بررسی رابطه بهزیستی مدرسه و مطلوبیت اجتماعی با تاب آوری اجتماعی دانش آموزان دوره متوسطه
محورهای موضوعی : علوم تربیتیفرانک موسوی 1 , شهین دارایی فتح آباد 2
1 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
2 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
کلید واژه: مطلوبیت اجتماعی, بهزیستی مدرسه, تاب آوری اجتماعی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بهزیستی مدرسه و مطلوبیت اجتماعی با تاب آوری اجتماعی دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان دلفان انجام شده است. پژوهش به روش توصیفی- همبستگی انجام شده است. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان دلفان در سال 1402-1401 به تعداد 650 نفر تشکیل داده اند. حجم نمونه با توجه به جدول کرجسی ومورگان((01970) 365 برآوردشد؛ از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی استفاده شد و برای گردآوری دادهها، از پرسشنامههای استاندارد بهزیستی مدرسه(AWBQ) تومینین ـ سوینی و همکاران (2012)، هیجان های تحصیلی (AEQ) پکران و همکاران (2002) و مطلوبیت اجتماعی کراون و مارلو (1964) استفاده شد و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS26 استفاده شد. نتایج نشان داد بین متغیرهای بهزیستی مدرسه و مطلوبیت اجتماعی و تاب آوری اجتماعی همبستگی معنادار و مستقیمی وجود دارد.پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بهزیستی مدرسه و مطلوبیت اجتماعی با تاب آوری اجتماعی دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان دلفان انجام شده است. پژوهش به روش توصیفی- همبستگی انجام شده است. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان دلفان در سال 1402-1401 به تعداد 650 نفر تشکیل داده اند. حجم نمونه با توجه به جدول کرجسی ومورگان((01970) 365 برآوردشد؛ از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی استفاده شد و برای گردآوری دادهها، از پرسشنامههای استاندارد بهزیستی مدرسه(AWBQ) تومینین ـ سوینی و همکاران (2012)، هیجان های تحصیلی (AEQ) پکران و همکاران (2002) و مطلوبیت اجتماعی کراون و مارلو (1964) استفاده شد و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS26 استفاده شد.
The present study was conducted with the aim of determining the relationship between school well-being and social desirability with social resilience of Delfan secondary school students. The research was done by descriptive-correlation method. The statistical population of all high school students of Delfan city in 1401-1402 was 650 people. The sample size was estimated according to the table of Krejci and Morgan (01970) 365; the stratified random sampling method was used and to collect data, the school well-being standard questionnaires (AWBQ) Tominin-Sweeney et al. (2012), academic emotions (AEQ) ) Pakran et al. (2002) and Crown and Marlowe's social desirability (1964) were used and SPSS 26 software was used to analyze the data. The results showed a significant and direct correlation between the variables of school well-being and social desirability and social resilience. There is.The present study was conducted with the aim of determining the relationship between school well-being and social desirability with social resilience of Delfan secondary school students. The research was done by descriptive-correlation method. The statistical population of all high school students of Delfan city in 1401-1402 was 650 people. The sample size was estimated according to the table of Krejci and Morgan (01970) 365; the stratified random sampling method was used and to collect data, the school well-being standard questionnaires (AWBQ) Tominin-Sweeney et al. (2012), academic emotions (AEQ) ) Pakran et al. (2002) and Crown and Marlowe's social desirability (1964) were used and SPSS 26 software was used to analyze the data. The results showed a significant
_||_