاحب نظر در زمینه ی آموزش و پرورش و اعضای هیأت علمی رشته ی مدیریت آموزشی بودند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و به کارگیری معیار اشباع نظری، مصاحبه هایی نیمه ساختار-یافته با 15 نفر انجام شد. جهت اعتبار و روایی داده ها از دو روش بازبینی مشارکت کنندگان و مرور خبرگان غیرشرکت کننده در پژوهش استفاده شد. نتایج تحلیل داده ها در طی سه مرحله کدگذاری باز،کدگذاری نظری و کدگذاری انتخابی حاکی از 5 مقوله کلی و 18 مقوله فرعی است که در چارچوب مدلی پارادایمی شامل پدیده محوری: کارایی و ارتباطات، دیدگاه تخصصی و هوش هیجانی؛ شرایط علی: تاثیر گذاری و خلاقیت ، نفوذ و مسئولیت پذیری و مشارکت و همکاری؛ شرایط زمینه ای: بافتار عمومی جامعه, چشمانداز توسعهای رشد ، بافتار تخصصی؛ راهکارها: توسعه حرفهای مدیران , شبکه سازی. حمایت های سازمانی و برون سازمانی؛ شرایط مداخلهگر: توانایی مدیریتی مدیران برخود، توانایی مدیریتی مدیران بر دیگران ، توانایی مدیریت در محیط سازمان؛ پیامدها: ایجاد احساس احترام ، ایجاد اعتماد متقابل ، الگو و الهام بخش تحلیل شده است.
_||_